ברוך ד', יש לנו הרבה ילדים, אך אשתי רוצה עוד. ולי אין כוח. זה מאוד מכביד עליי. מה לעשות?
היא צודקת. בסוג זה של החלטות, האישה היא הקובעת. בשבילה ללדת, זה לא רק מצווה גדולה אלא צורך פנימי של חיים. היא אוהבת ילדים כעצם החיים ולפעמים יותר מן החיים.
מעשה בזוג שבא אליי. הבעל טען: 'הרופא אסר על אשתי להיכנס להריון כי בלידה הקודמת היא כמעט שבקה חיים, ובנס ניצלה, וזו סכנת נפשות. האישה אמרה: 'לא אכפת לי, אני רוצה עוד ילד'. בקושי רב הצלחתי לשכנע אותה לוותר, אך לא הצלחתי לעצור את דמעותיה. כנראה למדה מרחל אמנו, "והיה בהקשותה בלדתה, ותאמר לה המילדת: אל תראי כי גם זה לך בן" (בראשית לה יז).
לכאורה אין זה מובן, הרי היא בסכנת נפשות, ומה זה נוגע לכך שיש לה בן? אלא שזאת הייתה נחמתה של רחל אמנו על כך שמתה שנולד לה בן.
כידוע, האיש מצווה על פריה ורביה והאישה אינה מצווה. לכאורה תמוה, כיצד האיש יוליד בלי שותפות אשתו? אלא מסביר רבי מאיר שמחה מדווינסק במשך חכמה (בראשית ט', ז'), שהתורה אינה כופה על אדם דברים שהם מעבר ליכולתו. לפעמים כל תהליך ההריון והלידה מאוד קשה לאישה, ולכן התורה לא ציוותה עליה, אך תמורת זה, ד' הטביע בה תשוקה עצומה לילדים, כך שנוצר אצלה איזון ושיווי משקל בין היכולת הגופנית והנפשית לבין קשיי ההריון והלידה.
על כן, אם לאישה קשה ללדת, אין לכפות עליה, ואם היא כן רוצה ללדת,יש להסכים עם החלטתה בשמחה.
לגופו של עניין, נכון שגידול ילד הוא לעיתים מעמסה מאוד כבדה, אך כדאי. כי לבסוף, יש עוד ילד ועוד אדם על פני האדמה. איזו שמחה. איזה אושר.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
1 דיונים
פסיקה לפי רגש = רבנית
התורה מחייבת אותנו ברב שפוסק לפי שכל ושיקול דעת ולא לפי רגש. אם נמשיך בקו המחשבה של הרב , יביאו ילדים ואז האבא ישנא את ילדיו , איך הרב יכול לקחת...
התורה מחייבת אותנו ברב שפוסק לפי שכל ושיקול דעת ולא לפי רגש. אם נמשיך בקו המחשבה של הרב , יביאו ילדים ואז האבא ישנא את ילדיו , איך הרב יכול לקחת על עצמו אחריות שכזו
המשך 10:27 20.02.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקי
זו ממש לא רק ההחלטה של האישה
16:50 07.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביבית
אם הבעל רוצה עוד ילד, והאישה לא. האם גם במצב זה לדעת הרב האישה קובעת, ועל הבעל לוותר? אודה לרב על תשובה
13:51 17.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
יח
08:47 17.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כל המוסיף גורע
א- מה שכתב המגיב "אבא". איזהו חכם- הרואה את הנולדי(ים) . ב- "תפשת מרובה – לא תפשת": הרב ענה : " גידול ילד הוא לעיתים מעמסה מאוד כבדה, אך כדאי. כי לבסוף, יש...
א- מה שכתב המגיב "אבא". איזהו חכם- הרואה את הנולדי(ים) . ב- "תפשת מרובה – לא תפשת": הרב ענה : " גידול ילד הוא לעיתים מעמסה מאוד כבדה, אך כדאי. כי לבסוף, יש עוד ילד ועוד אדם ... איזו שמחה", והתעלם מצער ההורים והילדים על סכול ההזדמנויות של כל הילדים לחיים טובים יותר אילו משאבי ההורים היו מפוזרים פחות. ג- דברי הרב: " בשבילה ללדת, זה ... צורך ... היא אוהבת ילדים "- מתעלמים מכך שהצרך הזה הוא לא במספר מסוים של ילדים אלא בפעילות הורית. אפשר להרבות בפעילות הורית גם בלי להגדיל את מספר הילדים, ואם סובלים מאד מעדף משאבים של הורות אפשר לאמץ ילד חריג, ולקיים עוד מצוה. שלא לדבר על כך שמלוי הצרך בילדים הוא על חשבון מלוי צרכים אחרים.
המשך 17:20 16.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבא
ואז הן רוצות להתגרש ורבים מהאבות נרדפים על ידי השלטון הציוני בשל חוקי הגזע המגדריים מולם. נשחטים כלכלית. נעקרים מילדיהם ורבים מתאבדים כמו חנן דדון, אלון וולף, דני צורן והרשימה...
ואז הן רוצות להתגרש ורבים מהאבות נרדפים על ידי השלטון הציוני בשל חוקי הגזע המגדריים מולם. נשחטים כלכלית. נעקרים מילדיהם ורבים מתאבדים כמו חנן דדון, אלון וולף, דני צורן והרשימה ארוכה..
המשך 14:49 16.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פסיקה לפי רגש = רבנית
התורה מחייבת אותנו ברב שפוסק לפי שכל ושיקול דעת ולא לפי רגש. אם נמשיך בקו המחשבה של הרב , יביאו ילדים ואז האבא ישנא את ילדיו , איך הרב יכול לקחת...
התורה מחייבת אותנו ברב שפוסק לפי שכל ושיקול דעת ולא לפי רגש. אם נמשיך בקו המחשבה של הרב , יביאו ילדים ואז האבא ישנא את ילדיו , איך הרב יכול לקחת על עצמו אחריות שכזו
המשך 10:27 20.02.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיקי
זו ממש לא רק ההחלטה של האישה
16:50 07.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביבית
אם הבעל רוצה עוד ילד, והאישה לא. האם גם במצב זה לדעת הרב האישה קובעת, ועל הבעל לוותר? אודה לרב על תשובה
13:51 17.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
יח
08:47 17.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר