הגאולה – אם תעירו ואם תעוררו וכו' עד שתחפץ
נכתב ע"י הרב משה צוריאל
"השבעתי אתכם בנות ירושלים, אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ" (שיר השירים ז, ז וכן ג, ה ובשינוי קל ח, ד).
ג' שבועות הללו למה? אחת שלא יעלו ישראל בחומה, ואחת שהשביע הקב"ה את ישראל שלא ימרדו באומות העולם, ואחת שהשביע הקב"ה את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי". (כתובות קיא, א)
ויש לשאול, איזה סימן יהיה לנו מתי האהבה של הקב"ה "תחפץ"? נ"ל הוא פסוק מפורש (ישעיה מח, יד):הִקָּבְצוּ כוּלְּכֶם וּשְׁמָעוּ, מִי בָהֶם הִגִּיד אֶת אֵלֶּה, ה' אֲהֵבוֹ יַעֲשֶׂה חֶפְצוֹ בְּבָבֶל וּזְרועוֹ כַּשְׂדִּים
פשוטו של מקרא (לפי רש"י ומצודות), כורש יעשה חפצו של הקב"ה ויחריב את בבל. ע"י כיבוש זה, ישתחררו בני ישראל מעול הבבליים, ולכן זירז אותם הנביא בהמשך דבריו:
"צְאוּ מִבָּבֶל בִּרְחוּ מִכַּשְׂדִּים, בְּקוֹל רִנָּה הַגִּידוּ הַשְׁמִיעוּ זֹאת, הוֹצִיאוּהָ עַד קְצֵה הָאָרֶץ, אִמְרוּ: גָּאַל ה' עַבְדּוֹ יַעֲקב" (ישעיה מח, כ).
חפצו זה של המלך בודאי מנוהל ע"י הקב"ה, כמאמר הנאמר ברוח הקודש:(משלי כא, א) "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה', עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ":
כאשר התעורר כורש לערוך מלחמות ולהחריב את בבל, ודאי שהקב"ה הוא שהטה את לבבו לכך למען שחרר את ישראל. וכך לשון המלבי"ם על פסוק הנ"ל:
"הגם שלב האדם הפרטי נתון ברשותו והבחירה בידו, לאכן לב המלך, אחר שבבחירתו תלוי אושר הכלל. ואם יבחר בדרך רע ישחית רבים ועצומים. לכן לבו זה הכללי הוא ביד ה', והוא [=המלך] בעניני הכלל משולל הבחירה" עכ"ל.
לפי זה המלים בפסוק "יעשה חפצו" רק לכאורה מדובר על חפצו של כורש, אבל בעומק הענין זה הוא "חפצו" של הקב"ה, הממליך מלכים ומנווט אותם לפי גזירותיו.
ובזה גם מלים "ה' אֲהֵבוֹ" פירש רש"י "ה' אֲהֵבוֹ לזה שיעשה חפצו של הקב"ה בבבל" ["כה אמר ה' לכורש משיחו" – ישעיה מה, א]. וזה מפורש בספר ישעיה (מד, כח) "הָאוֹמֵר לְכוֹרֶשׁ רוֹעִי, וְכָל חֶפְצִי יַשְׁלִים וְלֵאמר לִירוּשָׁלַים תִּבָּנֶה וְהֵיכָל תִּוָּסֵד":
ולכן כאשר אחד ממלכי הגוים מחריב את צוררינו ויש לישראל יכולת לצאת מארצם ולשוב ציונה, הרי זה קיום ההתעוררות של "האהבה עד שתחפץ".
אמנם רב יהודה (כתובות קי ע"ב) לא היה סבור כך, מפני פסוק מנגד בירמיה (כז, כב) "בבלה יובאו ושמה יהיו עד יום פקדי אותם". אבל הרי ר' זירא דחה דבריו "ההוא בכלי שרת כתיב". ועשה אחר כך מעשה רב שעלה ארצה, וכדברי "פאת השולחן" (סי' א ס"ק יד; דף ז ע"ב) הרבה אמוראים עלו ארצה אח"כ ודחו בכך את דברי רב יהודה. ודברי ר' זירא הם באמת פשוטו של מקרא כמו שנראה שם בפרק ההוא בירמיה.
רב יהודה היה סבור כי "עד שתחפץ" אמנם התקיים בסוף גלות בבבל, ע"י מעשה כורש הנ"ל. אבל אחרי שגלינו שוב בחורבן בית שני, צריכים אנו לחכות לעוד סימן מן שמים, "עד שתחפץ".
ונראה להודיע ולפרסם כי גם בזמננו כאשר האומות ניהלו בשנות תרע"ד-תרי"ח מלחמת-עולם קשה (מתו אז מליוני אנשים) והחריבו את גרמניה, ואף את טורקיה שאחזה אז בא"י, והכריזו האומות בסַן-רֶמוֹ שיש רשות ליהודים לשוב לארץ הקודש; והצביעו על כך ברוב קולות (ולפי שבדינם "רובו ככולו", זה נחשב כהסכמת כל האומות) הרי ב"ה הגיע כבר זמן של "עד שתחפץ". [אהבת ה' אלינו תחפץ, והיא "כל שכן" מהאהבה שאוהב השליח שמבצע עבורנו ההכנה הזאת]
וזה הוא סימן מובהק של הגאולה בימינו
[א] כתב שו"ת אבני נזר (יו"ד תנד ס"ק נו) "שאם יותן רשות לכל ישראל לעלות, לא ייחשב שעולין בחומה".
[ב] וכן כתב "אור שמח" באגרתו (שנת תרפ"ב) כי מאז וועידת האומות בסן-רמו, סרה אימת השבועות. [הובא ב-קול התור, עמ' רכא; וכן הובא ב"ארץ ישראל בספרות התשובות" של הרב ישראל שציפנסקי, ח"ג עמ' עב, הוצ' מוסד הרב קוק)]
[ג] וזה מפורש במהרש"א: (על כתובות קיא.) "ודאי דְרְשׁוּת לכל אחד מישראל לעלות לא"י אלא שלא יעלו יחד ביד חזקה ולבנות להם חומות ירושלים. ונחמיה שאמר 'ונבנה חומת העיר' ברשות המלך היה".
[ד] וכן כתב החפץ חיים ("שם עולם", ח"ב שער ההתחזקות, סוף פרק יד) "ויש שהקב"ה נותן בלב מלכי האומות שיכירו כולם האמת וירצו להיטיב עם ישראל וכענין שאמר בכורש שהכריז בכל מלכותו" וכו' [=ולא צריכים לכולם, שהרי כורש היה מלך יחיד בלבד].
[ה] וכן כתב רמב"ן על "שיר השירים" (כתבי הרמב"ן, עמ' תקט"ו): "ואחר כן יבואו הנפוצות המפוזרים בין העמים וכו' וברשיון מלכי האומות ובעזרתם ילכו לא"י" עכ"ל
[ו] וכן כתב רד"ק על תהלים קמו, ג: "כמו שסיבב תשועת גלות בבל ע"י כורש, וכן לעתיד יסבב גאולת ישראל ע"י מלכי הגוים שיעיר את רוחם לשַׁלְחָם, כמ"ש 'והביאו את כל אחיכם מכל הגוים מנחה להשם' (ישעיה סו, כ)".
מה דעתך בנושא?
9 תגובות
0 דיונים
שלמה
בס"ד טענותיו הינם חמודות בלבד..., אבל הוא רק מבסס טענותיו על חלק קטן מדברי קדשם של גדולי ישראל, וניתן להכנס לאתר 'ילקוט השבעתי אתכם' להוריד את הספה"ק (י' כרכים) ולראות מהי...
בס"ד טענותיו הינם חמודות בלבד..., אבל הוא רק מבסס טענותיו על חלק קטן מדברי קדשם של גדולי ישראל, וניתן להכנס לאתר 'ילקוט השבעתי אתכם' להוריד את הספה"ק (י' כרכים) ולראות מהי באמת דעת תורה אמיתית לגבי שלוש השבועות, שנישנו בזוה"ק, בגמרא במדרשים ואח"כ הובאו להלכה בראשונים ובאחרונים
המשך 19:06 25.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין בין העוה"ז לימות המשיח (בן יוסף. ביאור הגר"א) אלא שעבוד מלכויות בלבד (ברכות לד,ב). והיום יש שלטון יהודי בארץ ישראל. אז הגאולה כאן.
22:12 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
08:41 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שבועה זה נקבה לכן המילה הסמוכה היא בנקבה. כמו ארבע אמהות ולא ארבעה אמהות.
19:52 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"התגרות באומות – זה רק איסור שיהודים לא ישתלטו על חו"ל". - 1). האיסור "התגרות באומות" נאמר רק על כך, שעם ישראל לא ישתלטו על חו"ל, שאלו ארצות ששייכות לאומות העולם ולא...
"התגרות באומות – זה רק איסור שיהודים לא ישתלטו על חו"ל". - 1). האיסור "התגרות באומות" נאמר רק על כך, שעם ישראל לא ישתלטו על חו"ל, שאלו ארצות ששייכות לאומות העולם ולא לעם ישראל, וכמו שמפורש בתורה על ארץ מואב ועמון (דברים ב,ט) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלַי אַל תָּצַר אֶת מוֹאָב וְאַל תִּתְגָּר בָּם מִלְחָמָה כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה: (ושם פסוק יט) וְקָרַבְתָּ מוּל בְּנֵי עַמּוֹן אַל תְּצֻרֵם וְאַל תִּתְגָּר בָּם כִּי לֹא אֶתֵּן מֵאֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹן לְךָ יְרֻשָּׁה כִּי לִבְנֵי לוֹט נְתַתִּיהָ יְרֻשָּׁה: - 2). אמנם לבא ולומר שאסור לכבוש את ארצינו – "ארץ ישראל", בגלל שזה מתגרה באומות, הלא זה אפיקורסות נוראה לומר כן, שהרי יהושע בן נון התגרה באומות בצורה הכי קשה, ובכל המיתות הקשות ביותר, בשביל לכבוש מידם את ארץ ישראל, כי זה עצמו המצוה - **להתגרות ולהילחם באומות** בשביל לכבוש את ארץ ישראל. וכבר כתב הג"ר יעקב ישראל קנייבסקי, הסטייפלר זצ"ל (קריינא דאגרתא ח"א סי' ר"ה): "שבזמננו אין שייך ג' שבועות שלא ימרדו באומות, כיון שאנחנו בארץ ישראל ואיננו תחת יד שלטון אחר". - 3). וממילא אותם יהודים שגרים בחו"ל, ואינם מתביישים לצעוק על היהודים הגרים באר"י "איסור התגרות באומות" – הרי הם "מגלים פנים בתורה שלא כהלכה". משל למה הדבר דומה, לעבד שאדונו נתן לו שטר שחרור, ואמר לו: "אני מבקש ממך, שמכאן ואילך לא תהיה בביתי, אלא תלך לביתך". ואומר לו העבד: יש איסור "התגרות באדון", ולכן: א. הנני להודיעך שאין לך שום כח ותוקף לתת לי שטר שחרור. ב. אני לא ישמע בקולך ללכת הביתה. - הלא כל אדם הגון שישמע את דברי העבד, יאמר "שאין שוטה או רשע גדול מאותו העבד", שסותר את עצמו מראש דבריו לסוף דבריו, שהרי אם 1. אסור לעבד להתגרות באדונו, 2. והעבד שלנו סובר שהוא עדיין אדונו, א"כ איך מותר לעבד עכשיו להתגרות באדונו ב-2 דיבורים אלו. 1. שהוא אומר לו "אין שום תוקף לשטר שחרור שלך" כאילו שמעולם הוא לא היה אדונו, ואין לו כח לשחררו. 2. שהוא נשאר בבית אדונו, למורת רוחו של אדונו, שביקשו לעזוב את ביתו וללכת הביתה. - הנמשל: היהודים שגרים בחו"ל וצועקים "איסור התגרות באומות", והם עצמם מתגרים בהם בשני האופנים הנ"ל. 1. האו"ם נתנו אישור ליהודים לבנות מדינה יהודית בארץ ישראל, ובאים אותם אנשים, בעודם נמצאים בארצות שנמצאות תחת שלטון האו"ם, ויורקים על האו"ם בפרצוף, ואומרים להם "אין שום תוקף לאישור שלכם – אסור לנו לעלות לאר"י". 2. האומות רוצים שהיהודים יעזבו את חו"ל וילכו הביתה לארץ ישראל, וכפי שאנו רואים בעינינו שהאומות בחו"ל משתוללים מזעם על כך שנוגסים מהם את השלטון בחו"ל, והם מגיבים בפוגרומים ובאנטישמיות, והם כבר קרובים לעשות שואה על אלו שגרים בחו"ל. (וה' ירחם על כל היהודים שיעלו לארץ ישראל מיד, וינצלו משואה שלישית). ובאים אותם יהודים ומתעקשים להישאר ולהתבסס בחו"ל למורת רוח האומות. רח"ל מהם ומדעתם האפיקורסית.
המשך 18:38 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ה"טענה" המופרכת של שלש שבועות שלא יעלו בחומה וכו'. הטענה הזו מופרכת מהרבה טעמים. א). שלש שבועות אינם איסור, אלא גזירה שהדבר לא יצליח, וכמבואר ממה שלא הביאו הרי"ף והרמב"ם איסור...
