חוק המקוואות. הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו מפרסם היום את עמדת הרבנות בנושא טבילת נשים שאינן רוצות סיוע של בלניות.

השאלה התעוררה בעקבות קמפיין של נשים מהזרם הליברלי של הציונות הדתית, שדורשות שלא לקיים את פסק השולחן ערוך, הדורש כי אישה תשגיח על הטובלת בזמן הטבילה, ומבקשות לטבול בעצמן.

השאלה חזרה והתעוררה בעקבות 'חוק המקוואות' שנועד לעקוף את 'בג"צ המקוואות' המחייב את המדינה לאפשר לרפורמים להטביל גרים שלהם במקוואות של המדינה. הצעת החוק הופכת את הרבנות הראשית לפוסקת בנושא המקוואות, מה שהעלה את החשש אצל אותם נשים ליברליות, כי לא תתאפשר להם טבילה ללא בלנית.

בגילוי דעת שמפרסם היום (א'), הרב לאו נכתב:

"מי שמגיעה לטבלת טהרה במקוואות שתחת פיקוח הרבנות המקומית, מעוניינת שהטבילה תעשה על פי גדרי ההלכה על מנת ליטהר בטבילה זו.

תפקיד הבלנית במקווה הטהרה נועד לסייע לטובלות לקיים את מצוות הטבילה כהלכתה. עיקר פעילותה תעשה ע"י עצה וסיוע לרווחת הטובלות.

"מן הראוי הוא שהבלנית תציע את עזרתה, וכאשר הטובלת אינה חפצה בכך אין להקשות עליה."

את המשפט הזה הבינו בתחילה כאומר, שמי שאינה רוצה את סיוע הבלנית, יתאפשר לה לטבול גם בלעדיה, אך מיד יצאה הבהרה מלשכת הרב לאו, כי משמעות המשפט הוא ש"לא לחקור את האשה" בשאלות חטטניות על טיב הבדיקות ונקיון הגוף מחציצה.

הפתרון של הרב לאו לנשים שמתביישות מנוכחות אישה נוספת בטבילה הוא מציע: "לגבי עצם הטבילה עצמה, היות שעל פי ההלכה המקובלת וכפי שנפסק בשו"ע, כשאשה טובלת לטהרתה יש צורך שתעמוד בלנית לוודא שכל גופה נכנס למים. מי שחשה אי נעימות בכך שבלנית תהיה זו שתעמוד על גבה, יש לאפשר לה לטבול כשגופה מכוסה באותו האופן שגיורת טובלת – דהיינו או כשהיא לובשת חלוק רפוי ואטום, או כיסוי על מי המקווה כשרק ראשה מבצבץ, זאת על מנת לשמור על פרטיותה וצניעותה."

את גילוי הדעת הוא חותם בעקיצה כלפי הרפורמים: "בתקווה שנזכה לשמור על את קיומו של עם ה' בקדושה ובטהרה".