אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעה: 'גט' הוא סרט אנטישמי

הסרט גט, שמופץ ברחבי העולם כולו, מציג התמודדות של הרכב בית דין עם בעל, אלישע, שמסרב לתת גט לאישה, ויויאן. האם האטימות הזו מייצגת את כלל בתי הדין בארץ? האם היא מייצגת מדיניות חוקית הכרחית? בהחלט לא

דעה: 'גט' הוא סרט אנטישמי
  סרט אנטישמי. מתוך הסרט 'גט'

לפני כמה ימים, בחדר המתנה לרופא חרדי צרפתי, ישבתי על שו"ת של הרב משה כלפון שהיה במדפים. פתחתי את חלק "אבן העזר", העוסק ביחסי אישות. נתקלתי בכמה וכמה מקרים של גברים הרוצים לגרש את נשותיהם מכל מיני סיבות, ביניהן מריבות בלתי פוסקות. הרב פסק, בעקבות השולחן ערוך, שללא עילת גירושים ברורה – מציאת ערוות דבר, יש איסור בהתרת גירושיהם של בני הזוג, ובית הדין לא יאפשר להם להתגרש. כך הם נוהגים, סיפר, באי ג`רבא. הסיפור המזעזע הזה בא לידי ביטוי בסרט, ממקום אחר לחלוטין.

הסרט גט, שמופץ ברחבי העולם כולו, מציג התמודדות של הרכב בית דין עם בעל, אלישע, שמסרב לתת גט לאישה, ויויאן. חלק ניכר מהסרט מוקדש לחיטוט בחיי הנישואים של בני הזוג – בבישולים לשבת, בביקורי החברים, בתדירות יחסי המין שלהם. מטרת הפארסה הזו היא לחפש אחר עילת הגירושים הנכספת. זה מעצבן, מתסכל ולא ברור – וזה קורה, בעיקר כשאחד הצדדים מסרב.

האישה חילונית, נוסעת בשבת ומודה בכך. אישה המשרכת דרכיה ואינה מקפידה על צניעותה, נפסק בשולחן ערוך, יוצרת בכך עילת גירושים. הרכב בית הדין שהבנו יוצרי הסרט בחר להתעלם מהלכה בשולחן ערוך. גם הטוען הרבני שלה שנלחם בכל כוחותיו כדי שתקבל את גיטה. למה? כדי למלא את הסרט בעדים צבעוניים, מקהילה מרוקאית מהקריות, ובקריזות של הדיינים, המזוקנים, השוביניסטיים וערלי הלב.

גט – הטריילר

האם הסרט מצביע על תופעה קיימת? בהחלט כן. האם אטימות בשם ההלכה לסבלה של אישה המבקשת את גיטה, היא נוראית? אני סבור שכן. (ושגם אטימות לגורלם של גברים מסורבי גט, המשותפת לכל בעלי האג'נדה שמקדמים את הסרט ומסריו, גרועה לא פחות.)

האם האטימות הזו מייצגת את כלל בתי הדין בארץ? האם היא מייצגת מדיניות חוקית הכרחית? בהחלט לא. בגירושים שלי, למשל, שנקבעו יום לאחר הדיון הראשון בבית הדין (שנקבע לחודש וחצי בלבד לאחר הגשת תביעת הגירושין, בניגוד לבית המשפט לענייני משפחה, שם הוא נקבע – בטייטל 'קדם משפט' לכמעט שנה לאחריה), קרא לנו הדיין לאחר הגט ואמר כמה דברי כיבושין על דאגה לילדה המשותפת וטובתה, כמו סבא חביב. כלל הגרושים שהייתי איתם בסרט, גברים ונשים. הסכימו פה אחד שהסרט איננו משקף את החוויה שלהם בבית הדין.

ובכל זאת מחר יישב לו מוריס בצרפת או ג'רמי בארה"ב, יצפה בסרט ויבין שבמדינת ישראל, שבה יש אחיזה של הדת הפרימיטיבית, גברים מזוקנים שלבושים מוזר ומדברים במבטא אשכנזי מתעללים בנשים שרוצות להתגרש. תמיד. אין הטרוגניות, גיוון ואנושיות. אין לב למפלצות האלה, וכמה נוראית ההלכה הזו. צופה לא ביקורתי יצא בתחושה שהרבנות, כמו שהתבטא מנכ"ל ישראל חופשית בפסטיבל הקהל אתמול, לא עושה שום דבר חיובי, ולוחמות מגדר שטחיות בסגנון זהבה גלאון ועליזה לביא, שליבן ערל ואטום למצוקות מצד מסוים, ימנפו את הסרט ליחסי ציבור למאבקן הפמיניסטי ("הסיפור בסרט מדויק", כתבה לביא בדף הפייסבוק שלה).

וכל זה בגלל, אם נדייק, תופעה אפשרית שאיננה נגזרת של מדיניות חוקית, אלא של מזג של דיינים והרכבים מסוימים (לשם השוואה, הרעבת ילדים והרחקת ילדים מאבותיהם גם הן תופעה, ובנוסף הן נגזרות חוקיות הכרחיות של החקיקה בישראל. אף אחד לא עשה על זה סרט).

זו הסיבה להצלחה: סרבנות גט והכפשת הרבנות זה נושא סקסי. פמיניזם, מלחמה בהלכה וקריאה להפרדת דת ומדינה ולדמוקרטיה שלובים בו יחד. אבל איכשהו, אותם אמנים ויוצרים, פעילי שוויון חברתיים, אף פעם לא יציגו את המורכבות – לא בבתי הדין, לא בצד השני של המגדר ולא בנפשו של אנוש. רק הכפשה אחת גדולה ומכוונת.

ובינתיים סרטים כמו גט, שעשויים היטב היטב – בתסריט, במשחק ובצילום, ימשיכו לנצל טרגדיה אנושית שצריכה טיפול (ומקבלת טיפול), כדי להוציא דיבתה של ההלכה, הרבנות והמדינה רעה.

והציבור בארץ ובעולם, שחלקו הגדול לא מכיר ספרים של הרב כלפון, לא את בית הדין הרבני ולא את ההלכה, ימשיך ללכת שבי אחריו, מוחזק בכפייה על ידי דעות קדומות, הגמוניה תקשורתית ויחסי ציבור אינטנסיביים, שמסרבים, כבר שנים רבות מדי, לפתוח פתח ולשחרר. בלי שיש כנגדם בית דין.

==

רן חורי הוא פעיל חברתי. הכתוב הינו מאמר דעה.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
מספיק שיהיו חמישה סיפורים כאלה מידי שנה (ויש הרבה יותר)
| 19-10-2014 13:55
כדי להבהיר שהמצב היום הוא אומלל. ויש לעשות הכל כדי לשנות את הנושא מהר
2
צודק
יעל | 19-10-2014 16:31
3
גט הוא סיפור פשוט של מסורבת גט .
מושיקו משה | 23-10-2014 21:00
הסרט גט הוא סיפור פשוט המייצג התמודדות של מסורבת גט , הסרט הזה אינו מתיימר לייצג את ביתי הדיו , יוצרי הסרט אמרו לא פעם ולא פעמיים , הם לא מתיימרים בסרט הזה להציג טוב או רע ולקחת צד , הם מעבירים התמודדות של אישה מסורבת גט , סרט שמציג מציאות עגומה שבה כל עוד הגבר לא נותן לאשתו גט החופש שלה בידו ובידי הממסד . אז תפסיקו לקשקש שטויות , בכל פעם שאתם מרגישים שמשהו מאיים על הממסד הרקוב שלכם אתם קמים . על מה אתם קמים ? על סרט שזכה בכל הפסטיבלים הכי נחשבים בעולם ? כל שנותר הוא לשבח את יוצרי הסרט על שמביאים לקדמת הבמה סיפור כה חשוב ונושא כה חשוב , ורונית אלקבץ שהיא פשוט עילוי .
4
הסרט גט
רויטל | 02-11-2014 13:39
הסרט גט משקף בדיוק את יחסם של היושבים בבית הדין הרבני לנשים בכלל ולמסורבות הגט בפרט... בושה וחרפה למדינה שנותנת כך כך רבה כוח לאנשים שלא מבינים כלום בעניינים אותם הם פוסקים!!
5
הסרט מצביעה על תופעה קיימת גם אם אתה אישית לא נתקלת בה
אדי | 17-11-2014 13:37
ברור שזה לא מקרה נפוץ, אז מה? זה קיים וקורה כל הזמן. נשים חילוניות הן בנות ערובה של ההלכה האורתודוקסית בעיקר כאשר הן מסורבות גט. זה שאתה ואשתך לא נתקלתם בזה זה מצויין, סביר להניח שאתה לא סירבת לתת לה גט והסכמתם ביניכם שאינכם מעוניינים להמשיך בנישואים. באותה מידה אתה יכול להגיד ש״אדמה משוגעת״ לא מייצג את החברה הקיבוצית כי לרוב הקיבוצניקים אין אמא חולת נפש.
6
הבעיה איננה העיוותים
אולג | 17-11-2014 13:59
הבעייה איננה בעיית העיוותים הקיימים בכל מערכת ביורוקרטית והרבנות אינה שונה בזאת. הבעיייה הגדולה היא בעצם כך שאנשים חילונים למהדרין חייבים להכפיף את עצמם לתהליך לגמרי דתי במהותו באישור ובסמכות של המדינה. זהו העיוות הגדול. תיפרד הדת והמדינה ולאיש לא יהי איכפת איך מתגרשים אנשים שבוחרים על פי אמונתם להכפיף את עצמם לכללי ההלכה.
7
אבל רק דיינים מזוקנים הם דיינים? נכון מר חורי
דן | 26-11-2014 18:31
אין נשים דיינות ואין חילונים. בקיצור עדיף לא להיות אישה חילונית שצריכה להתמודד עם חרדים בבית דין רבני .