לפני זמן מה, יחד עם מספר רבנים, השלכתי את המכשיר החכם שהיה ברשותי לפח האשפה. במקומו רכשנו במאה שקלים מכשיר פשוט וקטן, אשר יכול להתקשר ולקבל הודעות סמס, ותו לא.
כאשר אין מכשיר חכם, האדם נהיה חכם – הוא שם לב לטבע העוטף אותו, לילדים המשחקים סביבו המבקשים את תשומת ליבו, הוא פנוי לעסוק בתורה, לשוחח עם אשתו לאחר עבודתה, להביט בשמים ואל האופק בנחת ובאיזון.
הפלאפון החכם אינו גורם רק לאסון פורנוגרפי, אלא גם לניוון של הנפש האלוקית. האדם אינו מסוגל להבחין בהווה סביבו, אלא שם דעתו כל העת לריגוש חדש בחדשות או במקום אחר, מאות קילומטרים ממקום מושבו.
לו הקב"ה היה רוצה שאדע מה קורה בכל רגע נתון עם עולמו, ואפילו עם ידידיי, הוא היה בורא לי אנטנה מעל הראש. אך הבריאה אינה כזו, אלא מאוזנת בין כאן לשם, בין מעגל הראיה והשמיעה ומעגל הדמיון.
האחריות של האדם היא על חייו, חיי משפחתו, חיי עמו, וחיי עולמו. אולם המעגלים הללו הם מוסריים במדרג, ולא רק קיימים. דהיינו, מידת האחריות המוסרית שלי היא ראשית לכל על חיי. רק אחר כך חיי הסובבים אותי, ורק אחר כך על המעגלים השונים.
הפלאפון החכם משבש את סדר המעגלים, כך שאדם יושב מול בנו שחזר מבית הספר, ובמקום לקחת אחריות עליו ולהאזין למה שחווה היום, לתת חיבוק ולהפגין חיבה, הוא עסוק באיזה צונאמי באסיה, בחירות באמריקה, או סרטון מטופש של קוף רוקד.
נכון- הטכנולוגיה אינה אוייב ברמה העקרונית, אדרבה, ככל הבריאה גם היא בעלת אופנים לעבודת ד'. הטיעון שאם הקב"ה היה רוצה היה בורא אותנו עם טכנולוגיה קיימת בגוף, אינו טיעון עיקבי. הרי אנו משתמשים בטכנולוגיה כל העת למען מטרות טובות, כגון מעליות, רפואה, בטחון, בנקאות וכדומה.
אולם יש להבחין בין הטכנולוגיה ככלי, לטכנולוגיה כערך. כאשר הטכנולוגיה משמשת ככלי נשלט- היא מבורכת (בכפוף לשימוש מותר ומומלץ ע"י התוה"ק). כך לדוגמא הטלפון הפשוט, תאורה, כלי רכב וכדומה. אלו כלים, אשר האדם הממוצע מסוגל לנהל אותם ולא להתנהל על ידם. לעומת זאת, כאשר הטכנולוגיה משמשת כערך המחליף ערכי חיים- זוהי מלחמה על האנושיות של האדם, וממילא גם על צלם האלהים שבו.
זאת יש לדעת – הפלאפון החכם הוא ערך ולא כלי. הוא נראה ככלי, אך למען האמת הוא בעל מסר התנהגותי, המשבש את הזמנים והמקומות בנפש, וגורם לדמיון להתגדל על המציאות שברא ד' סביב האדם. רק מתוך שיבוש זה, צומחות גם הסטיות של התוכן- פורנוגרפיה, לשון הרע במדיה, תרבות גויית וכדומה. הבעיה אינה מתחילה בתוכן במקרה זה, אלא בעצם סגנון החיים שדורש הכלי, שהוא בעצם התוכן היותר גדול העומד בניגוד להדרכת התורה של הצנע לכת עם אלוקיך, ולקיחת אחריות מעגלית כפי המקום בו ברא אותך ד'.
וכאשר יש ערך הבא עלינו להעבירו מדתנו ומאנושיותנו- אנו מתקוממים. הטיעון שלו הקב"ה היה רוצה היה בורא לי אנטנה הוא טיעון אמיתי מאד במקרה זה. הרי את העולם הערכי ד' טבע באדם, ועל כן כלים חיצוניים המשבשים אותו פסולים. הרי לו היו טובים כערך, היו מוטבעים בנו גם כן.
כפי שכתב מרן הרב על הצורך במבט הפנימי הכן, בטהרת האדם ומחשבתו, ולא בבורות נשברים חיצוניים-
"ואני בתוך הגולה" – האני הפנימי אינו מתגלה לאדם, רק לפי מדת הטהרה והקדושה שלו, לפי המידה שבה הנשמה מאירה באדם. חטא האדם הראשון בכך שהתנכר לעצמו, בכך שהקשיב לדעתו של הנחש ואיבד את קולו הפנימי. חטא כשלא ידע להשיב תשובה ברורה לשאלה "איכה!?". חטא עם ישראל כשהלך אחרי אל זר מפני ששכח את עצמיותו. חטאה הלבנה כשקנאה בשמש איבדה את שמחת חלקה כשהשוותה את עצמה אל זולתה. וכה הולך העולם וצולל באובדן האני של כל אחד, של הפרט ושל הכלל. באים מחנכים מלומדים מסתכלים בחיצוניות, מסיחים דעה גם הם מן האני, ומוסיפים תבן על המדורה, משקים את הצמאים בחומץ, מפטמים את המוחות ואת הלבבות בכל מה שהוא חוץ מהם, והאני הולך ומשתכח. וכיוון שאין אני, אין הוא, וודאי וודאי שאין אתה".
הפלאפון החכם הוא אבי אבות ההתנכרות הפנימית, הוא משבש המכ"ם הנפשי הגדול ביותר שקיים. הוא מטריד את רוחנו בחיי אחרים, על מנת שלא נשים לב מי אנו.
אני קורא לכל הרבנים, ולכל ההורים. הבה נהווה דוגמא לכולם- הבה נשליך את המכשירים הטורדניים הללו, ונחזור לעסוק בבני אדם.
מה יקרה?
כבודו לא יהיה זמין באימייל בכל רגע נתון? אז מה? וכי רב או מחנך או הורה הוא נותן שירותים? הלא הוא דמות, איש על העדה ועל המשפחה שצריך להוות דוגמה עם שאר רוח ומחשבה עמוקה. כמובן, חשוב לענות מהר לשואלים או לילדים, ולהיות נגיש באופן כללי. אולם עד כמה מהר? המהירות מוזילה את המשמעות.
לא יקרה דבר אם תביט באימייל אחת לשעתיים במחשב במקום בכל דקה בפלאפון שלך. לא יקרה דבר אם תתרגל לשוחח עם אנשים במקום לשלוח להם משפט חצוי עם אייקון מטופש.
לא תהיה לך מצלמה? כמה טוב הדבר! תוכל להביט במה שמתרחש במקום לתעד אותו. תוכל לגעת בדמויות במקום לראות אותם בפיקסלים. תוכל להתגעגע ולדמיין. תוכל לחוות הווה שיש בו אהבה וקדושה. קנה מצלמה כמו פעם, וקח אותה רק לאירועים. צלם אחת ולא יותר. היה אדם ולא כלי.
צא מקבוצת ה whatsapp . הרי אין בקבוצה הזו קשר חי בין בני אדם, אין הערכה ואין אהבה. למען האמת, יש בקבוצות הללו ברובן זעקה גדולה למשמעות. בקשה לקרבה עם אחרים משום שהאני חש רדום. אך כאן האבסורד- דוקא ההתמכרות לקבוצות הללו, גורם להעמקת הקבר האישי. אתה לא באמת מתנהל מול דמות חיה אלא מול חצאי משפטים הממלאים את סדר היום, כדי שחס וחלילה לא תישאר לרגע לבד עם עצמך, ותחשוב מי אתה ולאן אתה רוצה להגיע, במובן המשמעותי.
המעסיק צריך קשר רציף איתך? יואיל להמתין עוד כמה דקות. יואיל להתקשר. כך יכבד אותך כבן אנוש, ואף הוא יתרשם מכך ויחשוב על שיפור דרכיו.
קורא יקר
מתי בפעם האחרונה היה לך זמן?
אתה יודע את התשובה. נגמר הזמן כשיש מכשיר כזה. אתה לא פה, אתה במקום אחר, וכשמרימים את הראש כבר מאוחר.
תוותר, תשחרר, תשליך את המכשיר, ולא תאמין מה תגלה סביבך. לא תאמין איך פרחים נראים לאחרונה, תתרגש לחוש שוב תחושת געגוע למשהו. תחשוב יותר לפני שאתה שולח הבלים. תתפלא לחוש זרמים רוחניים ונפשיים ששכחת שקיימים- זכרונות, המתנות לאירועים, מגע של ספר אמיתי, מבט על עוברים ושבים, ריחות בישול, קביעת עיתים ללימוד. תהיה אדם חופשי, עובד ד', ולא עובד הסלולרי.
