דיון סוער על "חוק הלאום" בכנסת: כניסה רק ליהודים? - סרוגים

דיון סוער על "חוק הלאום" בכנסת: כניסה רק ליהודים?

בצל התנגדות הנשיא ויועמ"ש הכנסת, מתקיים בכנסת דיון סוער על "חוק הלאום". יו"ר הוועדה תקף: "לא יודע אם ריבלין נשיא או פוליטיקאי" רז נזרי קרא לח"כים: "תסירו את הסעיף מהחוק"

author-image
דיון סוער על "חוק הלאום" בכנסת: כניסה רק ליהודים?
  דיון סוער על החוק (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בצל ההתנגדות של הנשיא ריבלין ויועמ"ש הכנסת אייל יינון, התכנסה היום (שלישי) הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת ולוועדת החוקה לדיון סוער על "חוק הלאום" בראשות חה"כ אמיר אוחנה, להכנתו לקריאות שנייה ושלישית.

השניים הביעו היום את התנגדותם על הצעת חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי. בהתמקדותם בסעיף 7 ב',  הקובע כי: "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת", עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל. וממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע.

אוחנה פתח את הישיבה בביקורת חריפה: "לא יודע אם להאזין לנשיא ריבלין או לפוליטיקאי ריבלין אם יש בכלל הבדל בין השניים". הוא הדגיש ואמר כי הוא  מכבד את השניים, אבל לדבריו, זו היא צביעות.

במהלך דבריו הוצאה חה"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) מהדיון לאחר שקראה ממגילת העצמאות והאשימה את הממשלה בגזענות.

יועמ"ש הכנסת שטח את התנגדותו: "הנוסח המוצע של של הסעיף, חורג בצורה משמעותית מן האיזונים העדינים הנדרשים בהקשר זה". לדבריו, הסעיף עלול להכתים את חוק היסוד החשוב, המבקש לעגן ברמה החוקתית, לראשונה בצורה מפורטת, את זהותה ואופיה של המדינה כמדינת הלאום של העם היהודי. הוא אף אמר באיום כי האישור עלול להביא להתערבות שיפוטית תקדימית בחקיקת יסוד של הכנסת. לכן, הם ממליצים לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף בנוסח המוצע.

גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי התייחס  לסעיף הבעייתי, וטען כי הוא "מעורר קשיים משפטיים יסודיים. אתם מכתימים לשווא את חוק היסוד הזה. זה לא מוסיף דבר בהיבט של המדינה היהודית. אתם לא משיגים שום דבר וגורמים נזק אמיתי לרעיון אותו אתם רוצים לשרת. יש לחוק כזה גם השלכות בינ"ל. הוא סיים בקריאה אישית: "כמי שמאמין בכל ליבו במדינה היהודית והדמוקרטית וגם בראיון של מדינת לאום, תסירו את הסעיף מהחוק. הוא גורם נזק פנימי ובינלאומי. אל תכתימו לשווא את רעיון המדינה היהודית ודמוקרטית".

במקביל, חה"כ ניסן סלומינסקי, הודיע אתמול כי במידה וסעיף 'המשפט העברי' יושמט מנוסח "חוק הלאום", למרות אישורו הסופי במליאת הכנסת,הוא יתנגד לחוק, וכך גם שאר חבריו למפלגת הבית היהודי. לדבריו, ישנה התחייבות מצד גורמים בכירים בליכוד להכנסת המשפט העברי אל חוק הלאום, אך מסתמן כי הליכוד נסוג בו מהסכמתו.

לאור זאת, מאיים סלומינסקי המכהן  כסגן יו"ר הוועדה המשותפת לחוק הלאום להתנגד לחוק ואליו יצטרפו שאר חברי הכנסת של הבית היהודי שלא יצביעו על החוק במתכונתו הנוכחית.

להעביר את חוק הלאום כבר בשבוע הבא

ביום ראשון האחרון הציב ראש הממשלה נתניהו יעד, כשאמר בישיבת ראשי הקואליציה כי "השאיפה שלנו היא להעביר את חוק הגיוס וחוק הלאום כבר בשבוע הבא".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
נשיא מדינת היהודים בחר בדרך הטרור
י | 10-07-2018 11:52
בשווייץ אסור למי שאיננו שוויצרי להכנס. גם בארה״ב. בישראל הליברלים מרשים לערבים ומגרשים את היהודים.
לא מבין דבר
מנחם | 10-07-2018 16:55
ניו יורק רק לנוצרים. הבנת!!! יושבת בכנסת חבורת גזענים. אוחנה עוד עורך דין. יודו נאצי שמבייש את המדינה
זה אזרחות.
שוויצרי | 10-07-2018 15:04
מה הייתם מרגישים אם בשוויץ היו מקבלים רק נוצרים לישוב? החוק הזה יפגע במדינת ישראל.
2
נכון.הסעיף הזה מקלקל את חוק היסוד
יפה יוסף | 10-07-2018 13:26
אבל מצד שני צריך להיות ברור בלי חוק שעדיף שיהיו ישובים נפרדים ליהודים ונפרדים לגויים עקב מצוות ישוב הארץ ואיסור ההתבוללות.
3
חוק הלאום
יהודה | 10-07-2018 16:45
זהות יהודית תהיה כל זמן שיהיה רוב יהודי. הימין ההזוי שמכהן עכשו בכנסת יגרום שיאובד הרוב היהודי ויבוטלו כל החוקים הגזענים.
4
אין ערכים יש ליכוד, את המגילה זורקים בחוץ.
רמי חיימוב | 11-07-2018 4:48
מיקי זוהר מדבר על נאמנות מפלגתית כאשר מדובר בחוק המגדיר מהי מדינת ישראל ולמי מותר לחיות בה בשלום. הוא כלל לא חושב על אזרחי ישראל ואיננו רואה מבעד למשקפיים העכורים של משמעת קואליציונית והגזענות של הליכוד. כאשר מוציא אוחנה את ליבני מהוועדה כאשר היא קוראת את מגילת העצמאות יש כאן מקום לשאלה כיצד יכולה מפלגה ללכת נגד אבן הראשה של מדינת ישראל היא מגילת העצמאות. במגילת העצמאות נסחו כיצד תהא מדינת ישראליהודית וגם דמוקרטית ובחרו בין השאר גם במנחים הבאים: מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה. מדינת ישראל תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. ( הכוונה מם הסתם היאלא מלחמת שמד ). מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין. מדינת ישראל תבטיח חופש דת, חופש מצפון, לשון, חינוך ותרבות. מדינת ישראל תשמור על המקומות הקדושים לכל הדתות. ( גם לרפורמים מותר להתפלל בכותל ). מדינת ישראל תהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות. סעיף זה האחרון אומר שאללה למדינת ישראל לבחור בהתנהלות גזענית שתדגל את העם היהודי על פני כל יוצאי אומות אחרות החיים כאזרחים בשטחה. קביעה כיהשפה העברית היא היחידה בישראל איננה הגיונית אל מול הערבים שחיים בקרבנו וחיו כאן עידן ועידנים זוהי גזענות. ברגע שהממשלה מתחייבת להקים ישובים ליהודים בלבד הפועל היוצא הוא מה שהם עושים כיום, מגרשים את הפלשתינים ולא יבנו תשתיות לחברה הערבית אשר בניה הינם אזרחיישראל לכל דבר ועניין. מדינה היא ארגון אשר אמור לפעול לטובת כל האזרחים תחתיו. כאשר הוא פועל רק עבור סוג מסויים של אזרחים הוא נהפך אוטומטית לגוף גזעני ואטי דמוקרטי. זוהי בושה וחרפה.