בחירה חופשית, יתרון הגודל והאליטיזם המוסווה
מידי שנה אנו נקלעים לסכסוכים מקומיים בהם הורים מבקשים מראש העיר לממן להם את היכולת לחנך את ילדיהם במוסדות תיכוניים הנמצאים מחוץ לרשות המקומית, או דורשים ממנו להקים עבורם מוסד חדש בעל גוון מיוחד.
ננסה לעשות סדר בין כמה וכמה שיקולים שמתנגשים כאן ונציע מספר זויות על מנת לבחון את המציאות לאורם.
יתרון הגודל: מבחינה כלכלית, מוסד גדול יכול לתת מענה מגוון ומתאים לכל סוגי המשפחות. אם כל קבוצה מקימה לעצמה בי"ס משלה, הרי שיהיה בי"ס עם חוג חסידות, בי"ס עם חוג אומנות ובי"ס עם חוג מדעים. ואולם, אם יתאחדו כל הקבוצות יחדיו הן יוכלו מבחינה כלכלית לאפשר לעצמן גם את כל החוגים הנ"ל, וגם חוגים נוספים. ככל שמוסד גדול יותר הוא יעיל יותר כלכלית, וניתן להציע בו פעילות תורנית, חינוכית ולימודית רחבה ועשירה יותר.
אינטרס הרשות המקומית: לרשות המקומית יש חובה לדאוג לכלל התלמידים הנמצאים ברשותה. על כן, אם האוכלוסיה הדתית היא גדולה, הרי שיהיה ניתן לאפשר כמה סוגי בתי ספר, כמו תיכון דתי וישיבה תיכונית אשר יתנו מענה למגוון החפצים בחינוך דתי. אם האוכלוסייה הדתית קטנה, הרי שהרשות תבקש למצוא את המכנה המשותף הרחב ביותר שיאפשר לכמה שיותר תלמידים ללמוד בתחומה. אם האוכלוסייה הדתית קטנה מאוד, הרי שלרשות לא שווה כלכלית להחזיק מוסד לימודי וטוב יותר שהתלמידים יצאו למוסדות חוץ. בכל מקרה, רשות שאינה משמשת כרגולטור ומתיישרת לפי גחמה של כל הורה פרטי, תביא למיטוט כלל מערכת החינוך הדתית בעיר. רשות מקומית בעלת אחריות לעולם לא תצליח לספק את רצון כולם.
הבדלים חינוכיים בין בתי ספר– לעיתים ההבדלים הם אמיתיים: לא ניתן להשוות בין ישיבה תיכונית לבנים לבין מקיף דתי מעורב לבנים ובנות. אלה שני מוסדות שונים עם כיוון חינוכי אחר המתאים לילדים שונים. ואולם, במקרים רבים, אין שום הבדל אמיתי והתעקשות ההורים אינה אלה מיותרת. לעיתים רבות, כשמשווים בין אולפנה אחת לאולפנא אחרת, ההבדלים זניחים, ומקורם בשוני בין תתי גוונים, מיתוג אחר, תפיסות סובייקטיביות של הורים ובעליות וירידות זמניות של המוסד. ובכלל: מנהל בעל כריזמה שעושה רושם מצויין בערב הכרות להורים, אינו מעיד דבר על העבודה החינוכית היומיומית של המוסד.
אליטיזם ומרקם חברתי– במקרים רבים, הרצון לתפיסה חינוכית אחרת אינו אלא מסווה לבעיה חברתית. ההורים אינם חפצים בתוכנית לימודים מסויימת, אלא חפצים בעיקר להחליט עם מי בנם לא ילמד. האליטיזם יוסווה בדר"כ מאחורי תפיסות דתיות, ואולי אף בטיעונים חברתיים: טיעון כמו "אני שולח את ילדי למקום אחר כדי שיכיר ילדים מערים אחרות", עלול להסוות את חוסר רצונו של ההורה שבנו ילמד עם ילדי שכניו.
כיתה "תורנית"/"מדעית"/"תיכונית" בתוך בית הספר- פתיחת כיתה ייחודית בתוך בית הספר עשוייה לתת מענה לתלמידים מסוימים בעיר ובכך למנוע את הפיצולים העתידיים. אם הדבר נעשה באחריות, תוך הקפדה על מסלולים פתוחים לכולם, איזון חברתי, משאבים שווים וצוות שמקרין יחס דומה לכולם, הרי שזהו פתרון ראוי. ואולם, לעיתים רבות זהו פתרון היוצר בעיות חברתיות, מסמן ילדים לשווא כפחות דתיים ואף עלול להביא לפגיעה בהנהגת המוסד ולכרסום באופיו. אם הדבר לא נעשה בזהירות ובאמונה של הצוות החינוכי, עדיף שלא יעשה.
