הפסק החדש של איגוד חכמי המערב - זילות ההלכה - סרוגים

הפסק החדש של איגוד חכמי המערב – זילות ההלכה

תמה אני על ההולכים באדיקות אחר פסיקות חכמי צפו"א שידועים בהקפדה יתירה על שימור מנהגים כמופיע בספרי חכמי המערב גם כשאלו נוגדים פסיקות אחרות, ואף אני הדל משתדל לשמר מסורת הלכתית זאת, אז מדוע כאן אצה להם הדרך לבטל מנהג שהתפשט

הרב שמעון בן שעיה
הפסק החדש של איגוד חכמי המערב - זילות ההלכה

השתוממתי לראות את אשר פורסם בשם 'איגוד חכמי המערב' ביחס לשמיעת מוזיקה בספירת העומר בכותבם "שמיעת שירים דרך כל סוגי מכשירי המדיה למיניהם, כגון: רדיו, טייפ, מחשב וכד', מותרים גם בתקופה זו, שמעולם לא נגזר עליהם, ואין לנו לחדש גזרות חדשות מדעתנו, ובפרט שכיום שמיעת מוזיקה דרך אמצעי מדיה הפך להיות דבר שבשגרה ואינו מבטא שמחה מיוחדת שממנה יש להימנע".

פלא בעיניי לצאת בהיתר גורף, בעוד הפסיקה המקובלת בקהילות ישראל הפוכה לחלוטין, אמנם אין הדבר מפורש בראשונים ואף לא נפסק להלכה בשולחן ערוך, אך זהו מנהג שהתקבל כהלכה מוסכמת ומקובלת.

הראשון להביא מנהג זה היה המגן אברהם (שהיה מגדולי ומפרשי השו"ע האחרונים) שכתב מפורשות "אבל לעשות ריקודין ומחולות של רשות נהגו לאסור ונ"ל שאף מי שעשה שדוכים אסור לעשות ריקודין ומחולות" [סי תצג, סק"א], ובשו"ת מנחת יצחק [ח"א, קיא] ביאר את דבריו " ואף דלא הזכיר כלי זמר, מ"מ כלי זמר הוי כל שכן, דהוי שמחה יתירה, מריקודין ומחולות", והמשיך להוכיח עקרון זה ממקורות נוספים שבשמיעת כלי זמר יש יותר שמחה מאשר ריקוד ומחול.ואף בעל 'המשנה הברורה' הביא את פסק המג"א כמנהג מחייב ולא ציין דעות חלוקות.

ובהכרעה זאת לאסור שמיעת מוזיקה בימים אלו מכל מכשיר באשר הוא, הלכו גדולי פוסקי הדור האחרון, הלא הם: בעל ערוך השולחן, שו"ת אגרות משה, שו"ת קנין תורה, שו"ת יחווה דעת, שו"ת משנה תורה, שו"ת אז נדברו, וכן בספר 'הליכות שלמה' הרב שלמה זלמן אויערבך היה מהפוסקים שהקלו בכך יחסית , הרב הגדיר את השירה האסורה בימים אלו 'המעוררת לריקוד ומחול' ולכן אסר גם שמיעת קלטות וכיוב' 'אבל שירה המרוממת את האדם אך אינה מביאתו לריקוד ומחול, מותרת', (היד עוד נטויה לערוך הבחנה בין הגדרתו לזאת של בעל 'המנחת יצחק' אך לא זאת המסגרת).

ולא זו בלבד, אף אחד מגדולי פוסקי המערב רבי יוסף משאש כותב שבשעת הדחק כאשר נאלץ להתיר נישואין בימי ספירת העומר עם זאת הגביל את היתרו "בלי אולם ובלי תזמורת ובהצנע לכת", כלשונו, מדבריו משתמע שאף בצפו"א התקבל איסור שמיעת מוזיקה בימי העומר ואין כאן 'גזרה חדשה'.

בספרי הפוסקים יש אריכות גדולה ביחס לחיוב ותוקף שמירת מנהגים שהתקבלו בעם ישראל והרי הם כהלכה מחייבת, וכפי שכתב בתשובת רב שרירא גאון "שחייב כל אדם לבלתי שנות מנהגם של בני המקום .. שנא' לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים", וכן כתב המהר"י קולין "שאפילו מנהג שהוא נגד הדין אין לדחותו ואפילו יבא אליהו ויאמר לשנות המנהג אין שומעין לו".

וטעם נאה מצאתי בספר 'יד אליהו' (לרבי אליהו רגולר מתלמידי ר"ח מוולוז'ין) " דכל מנהג המוסכם אצל כלל ישראל, הוא על פי רוח הקודש, שהשי"ת הופיע בניהם וממש כעל פי נביא הנהיגו..". וכאן ראוי להביא את דבריו החריפים של מרן הבית היוסף על המקלים באכילת חמץ בערב פסח לאחר שעה שישית וסומכים על שיטת 'בעל המאור' "והגס לבו בהוראה להתייהר בפני עמי הארץ להורות קולא בדבר על סמך בעל המאור, ראוי לנזיפה דהא אפילו דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור אי אתה רשאי להתירם בפניהם כל שכן בדבר זה שכל חכמי ישראל אוסרים אין דבריו של בעל המאור שהוא יחיד עומדים בפני הרבים ועוד שהוא דבר שפשט איסורו בכל ישראל לפי שאבותיהם פסקו הלכה כדברי האוסרים".

ויש עוד מה להשיב על ההבחנה שעשו חברי האיגוד בין תספורת לגילוח וכמעט מתירים אותו בשופי, בפרט שהמנהג לא להסתפר בימים אלו מקורו בדברי הראשונים והובא בשו"ע, אך אין כאן המקום להאריך.

זאת ועוד, וכי בהינף יד ניתן לערער על פסיקה מוסכמת ומקובלת בעם ישראל, יש לכך גם השלכות ציבוריות וחינוכיות של זילות במחויבות להלכה ע"י הציבור הרחב, לא כל דיון שנכון הוא להתברר בבית המדרש ואף לטעון אחרת כלפיו, ראוי לצאת כנגדו בפסיקה חלוטה להמון, פקפוק על הלכה פסוקה שהשתרשה בציבור מערער את המחויבות להלכה, בפרט למי שאינם תלמידי חכמים ואינם מודעים לאופי הדיון ההלכתי ולדרך בה היא מוכרעת, הדבר נתפס בעיניהם שההלכה היא אוסף של הגבלות שרירותיות של רבנים שבהינף יד ניתן לשנותן, אחריות פסיקתית הינה אבן יסוד בפסיקת הלכה ויש לגלות אחריות טרם פרסומה.

ובפרט תמה אני על ההולכים באדיקות אחר פסיקות חכמי צפו"א שידועים בהקפדה יתירה על שימור מנהגים כמופיע בספרי חכמי המערב גם כשאלו נוגדים פסיקות אחרות, ואף אני הדל משתדל לשמר מסורת הלכתית זאת, אז מדוע כאן אצה להם הדרך לבטל מנהג שהתפשט בקרב כל קהילות ישראל למעלה משלוש מאות שנה.

דבר נוסף, במחילה מרבני האיגוד דנן, אמנם מקובלנו שכל תלמיד חכם רשאי לפסוק לקהל עדתו בשאלות פרטיות אך בפסיקות ציבוריות או שאלות חדשות ההכרעה נתונה לאחריותם של גדולי הפוסקים שהתקבלו בעם ישראל, ומרגע הקמת הרבנות הראשית לישראל האחריות מוטלת על שכמה, וגם כשהעומדים בראשה לא תמיד היו גם גדולי ההלכה שבדור, מעולם הם לא סטו מההכרעות ההלכתיות המקובלות ותמיד התייעצו עם גדולי הפוסקים, אז מה הפשר לפרסום הכרעותיכם?! למי הם מופנים ?! את מי הם מחייבים ?!

אילו הדברים נכתבו כהצעה לדיון הלכתי, דיינו, אך כאשר הם מנוסחים באופן מוחלט וכהלכה מוכרעת ופסוקה, חוששני מזילות דבר ה' – זו הלכה!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
36 תגובות - 33 דיונים מיין לפי
1
כתבו ", שמעולם לא נגזר עליהם, ואין לנו לחדש"
שומע | 09-05-2024 9:01
חומרא יתרה לא מעידה על רמה רוחנית גבוה יותר. למה להפגין עקשות ובורות.
2
איגוד חכמי המערב =ת"ח שאינם מתחנפים לליטאים
ספרדי גאה | 09-05-2024 9:14
אני בעדם.
3
כרגיל, אתה ממורמר ומעייף....
אבי | 09-05-2024 9:42
בשעה טובה יש רבנים אחרים שנותנים לנו תקווה שיש סיכוי לתעוזה בפסיקה
4
תלמידי רבי עקיבא
ימימי | 09-05-2024 9:44
במחילה מכבוד הרב. עד שכבודו חש לספק מנהג של שמיעת מוזיקה מכלים אלקטרוניים, היאך לא חש לסיבת הסיבות? וכי לחלק על חכמי הלכה אחרים בלשון של זילות הלכה, מנהג של כבוד הוא? חזור בך. נקה את השיח. העמד מחלוקת תוך כבוד. ובזה לא רק שתתקן את סיבת הפורענות אלא שגם תעשה חסד איתנו ששבענו מן הלשונות הבוטות וקלקול החברתי שהן מביאות איתם.
5
אז אתה אל...
אשקלוני | 09-05-2024 10:21
אז אתה אל תשמע מוסיקה.ואנחנו נשמע לרבנים שלנו. זילות זה להגיד על אחרים זילות רק כי הם חולקים עליך בהלכה...
6
טרחן ממורמר ...
אבנעם | 09-05-2024 10:22
טרחן ממורמר
7
..מחילה ממך..חבל על...
עזרא לוי | 09-05-2024 10:40
..מחילה ממך..חבל על המשא ומתן..אתה פשוט צריך להבין ולהכיר את ..החבורה הזאת..שקראה לעצמה איגוד רבני המערב..נו..שלוש.ערסאלם חיים.ודלויה..מחפשי צומי בלבד..וכל נושא שהם יכולים להתריס ולומר היפך פסקי מרן הרב עובדיה זיעא ובנו הרב הראשי הם אומרים להיפך..בכל נושא אני אומר לך מה...דעתם...גם בלי לשמוע אותם..וכשתבדוק תראה שרוב גדולי פוסקי ההלכה ממרוקו היפך דעתם והלכו אחרי מרן השלחן ערוך..אלא מאי אלה מחפשים פירסום. אז בדוקא נכנסים להר הבית ומצלמים ומסריטים וצועקים הנה אנו כאן..וזלזול ביום טוב.ובשבת לגבי מכשירים מסויימים..וגם כדי למצוא חן ביעני חילונים תמימים.הנה אנו ..ליברלים..נו..וכמה אנשים הולכים בדרכם...ללמדינו שבזים להם..כי דרך חכמי מרוקו מעניין אותם...אלא לסתור דברי גדולי הפוסקים...!!! אלה לא אנשים שאפשר לדון איתם הלכתית...אלא אנשים עם אגנדה לסתור ולהפוך עצמם לברי פלוגתא(בחוצפה) מול מרן גאון הדורות רבינו עובדיה יוסף זיעא.. זו לא מחלוקת הלכתית...לא היו בדור האחרון שניים שנחלקו בניהם בעוצמה כמו מרן זיעא והגאון הרב משאש..ולא היו שניים שאוהבים זה לזה כמו שניהם..ומרן הביא אותו ממרוקו להיות רבה של ירושלים..זו מחלוקת של תורה..חבורת הליצנים האלה..עסוקים בייחצנות בלבד...
8
וואלה? והיכן בדיוק...
רחל | 09-05-2024 11:29
וואלה? והיכן בדיוק כתוב שתלמידים מנועים מלהלחם על קיום המדינה????
9
מציע לכם ללמוד...
חרדי | 09-05-2024 11:31
מציע לכם ללמוד מה אמר רבי יוחנן על החרבת הבית. זה מה שאתם עושים
10
האיסור על שמיעת...
דורון | 09-05-2024 12:13
האיסור על שמיעת כלי זמר (לאורך כל השנה), נקבע עי חכמי ישראל עקב חורבן בתי המקדש. יהודי תימן לא נגנו בכלי זמר והמקילים שבהן התירו תוף בלבד. ברגע שהאיסור נפרץ, אין לדבר סוף ולכן גם בימי ספירת העומר יש מתירים. כעת וכפי שבחלקו נכתב, ספירת העומר מוגדרים כימי שמחה ובתלמוד וברמבם, לא נמצא שחלקם מוגדרים כימי אבלות. האבלות הוגדרה אך ורק במאות השנים האחרונות ולא התקבלה לדוגמא על כל יהודי תימן. רק אלה מהם שאימצו את השולחן ערוך החלו לנהוג בה. יש אף הטוענים, שמי ששומע כלי זמר כל השנה ולא מתאבל על חורבן הבתים, יכול אף לשמוע כלי זמר בזמן אבלות על הוריו או קרוביו שהיא קלה יותר מהאבלות על חורבן הבתים. לכן, אם רוצים לאסור משהו יש קודם, להיצמד להלכה המקורית. איסור זה עדיין לא פקע
11
חזק וברוך. יישר...
אדיר | 09-05-2024 12:18
חזק וברוך. יישר כח. אמת ויציב. פה מפיק מרגליות.
12
נכון...אבל גם אם...
ג'ו | 09-05-2024 14:22
נכון...אבל גם אם מנהג שהשתרש . זה לא אומר שזה תורה מסיני.. וכן צריך קצת לשחרר מכל מיני מנהגים של מחמירים שנוספו במשך השנים והם לא נורא חשובים..
13
המנהג היה על נישואים ותספורת
חיים | 09-05-2024 14:28
שאר הדברים הם המצאת הדורות האחרוניםגם החידא הבין כי מנהג זה עומד על קרעי תרנגולת וגם חכמים נוספים תמהו כיצד מונעים פריה ורביה אז באים להחמיר עוד מי שמכם.ריהוי מנהגים מביא לידי כפירה בעיקר
14
מדהים...נהנתי...כל הקורא את...
פשוט להבין | 09-05-2024 15:44
מדהים...נהנתי...כל הקורא את דבריהם חש שזה לא בא מפרי מחשבה אלא ממצוקה ריגשית...ודל ואכמל...ודברים פי חכם חן...
15
מנהג חדש לא...
שי | 09-05-2024 19:22
מנהג חדש לא לשמוע מוסיקה לפני כ 35 שנה כולם שמעו מוסיקה בספירה עובדה שמנהג זה לא כתוב במפורש באחרונים חבל להחמיר בשמיעת מוזיקה ולהקל בכבודם של חכמים
לפי הרמבם אסור...
אור | 10-05-2024 8:04
לפי הרמבם אסור לשמוע ולנגן ולשיר על היין כל השנה.
אתה בטוח שלפני...
בנימין יהודה שקריה | 09-05-2024 21:52
אתה בטוח שלפני 35 שנה כולם שמעו מוזיקה? תעיין בבקשה בדברי כלל האחרונים, ודי שתעיין בבן איש חי כף החיים סופר ערוך השולחן משנה ברורה ועוד רבים אף מפוסקי דורנו.
16
הכותב מתעלם מהחילוק...
דוד | 09-05-2024 20:32
הכותב מתעלם מהחילוק הפשוט בין כלי זמר ותזמורת שזה דבר מיוחד לבין נגינה באמצעים אלקטרוניים שזה יומיומי. פסק חשוב
רבו פוסקי הדור...
בנימין יהודה שקריה | 09-05-2024 21:53
רבו פוסקי הדור שלא חילקו כלל בין הדברים. והרב הנל יתייחס לזה בהקשר לדברי הרב שזא זצל קראת הכל?
17
מחילה, אבל מהמקורות...
אור | 09-05-2024 22:27
מחילה, אבל מהמקורות שהובאו מוכח דווקא שאם נהגו כך זה רק אצל האשכנזים וחכמי המזרח. במבואה היחדה מחכמי המערב היא פלפולית מטיבעה ולדעתי לא משכנעת. כלומר, אם הסיבה היחידה לאסור היא המנהג, משמע שלחכמי המערב ומנהגיהם לא נהגו ולכן מותר, ואמן עניין וצורך להחמיר כפי מנהגים של עדות אחרות. לא כך?
18
יישר כח גדול....
צ | 10-05-2024 3:34
יישר כח גדול. אם בכך נסתכמו טענות החולקים הרי שפסקם של חכמי המערב משכנע בהחלט. ולו מהסיבה הפשוטה שאין התייחסות לעיקר הטענה של חכהמ. נב הדרך לשכנע אינה בעיוות קל של מקורות וחצאי אמיתות. תזכרו שעל כל מאמר רבע מנומק שאוסר ישנו מאמר מנומק לעילא שמתיר. והלומד ילמד ויבחר!!! זאת מציאות ולא אמירה נורמטיבית. גם אם לשיטתכם עדיף לשמוע לרבנים, היום יש בעלי בתים שלומדים ומחליטים, תרצו או לא תרצו. במקום להילחם בתחנות רוח תכבדו את המציאות ותגנו על האמת בראיות נכוחות. אל תזלזלו באינטליגנציה שלהם כי הם כבר לא בשליטתכם, זה פשוט מאוד.
19
פוסקי ההלכה הרבה...
איציק | 10-05-2024 5:49
פוסקי ההלכה הרבה פעמים מייגעים ומתפלספים באופן משעמם ומעייף בענייני זוטות קטנים ולא חשובים. בואו תפעילו את יכולותיכם האינטלקטואליות הגבוהות לטובת חשיבה על חיזוק העם , בטחונו, לכידותו החברתית, פרנסתו ועוד. התעייפתי כבר מהתעסקויות בסוגיות לא רלוונטיות , ולימוד משמים של תכנים לא רלוונטיים שלא נוגעים כיום לאיש.
20
אין לנו שום...
יהודה איש קריות | 10-05-2024 6:58
אין לנו שום עניין לדמוע כל בוקר וערב פסקי הלכה של כל מני רבנים מוזרים לא צריך להתייחס אליהם הם לא הפוזקים שלנו של הציונות הדתית וכדאי להתבדל מהם
21
במה זה קשור...
מאיר, | 10-05-2024 7:17
במה זה קשור לצפוא,הרי גם הרב לבנון פוסק כך .....
22
וואי, איזו טרחנות...
רגע | 10-05-2024 7:23
וואי, איזו טרחנות
23
כולם מתעסקים בהחמרות...
דן חסון | 10-05-2024 7:36
כולם מתעסקים בהחמרות ואיסורים שהם רק אמצעי להביא למטרה שנכבד אחד את השני. כמה אנשים אתה מכיר שהמנהגים האלו גרמו להם לכבד יותר? תתעסקו בעיקר, להסביר את חשיבות היחס בין אדם לחברו
24
רב הכמות על...
והיו עיניך רואות את מוריך. | 10-05-2024 9:16
רב הכמות על האיכות ! אומר רק של נעליך בן שעיא.
25
במחילה, אבל
אני | 10-05-2024 9:32
בכל רשימת המקורות שהובאה אין התייחסות כלל לשמיעת מוזיקה מוקלטת סתמית שאינה מביאה לידי שמחה מיוחדת המתבטאת בריקוד ומחולות - כמו כמעט כל המוזיקה המושמעת בימינו. לכן לא ברור כלל איזה איסור יש בזה, ובפרט שלא נהגו אינו נכון שמעולם לא נמנעו ערוצי הרדיו הדתיים והחרדים להשמיע מוזיקה בימי העומר (בניגוד לשלושת השבועות), ורוב הציבור לא נמנע מזה כלל.
26
במחילה מכותב הכתבה...
א | 10-05-2024 11:20
במחילה מכותב הכתבה הנל, החמרה יתרה לא מעידה על רמה רוחנית או גדלות. ואפילו לעיתים להיפך... שים לב שבגלל החמרות מיותרות השם הטוב של הדת מתקלקל
27
כבר שנים רבות...
ש | 10-05-2024 12:08
כבר שנים רבות שאין לעם ישראל סנהדרין, אז כל אחד פוסק לפי....??? מאוד מבלבל
28
כמה שטויות וגיבוב...
אלי | 10-05-2024 16:46
כמה שטויות וגיבוב דברים ללא הקשר למציאות. מנהג שנהגו.. אף אחד בשום מקום. לא מחייב אף אחד בשום מקום
29
ואוו מישהו הוציא...
מערבי | 10-05-2024 18:44
ואוו מישהו הוציא פסק מקל חלילה וחס אוי ואבוי... קווים לדמותם
30
מה הקשר בי...
רוני | 10-05-2024 18:46
מה הקשר בי מצוות ספירת העומר שהיא מצווה שמחה למנהגי אבלות דהונהגו לאחר מרד בר כוכבא??? אין שום קשר.
31
הכל נעשה לשם...
גבי ל. | 10-05-2024 22:50
הכל נעשה לשם שליטה במאן מרעיתו. אנשים עם חופש אינם צייתנים. זה. כל שליטה מביאה גם כסף ככה זה עבד בימי בית המקדש וככה עכשיו
32
אבוי לעם שאלו...
יהודי | 11-05-2024 16:19
אבוי לעם שאלו נחשבים חכמיו. מה קרה לבינה? להגיון הבריא? לדרך ארץ? הכל פרשנות של דברים שנכתבו לפני מאות בשנים? אין לכם עיניים? בואו נתקדם מאמר שכולו ביזוי היהדות. שיתבייש הכותב
33
נראה לי שלא...
טום חן | 12-05-2024 4:03
נראה לי שלא כיף איתך במסיבות