היה אמיץ. עשה זאת. קח נסיון של חודש, ותטעם את החיים הפשוטים והנקיים.
מה דעתך בנושא?
26 תגובות
0 דיונים
טליק
אם הרב החזיק טלפון חכם, מדוע עשה זאת? מה הבנת בחייך האישיים שגרם לך לזרוק את הטלפון לפח? בלי שתרחיב על כך רעיונותיך נשמעים קצת חסרי כנות ומנותקים. מדוע שלא...
אם הרב החזיק טלפון חכם, מדוע עשה זאת? מה הבנת בחייך האישיים שגרם לך לזרוק את הטלפון לפח? בלי שתרחיב על כך רעיונותיך נשמעים קצת חסרי כנות ומנותקים. מדוע שלא תספר על כך? אני אישית לא מחזיק טלפון חכם מסיבות אידיאולוגיות ואני שמח על כך מאוד. את רוב הדברים שכתבת אני מביע לחבריי וסביבתי מפעם לפעם כשאני מסביר את עמדתי. וזאת למרות שאני משלם על כך מחיר גבוה- בדמות חוסר תקשורת עם עמיתיי לעבודה ובייחוד בספיגת עלבונות רבים מסביבתי. ואעפ"כ זה מאפשר לי לחיות.
המשך 11:26 09.06.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניצול מסך
עגל מסכה = עגל המסך. כולם הפכו עבדים-זומבים של אפליקציות רשת ועדכונים בלתי פוסקים של כלום ושום דבר.. וממשיכים לבהות המסך המרצד ולשרוף את זמנם וחייהם.
16:46 13.04.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמואל
בוקר טוב לגאון אפרתי, אני לא חרדי סתם בוגר ישיבת הסדר אבל הבנתי כבר מתחילה שהמכשיר הזה הינו כמעט אם כל חטאת. מצער לשמוע שרק עכשיו הבנת זאת, ומפרסם...
בוקר טוב לגאון אפרתי, אני לא חרדי סתם בוגר ישיבת הסדר אבל הבנתי כבר מתחילה שהמכשיר הזה הינו כמעט אם כל חטאת. מצער לשמוע שרק עכשיו הבנת זאת, ומפרסם זאת ברבים בקול תרועה. להבדיל אלפי הבדלות מטלפיו של בעל החיים הטמא מכל ומראה אותם לכולם שיש לא סימני טהרה.
המשך 14:38 23.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק
ובמקום שוטטות במחשב אני עוסק בלימוד וללמד שיעורי תורה . יש לי מכשיר פלאפון ישן ללא אינטרנט ומעולם לא היו לי משיכות לסמארטפון שמבזבז את הזמן
23:05 22.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מחנכת
ספק אם אפשר לעמוד בפני היצר הזה ולזרוק את המכשיר, מה עושים בשביל לעשות את הצעד? מה הרב מציע? ברור שחייבים
13:53 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
הרב ענה שם על הכל, יש הבדל בין סמרטפון ומכונית, מה לא מובן בזה?
11:40 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
ואני חושב ברצינות לזרוק את הפלאפון ולעבור למשהו אחר
11:38 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
להיות בקבוצות ובעדרים רק חבל מאוד שהמדינה לא אוסרת פונוגרפיה כלל.כמו שברור שלילדים אסור לראות אותו דבר למבוגרים אסור לראות בתכלית האיסור.כל מי שיש בידו לתקן ולא עושה יבוא הכל...
להיות בקבוצות ובעדרים רק חבל מאוד שהמדינה לא אוסרת פונוגרפיה כלל.כמו שברור שלילדים אסור לראות אותו דבר למבוגרים אסור לראות בתכלית האיסור.כל מי שיש בידו לתקן ולא עושה יבוא הכל על ראשו.
המשך 10:39 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה כורסיה
יישר כח גדול הרב, מחזק לראות שהרבנים שלנו מבינים את הבעיה ופועלים לתקן אותה ברמתם הפרטית ואף ממליצים על זה לכלל, מי ייתן וירבו כמוך.! ולכל המגיבים שניסו...
יישר כח גדול הרב, מחזק לראות שהרבנים שלנו מבינים את הבעיה ופועלים לתקן אותה ברמתם הפרטית ואף ממליצים על זה לכלל, מי ייתן וירבו כמוך.! ולכל המגיבים שניסו לכתוב פה דברים חסרי טעם, תכבדו את עצמכם ואת האתר הזה!
המשך 09:59 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבל שאפרתי לא מקשיב לעצמו
08:24 20.03.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר