פרשת חיי שרה סובבת כולה מסביב לעניין הנישואין: חלקה הראשון מתאר את רכישת מערת שדה המכפלה על ידי אברהם לאחר מותה של שרה, ואילו חלקה השני מתאר באריכות רבה את פרשת לקיחת אישה ליצחק בנו של אברהם. כך שהפרשה כולה סובבת סביב המסגרת הזוגית והמשפחתית: רגעי סיומה וסיכומה של מערכת יחסים אחת – הראשונה בתולדותיו של עם ישראל – ותחילתה של מערכת יחסים נוספת, שמסמלת את המעבר לדור הבא. לכך ניתן להוסיף את העובדה, שפרשת חיי שרה, היא הפרשה היחידה בתורה הקרויה על שמה של דמות נשית.
על רקע זה, לא מפתיע לגלות שחז"ל למדו את המקור לאופן יצירתם של הקידושין – דווקא מפסוק וממילה שמצויה בפרשת השבוע. בראשיתה של מסכת קידושין בתלמוד הבבלי מופיעה ה'גזירה שווה' הבאה: וכסף מנא לן? גמר "קיחה" "קיחה" משדה עפרון. כתיב הכא: "כי יקח איש אשה"וכתיב התם: "נתתי כסף השדה קח ממני" (בבלי קידושין ב, ע"ב).
לימוד זה מטריד, ובצדק, רבים ורבות: עולה ממנו לכאורה שאישה מקבילה לשדה ולרכוש. כשם ששדה נקנית על ידי כסף – כך גם לקיחתה ו'קנייתה' של האישה בשעת הקידושין. בדברים הבאים, אני מבקש להציע פירוש אחר לחלוטין לגזירה השווה הזו, שהיא זו שפותחת את מסכת קידושין כולה.[1]
רכישת שדה המכפלה על ידי אברהם, איננה בגדר רכישת שטח נדלנ"י. היא בראש ובראשונה מחווה עמוקה של אהבה, של מחוייבות, ושל מסירות לאישה שליוותה אותו לאורך כל חייו. אברהם מחליט להנציח את דמותה של שרה ואת הקשר שלו איתה באמצעות מעשה סמלי רב משמעות של רכישת שטח ומבנה גדול לצורך קבורתה.
חז"ל למעשה יוצרים אנלוגיה בין שני מעשים: נתינת הכסף לאישה בזמן יצירת הקידושין מצד אחד, ומנגד – נתינת הכסף לעפרון על ידי אברהם לאחר מות שרה, שנועד לשם רכישת שדה המכפלה. המעשה האחד הוא זה שמכונן ופותח את מערכת היחסים שבין בני הזוג, ואילו המעשה השני מהווה סיכום וסיום של מערכת היחסים הזו. המכנה המשותף בין שני המעשים: שניהם מהווים אקט של נתינה והענקה.

בהקבלה זו, מגולמת למעשה האמירה הבאה: נתינת הכסף לאישה בשעת מעשה הקידושין איננה מתמצית בהיותה סמל למעשה של קניין מסוג כזה או אחר, אלא היא מהווה בראש ובראשונה סמל לחיים של נתינה והתמסרות. נתינה והתמסרות שיימשכו עד למוות, ואף מעבר לו (כמו במקרה של אברהם).
נתינת הכסף לעפרון על ידי אברהם, נעשית לאחר מותה של שרה, בשעה שהוא כבר לא יכול לקבל ממנה דבר. מדובר ב'חסד של אמת', כלומר: נתינה והענקה שלא על מנת לקבל גמול כלשהו.
על ידי ההקבלה בין נתינה זו לבין מעשה הקידושין, מבקש התלמוד לומר לנו את האמירה הבאה: אף ההתחייבות ההדדית שבין הגבר לאישה בשעת הקידושין צריכה להיות בעלת איכות שכזו: התחייבות שלא נועדה לשם קבלת גמול מנגד, אלא כביטוי צרוף של כבוד ואהבה לבן או בת בריתך.
פירוש זה משתלב היטב במהפכה הסמנטית שיוצרים חז"ל ביחס להקמתה של המסגרת הזוגית: חז"ל מכנים אותה בשם 'קידושין': הרי את מקודשת לי וכו'.[2]
ומהי בעצם משמעותה של קדושה? דבר קדוש הוא דבר שהאדם אמור להביע כלפיו יחס של כבוד, של מחוייבות, ושל הענקה שלא מיועדת לקבלה של טובות הנאה מנגד. דבר קדוש הוא בראש ובראשונה משהו שאין כלפיו יחס רכושני או נצלני, אלא להיפך: מושא לכבוד, לאהבה ולמחוייבות.
וכאן כמובן עולה השאלה המוצדקת הבאה: מדוע – לאור כל זאת – הנתינה נעשית באופן חד צדדי? מדוע רק האישה מתקדשת על ידי הטבעת? והיכן ההדדיות – המתבקשת לכאורה – מן הדברים שנכתבו עד כה?
אני סבור שיש בסיס הלכתי ממשי לאפשר גם מסירת טבעת הפוכה מן החתן לכלה, וזאת כחלק בלתי נפרד מטקס הנישואין. דבר זה למדתי ממאמר חשוב שנכתב על ידידי, הרב דב לינזר, ראש ישיבת חובבי תורה בניו יורק, שאת עיקרי הצעתו אני מבקש להביא כאן בפניכם (בתוספת מעט נופך משלי).[3]
תמצית הרעיון היא כזו: במסגרת הנישואין, הבעל מתחייב לאישתו את חיובי הכתובה. כדי ליצור ולכונן את ההתחייבות, האיש נדרש לקנות בקניין סודר חפץ כלשהו. בדרך כלל נהוג שהרב שעורך את הטקס מקנה לחתן מפית כלשהי או עט, ובכך החתן מתחייב בחיובים החלים עליו מכח הכתובה.
אך למעשה, הדרך הטובה ביותר מבחינה הלכתית לכונן את ההתחייבות, היא בכך שהמתחייב קונה משהו מאת האדם שהוא מתחייב כלפיו.[4] ובמקרה של חתונה: שהאיש יקנה חפץ כלשהו מידיה של אישתו, שכלפיה הוא מתחייב בחיובי הכתובה. חפץ זה יכול כמובן להיות טבעת. כך, באמצעות הענקת הטבעת מהאישה לאיש, יתממשו חיובי הכתובה שבהם מתחייב האיש.
ניתן אף להוסיף להענקת הטבעת משפט סמלי המקביל למשפט שנאמר על ידי החתן, כדוגמת: 'הרי אתה מתחייב לי בטבעת זו כדת משה וישראל' (שהרי חיובי הכתובה מבוססים הן על חובה בסיסית מדאורייתא ['כדת משה'] והן על חיובים נוספים מדרבנן ['וישראל']).
באופן זה, ניתן לצעוד צעד נוסף בדרך שאותה הורו לנו חז"ל מלכתחילה, שעיקרה: השתתת מערכת היחסים הזוגית לא על קנין ורכושנות, אלא על קדושה, התחייבות והתמסרות הדדית.
==
הרב יצחק בן דוד הוא ראש מדרשת עין הנצי"ב.
[1] אם מעיינים היטב במבנה של הגזירה השווה, ניתן לגלות שההבנה המקובלת שלה, לא עובדת מבחינה פורמאלית. שהרי, פועל הקיחה מופיע פעם אחת ביחס ללקיחת הכסף (בשדה עפרון), ופעם אחת לגבי האישה שמתקדשת על ידי הכסף ('כי יקח איש אישה'). אי הסימטריות הזו לא מתיישבת עם ההבנה המקובלת של הלימוד, אך מאידך היא עולה בקנה אחד עם ההצעה הפרשנית שמוצגת בפנים.
[2] וזאת, חשוב להדגיש, למרות שלמושג זה ככינוי למסגרת הזוגית, אין תשתית של ממש במקרא (ואין כאן מקום להאריך ביחס שבין המקרא לחז"ל בעניין זה).
[3] למי שמעוניין לקרוא את המאמר במלואו יכול לעיין בקישור הבא:
http://www.yctorah.org/component/option,com_docman/task,doc_view/gid,141/
[4] שהרי קנין סודר מהווה בבסיסו מעין סמל ל'קנין חליפין', דהיינו: קנין שמתבסס על החלפה הדדית של כסף בתמורתו. משעה שישנו קנין של צד אחד, הצד השני זוכה באופן מיידי בתמורה שניתנת מן הצד השני.
