זוגות מאותגרי פוריות, בראש השנה הקב"ה מחכה לתפילה שלכם

זוגות מאותגרי פוריות, בראש השנה הקב"ה מחכה לתפילה שלכם

בראש השנה וביום הכיפורים, כאשר נעמוד כולנו ונשפוך לבבנו לפני ה', נוכל אולי להבין מדוע נבחרה תפילת חנה להפטרת היום הראשון בשנה. אמנם אין שם קולות וברקים ורוח סערה, אבל יש שם תפילה כנה ואמתית הנובעת מעומק הלב, מסערת הנפש. תפילה של שליחות, שהגיעה רק בזכות הנתיב המיוחד שסלל ה' לחנה המצפה

author-image
זוגות מאותגרי פוריות, ר"ה זה הזמן להתפלל
  למצולמת אין קשר לכתבה (פלאש90)

ראש השנה מתקרב, ואנו מתכוננים לקראת השנה החדשה. מתלבשים יפה, מכינים מאכלים מיוחדים וטעימים, ומתרגשים לקראת השנה המסקרנת שבפתח.

בראש השנה עצמו אנו עומדים מול ה' ומבקשים להמליך אותו עלינו ועל כל העולם לקול תרועת השופר המרטיט. אך במהלך החג, בעודנו עסוקים בהמלכת ה' ובפסוקים של מלכויות זיכרונות ושופרות, אנו נתקלים פתאום בהפטרה שלכאורה נראית שאיננה קשורה להמלכת ה' ולעיצומו של יום. זוהי לא הפטרה מישעיהו על התגלות כבוד ה' בהיכל, ולא הפטרת "מעשה מרכבה" עם רוח סערה ואש. זוהי הפטרת חנה.

בהפטרה מסופר על הקושי הרב שעוברת חנה אשר איננה מצליחה להרות וללדת ילד, ובחלוף השנים צרתה מציקה לה. לאחר שאפילו בעלה אינו מצליח לנחמה והיא נשברת, היא פונה בתפילה מעומק הלב אל ריבונו של עולם, ובסופו של דבר תפילתה נענית והיא זוכה לבן.

הסיפור שמתואר בנביא הוא אכן סיפור מרגש, אך אי אפשר שלא לתהות כיצד נבחרה דווקא חנה להיות "כוכבת" ההפטרה של ראש השנה. אמנם זה ידוע שחנה נפקדה בר"ה, אך ישנם אינספור אירועים שקרו ביום הגורלי הזה, וכל מהלך הבריאה וגזר דינם של יחיד ואומה נקבעים בראש השנה. מדוע דווקא עניין ההיפקדות של חנה הוא כה חשוב ומיוחד, עד שקבעו את ההפטרה על תפילתה?

מתפללת על ליבה

ובכן, הפסוקים לא מגלים לנו הרבה על תוכנה של תפילת חנה: "רק שפתיה נעות וקולה לא יישמע", אך הגמרא מגלה לנו על מה הייתה תפילתה – "על לבה":

"אמרה לפניו: ריבונו של עולם, כל מה שבראת באישה לא בראת דבר אחד לבטלה, עינים לראות, ואזנים לשמוע, חוטם להריח, פה לדבר, ידים לעשות בהם מלאכה, רגלים להלך בהן, דדים להניק בהן; דדים הללו שנתת על לבי- למה? לא להניק בהן?! תן לי בן ואניק בהן!" (ברכות לא:)

חנה שואלת את הקב"ה שאלה קשה: "הרי אני עובדת אותך בכל האיברים שבראת בי, חוץ מאחד. מדוע אינך נותן לי לעבוד אותך גם בו?!" תשובתו של הקב"ה לא מופיעה בגמרא, ורק הנביא מספר לנו שהיא נפקדה (ובעז"ה כך גם כל בנות ישראל השנה במהרה!). אך מה הייתה תשובתו של הקב"ה?

לעניות דעתי, הייתי רוצה להציע תשובה אפשרית של הקב"ה, על סמך הלכות תפילה שנלמדות מחנה: "בתי היקרה, אכן עבדת אותי בכל איברייך, ובאמת אזכה אותך בבן. אך עלייך לדעת שלא התעללתי בך סתם, וכל השנים שעברת היו מסע שהוביל אותך לרגע הזה: רגע של תפילה מעומק הלב שייכתב לדורות. עם ישראל לאורך כל הדורות היה זקוק לתפילתך זו, ולכן חיכיתי עד עכשיו כדי לתת לך בן. עד התפילה שלך 'לא היו רגילין להתפלל בלחש', ומתפילתך גם ילמדו, שתפילה צריכה כוונת הלב. כאשר יהודים יתפללו לעזרה בגטו ובמחנות, הם יעשו זאת כפי שאת עשית עכשיו. בשקט, בלחש. הם יחתכו את המילים ורק שפתותיהם ינועו. כאשר יהודים יזעקו אלי להצילם באינקוויזיציה האיומה, וודאי יכוונו את ליבם כפי שכיוונת את בצרתך. אבל הם לא ימציאו את זה, זה לא יבוא משום- מקום. זה יבוא מהגֵנים שלך, ומתפילתך ילמדו כולם איך להתפלל. אני יודע, לא את בחרת להיות "מאותגרת פוריות", ואולי אף היית שמחה לוותר על כך, אבל דעי שזו הייתה שליחותך כדי להביא את תפילתך לעולם, ועם ישראל לדורותיו היה זקוק לך".

בראש השנה וביום הכיפורים, כאשר נעמוד כולנו ונשפוך לבבנו לפני ה', נוכל אולי להבין מדוע נבחרה תפילת חנה להפטרת היום הראשון בשנה. אמנם אין שם קולות וברקים ורוח סערה, אבל יש שם תפילה כנה ואמתית הנובעת מעומק הלב, מסערת הנפש. תפילה של שליחות, שהגיעה רק בזכות הנתיב המיוחד שסלל ה' לחנה המצפה.

וגם אנחנו, נעמוד לפני ה' כל אחד ואחד מאיתנו במסלול שלו, ונתפלל על לבנו. ואולי בעקבות חנה נדע ונרגיש כולנו, גם הזוגות מאותגרי הפוריות, ובכלל כל אחד ואחד מעמ"י, שהקב"ה אוהב אותנו באמת, ושיש לנו תפקיד ושליחות שאליה נבחרנו, כל אחד ותפקידו המיוחד לו. נכון, לא בחרנו את התפקיד הזה מרצוננו, אבל נבחרנו מאהבתו יתברך אלינו. ויהי רצון שנזכה לקיים את שליחותנו בדרך שתנעם לנו, ושיהיו בה כמה שפחות ייסורים וכמה שיותר קרבת ה'.

שנה טובה ומתוקה, וכתיבה וחתימה טובה לכל ישראל!

==

דורון בפלר הוא ראש אדו"ה – חוג זוגות מאותגרי פוריות. זוגות המתמודדים עם קשיים או מבקשים אוזן קשבת מוזמנים לפנות לכתובת המייל advadoel@gmail.com. סודיות מובטחת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אנו לא מאותגרים, זהו ניסיון קשה מאוד
האנשים השקופים | 22-09-2014 11:03
2
מאותגרי כתבות
| 28-09-2014 13:49
אכן, יפה אמרו חז"ל שאין לאדם לחשב חשבונות שמיים ולענות במקומו של הקב"ה.