השבוע, בט"ו באב, נכנסנו לעידן החתונות בשעטו"מ. בהרי יהודה ובחוצות ירושלים ישָמע – ונשמע – קולות ששון ושמחה, חתן וכלה, מצהלות חתנים ומשתה נערים ונערות. עתה – עת לשמוח ועת לרקוד ועת לשיר ועת לנגן. בעתיד תגיע גם עת המחאה על מצוקת הדיור ועל יוקר גידול הילדים. בינתיים אנחנו עדין בשלב הראשון – בחתונה.
נעלה הפעם על ראש שמחתנו ובקורתנו כמה מנהגי חתונה שהשתרשו במחוזותינו. בטור אחר בעלוננו, במדור 'בגובה העיניים', מוחה הרב יוני לביא, בשכנוע רב ובחינניות נלבבת כדרכו, נגד חתונות הכסף המופרזות ומשיא עצות איך להימנע מהפקות ראווה נוצצות. אניח איפוא לנושא זה, שכבר דשו בו רבים, ואַפנה מבטי לפינות 'אפלות' נוספות.
שיר הייחוד
הקטע הצורם ביותר באזניי, מלבד התזמורת הרעשנית, היא ה'ייחוד' הייחודי הממושך שהחלו לנהוג בו חתנינו וכלותינו. הללו מסלסלין בעצמם משל היו אדמו"רים המייחדין יחודין, ואין להם באוּלמם אלא מלאכי השרת, למעלה מן הזמן ולמעלה מן המקום.
לא נתקררה דעתם של בני עדות המזרח, אשר חדר הייחוד זר למורשתם, עד שעמדו ונתקנאו באחיהם האשכנזים הזוכים לחדר ייחוד שתוכו רצוף אהבה ומיני מגדים, ואף הם התקינו עצמם למעמד זה. ובעיקר, נצטרפו לכת המחמירין המרבין בשיעורין ומותחין עד לפקיעה את עצבי הקרואים וזמנם. שימתינו! וכבר נזדמָנו לשמחת חתונה בה הסועדים סיימו את כל מלאכתם בעסקי המנות והקינוחים ועדין הזוג המיוחד בושש מלרדת אל העם…
אני יודע! הצלמים אשמים! הם רוצים פוזות יחודיות של שני כוכבי הערב, והרי למנהג האשכנזים בני הזוג מקפידים שלא להתראות בימים שלפני, על אחת כמה וכמה שלא להצטלם. חדר הייחוד הוא איפוא המיפלט הצילומי, סטודיו הנסתר משטף החוגגים ה'מפריעים'.
לכלות ולחתנים שאינם אנוכיים, וגם ביום חתונתם וביום שמחת לבם הם מוצאים לנכון להתחשב בשושבינים וסובבים, להם ייאמר: שהו בחדר הייחוד (המומלץ בהחלט גם לבני עדות המזרח) י"ח עד כ"ב דקות 'גג', כשיעור הרעפת דברים הדדית, חיבוק ונישוק, ושבירת הרעבון, וצאו לשמח את משמחיכם. וכאן הצעה חדשנית; בעת הגשת המנה העיקרית, בתום ההקפות הראשונות הסוחפות, חזרו ל'סטודיו' לסט הצילומים האישיים.
ארכנות
הערה דומה אמורה בטקס החופה עצמה; משבח אני את הליווי המוסיקלי הפעיל שהונהג בעשור האחרון(?) הן במסגרת 'התוועדות מקדימה' לחופה, הן כרקע להצעפת פני הכלה ע"י החתן, והן בין גברא לגברא בעליית שבעת המברכים שזכו לכבד ולהתכבד. אבל למען השם, ובעיקר למען הקהל הממתין בצפייה דרוכה, אל תמתחו פרק זה במסכת ההפקה. כדאי לחשב מראש את אורך כל פעימה ופעימה, ולקוצרים ייאמר "ה' עמכם"!
והערה בתוך הערה, בסוגיית טירחא דציבורא בארכנות-יתר, והיא מכוונת לעורכי החופות; מסיבות 'טקסיות' ראוי ורצוי לחתום על הכתובה ולערוך את 'קנין הסודר' מראש, בעת מילוי פרטי המסמך, ולא ליצור פסק זמן מיותר תוך-כדי המעמד. אלא א"כ מדובר במסורת משפחתית מקודשת מדור דור לפיה חתימת העדים, החתן והרב, והנפת הסודרין חייבים להיערך תחת החופה. כל מי שחושב כי כל מה שמכונה 'מנהג ירושלים' הוא מקודש ומכובד מחברו אינו אלא טועה.
דציבלים
הערה נוספת קשורה בקולות וברקים והרעמת רמקולים מחרישי אזנים. פתגם אירי עתיק* אומר: 'עצמת השמחה כעוצמת הרעש', אבל מנגד עומדים דברי רבי נחמן**: 'תן בלבנו שהשמחה הפנימית תשתיק את כל המרעישין, וזכני לבקר בארמון אשר בו שרים ושרות נוגנים ונוגנות בקול דממה זכָּה'. ויש לדון במימרת חז"ל (ברכות ו,ב): "כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו עובר בחמשה קולות", האם המימרא תקפה גם כאשר הקרוא לא נהנה מן הסעודה דוקא בשל חמשת קולות המחץ של התזמורת?
מי בעל הבית?
אכן, שאלות אלו ודומות להן נובעת משאלת יסוד; מי (יותר) בעל-הבית בחתונות של בני זוג צעירים הסמוכים עדין על שלחן הוריהם? בני הזוג או ההורים? לא מעט ויכוחים ואי-הסכמות נובעות מאי הכרעה בשאלת יסוד זו. עמדתי היא שההורים (ובפרט כאשר הם בעלי המאה) הם בעלי הדעה העיקריים, וסימנך: במרבית ההזמנות הם חתומים כמזמינים, ולא כמוזמנים.
* טרם נוצר הפתגם ** שטרם נכתבו אך ראויין היו להיכתב
==
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכתב במוצ"ש ואתחנן ויפורסם בשבת בשבתו.
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
איש אמת
הסיבה שמצטלמים לפני הריקודים היא בגלל שלאחר הריקודים, כל התסרוקות נהרסים...
11:22 22.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר הכותב
נדהמתי לראות את השגיאה "בהרי יהודה ובחוצות ירושלים " הכתיב הנכון "בערי יהודה".
01:42 22.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אני מבין שעיסוק מתמיד בהלכה לא נחשב בעיניך. על איזה חילול ה' אתה מדבר. נראה לי שמי שעשה יותר חילול ה' זה כבודו... ואפילו שכך, לא ביזיתך.!! בנוסף, טרם ענית לי...
אני מבין שעיסוק מתמיד בהלכה לא נחשב בעיניך. על איזה חילול ה' אתה מדבר. נראה לי שמי שעשה יותר חילול ה' זה כבודו... ואפילו שכך, לא ביזיתך.!! בנוסף, טרם ענית לי תשובות ענייניות לטענות שהעלת בפניך. וטוב שיש ביננו תלמידי חכמים שיש להם על כל דבר מה להגיד... עדיף שהתקשורת תאמר זאת???
המשך 14:57 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב יעקב אלבוים
ראשית עיקר תגובתי כלפי אדם שאין לו בעולמו אלא כתיבה בכל נושא בכל ענין תמיד. רציתי לומר לו די זה נלעג. רציתי למחות על כתיבה צינית גם בנושאים הלכתיים אשר לביזוי ת"ח-...
ראשית עיקר תגובתי כלפי אדם שאין לו בעולמו אלא כתיבה בכל נושא בכל ענין תמיד. רציתי לומר לו די זה נלעג. רציתי למחות על כתיבה צינית גם בנושאים הלכתיים אשר לביזוי ת"ח- אין מקיפין בחילול ד' זה חמור יותר.
המשך 14:47 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
אני לא יודע מה יותר חמור. לא לחתום בחופה על כתובה או לבזות ת"ח. (או בדברי הרמב"ם- אפיקורוס)
14:18 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
בני אשכנז שנוהגים על הייחוד יש להם מקור נאמן לכך מבחינה הלכתית.אבל בניגוד לכך הפסיקה הספרדית אינה מסכימה להלכה זו. אל תאמר למי מ"המקפידים", אל תלעיז על דורות ראשונים שלא עשו...
בני אשכנז שנוהגים על הייחוד יש להם מקור נאמן לכך מבחינה הלכתית.אבל בניגוד לכך הפסיקה הספרדית אינה מסכימה להלכה זו. אל תאמר למי מ"המקפידים", אל תלעיז על דורות ראשונים שלא עשו כך.. ודי לחכימא.
המשך 11:52 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
כפי שמך ברור לי שהנך בן לבני אשכנז. אני כבן לעדת הספרדים (לא יוצאי המזרח). מעולם לא נהגנו על חדר ייחוד. ואשמח לקבל ממך מקורות ממקורות קדמונים (לא מהדור שלנו)...
כפי שמך ברור לי שהנך בן לבני אשכנז. אני כבן לעדת הספרדים (לא יוצאי המזרח). מעולם לא נהגנו על חדר ייחוד. ואשמח לקבל ממך מקורות ממקורות קדמונים (לא מהדור שלנו) אלא מלפני 100 שנה ואחורה. בדבר מנהג זה של הספרדים- לא היה ולא נברא. כיום מי שנהג חדר ייחוד זה רק כיוון שהחתן והכלה לא נתראו (ואין זה מנהג) אלא תרבות שהתפשטה גם בקרב יוצאי צפון אפריקה. וכן רוב החתנים והכלות שעושים חדר ייחוד אינם יוצאים כי הנדרש בהלכה (הכלה ללא כסוי ראש), אז גם מהבחינה הזו, כדאי שייבדקו אם לא יצא שכרם בהפסדם.
המשך 11:42 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב יעקב אלבוים
זה שהרב רוזן סבור שכל שבוע יש לו מה להגיד על כל נושא דיינו. זה שיעסוק בפולקלור אם זה אם זה מעניין אותו דיינו. זה שמלגלג על הלכה הן ביחס לחדר ייחוד...
זה שהרב רוזן סבור שכל שבוע יש לו מה להגיד על כל נושא דיינו. זה שיעסוק בפולקלור אם זה אם זה מעניין אותו דיינו. זה שמלגלג על הלכה הן ביחס לחדר ייחוד לבני עדות המזרח ובפרט למקפידים בחתימת כתובה מתחת לחופה כמנהג ירושלים מוזר מוזר מוזר. הרב רוזן לא תמיד צריך לדבר ולכתוב. לא תמיד הכל גרמא.
המשך 09:01 18.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
רב המלצרים... עכשיו תלכו לכאן, תעמדו פה, תביא את זה... והוא מופיע בכל תמונות החופה...
17:09 17.08.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר