הימורים

ש: האם להמר בוינר ובטוטו ובלוטו?

ת: לא טוב.  כדין משחק בקוביה.  גם יש חילול שבת (שו"ת שאילת שלמה ג רא).

מזוזה

ש: האם מזוזה שנפלה נפסלה בכך?

ת: לא.

מטפלת

ש: יש לנו מטפלת לתינוק, אשה אורטודוקסית, אך מניחה טלית ותפילין?

ת: אין זה פוסל אותה להיות מטפלת.  העיקר שהיא גננת.

סיפורי צדיקים

ש: האם קריאת סיפורי צדיקים זה לימוד תורה?

ת: כן.  אך יש מדרגות בלימוד.

מוהל לא דתי

ש: מי שנימול על ידי רופא לא דתי, המילה חלה או צריך הטפת דם ברית?

ת: מחלוקת (שו"ע יו"ד רסד, א.  ורמ"א שם.  עי' שו"ת ממעמקים א ח).

שינה עם גרביים

ש: האם נכון ששינה עם גרביים פוגעת במאיר עיניו של אדם?

ת: הבלים.  אדרבה, זה צנוע.

שמונה עשרה בקול רם

ש: האם מותר להתפלל שמונה עשרה בקול רם אם זה עוזר לכוונה?

ת: כן, אם מתפללים לבד (שו"ע או"ח תקפב ט.  מ"ב ס"ק כד).

 קינואה

ש: מה מברכים על קינואה?

ת: אדמה.  נפשות (וזאת הברכה עמ' 396).

נטילת ידיים לתינוק

ש: האם יש ליטול ידיים לתינוק?

ת: לא.  עד גיל חינוך.  שו"ע הגר"ז (סוף ס' ד).

 פקודה נגד התורה

ש: האם יש הבדל בין פקודה לחלל שבת או לאכול חזיר לבין פקודה לפנות מאחז?

ת: לעולם לא יורו לחלל שבת, אם זה לא פיקוח נפש.  וכן הם סוברים שפינוי מאחז הוא פיקוח נפש למדינה ומציל ממלחמה.  הם טועים טעות חמורה ודאי, אך כך סוברים.  צריך סבלנות (עי' שו"ת הרשב"א ח"ה ס' רלח).  ב"ה יש כבר 300,000 תושבים ביהודה ושומרון.

מנהג אבותיו

ש: במשפחה שלי יש מנהג לא כפי ספרי הלכה.  לשנות או להמשיך במנהג אבותיי?

ת: להמשיך אך ורק אחרי ברור מפי תלמידי חכמים מאודה עצה שזה מנהג נכון.

חורים בכיפה

ש: אם בכיפה יש חורים ליופי, היא כשרה?

ת: כן.  העיקר שתהיה גדולה.  י"א רוב ראש.  ויש מקילים שנראית מכל צד (שו"ת אגרות משה או"ח א א.  שו"ת יחוה דעת ד א.  שו"ת ישכיל עבדי ח"ו דף רצב ע"א).

 חולצה עם פסוק

ש: חולצה עם חצי פסוק בלי שם ד' זה טוב?

ת: צריך שני כיסויים בשירותים.  לא ראוי (שו"ת ציץ אליעזר טז ל).

 כבוד תלמידי חכמים

ש: יש לי חברותא פי שניים מבוגר ממני, ויחסו לתלמידי חכמים שונה ממני.  האם להמשיך?

ת: אם זה מזיק ליחסך אליהם, אז חדל (עי' שו"ת הרדב"ז ד קפז).

 ילד שהזיק

ש: האם ילד שמזיק, על הוריו לשלם?

ת: כן.  להצילו מדין שמים כשיגדל ולהצילו מבית דין שחייב להענישו (שו"ת שאילת שלמה ג תנד).

 נטילה במי ים

ש: האם אפשר ליטול ידיים במי ים?

ת: לא.  כי הם מלוחים.  אבל אפשר לטבול אותם שם.  ולברך על נטילת ידיים (שו"ע או"ח קנט כ.  מ"ב ס"ק צז).

 תוכי

ש: האם תוכי בבית מעכב זוגיות?

ת: לא.

סבים חילוניים

ש: כל פעם שאני מתארח אצל סבא וסבתא אני נכשל ורואה שטויות.  מה לעשות שלא להיכשל?

ת: לקרוא כל פעם לפני כן מסילת ישרים פרקים א או ב או ג או ד או ה.

 ברכה בטלפון

ש: האם יוצאים ידי חובה בברכה בטלפון?

ת: לא.  כי אין זה קול אדם.  אך עונים אמן, כמו בבית הכנסת באלכסנדיה (סוכה נב א.  שו"ת מנחת שלמה א ט.  שו"ת אגרות משה או"ח ד צא).

 כסף נוצרי

ש: האם מותר לקבל כסף מקרן "האחוה הבינלאומית של נוצרים ויהודים" המכונה בקיצור: "קרן לידידות"?

ת: ודאי שלא.  זה טומאה וחילול השם, ומסייע בסופו של דבר למסיון, גם בגלל הקרבה שנוצרת.  כך פסקו גאוני הדור הגר"א שפירא ובעקבותיו הגר"מ אליהו, הגר"ע יוסף, הגר"נ קרליץ, הגר"ד ליאור, הג"ר שמחה הכהן קוק, הבד"ץ, בית דין חב"ד ועוד, ולאחרונה הגרי"ש אלישיב.

 תוספי מזון בשבת

ש: האם תוספי מזון וויטמינים אסורים בשבת כתרופה או מותרים כמזון?

ת: אסורים כתרופה, אך תמיד אפשר לקחתם לפני ואחרי שבת (שמירת שבת כהלכתה לד כ)

טלית לאשה

ש: האם מותר לאשה להתעטף בטלית?

ת: לא.  משום יהירות.  ואם היא אשה קדושה ואין בעיית יהירות, אז לא טלית גברי משום לא ילבש (שו"ת אגרות משה או"ח ד מט).

מקרר ושבת

ש: מותר לפתוח מקרר בשבת?

ת: נעשה יותר ויותר מסובך עם ההתפחתות הטכנולוגית.  לבדוק לפני שקונים שהמקרר מתאים לשבת  (עי' שמירת שבת כהלכתה י, יב).

 הנץ החמה

ש: האם בתפילת ותיקין, ללכת אחרי ההנץ האסטרונומי או הנראה?

ת: הנראה (עי' מועדים וזמנים ד, שכא).

בכי בשבת

ש: לפעמים קריאת סיפורים מרגשת אותי שאני בוכה בשבת?

ת: מותר.  כמו שרבי עקיבא שבכה בשבת מרוב דבקות בד' (שו"ע רפח, ב.  מ"ב סק"ד).

שעון מעורר בשבת

ש: מותר להשתמש בשעון מעורר בשבת?

ת: או שעון מכאני – ומותר לשחרר נצרתי בשבת וכן לכבותו.  או שעון חשמלי, אך בלי מוזיקה ובלי לכבות (שמירת שבת כהלכתה כח, כט).

הליכה שבת

ש: האם מותרת הליכה בשבת?

ת: לשם תענוג, מותר (עי' שמירת שבת כהלכתה פרק כט).

ברכת המזון

ש: אחרי פרוסת לחם אחת יש לברך ברכת המזון?

ת: כן.  אחרי כזית.  29 סמ"ק.  קופסת גפרורים (שו"ע או"ח קס"ח, ג).

שרות לאומי

ש: ללכת לשרות לאומי?  הרי גדולי הדור אסרו?

ת: מצוה, אך רק במום שרב מאשר (הרבנות ראשית לישראל).

הנאת המאכל

ש: מה עדיף, לשבר תאות האוכל, או לאכול כדי לעבוד את ד'?

ת: מדרגת כל אדם, להנות, בתנאי שזה כשר.  כלומר דבקות.   מדרגת יחידים, להמנע ממזון שאינו הכרחי.  כלומר פרישות.  מדרגת יחידי יחידים, שאותו ההכרחי, יהיה בעצמו עבודת ד'.  כלומר קדושה.  מסילת ישרים.

מס הכנסה

ש: האם לקנות תפילין אצל אדם שלא משלם מס הכנסה?

ת: ודאי לא (עי' שו"ת שאילת שלמה ב, שעה).

קבצנים

ש: האם זה נכון שהקבצנים בכותל אינם אמינים?

ת: לא כולם.  אך כמעט כולם.  יש אוספים 1000 שקל ליום! (משטרת ישראל באתר).

הסתרת מום בשידוך

ש: אחרי שהתחתנתי, גיליתי שבעלי חולי נפש והסתירו ממני.  אם שואלים אותי עליו, מותר לי לספר?

ת: חייבת לספר האמת (קהילות יעקב יבמות ס' לח).

מוסף עם תפילין

ש: התפללתי מוסף ראש חודש עם תפילין?

ת: יצאת ידי חובת מוסף (מ"ב כה ס"ק סא.  ועי' שם תכג סק"י).

 אבדה

ש: האם אני יכול להשתמש באבידה עד שאחזיר?

ת: רק ברשות הבעלים (שו"ת שאילת שלמה ד, שיח).

אבנט

ש: האם צריך גארטל בשעת תפילה?

ת: די בחגורה המוכני במכנסיים (שו"ת שאילת שלמה ג, לג).

שינה עם כיפה

ש: יש ענין לישון עם כיפה?

ת: כן.  אך אין חובה (של"ה.  עי' שו"ע או"ח ב, ו).

ג'ל לנטילת ידיים

ש: האם מותר להשתמש בג'ל חיטוי במקום מים לנטילת ידיים?

ת: לא.  רק למים אחרונים (עי' שו"ע או"ח ד, א.  מ"ב סק"ה).

 ניתוח פלסטי

ש: האם מותר לעשות ניתוחים פלסטיים?

ת: לשם יופי, לא.  לסילוק כיעור, כן (שו"ת אגרות משה חו"מ ב, סו.  שו"ת ציץ אליעזר יא, מא).

 יום הולדת

ש: מה המקור לכך שביום הולדת יש כח לברך אנשים?

ת: אין מקור.

 החרמת חפץ תלמיד

ש: האם כמחנך מותר לי לזרוק נרגילה של תלמיד על מנת להצילו מאיסור?

ת: רק אם כך היא תקנת בית הספר.  אם לא, אפשר להחרים ולהחזיר בסוף  (עי' תחומין ח, יט).

שמירת נגיעה

ש: איפה יש בתורה פסוק על שמירת נגיעה וכדומה?

ת: לא תקרבו (ויקרא יח, ו).  ספר החינוך קפח.

 שידוך

ש: אחי נפגש עם בחורה, והוא מאד שטלתן.  האם להודיע לה?

ת: ודאי (קהילות יעקב יבמות ס' לח).