ה"טענה" המופרכת של שלש שבועות שלא יעלו בחומה וכו'. הטענה הזו מופרכת מהרבה טעמים. א). שלש שבועות אינם איסור, אלא גזירה שהדבר לא יצליח, וכמבואר ממה שלא הביאו הרי"ף והרמב"ם איסור זה, וגם בטור ושו"ע לא מוזכר הלכה כזו. וכך מבואר מדברי המהר"ל בפי' אגדות על מסכת כתובות שם, שכתב "ומפני זה היו ג' שבועות כלומר ג' **גזירות** וכו'", וכן מבואר בדבריו בספר נצח ישראל (סי' כד). [וכך כתב באבני נזר (סי תנד) שאין זה איסור, שהרי לא מצאנו מעמד כזה שהשביע הקב"ה את עם ישראל וענו אמן. ועי"ש שכ' שהשבועות הם השבעה לשורש נשמתן של ישראל, והיינו, שהקב"ה גזר שכל זמן שלא יהא הקץ מוכן, לא יצליחו בהשתדלותן, אבל אם יצליחו יצליחו, וזה עצמו סימן שהגיע הזמן ובטלו השבועות. וכך מוכח ג"כ מדברי הרמב"ן שכתב שמצוה בכל הדורות לכבוש את ארץ ישראל ולא חשש שיש איסור כזה של ג' שבועות. ב). רבינו חיים וויטל בהקדמתו לעץ חיים [עמוד ח' טור ב'] הביא בשם המדרש שבטלו השלש שבועות לאחר אלף שנה מהחורבן. וזה לשונו: "אמר עוד במאמר הנ"ל, ובג"ד השבעתי אתכם בנות ירושלים וכו'. פירוש הדברים, כי הנה היתה השבועה הגדולה לאלקים, שלא יעוררו את הגאולה, עד שאותה האהבה תהיה בחפץ ורצון טוב, כמ"ש עד שתחפץ .. וכבר אמרו רז"ל, כי זמן השבועה היא עד אלף שנים, כמ"ש ז"ל בברייתא דר' ישמעאל בפרקי היכלות (להתנא ר' ישמעאל בן אלישע כהן גדול)...." ע"כ. ג). בספר התקופה הגדולה בכמה מקומות (בעמודים 207, 213, 236 הביא את דברי הג"ר מאיר שמחה הכהן, בעל ה'אור שמח', ועוד רבנים: "שאפילו למי שמתעקש לעורר פחד מהג' שבועות, אמנם הצהרת בלפור, וועידת סן-רמו, הסירו את כל החששות של הג' שבועות, כי הכל ברשיון המלכים". ד) ויש על זה עוד הרבה תשובות בספר 'התקופה הגדולה' בעמודים 69, 471. ובעמוד 208 בשם ר' הלל מקולומיא, ועוד גדולי תורה, ועוד שם בעמוד 224. ה) ועיין עוד בספר "חשיבות ארץ חמדה" להגר"י ברנד שליט"א, עמ' 27 – 30. בסימן י"ג: אם ענין שיחת שלום נוגע לג' שבועות. ובסימן י"ד: "עוד בענין ג' שבועות". ו) ועיין עוד בספר "עלה נעלה" להרה"ג ר' שלמה אבינר שליט"א, בעריכת הרב מרדכי ציון – (054-840,4747). שהביא המון מקורות מגדולי תורה חרדיים. להשיג הספר בת.ד. 315 בית אל, 90631 טל. 02-9973168. פל. 054-721,3739)].
המשך 18:37 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלושת השבועות זה בין המיצרים
12:48 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
די להזיות!
11:56 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
לפי הרצי''ה שם ג' השבועות עדיין תקפות כי שם אין לנו רשות מהאומות
10:16 06.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה
בס"ד טענותיו הינם חמודות בלבד..., אבל הוא רק מבסס טענותיו על חלק קטן מדברי קדשם של גדולי ישראל, וניתן להכנס לאתר 'ילקוט השבעתי אתכם' להוריד את הספה"ק (י' כרכים) ולראות מהי...
בס"ד טענותיו הינם חמודות בלבד..., אבל הוא רק מבסס טענותיו על חלק קטן מדברי קדשם של גדולי ישראל, וניתן להכנס לאתר 'ילקוט השבעתי אתכם' להוריד את הספה"ק (י' כרכים) ולראות מהי באמת דעת תורה אמיתית לגבי שלוש השבועות, שנישנו בזוה"ק, בגמרא במדרשים ואח"כ הובאו להלכה בראשונים ובאחרונים
המשך 19:06 25.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר