כבר שנים, ובמיוחד מאז אירועי שמחת תורה, אנו שומעים יותר ויותר את הביטוי "עם החמאס צריך לדבר ערבית ולא מערבית" (צבי יחזקאלי שם, שם). גם כשאנו מדברים על סוגיית החרדים והגיוס, אין לנו ברירה אלא "לדבר חרדית".
מי שרוצה באמת לראות בחורי ישיבה חרדים עולים על מדים, כדאי שינסה קודם להבין מדוע זה לא קרה עד כה, להיכנס לנבכי השפה, ולא לשכוח כמובן את ההיסטוריה והאידאולוגיה החרדית, וכך אולי גם להגיע לליבותיהם.
אולם לפני שנגיע להיסטוריה ננסה לנתח את המושג "שוויון בנטל".
לאדם החילוני הממוצע, ולא פעם גם לאזרח הדתי-לאומי, המונח "נטל" מתייחס למשימות הפיזיות של שמירה על בטחון המדינה ותושביה. אולם, בלקסיקון החרדי, ה"נטל" מתייחס לשמירה במובן הרחב של המילה. האמונה החרדית הדוגלת בפסוק "אם השם לא ישמור עיר שווא שקד שומר" יחד עם הביטוי התלמודי "תורה מגנא ומצלה" (= התורה מגנה ושומרת). כלומר, השמירה על עם ישראל וארץ ישראל מתחלקת לשניים – שמירה פיזית, אותה עושים משרתי הצבא, ושמירה רוחנית – אותה מבצע ריבונו של עולם בזכותם של תלמידי הישיבות והכוללים. (כמובן, לא נכנס כאן לשאלה איפה הייתה השמירה העליונה בשמחת תורה והאם היתה כזו, ולשאלות נוספות אמוניות בנושא).
לכן, על פי התפיסה החרדית, הם לגמרי נושאים בשוויון בנטל. ובעוד שבציבור שאינו חרדי רואים את המצב הנוכחי כחוסר שוויון, גם בציבור החרדי רואים חוסר שוויון אבל הפוך – שרק הם נושאים בנטל הרוחני ואילו הציבור הכללי לא. או במילים אחרות, בעיניים חרדיות הנטל מתחלק לשניים – רוחני וגשמי – אנחנו החרדים נושאים בזה הרוחני, בעוד כל היתר נושאים בגשמי.
אל תבואו אלינו בתלונות
ולא זו אף זו – בעוד שלדידם השירות הצבאי נמש לרוב שלוש שנים, השירות הרוחני הוא משימת חיים. "התורה היא חיינו… והגית בו יומם ולילה". כל יום כל היום, 24/7/365. לא לחינם צוטט בחור חרדי בכתבה שפורסמה לאחרונה כאומר "מילואים?? אנחנו כל החיים בשירות סדיר!". זוהי בדיוק התפיסה.
פערי השפות הללו יוצרים כמובן גם פער מציאותי של היחס לצבא. כל אחד הצדדים טוען שדווקא הוא זה שתורם יותר למדינה, בעוד השני הוא זה שתורם פחות, ולכן "אל תבואו אלינו בתלונות".
חשוב להבין עם זאת, שהאידאולוגיה החרדית בנוגע לגיוס אינה עומדת בפני עצמה. היא מתבססת על היחס של הציבור החרדי למדינה ולצבא באופן כללי. בלי להבין אותה לא ניתן באמת להבין את ההתנגדות הנחרצת שלהם לגיוס.
לפי התפיסה החרדית, התנועה הציונית ופעולותיה הן חלק מתהליך חילון משמעותי שהחל עוד לפני קום המדינה. לא חסרים עדויות וסיפורים על אנשי העליות שלפני קום המדינה ועל העולים ממדינות המזרח בשנותיה הראשונות שחזרו בשאלה, שכשעלו לארץ לקיבוצים הפכו להיות חילונים, סיפורים על גזיזת פאות ועל "עולם ישן עד היסוד נחריבה".
עדיין חוששים מהמשוואה ציונות=חילונות
עם קום המדינה, כידוע, החזון אי"ש ביקש מבן גוריון לייסד את הסדר "תורתו אומנותו" ולפתור את החרדים מגיוס. בעולם שאחרי השואה, בו הושמד כמעט כל עולם הישיבות באירופה, החזון אי"ש תרץ זאת בכך שיש לקחת כמה מאות ואולי אלפים בודדים של יחיד סגולה על מנת להקים מחדש עולמה של תורה בארץ ישראל. בפועל, לבקשה זו היתה סיבה מרכזית נוספת – היה זה מתוך מקום של שמרנות ו"הגבהת החומות" – כלומר הסתגרות ובדלנות של הציבור החרדי מכלל האוכלוסיה בארץ מתוך מטרה "לשמור על הגחלת".
החזון איש רצה למעשה כמה שפחות עירוב בין הציבור שעוד נשאר דתי-חרדי (שהיה מיעוט שבמיעוט בשנות המדינה הראשונות) לבין הציבור הכללי. לכן היתה גם התעקשות של חינוך נפרד שאינו כפוף למשרד החינוך, על מגורים בערים ושכונות נפרדות, ועוד ועוד. אך מלבד הבידול והשמירה על המגזר ועולם הישיבות, היתה גם הפרדה בין הדת למדינה או ליתר דיוק – סמלי המדינה – באופן מהותי, מחשש שכל עירוב עם משהו שקשור למדינה ולציונות יגרום לנוער "לשאול שאלות" באמונה והשקפה ולסור מהדרך של "רוח ישראל סבא". זוהי הסיבה שהציבור החרדי לא מציין את ימי הזיכרון והעצמאות, לא עומד בצפירה, וזוהי הסיבה העיקרית של ההתנגדות לשירות צבאי ולשירות לאומי – החשש מהעירוב עם הציבור הכללי או מכל דבר שריח הציונות מריח ממנו (על סמך המשוואה שציונות = חילוניות).
בפרט שהצבא הוגדר כ"כור היתוך" – החזון איש, והרב שך שהמשיך אחריו את אותה גישה ואף הקצין אותה לעיתים – התנגדו בתוקף לכל סממן שציונות, מדינה וחילוניות נמצאים בו, ומנגד לחזק את "חברת הלומדים". במהלך עשרות השנים האחרונות, גם חלקים נרחבים מהציבור החסידי ומהציבור הספרדי אימצו גם הם את הגישה הליטאית – ולא פעם אף מפלגת ש"ס עולה על דגל התורה בדרישותיה למען הישיבות ולומדי התורה. ולא דיברנו על התנגדתו החריפה של הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, לגיוס חרדים ועל עמידתו בפרץ על כך בשיעורו השבועי האחרון.
"ראש בקיר" לא יעזור פה
למעשה, ניתן לומר שהאידאולוגיה של הפרדת הדת מהמדינה או מהציונות, הביאה בעקבותיה את האידאולוגיה של לימוד תורה לשמה, המכונה באקדמיה כביסוס "חברת הלומדים" – כלומר שהדבר הכי חשוב ונצרך בעולם הוא לשבת וללמוד בישיבה. היא היא המגן הרוחני על עם ישראל. מתוך כך, צמחה גם ההבנה שהנטל מחולק לשניים – הציבור החילוני נושא בנטל הגשמי, הציבור החרדי בנטל הרוחני, ואין קשר ביניהם. (זאת, כשהאידאולוגיה הציונית דתית, המשלבת בין התורה והעבודה, בין הספרא לסיפא, הייתה הגרועה מכולם והמסוכנת מכולם לדידם).
לפיכך, בבואנו לדבר על שירות צבאי, או כל דבר הקשור בדרישה לפיה הציבור החרדי ישתלב במדינה, עלינו "לדבר חרדית". להבין את מקור ההתנגדות. לפני שאנחנו מציעים פתרונות כדוגמת יצירת תנאים גשמיים ורוחניים שיאפשרו בציבור החרדי את קיום "השוויון בנטל" כפי שגם הציבור הכללי רואה את זה – עלינו לצאת משיח החרשים ולהבין את הקושי, המעצורים והפער העמוק בין המושגים. אומנם, בקרב החרדים החדשים, ובעיקר אלה העובדים, העירוב עם המדינה ומוסדותיה הפך להיות חזק יותר ונראה שמשם תבוא הישועה והגשר בין חלקי העם.
מה שבטוח, גישה של כפייה והכרח, המשך התנהלות של "ראש בקיר" מבלי להבין זה את זה ומבלי להידבר ולהיכנס זה לראשו של זה– תביא התנגדות עזה יותר, והליך הפוך של הגבהת החומות בצורה משמעותית יותר, גם מבין אלה שכבר מוכנים ללכת צעד קדימה, או מכירים בעובדה שבכל זאת הם חיים במדינה וצריכים לשאת גם בעול הגשמי.
==
דוד פרוידיגר. תושב בית שמש, עובד בארכיון חדשות 13. "יושב על הגדר" בין המגזרים החרדי, הדתי לאומי והחילוני.
מה דעתך בנושא?
61 תגובות
11 דיונים
אלי
ברגע שיתנו בונוס כספי ל רב שלהם ישר יתגייסו. אבל עוד יותר חשוב שילכו לעבוד.
22:53 26.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם יצחק
אם אין מה לעשות עם הזמן, אז תדברו על גיוס חרדים,דברו דברו ותהנו, אבל אנו לא נתגייסבילוי נעים.
09:55 26.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום ל.
הם לא יתגייסו, עד שיואילו בטובם להכיר במדינת ישראל.
13:02 25.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני מור
מזל טוב, לשכני נולדה בשבוע האחרון בת מספר 13,העתיד שלנו,אנו נעשה מדינה דו לאומיתושלם על ישראל
13:26 24.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זבולון בני ברקי
גדלו זקן ופיאות דברו אידיש, לא יעזור מאומה, לא נתייס ולא נמות על מזבח הציונות ועל פי שירול דעת קליל של חילונים, ולא בגלל לימוד תורה,לשות מים נשושים לא להתגייס!
13:23 24.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק מאיר
לחמומי המוח, נעשה עיסקה. החרדים לא ישלמו מיסים ולא יהנו מזכויות אזרחיות, אני משלם מע"מ ומס רווחי הון הרבה יותר מהרבה מכם, הכל העביר למוסדו. תורה.
21:28 23.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
הם בהחלט מפחדים מהמשוואה החילונית כי צריך לעבוד בה לשלם מיסים ולשלוח ילדים לצבא, כמות הילדים אצלם שמסתובבים לא מתפללים לא לומדים גבוה בכל מקרה אבל לא צריך לשלם מיסים...
הם בהחלט מפחדים מהמשוואה החילונית כי צריך לעבוד בה לשלם מיסים ולשלוח ילדים לצבא, כמות הילדים אצלם שמסתובבים לא מתפללים לא לומדים גבוה בכל מקרה אבל לא צריך לשלם מיסים ולמות אז עדיף ככה... יראי שמיים הם לא! אני כבר מזמן התפכחתי רואה אותם באים בכמויות כל המעכרים
המשך 17:03 22.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החזון אישה
עוד כתבה של כחש ורמייה. שלושים שנה, מאז חוק טל, מוכרים לנו סיפורי בובע ש"או טו טו זה קורה", "צה"ל לא צריך" ו"צריך לגרום לזה לבוא מהם". זה לא ילך...
עוד כתבה של כחש ורמייה. שלושים שנה, מאז חוק טל, מוכרים לנו סיפורי בובע ש"או טו טו זה קורה", "צה"ל לא צריך" ו"צריך לגרום לזה לבוא מהם". זה לא ילך בטוב. בדיוק כמו שבשעה באוקטובר הבנו שזה לא ילך בטוב עם עזה וצריך להיכנס קרקעית ולמוטט את שלטון החמאס, בשבעה באוקטובר הבנו גם שזה לא ילך בטוב עם החרדים וצריך להחיל עליהם את החובות האזרחיות ללא שום התחשבות מיוחדת ובאופן שיוויוני בדיוק כמו על מגזרים אחרים. יתכן שבדרך יהיה צורך למוטט את אורח החיים החרדי כמו את שלטון החמאס, אבל אין ברירה.
המשך 16:52 22.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
מציע לגשת לנושא ע"י שני מהלכים ממשלתיים כדלהלן: לשלול מהחרידים ומוסדותיהם כל תמיכה ממשלתית היוצאת בסופו של דבר מכיסם של משלמי המסים במדינה. יחד עם זאת להתיר כל בחור חרדי שהגיע לגיל...
מציע לגשת לנושא ע"י שני מהלכים ממשלתיים כדלהלן: לשלול מהחרידים ומוסדותיהם כל תמיכה ממשלתית היוצאת בסופו של דבר מכיסם של משלמי המסים במדינה. יחד עם זאת להתיר כל בחור חרדי שהגיע לגיל 18 לעבוד ו/או לרכוש מקצוע. נכון, בדור הזה אנחנו לא נראה התנדבות המונית של בחורים לצה"ל, אבל במשך הזמן, מוסדות התורה החרדיים יהפכו למרכזים המיועדים רק למצטיינים בלימוד תורה (מכורח המציאות הפיננסית) כפי שצריך להיות. בנוסף, היכולת להתפרנס באופן עצמאי יהפכו את הצעירים בציבור החרידי לאנשים יותר עצמאיים שאינם מוכרחים לקבל כל דרישה של רבניהם, דבר העשוי לרסן דווקא את המנהיגים הרוחניים, כי הרי ל"צאן קדושים יש אופציות". מהלכים אלא יובילו לכך שבדור השני שאלת הגיוס תהיה הרבה פחות אקוטית לחברה הישראלית ולציבור החרידי.
המשך 15:24 22.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדי מאוד לא קיצוני
בתגובה ל: משה
תקשיב קודם כל בתור חילוני אתה צודק בהחלט אבל אתה צריך להבין שזה נשמע שאתה שונא אותנו ובזה אתה לא צודק כי להתווכח אפשר ויש אנשים שיכולים להוכיח לך שאנחנו גם בכסף תורמים יותר למדינה לדוגמא אתה יודע שהחרדים רצו שכל המיסים שלהם ילכו לחרדים וכול המיסים של הציבור שלא שומר תורה ומצוות ילך אליכם ולא הסכימו בממשלה מצד החילוני כי המיסים של הציבור החרדי יותר גבוה בהרבה כל הקניות שלנו בארץ כל הנשים עובדות אין כמעט אצלנו אחוזי אבטלה וחוץ מזה מציע לך תנסה לשבת ללמוד תורה שעה אחת ותבין כמה זה קשה ואנחנו עושים את זה יום יום יש דברים שלא ישתנו כי באמת אם יכריחו את הציבור החרדי להתגייס לא נשאר פה לא כי אנחנו לא אוהבים את הארץ אלא כי אנחנו לא יכולים להיות בארץ ומה תרוויחו מזה לפחות עכשיו יש לכם על מי להתבכין ולריב אגב מאוד קשה לי להגיד אתם ואנחנו אנחנו אחד זה רק לצורך הדיון
07:25 25.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קלונימוס
אתה טועה. הגיע הזמן שהחרדים ידברו ישראלית. לא ההיפך. כבר שנים עושים הכל כדי ללכת לקראתם. מספיק. הגיע הזמן שהציבור החרדי יהיה חלק ממדינת ישראל
14:13 22.03.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר