למה בסוף הצבעתי בעד חוק הלאום? - סרוגים

למה בסוף הצבעתי בעד חוק הלאום?

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מספר על הלבטים שהיו לו לפני ההצבעה על חוק הלאום, מגלה מה גרם לו בסוף להצביע בעדו, ועושה סדר: מה יש בחוק ומה עדיין חסר בו?

author-image
למה בסוף הצבעתי בעד חוק הלאום?
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

אז הגעתי הביתה אחרי ארבעה ימים ושלושה לילות רצופים ועמוסים בכנסת, ומצאתי סוף סוף מעט פנאי כדי לשתף ברגשותיי המעורבים לגבי חוק הלאום.

האווירה בליל אמש במליאה הייתה מיוחדת מאוד. התחושה הייתה שאנחנו עושים היסטוריה. סוג של חשמל כזה באוויר ששמור לרגעים מיוחדים. ובכל זאת, תמיכתי בחוק באה אחרי לבטים רבים ועם כאבי בטן לא מעטים. הסיבה לכך היא שאת מה שייכתב בדפיה של ההיסטוריה שעשינו אתמול נדע רק בעוד כמה וכמה שנים, בעיקר אחרי שנראה מה בית המשפט יעשה עם החוק הזה.

עד שלא נצליח לשנות את מערכת המשפט, בדגש על חקיקת פסקת ההתגברות, אי אפשר לברך על המוגמר של כל חוק רק על בסיס מה שהמחוקק התכוון לכתוב בו. למרבה הצער בית המשפט העליון מפרש את חוקיה של הכנסת לא על פי מה שכתוב בהם, וגם לא על פי מה שהמחוקק התכוון לכתוב בהם, אלא על סמך מה שבית המשפט רוצה לקרוא בהם על פי אמונתו, שהיא, כידוע – בשל הנזקים הגדולים שהיא יצרה בעשורים האחרונים – היתה אחד המנועים הגדולים לחקיקתו של חוק יסוד הלאום.

אז מה כן יש בו בחוק הלאום?

עיגון חוקתי של היסוד היהודי-לאומי-ציוני של מדינת ישראל. כלי נהדר לאלו מן השופטים שיכוונו לדעת המחוקק ויבקשו לאזן, ולו במעט, את ההפיכה החוקתית שביצעו כאן אהרון ברק וממשיכי דרכו. אלו שיחפצו להשיב את מדינת ישראל מהבלבול והמבוכה אל דרך המלך.

יש בו הצהרות חשובות – על יהדותה של המדינה, על מחויבותה לקיבוץ גלויות, על ערך ההתיישבות היהודית, וכד' – הצהרות שאדם הגון, דמוקרט ישר, ומשפטן שנותר בו עוד מעט כבוד לכנסת ולחוקיה, לא יוכלו שלא להתחשב בהן כשיבקשו לבחון האם חוק או פעולה ממשלתית תואמים את ערכיה של מדינת ישראל, כפי שהם באים לידי ביטוי בחוקי היסוד שלה.

ומה אין בו?

אין בו אזכור שם שמים, אפילו לא בפשרת "צור ישראל" שמוצאת את ביטויה במגילת העצמאות. יש אמנם אזכור של הזכות הדתית של העם היהודי בארץ ישראל (זכות שאזכורה בסעיף 1 נוסף על ידינו ברגע האחרון במסגרת פשרת המשפט העברי), יש גם איזכור של השבת ומועדי ישראל כימי מנוחה רשמיים. אבל זה מעט מידי. סוג של כפיות טובה, וסליחה ממש על שיש בדבריי נימה של קטגוריה על העם הנפלא שלנו, כלפי ריבונו של עולם שאחראי לנס האדיר הזה של שיבת ציון ותחיית האומה בארצה.

אין בו סעיף התיישבות עם משמעות מעשית אמיתית, כזה שמאפשר למדינת ישראל להיות מדינה יהודית לא רק להלכה אלא גם למעשה בעידוד התיישבות יהודית.

יש בו כמה נוסחים לא ברורים וסגורים עד הסוף, שמעלים חשש – גם אם קלוש – לפגיעה אפשרית בשבת ולמתן דריסת רגל ליהדות שאינה נאמנת במדינת ישראל.

ניסינו בשבועות האחרונים לתקן ולשפר. במקומות מסוימים הצלחנו ,באחרים פחות, והנוסח הסופי הוא תוצר של לא מעט פשרות בתוך הקואליציה המורכבת שלנו בתחומי דת ומדינה.

אז למה בסוף תמכתי בחוק?

מצירוף של לא מעט שיקולים, מהם ערכיים ומהם מעשיים, שאת חלקם אמנה להלן:

ראשית, כי נאמנים עלינו דברי חז"ל כפי שהסביר אותם הרצי"ה זצ"ל ש"גדול קידוש השם מחילול השם". במציאות של טוב ורע המשמשים בערבוביה יש לאחוז בטוב ולראות בו את העיקר. שנית, ובאשר לחשש מפרשנות משפטית שתעוות את החוק בעתיד, נאמנת עלינו הדרכתו של הנביא הושע: "ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם". החשש מסילוף ועיוות לא אמור למנוע מאיתנו לקדם פעולה שבישרות נראית לנו נכונה וטובה. שלישית, אנחנו לא הולכים לשום מקום ובאם בג"ץ ישתמש בחוק הזה נגד כוונתו נשתדל ונתאמץ בעזרת השם לתקן אותו כדי לגדור את הפרצה. אנחנו לא יכולים להתחייב שנצליח, אבל יש כאן סוג של הכרעה בהלכות ספקות. ברי ושמא ברי עדיף. ברי שיש בחוק דברים טובים. שמא, ואפילו ספיק-ספיקה, שייצא ממנו משהו רע. ספק אם בג"ץ יעוות אותו וגם אם כן ספק אם נצליח לתקן.

רביעית, כתלמידיו של הרב קוק זצ"ל ובתי מדרשו אנחנו רואים ערך גדול בלאומיות ובתחייתה גם אם היא עדיין לא יודעת לבטא בשפתיה את האידיאה האלוקית המתמזגת עם האידיאה הלאומית בתקופת הגאולה.

חוק המעגן ומחזק את הלאומיות של מדינת ישראל הוא בעל ערך גדול ומחזק למעשה גם את התוכן הפנימי, גם אם חלק ממי שהצביעו עליו אתמול לא התכוונו לכך ואפילו אם הם לא רוצים בכך.

חמישית, מרבית חבריי הטובים – אישים וארגונים שאיתם אני נוהג להתייעץ בעבודתי בכנסת בצורה שוטפת וליוו את החוק הזה לכל אורך הדרך – סבורים שמדובר בחוק חשוב וטוב. בהחלט ייתכן שעל אף חששותיי הם צודקים יותר ממני.

שישית, וזה כנראה השיקול המכריע, חוק הלאום במתכונת שהוא עבר אתמול הוא פלטפורמה מצוינת שניתן יהיה בע"ה לתקן ולשפר בהמשך במסגרת הסכמים קואליציוניים עתידיים. לחוקק אותו מאפס יהיה הרבה יותר קשה ומורכב מלהוסיף או לדייק סעיפים מסוימים בו. ניתן יהיה בעתיד לנסח טוב ואמיתי יותר את סעיף 7, לדייק את סעיף 6 ולשלול פרשנות שתתן מעמד לרפורמים, ועוד ועוד.

והאמת שגם קצת קשה להתעלם מהתזמון שבו מיקמה לנו ההשגחה את החקיקה הזו – סמוך ונראה ל-ט' באב, שבו אנחנו נדרשים לתקן את חטא מאיסת הארץ. יש בחוק הזה בהחלט תיקון גדול בעיגון "זכותנו הטבעית, הדתית, התרבותית וההיסטורית בה".

מעל הכל, וכמו תמיד, אפשר וצריך להתפלל כדי שההיסטוריה שעשינו אתמול תתברר כצעד גדול ומשמעותי בדרך אל הפיכת הימים האלה לששון ולשמחה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
תשעה באב לא בגלל מאיסת הארץ
איראן זה כאן | 19-07-2018 21:12
אלא בגלל שנאת אחים. סמוטריץ' מטעה. תפסיקו לגלגל עיניים. זהו חוק אנטי דמוקרטי שהוא שלב נוסף בדרך להחלת השריעה היהודית על מדינת ישראל. אוי לנו שהגענו לכך שחבר בגוף המחוקק מתייחס למערכת המשפט כאויב. הקיצוניות הולכת ומשתלטת עלינו ואוכלת כל חלקה טובה. טובי בנינו נמלטים מהארץ בגלל סמוטריץ' ודומיו. נישאר בסוף עם החרדים , הערבים וקיצוני הימין. המדע, הרפואה , התרבות והמשפט ייראו כמו בעירק, בסוריה ובאפגניסטן. זה מה שאתם רוצים ? הפרידו את הדת מהמדינה. תנו לנשום אוויר צח. הניחו לנו. די !!!!
התגובה שלך מושכלת ומעוררת המון השראה
ליויו | 20-07-2018 14:43
ליויו, התגובה שלך מעוררת השארה, בעיתון הארץ היתה מקבלת הרבה לייקים. ללא בבית ספרנו.
תתפקח אתה טועה ומטעה
למגיב מספר 1 | 20-07-2018 13:55
המרגלים הוציאו דיבתם על ארץ ישראל והעונש הוא תשעה באב, כמו שכתוב בכיתם בכייה לחינם ותבכו בחייה לדורות. איך הגעת שתשעה באב לא בגלל מאיסת הארץ, טעות מרה בשל לימוד קלוקל. נקודה מהותית יותר עבורך, אתה מציג את סמוטריץ כקיצוני שגישתו אוכלת כל חלקה טובה, וזו עיקר טעותך. במידה והיית לומד תורה לשמה, ברור לי שלא היית טועה והיית מסכים עם דבריו של סמורטיץ. מאחל לך ללמוד תורה לשם שמיים זו הדרך היחידה שלא תאמר על הטהור טמא ועל הטמא טהור.
תפסיק לבלבל את המוח!!!
יויו | 20-07-2018 13:05
תפביק לבלבל את המוח!!! כמה שטויות בחצי דקה
2
אין צורך להסביר כולם ידעו שתתקפל כרגיל
מדבר הרבה ועושה מעט | 19-07-2018 21:13
דביל מוחלט שרודף כבר שנים רבות אחר כל טיפת כבוד שיכול לנכס לעצמו
מטר וחצי של שחצנות מולדת
צ'ונג | 22-07-2018 23:39
בשביל עוד כותרת יהיה מוכן למכור הכל
חד משמעית
אחד שיודע | 22-07-2018 13:02
זה האדם. כבוד כבוד כבוד.
3
חסר לי משהו
אמי | 19-07-2018 22:36
אני לא מאמין שהיית מעז להתנגד, ולו רק בגלל שהיית חובר בכך לשמאל, למראית עין. יש אווירת לחץ ציבורי, כי יראתי את העם ואשמע בקולם..
4
אדון סמוטריץ אתה אף פעם לא עמדת באיומים שלך
עמונה עמיחי | 19-07-2018 23:02
גם שנעמדת בעפרה עם פרצוץ זחוח וחזה מתוח והלהבת את הנוכחים שבלי עמומה אין קואלציה אף אחד לא התייחס לזה ברצינות
5
תלמיד חכם. כן ירבו כמותו בכנסת ובעם ישראל
דביר | 20-07-2018 0:04
6
כל הכבוד על עבודת הקודש שלך!
לירן | 20-07-2018 10:12
מעריכים מאוד. אתה אחד האנשים היחידים בכנסת שיודעים להסביר באופן ברור ורהוט את משנתם, לא מהססים להיאבק על כל בעיה קטנה או גדולה, ואף מצליחים. ואין מי שמבטא את רצונם של רוב הציבור הדתי והימני טוב ממך. יישר כוח!
7
איש דוחה ,שחצן וגס רוח
שערי תקוה | 20-07-2018 10:13
חבל שההורים שלו לא לימדו אותו ענווה מה היא יודעי דבר מספרים שזה בעיה משפחתית כולם שם עם אף בעננים ובטחון עצמי מופרז שבטוחים שהאמת היא אך ורק שייכת להם
8
השופטים צריכים אמונה בתורה ובארץ
יפה יוסף | 20-07-2018 12:43
ישראל השייכת ליהודים מאת הד'.לא רק ישרות.אי אפשר להיות קיצוניים כי זה יביא למלחמת אחים ודי לנו עם המלחמות הקב"ה יעשה את מלחמתו .
9
סמוטריץ פולטיקאי זול שפל וגס רוח
ישראל | 20-07-2018 13:04
חי מכל העולמות אומר כן ומצביע לא מתראיין בעד הלא ובסוף מצביע כן המצפן שלו בחיים זה הכבוד שלו
10
חוק הלאום
כל הכבוד לסמוטריץ | 20-07-2018 14:58
כל הכבוד לסמוטריץ! חכ שאומר את האמת מבלי לפחד וגם נלחם עליה!
11
חסרי שכל והבנה
ישי | 22-07-2018 19:04
חוק הלאום הוא מיותר ומזיק. למה לקלקל את מגילת העצמאות, עליה התחנכנו , וכתבו אותה מייסדי המדינה שהיה להם שכל , מה שלסמוטריץ' וחבריו אין בכלל. במדינה שלנו חובתנו כרוב יהודי , לאחר שאלפי שנים סבלנו כמיעוטים ברחבי העולם, והשיא היה תקופת השואה, להקפיד על הזכויות השוות של כל אזרחי המדינה, ללא הבדל דת גזע מין ולאום.
12
אומר כן מתראיין ללא ,צועק נגד ומצביע בעד
ישראל | 23-07-2018 13:10
חסר עמוד שידרה מחפש בכל סיטואציה איך הוא יכול לייצר כותרת שתשאיר אותו במודעות התקשורתית וכמו שכתבו פה בתגובות כבר מה שמנחה אותו בחיים זה הכבוד הכבוד והכבוד
13
כי אתה צבוע מאז ומתמיד
שלום | 25-07-2018 10:08
אתה ציצן חסר תקננה שאפילו תקנת השבים [גזלת דעת] לא תועיל לשכמותך