בחירה חופשית של הורים– במערכת החינוך בימינו נעשה מאמץ רב על מנת לאפשר להורים את היכולת לבחור את המוסדות בהם ילמדו הילדים. הבעיה מתחילה כשהבחירה פוגעת ביתרון הגודל או במרקם החברתי. לכן, במקומות רבים נעשית הבחנה בין דרישה אישית ונקודתית של הורה, לבין דרישה קבוצתית של הורים שהתארגנו יחדיו. כשהורה יחיד מבקש החרגה, קל יותר ל"שחרר" אותו לעשות כרצונו ולשלם על כך בעצמו. ואולם, כשקבוצה מתוך העיר דורשת משהו, קשה יותר להתמודד עם בקשתה.
אם נחזור למציאות, הרי שסוגיות אלה אינן חדשות והן מאפיינות את כלל המגזרים בחברה הישראלית. בחברה הדתית הן עולות חדשות לבקרים והורים שגרים למשל בגבעת אולגה, בקצרין, בגבעת שמואל או בקרית ארבע ודאי יוכלו לספר על פולמוסי האולפנות שבתחומם. אם להורה פרטי יש עדיפות נקודתית, קל לבקש אותה לבנו באופן אישי ומשרד החינוך ומועצות מקומיות מסוגלות במקרים רבים להתגמש. אך אם הדבר מתחיל לקבל אופי של התארגנות רחבה, שלא יופתע אם הרשות המקומית אינה יכולה להיענות לבקשתו. הרשות המקומית חייבת למנוע יצירת פערים חברתיים, עליה לדאוג לכלל תלמידי המקום ולקיומם השוטף של המוסדות בתחומה. יתרה מכך, אם הרשות תאפשר לכל הורה למצוא את הגוון הדתי שלו, הרי שכל החינוך הדתי יתפרק והאוכלוסייה הדתית תמצא עצמה ללא מענה כלל.
טענת החופש להורים היא טענה מוצדקת ביסודה, אך במקרים רבים מאוד היא צבועה ומסתירה מאחוריה רצון להיבדלות והתעקשות על תתי גוונים מאוד מסויימים. כהורים, עלינו לחזק את מי שמכיר את המרכיבים שלעיל ורואה לנגד עיניו את האינטרס הציבורי הרחב ביותר. לעיתים, ראיית הכלל או להיפך-הראייה מצומצמת, יכולה לבא מההורים, מהמועצה המקומית ולעיתים אפילו מהמפקח. תפקידו של ראש עיר או מפקח הוא להמשיך לקבל החלטות נכונות גם בשעה שקבוצות חסרות הבנה רחבה, עלולות להכפיש אותו לשווא בשער בת רבים. תפקידנו לנתח כל מקרה לגופו ולא להיגרר אחר סיסמאות.
=======
הכותב הוא מנכ"ל תנועת 'נאמני תורה ועבודה'
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
2 דיונים
שי
שמואל "כיפה בגודל 10 אג'" שטח פוצח בשיר נוסף מהרפרטואר העשיר של "נאמני הקרן החדשה". חס וחלילה לבקש עבור הבת חינוך טוב יותר, כולם צריכים להיות בינוניים באותה מידה, סטייל...
שמואל "כיפה בגודל 10 אג'" שטח פוצח בשיר נוסף מהרפרטואר העשיר של "נאמני הקרן החדשה". חס וחלילה לבקש עבור הבת חינוך טוב יותר, כולם צריכים להיות בינוניים באותה מידה, סטייל בריה"מ.
המשך 11:34 20.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבר
אולי לך התכוון הכותב במילים "אליטיזם"
23:18 20.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זכותנו להיות בדלנים ולרצות חינוך בדלני לילדינו. לא ליוסי ברודני ולא לנאמני תורה עבודה (בעלי השקפת עולם שונה משלנו וזו זכותם) יש זכות להחליט עבורנו ועבור ילדינו מה החינוך בו...
זכותנו להיות בדלנים ולרצות חינוך בדלני לילדינו. לא ליוסי ברודני ולא לנאמני תורה עבודה (בעלי השקפת עולם שונה משלנו וזו זכותם) יש זכות להחליט עבורנו ועבור ילדינו מה החינוך בו אנו בוחרים. אדם למד איפה שליבו חפץ ולא איפה שראש עירו חפץ. אנחנו גרים במדינה חופשית ובעיר גדולה וחופשית . צפירה אגב ולמי שמכיר הוא מוסד מלא באינטגרציה אבל גם אם לא היה -זכותנו לבחור בחינוך שמתאים לנו. אנחנו לא ברוסיה.
המשך 22:03 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
הרשע הזה מנסה לכפות כפירה על ילדי ישראל התמימים שהוריהם מבקשים עבורם חינוך תורני לפי מסורת ישראל סבא. מתיוון רשע מרושע מטעם הקרן הארורה !!!!
13:15 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
בסיום כל כתבה או טור של מישהו או משהו מהמכונים "נאמני תורה ועבודה", יש לציין, וזאת, למען הגילוי הנאות, כי ה"נאמנים" האלה ממומנים מ"הקרן לישראל" הידועה ל"תהילה".
11:39 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
1. האולפנה המדוברת (צפירה) מכילה אוכלוסיה היטרוגנית של תלמידות לעומת התיכון המקומי בגבעת שמואל כמורכב מבנות המקום המתאפיינות בהונומגניות חברתית. 2. אם הוא היה מכיר את הצוות החינוכי באולפנת צפריה הוא...
1. האולפנה המדוברת (צפירה) מכילה אוכלוסיה היטרוגנית של תלמידות לעומת התיכון המקומי בגבעת שמואל כמורכב מבנות המקום המתאפיינות בהונומגניות חברתית. 2. אם הוא היה מכיר את הצוות החינוכי באולפנת צפריה הוא היה מבין שאין שום צביעות מצד ההורים - יש הכרה באיכותו ובפועלו המופלא של ראש האולפנה ושל הצוות שעובד איתו. 3. 'חנוך לנער על פי דרכו' - מאז ומעולם ניתן היה לבחור את מוסדות הלימוד העל תיכוניים במגזר הדתי לאומי ומוקדם יותר בעולם היהודי בכללותו. 4. לאן נעלם עקרון השיוויון המקודש בפיו של מנכ"ל תנועת 'עובדים על התורה'? כשלא נוח - הכל מותר, מה? הקיצר - עדיף שתשתוק בנושאים שאתה לא מבין בהם ותפסיק לנסות למנף את עצמך, את האג'נדה המזויפת שלך ובעיקר את האגו שלך. קצת ענווה.
המשך 11:16 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אחד
באולפנת אמית בגבעת שמואל? נירית ליבוביץ - חברת הנהלה ב"נאמני תורה ועבודה". לא רק שהוא מצוי - כנראה שהוא גם זה שעומד מאחורי הביזיון הזה.
16:07 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ועדיין הרצון להיות אליטיסית גובל בחופש הביטוי והמחשבה במיוחד שהעניין בא על חשבון ההורים. לא. תפקידה של הרשות לא למנוע יצירת פערים חברתיים.תפקידה לספק שירותים לאזרח ולא לחנך את האזרח ובטח...
ועדיין הרצון להיות אליטיסית גובל בחופש הביטוי והמחשבה במיוחד שהעניין בא על חשבון ההורים. לא. תפקידה של הרשות לא למנוע יצירת פערים חברתיים.תפקידה לספק שירותים לאזרח ולא לחנך את האזרח ובטח ובטח שלא לרדוף ולאיים על קבוצת ההורים והמורים תוך ניסיון לערב גורמי חוץ.
המשך 10:00 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היית אומר את אותו הדבר? אם לדוגמה הורים היו מבקשים להעביר את בנותיהם לאולפנא מחוץ לעיר כי אצלם בעיר דורשים מהבנות להגיע עם חצאית ארוכה יותר מהרגיל - היית אומר...
היית אומר את אותו הדבר? אם לדוגמה הורים היו מבקשים להעביר את בנותיהם לאולפנא מחוץ לעיר כי אצלם בעיר דורשים מהבנות להגיע עם חצאית ארוכה יותר מהרגיל - היית אומר אותו דבר או שהיית יוצא לעזרת ההורים, שבוודאי חשוב להם שלא לשתף פעולה עם הפנאטיות ועם התופעות הקיצוניות שאוחזות בציבור הדתי לאומי, ושזה חלק מתרמית שבווודאי מנוהלת על ידי החרדלניקים?
המשך 08:52 19.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שטח
אנטי יהודי
22:34 18.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שימי
מה אינטרס ציבורי מה?
21:50 18.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גבשניק
כבר יומיים הכתבה מפורסמת ועוד לא שמענו ממך שום דבר על התבדלות. אז הנה לא אכזבת. עכשיו - למצוא עבודה
21:49 18.07.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר