ביהמ"ש הורה לארה"ב: "בטלו סנקציות על איראן" - סרוגים

ביהמ"ש הורה לארה"ב: "בטלו סנקציות על איראן"

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה לארצות הברית לבטל חלק מהסנקציות שממשל הבית הלבן הטיל על איראן. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שטהרן הגישה, בה נטען כי הסנקציות נגדה מפרות אמנה שנחתמה בין המדינות בשנת 1955

ביהמ"ש הורה לארה"ב: "בטלו סנקציות על איראן"
  תומכים באיראן. בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: שאטרסטוק)

מכה לארה"ב, הישג לטהרן: בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הורה לארצות הברית לבטל חלק מהסנקציות שממשל הבית הלבן הטיל על איראן. לפי קביעת בית המשפט, על ארה"ב להסיר את הסנקציות הנוגעות לסיוע ההומניטרי המועבר לאזרחי הרפובליקה האיסלאמית, וכן את הסנקציות הפוגעות בתחום התעופה האזרחית בה. עוד נקבע כי על ארה"ב להתחייב שסנקציות עתידיות לא יפגעו בתחומים אלו.

ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שאיראן הגישה לבית הדין, בה נטען כי הסנקציות נגדה מפרות אמנה שנחתמה בין ארה"ב ואיראן בשנת 1955. בבית הדין קיבל במידה רבה את טענות האיראנים, וקרא לוושינגטון ולטהרן להימנע מהסלמת חילוקי הדעות ביניהן. בממשלת איראן בירכו על ההחלטה, ואמרו כי "הדבר מוכיח שהסנקציות של ארה"ב הן אכזריות ולא חוקיות".

מנגד, בארה"ב טענו כי העתירה האיראנית היא ניסיון לנצל את בית הדין הבין-לאומי, שנועד לפתור מחלוקות בין מדינות החברות באו"ם. היועצת המשפטית של מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ניפר ניוסטיד, הסבירה כי "מדובר באמנה אשר שוללת שימוש בבתי משפט כדי לפתור מחלוקות בין איראן וארה"ב". כתוצאה, הפנייה לבית המשפט אינה רלוונטית. עוד נטען כי האמנה המדוברת נחתמה לפני המהפכה האיסלאמית באיראן בשנת 1973.

למרות הקביעה התומכת באיראן, חשוב לזכור כי פסיקותיו של בית הדין הבינלאומי לצדק אמנם מחייבות, אך לבית הדין אין שום יכולת לאכוף את הקביעות- כך שמדובר בהישג דיפלומטי בלבד. ארה"ב ואיראן סירבו בעבר לקיים את פסיקותיו של בית הדין בהאג, ועל פי ההערכות ארה"ב תתעלם מהקביעה גם הפעם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו