על האדם הגדול ביותר בתולדות האנושות- משה רבנו- אומרים חז"ל: "לפי שבא לכלל כעס- בא לכלל טעות" (רש"י במדבר לא, כא). כך כנראה קרה גם לרב זייני שליט"א, שמרוב כעסו על הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א ועל אביו הרב עובדיה יוסף זצ"ל- טעה בהבנת דבריו, ומתוך כך האשים אותו שלא בצדק בעשיית "מעשה שלא יעשה".
את האיסור הגורף על כניסה להר הבית כולו, למרות שבאופן עקרוני האיסור הוא רק על התחום המקודש יותר מסביר הרב עובדיה היטב בהמשך דבריו שם (יביע אומר ח"ה יו"ד סי' כו), וזאת משני נימוקים:
א. "ובאמת שקשה מאד לצמצם ולדעת מקום העזרות והחיל", כסברא הזו, שאסור להיכנס להר הבית כולו מפני שאיננו יודעים בדיוק את מקום העזרות והחיל- סבר גם הרב אברהם שפירא זצ"ל, שכמובן אינו חשוד על "שנאת הציונות והכחשת ראשית גאולתנו" ובדבריו בישיבת מרכז הרב ביום ירושלים האחרון לחייו (תשס"ז) אף קרא לרבנים המתירים לחזור בהם, ואמר: "וכשם שקבלו שכר על הדרישה כן יקבלו שכר על הפרישה", וגם הזכיר שכך היתה גם דעתם של הרב קוק זצ"ל ובנו הרב צבי יהודה זצ"ל
יש לציין עוד, שבניגוד לטענתו של הרב זייני במכתבו לראש הממשלה, שהולכים בהר הבית רק צמוד לחומות- בצד המזרחי אין אפשרות ללכת צמוד לחומה, ולדעת אחד מחוקרי הר הבית, הרב זלמן מנחם קורן שליט"א- כל ההולכים במסלול היקפי נכנסים בדרכם לתוך תחום החיל, האסור (מדרבנן) בכניסה לטמאי מת
ב. "ולכן בודאי שיש להתרחק ולהישמר שלא להיכנס להר הבית אפילו לאחר טבילה ולצורך מצוה, כי יבואו ההמון לפרוץ ולהיכנס בטומאה לשטח העזרות וההיכל".
כסברא הזו, שיש לאסור כניסה להר הבית מחשש שאם נתיר ייכנסו רבים גם ללא טבילה, וייכנסו גם למקומות האסורים בודאי- סבר גם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שרצה להקים בהר הבית בית כנסת "במקום המותר לכל הדעות", "שהכניסה אליו תהא מחוץ לחומת הר הבית, ויהא המקום אטום וסתום ולא תהא יציאה ממנו למקומות האסורים", אך אסר לחלוטין כניסה ישירה להר כל עוד אין לרבנות "שליטה מוחלטת על המקום ועל הבאים", שלא יבואו לידי מכשול. (ויחד עם זה דרש להודיע שאסור לגויים להיכנס להר).
בהקשר זה חשוב להזכיר שגדול המתירים לעלות להר, הרב דב ליאור שליט"א, הורה שנשים לא תעלינה, בגלל בעיות הלכתיות שונות, ובכל זאת תנועות העליה להר הבית מעודדות גם נשים לעלות.
והאמת והשלום אהבו.
מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
tkh
מה שכתבת נכון לעניות דעתי , אבל אם כל הכבוד אין לך זכות לכתוב על הרב זייני את מה שכתבת בפסקה הראשונה, הוא ת"ח גדול וגם אם אתה חושב שהוא...
מה שכתבת נכון לעניות דעתי , אבל אם כל הכבוד אין לך זכות לכתוב על הרב זייני את מה שכתבת בפסקה הראשונה, הוא ת"ח גדול וגם אם אתה חושב שהוא טועה אין לאדם כמוך(אני מכירך אישית) לכתוב ככה על רב גדול. (נראה שאת הפסקה הראשונה כתבת מתוך כעס)
המשך 12:49 26.03.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלחנן
וזאת מפאת שאי אפשר להלום את שיטתו בנושא השעות הזמניות. לכן חובה קדושה להקפיד על צאת השבת כר"ת. [ואכן הרב אליאש צודק שמתוך כעס בא לכל טעות]. ואע"פ שהרב זייני...
וזאת מפאת שאי אפשר להלום את שיטתו בנושא השעות הזמניות. לכן חובה קדושה להקפיד על צאת השבת כר"ת. [ואכן הרב אליאש צודק שמתוך כעס בא לכל טעות]. ואע"פ שהרב זייני אהובנו, האמת אהובה יותר.
המשך 07:36 07.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד ישראל בלעיש
בס"ד לשיטת הרב קורן (שהבאתי בקישור) מי שהולך צמוד לחומות ממש לא נכנס לחיל. המחבר הסתכל בכלל בספר של הרב קורן? זה סותר את מה שהוא אמר לגמרי. בסוף בסוף. http://www.daat.ac.il/daat/vl/koren-hazrot/koren-hazrot07.pdf
18:14 27.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נעם
את עמיחי אני מכיר כעמיחי אליאש. שמח לשמוע שזכה ועלה לגדולה, בלי שום ציניות. ב"ה, זכה לכתרה של תורה. ובכל זאת קצת פרופורציות. תביאו מאמר של רב בסדר גודל...
את עמיחי אני מכיר כעמיחי אליאש. שמח לשמוע שזכה ועלה לגדולה, בלי שום ציניות. ב"ה, זכה לכתרה של תורה. ובכל זאת קצת פרופורציות. תביאו מאמר של רב בסדר גודל של הרב זייני. בטח ובטח של יאה ולא נאה לעמיחי לומר על הרב זייני שכעסו גרם לו... נו...
המשך 23:58 26.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריה
לידיעתך, כותב המאמר הוא ת"ח שלומד בכולל של הלכות קודשים ופירסם מאמרים אחדים בנושאי קודשים, ודאי לא פחות שואף לבניין המקדש ממך.
19:26 17.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק ברנד
הדברים פשוט לא נכונים, בוודאי אפשר במזרח צמוד לחומה , נכון שפעם באמת לא היה אפשרית לזה ואז לא הלכו כלל במזרח אבל כעת הדבר אפשרי , וזה כבר הרבה...
הדברים פשוט לא נכונים, בוודאי אפשר במזרח צמוד לחומה , נכון שפעם באמת לא היה אפשרית לזה ואז לא הלכו כלל במזרח אבל כעת הדבר אפשרי , וזה כבר הרבה שנים כך
המשך 13:06 17.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדי
השנאה של הרב זייני מוליכה אותו שולל, לא רק בפסק הזה, נו, ה' ירחם עליו.
20:32 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
יקימו את הסנהדרין ויבררו את ההלכה ללא כל התגובות של המון העם. בלי לפגוע בכבודם של אף אחד כמובן.
15:14 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמוס
לא אוהב "הלכה חלקית"!
08:54 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה משה שיינמן
לפי עיתון הצופה תאריך ג סיון תשכ"ז עמוד 2 בכותרת שתי השעות הראשונות של הכותל, היה זה הרב גורן, הנאמן לשיטתו שיזם להביא כמה רבנים חשובים להר הבית בעת המלחמה....
לפי עיתון הצופה תאריך ג סיון תשכ"ז עמוד 2 בכותרת שתי השעות הראשונות של הכותל, היה זה הרב גורן, הנאמן לשיטתו שיזם להביא כמה רבנים חשובים להר הבית בעת המלחמה. וכאן אצטט: הרב הראשי פנה לאחד החיילים הדתיים מתלמידי ישיבת מרכז הרב וביקש ממנו לנסוע ולהביא מיד אל הכותל את ר' דוד הכהן (הנזיר) ואת רבי צבי יהודה קוק. בשעה שתים עשרה וחמש דקות התחילו מגיעים אזרחים הראשונים וליד הכותל התפללו מנחה גדולה. מעתון הצופה תאריך א סיון תשכ"ז אנו לומדים שהדרך הבטוחה באותו עת להגיע לכותל ולחזור אח"כ הביתה היה דרך הר הבית. הכָּתָב א. ולנר בעמוד 2 מספר "ברטט של קדושה עברנו אתמול דרך הרחבה הנרחבת של מסגד עומר, העומד על מקום מקדשנו, נזהרים מלהתקרב אל המסגד עצמו בעל הכיפה המוזהבת, מחשש כניסה אל מקום בית המקדש, וקרבנו את הכותל בדרך אחרת מאשר עשינו זאת בתש"ז עת בקרנו שם בפעם האחרונה.... הפעם הלכנו בדרך הקצרה, דרך רחבת מסגד עומר בלי להסתכן... בקצה הכותל מתרומם צעיר ומתנתץ את השלט שקבעו הירדנים באנגלית ובערבית "אל בוראק" ע"ש הסוס של מוחמד. חוזרים דרך רחבת מסגד עומר"... ובעמוד 7 של אותו עיתון אנו לומדים ש "2 נהרגו בדרך לכותל" [לכאורה מדובר בשניים שניסו להגיע שלא דרך הר הבית] כי שם מוסבר "שני ישראלים נהרגו שלשום מפגיעות צלפים, בנסותם לחצות את הקווים לעבר עיר העתיקה".ובנו של הרב ישראל אריאל, הרב עזריה, הסביר לי שבכ"ח אייר כולם מודים שמחשש צלפים וכדומה, כל אזרח חשוב שהגיע לכותל באותה עת היה צריך גם בהלוך וגם בחזור להגיע דרך הר הבית. יש גם להדגיש שמשמע מהמקורות שלי, שהרב צבי יהודה קוק הגיע שעות לפני חלק מאזרחי ורבני ישראל הגיעו לכותל. ואם הוא ממש התנגד שהלכו דרך הר הבית, הוא היה צריך להודיע ולמחות ובודאי לא לחזור דרך הר הבית לביתו אלא לחכות בכותל עד תום הכיבוש. יש להדגיש מה שהרב עזריה אריאל כתב בעיטורי כהנים שלכאורה גם הרבנים הראשיים הגיעו בכח עצמם, אחרי שהגיע הרב צבי יהודה קוק, לכן קשה לטעון שכולם הופתעו בעת א' בבת א'. וז"ל: אבי שליט"א אמר את דבריו כעד ראיה. הוא השתתף במלחמה במסגרת מחלקה שסופח למפקדת החטיבה, שהתמקמה בהר הבית. הוא פגש את הרבנים הראשיים בשעות אחר הצהריים של אותו היום [כל אחד בזמן אחר, כשהם ללא מלווים. כנראה הסיעו אותם, כל אחד בנפרד, עד שער האריות ומשם המשיכו ברגל לבד.] הוא ליווה כל אחד מהם כברת דרך מצפון הר הבית לאורך הצד המערבי, וכשנפרד מהם הם המשיכו לבד לכיוון שער המוגרבים והירידה לכותל. הרב אונטרמן זצ"ל גם שאל איך הולכים כאן? (אבי שליט"א אינו זוכר בודאות האם השאלה היתה במובן ההלכתי, הגאוגרפי, או הבטחוני). באותו מאמר גם הביא עוד ראיות ומקורות שהרבנים הראשיים היו בכותל ואם כן גם בהר הבית בכ"ח אייר. ביניהם ההקלטה ששודרה בקול ישראל, יומן הבוקר בשעה 7:00, עיתון הצופה, סֵפֶר שנה שנה (בטאון היכל שלמה תשכ"ח) בסקירה של ארועי תשכ"ז עמ 270, סֵפֶר הרבנות הראשית לישראל – שבעים שנה ליסודה, חלק ג, יומן הרבנות עמ 1387, ארכיון הרב נסים, ספר תולדות מן ההר אל העם- תולדות הרב נסים מאת שאול מייזליש ופרופ' מאיר בניהו, עמ' 26, שער האריות, ישראל הראל ומוטה גור, עמ' 164, ספר המלחמה על ירושלים מאת משה נתן עמ' 336 גם קראתי שח"כ לשעבר מטעם אגודת ישראל, הרב מנחם פרוש, קבל היתר מפורש ללכת דרך הר הבית, אבל לא שמעתי מה היו הנימוקים של רבו, ומי היה רבו. ואולי רבו סבר כמו הרב י"מ טוקצינסקי [עיר הקודש והמקדש חלק ה] שיש אפשרות לבנין ביכ"נ לתפילה בהה"ב בזה"ז. ועיין עוד בדבריו להתיר עלייה להר עד החֵיל, בספר ארץ ישראל עמוד ע"א.
המשך 20:01 15.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר