בעקבות הסנקציות: המטבע האיראני בשפל חסר תקדים - סרוגים

בעקבות הסנקציות: המטבע האיראני בשפל חסר תקדים

מטבע הריאל האיראני רשם שיא שלילי של כל הזמנים, כששערו עמד על כ-146 אלף ריאל מול הדולר. סגן שר החוץ האיראני פנה לאיחוד האירופי בדרישה "לקזז את הסנקציות האמריקניות", אשר הובילו לדבריו משבר הכלכלי החמור

author-image
בעקבות הסנקציות: המטבע האיראני בשפל חסר תקדים
  מנהיג איראן עלי חמינאי (צילום: עמוד הטוויטר של רשת PressTV)

המשבר הכלכלי באיראן מחריף: מטבע הריאל האיראני הגיע היום (רביעי) לשיא שלילי של כל הזמנים, כששערו מול הדולר עמד היום על כ-146 אלף ריאל לדולר אחד. מדובר בשפל חסר תקדים עבוד הכלכלה האיראנית, שסובלת ממשבר חמור מאז שארה"ב החליטה להחזיר את הטלת הסנקציות על המדינה.

בסוכנות הידיעות האיראנית "טסנים" דווח כי סגן שר החוץ האיראני, סעיד עבאס עראקצ'י, פנה למדינות האיחוד האירופי בדרישה שיפעול "לקזז את הסנקציות האמריקניות". עראקצ'י אמר כי איראן מציבה "דדליין" לאיחוד עד ה-4 בנובמבר- התאריך שבו הסבב הבא של הסנקציות האמריקניות ייכנס לתוקף- לעמוד בהבטחותיהם לפעול לשיקום הכלכלה האיראנית- אחרת איראן עלולה לפרוש גם כן מההסכם.

"הודענו לאירופאים בבירור שאם האינטרסיים העיקריים שלנו בהסכם הגרעין, כלומר סוגיית מכירת הנפט, לא ימולאו, ההישארות שלנו בעסקה לא תועיל לנו יותר" אמר סגן שר החוץ. "כל עוד אנחנו יכולים למכור את הנפט שלנו, זה יהיה האינטרס שלנו להישאר בהסכם".

כזכור, בממשל איראן טרם הצליחו למצוא פתרון למשבר החמור הפוקד את המדינה. בשבוע שעבר הפרלמנט האיראני החליט להדיח את שר הכלכלה מסעוד קרבסיאן מתפקידו, זאת לאחר שהריאל האיראני המשיך לרדת בערכו. כמו כן, בתחילת החודש שר העבודה האיראני פוטר גם כן על ידי הפרלמנט, וביולי האחרון נגיד הבנק המרכזי של איראן פוטר מתפקידו על ידי הנשיא חסן רוחאני.

האיחוד האירופי הודיע לפני שבועיים כי מדינות האיחוד יעבירו סיוע של 18 מיליון יורו לאיראן, במטרה לסייע למדינה להתגבר על הסנקציות שארה"ב הטילה בעקבות הפרישה מהסכזם הגרעין. על פי הדיווח בעיתון ה"ניו יורק טיימס", 8 מיליון יורו יוקצו לסקטור הפרטי ועסקים קטנים, 8 מיליון יורו ישמשו לפרויקטים המתקשרים לאיכות הסביבה, ו2 מיליון יורו יסייעו למאבק בשימוש בסמים באיראן.

החלטת האיחוד האירופי מגיעה למרות האיומים מצידה של ארה"ב להטיל סנקציות על כל גורם שינהל מסחר עם איראן. "אנחנו מצפים שהאירופים יבינו בצורה ברורה שיש בחירה. או שעושים עסקים עם איראן, או שעושים עסקים עם ארה"ב" הבהיר היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. "הנשיא טראמפ רוצה מקסימום לחץ על איראן, וזה מה שהוא יעשה. לא צריך להיות ספק בכך שארה"ב רוצה לפתור את זה בשלום, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש שאיראן יכולה ליצור".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
Zair elchamas'a
זאיר אלחמאסה שליט"א | 05-09-2018 23:19
מגיע להם, עוכרי ישראל שכמותם