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
פשוט בושה
צריך להתבטל לפני זקני הדור כמבואר בספר החינוך, כל מי שחושב שיותר מבין מכולם טעון בדיקה. ה' ירחמנו
00:18 10.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניצה
יפה, אולם גזרה שווה במקרים רבים איננה מושתתת על הגיון. השכל הישר מחייב לקבל את ההצעה הזאת. ובכלל יש לתמוה על כך שכבר ממזמן לא תפסו הדתיים והחרדים שקידום מעמד...
יפה, אולם גזרה שווה במקרים רבים איננה מושתתת על הגיון. השכל הישר מחייב לקבל את ההצעה הזאת. ובכלל יש לתמוה על כך שכבר ממזמן לא תפסו הדתיים והחרדים שקידום מעמד האישה הוא דבר ה'. בשמרנות יש יתרונות, אולם לא בקיפאון ובעצימת עיניים נוכח המציאות המשתנה. אילו הכותב היה אומר שרק האישה תקדש היה טעם להתנגד לו.
המשך 11:36 28.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוזיה
בתחילת המאמר מאריך המחבר בהגיגים על המשמעות הקיומית של הלימוד משדה עפרון. נו. הרי גם יודע, כפי שהוא עצמו מודה בהמשך, שהדבר לא בא לידי ביטוי בהלכה, הקובעת שהאיש מקדש...
בתחילת המאמר מאריך המחבר בהגיגים על המשמעות הקיומית של הלימוד משדה עפרון. נו. הרי גם יודע, כפי שהוא עצמו מודה בהמשך, שהדבר לא בא לידי ביטוי בהלכה, הקובעת שהאיש מקדש את האישה ולא להפך. אחר כך הוא מגיע לרעיון שלו, על פי מאמר חשוב (!) של ידידו וכו'. אבל הפתרון הזה לא קשור בכלל לכל מה שנכתב בהתחלה – זהו פתרון טכני פשוט, שאני מכיר כמה אנשים (ואני ביניהם) שעשו בדומה לו גם בלי לקרוא את המאמר החשוב, וכאשר מסדרי הקידושין היו רבנים מה"מיינסטרים האורתוקסי" לגמרי. בשביל זה לא צריך מאמר שלם רווי הגיגים, ודי במשפט אחד קצר. אם כך, מדוע באמת נכתב מאמר זה? אני יכול לחשוב על שתי אפשרויות: א. למטה מכבודו של המחבר פשוט לענות בקצרה למי ששואלת אותו בנושא. אבל הוא גם לא רוצה לכתוב מאמר לבמה הלכתית רצינית, שם הוא יסקור את שאלת ההדדיות בקידושין, בעיות הלכתיות, פתרונות הלכתיים, החסרונות והיתרונות שבכל אחד מהם ואז אולי יציע הצעה נוספת. אז הוא מעדיך לכתוב מאמר שחלקו הראשון הגיגים וחלקו השני אריכות יתרה בדבר פשוט. ב. הוא נורא רוצה להרוס לזוגות הבאים. הרי כל עוד מדובר בפתרון טכני פשוט, יכולים בני הזוג להציע לרב מסדר הקידושין שאת ההתחייבות על הכתובה יעשו בחפץ של הכלה, ולא של הרב. אני מניח שרוב הרבנים לא היו מתנגדים לכך במיוחד. אבל עכשיו, אחרי שנכתב מאמר על ידי ראש המדרשה בעין הנציב המצטט את ידידו, יהיו כבר כאלה שלא יסכימו ויגידו שהם חוששים ממדרון חלקלק, רפורמה ואני-לא-יודע-מה. אז אולי הרב בן דוד צריך להיות יותר מודע לכך שהוא וחביריו מזכירים את המלך מידאס – כל דבר שהם נוגעים בו הופך פתאום למשהו. רק שבמקרה שלהם, הוא לא הופך לזהב. אם יש דרך כלשהי להתגבר על זה, זה באמצעות פרסום מאמרים רציניים ולא מאמרים סטייל דף קשר.
המשך 13:46 20.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי
בס''ד זוכרים שהראשון לציון אמר רבנים סוג ג? זה אחד מהם כמובן שאין להשוות את דבריו לדברי רבינו הרמב''ם כפי שאחד הביא כאן. אבל חחח בואו לא נשכח הרמב''ם לפני 1000 שנים אז...
בס''ד זוכרים שהראשון לציון אמר רבנים סוג ג? זה אחד מהם כמובן שאין להשוות את דבריו לדברי רבינו הרמב''ם כפי שאחד הביא כאן. אבל חחח בואו לא נשכח הרמב''ם לפני 1000 שנים אז זה לא היה נהוג היום יש על מי לסמוך חחח וניתן לראות שהרמב''ם גם קיצוני הוא הרי מדיר נשים למה שהיא לא תקדש? ובכן זה רק הוכחה כמה צדק הראשון לציון שיש רבנים סוג ג!!!! זאת חוצפה מי הוא שיגיד שמותר שהרמב''ם כותב מפורש שלא!?
המשך 22:37 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המאמר מתחיל ב'להתיר' את נתינת הטבעת על ידי האישה כחלק מהקידושין ומסיים בכך שזו היא השיטה הטובה ביותר והעדיפה ביותר מי יגלה עפר מעיניכם: אביי ורבא, רבינא ורב אשי, רמב"ם...
המאמר מתחיל ב'להתיר' את נתינת הטבעת על ידי האישה כחלק מהקידושין ומסיים בכך שזו היא השיטה הטובה ביותר והעדיפה ביותר מי יגלה עפר מעיניכם: אביי ורבא, רבינא ורב אשי, רמב"ם ושו"ע ואשלי רברבי? איך לא שניתם ולא ידעתם כי עדיף שהאשה תתן את הטבעת כחלק מהליך הקידושין?
המשך 14:26 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומו
אפילו לא התאמצתי לקרוא את הפלפול ההלכתי. מה אתה רוצה? למה לשגע את השכל?
00:10 16.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ישיבה. בשם דיין
22:14 15.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רב העיר
לפי ההלכה קנין סודר נעשה בכליו של קונה כך שהאשה יכולה לתת את סודרה לחתן כדי שהוא יקנה בתמורה את ההתחייבויות שלו, ואין בעיה שזה יעשה בטבעת, אבל אח"כ הוא...
לפי ההלכה קנין סודר נעשה בכליו של קונה כך שהאשה יכולה לתת את סודרה לחתן כדי שהוא יקנה בתמורה את ההתחייבויות שלו, ואין בעיה שזה יעשה בטבעת, אבל אח"כ הוא צריך להחזיר לה אותה היות ואין זה קנין חליפין שוה בשוה. הכותב לקח מושג הלכתי ויצר רושם כאילו מתוך רעיונותיו שלו הגיע לפסק הלכתי ברור, ומה גם שטעה בפסק היות ואין זה חליפין שוה בשוה וכמבואר.
המשך 11:42 14.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלבד זאת, מה דעת הרבנות הראשית על הצעה זו??
גדול הפוסקים, הרמב"ם פסק: "כיצד האישה מתקדשת: אם בכסף הוא מקדש--אין פחות מפרוטה כסף, או שווה פרוטה; אומר לה, הרי את מקודשת לי, או הרי את מאורסת לי, או הרי...
גדול הפוסקים, הרמב"ם פסק: "כיצד האישה מתקדשת: אם בכסף הוא מקדש--אין פחות מפרוטה כסף, או שווה פרוטה; אומר לה, הרי את מקודשת לי, או הרי את מאורסת לי, או הרי את לי לאישה בזה; ונותנו לה, בפני עדים. והאיש, הוא שאומר דברים שמשמען שקנה אותה לו לאישה, והוא שייתן לה הכסף. ב נתנה היא ואמרה לו, הריני מקודשת לך, הרי אני לך לאישה, ובכל לשון הקנאה--אינה מקודשת; וכן אם נתנה היא לו, ואמר הוא--אינה מקודשת. נתן הוא, ואמרה היא--הרי זו מקודשת בספק. כלומר, קידושי אישה אינם קידושין. אז מה בעצם ההצעה? שהאישה תיתן את הטבעת, ותאמר "הרי אתה מתחייב לי בטבעת זו..." הרי פסק הרמב"ם: "נתנה היא ואמרה לו, הריני מקודשת לך, הרי אני לך לאישה, ובכל לשון הקנאה--אינה מקודשת"!!!
המשך 22:39 13.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ממתי כל דעה של מישהו בעל תעודת מהרבנות נחשבת ל"פסק הלכה"?
20:03 13.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר