בנט נגד נתניהו: "ההצהרה על חוק השואה היא חרפה" - סרוגים

בנט נגד נתניהו: "ההצהרה על חוק השואה היא חרפה"

שר החינוך נפתלי בנט הביע ביקורת חריפה על ההצהרה של נתניהו וראש ממשלת פולין בנוגע לחוק השואה. "זו חרפה רוויית שקרים, אני דוחה אותה לחלוטין" טען, ודרש מנתניהו לבטל את ההצהרה או להביאה לאישור הממשלה

author-image
בנט נגד נתניהו: "ההצהרה על חוק השואה היא חרפה"
  "חרפה רוויית שקרים". שר החינוך נפתלי בנט (צילום: הדס פרוש\פלאש 90)

מתקפה קשה על הסכם "חוק השואה": שר החינוך, נפתלי בנט, הביע היום (חמישי) ביקורת חריפה על ההצהרה המשותפת בין ראש הממשלה וראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי בעניין החוק הפולני.

"ההצהרה המשותפת בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת פולין בעניין אחריות פולנים בשואה היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים, ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים" הסביר בנט. "היא מתארת פעולה שיטתית כביכול של ממשלת פולין הגולה והמחתרות הפולניות לעזרה ולסיוע לעם היהודי. תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות".

השר התייחס לעיוותים הרבים בהצהרה המשותפת, ואמר כי "ההצהרה גם מגמדת את חלקם של פולנים רבים שביצעו הלשנה, הסגרה ואף רצח יהודים לעומת האדרה מספרית של חסידי אומות העולם, שהיו מופלאים, אך לא רבים".

"כלומר, הופכים את אנשי החסד הנדירים לתופעה נפוצה כביכול, ואת ארועי ההסגרה והרצח הנפוצים לנדירים" טען בנט. "המציאות ההיסטורית היא שסיוע של פולנים ליהודים היה תופעה נדירה יחסית, ואילו פגיעה של פולנים ביהודים הייתה רווחת. הניגודיות זועקת לשמיים".

עוד הוסיף בנט: "אני מכבד ומוקיר את הידידות בין המדינות כיום, אך כשר החינוך של מדינת ישראל, אשר אמון על הנחלת זכרון השואה, לא אתן את ידי בשום אופן לעיוות אירועי השואה. לאחר התייעצות עם גורמי המקצוע המוסמכים, אני קובע באופן חד משמעי שלהצהרה זו אין כל תוקף היסטורי ועובדתי. ישנו הבדל תהומי בין חוק פולני פסול, לבין גושפנקא רשמית של ממשלת ישראל לעיוותים ולשקרים".

בסיכום דבריו, שר החינוך דחה בתוקף את ההצהרה המשותפת, והודיע כי הוא דורש להקפיא את ההחלטה עד שתובא לאישור בממשלה. "מוטב שלא תהיה שום הצהרה מאשר הצהרה שקרית עם חתימת ממשלת ישראל" אמר. "הצהרה זו לא הובאה בפני הממשלה, אינה על דעת שרי הממשלה, ואינה מקובלת עליי כשר החינוך. אני דורש מראש הממשלה לשנותה או לבטלה לאלתר, ולחלופין להביאה להצבעה בממשלה, שם בטוחני שתידחה".

באופוזיציה תומכים: "לבטל את ההסכם באופן מיידי"

חברי האופוזיציה הביעו תמיכה בדבריו של בנט, וקראו לבטל את ההסכם עם פולין. "הודעתו של השר בנט מעידה על הטעות החמורה של ההסכם בין ישראל ופולין" אמר ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני). "בשקט ובמחשכים נרקם הסכם המהווה סטירת לחי לזכרון השואה ועלול לפגוע היום בחוקרי שואה המבקשים להציג את האמת ההיסטורית. יש לבטל את ההסכם באופן מיידי, לפתוח מחדש במו״מ שבסיומו תחזור בה פולין לחלוטין מהחוק שמעוות את ההיסטוריה ומנסה לשכתב אותה".

"החרפה שביצע נתניהו בזיכרון השואה על חשבון מדינת ישראל והעם היהודי כולו תיזכר לדיראון עולם" חיזקה ח"כ ציפי לבני. "שוב התברר הפער בין נאומי נתניהו להסכמי הכניעה שלו. מי שמשתמש בשואה ללא הפסק – נתן תוקף מוסרי בשם העם היהודי לעיוות היסטורי מזעזע.

"אחרי הסיבוב הציני הפומבי של הפולנים, צריך להודיע מיידית על ביטול חד-צדדי של ההצהרה" הוסיפה. "הפולנים הוכיחו שהם רואים בנתניהו כלי למירוק עברם".

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״, ח״כ יאיר לפיד, הוסיף לגנות את ההודעה של נתניהו. "ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים, ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר" אמר. "200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים, ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים".

בתגובה לביקורת של בנט, מסרו גורמים מדיניים בלשכת ראש הממשלה כי "חבל שמערבים שיקולים פוליטיים בתהליך שהסתיים בהצלחה, שההישג המרכזי שלו הוא ביטול הסעיפים הבעייתים בחוק".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
עוד טריק פולטי מגעיל של בנט נגד ביבי
עמוס | 05-07-2018 17:23
בנט שם רגליים לביבי מאז הכנסו לממשלה. לא יעזור לו כולנו עם ביבי !!
2
מה עם החלק הציוני בשואה
שולי | 05-07-2018 18:34
למה יד ושם לא חוקר את החלק הציוני בשואה מה עם הטענות של הרב ויסמנדל נגד הציונית לא נחקר בשום במקום רשמי כמו יד ושם אולי זה פרשה יותר גדולה מילדי תימן
3
מסכימה עם בנט - פולין על הקרשים
אביבית | 07-07-2018 15:04
מסכימה עם בנט ובנוסף אציין כי מעמדה הבינלאומי של פולין חלש כיום. היא מסובכת באיחוד האירופאי בשל סירובה לקלוט פליטים וגם בשל פעולה של פולין להוצאת אחוז גבוה מהשופטים הפולנים לפנסיה . ורק ישראל מתבזה בנסיון להסתדר איתם.