הגיע הזמן לדבר אל הציבור המסורתי ולא על המסורתיים - סרוגים

הגיע הזמן לדבר אל הציבור המסורתי ולא על המסורתיים

בין הציונות הדתית לבין הציבור הרחב קיים חייץ, וזאת בשל כך שהורגלנו לדבר על הדור אך הרבה פחות לדבר אליו בשפת האם שלו בגובה העיניים והלב

author-image
הגיע הזמן לדבר אל הציבור המסורתי ולא על המסורתיים
  (צילום: נתי שוחט/פלאש90; תמונה קטנה: הדר בן שעיה)

לאחרונה התקיים כנס חוזרים לגוש קטיף, בעצם קיומו יש אמירה מוסרית משמעותית שהמלחמה הנוכחית והשלכותיה לא היו לריק, הייעד אינו רק הכרעת הטרור הרצחני וגרורותיו, המטרה בעיקר לרפא את השבר שחולל ואפשר את הטבח בשמחת תורה, החרבת והפקרת שטחי ארצנו לאויבנו.

ההתיישבות היהודית בחבל עזה ביטאה את אחד המפעלים החלוציים המופלאים שקמו במדינת ישראל, כתלמיד בישיבת ההסדר במקום הכרתי מקרוב את תושביו המופלאים של הגוש ששילבו באישיותם מסירות ערכיות ופשטות מיוחדת במינה.

כיום כשני עשורים לאחר חורבן גוש קטיף ברור לכל כי היה בכך מעשה נפשע ומיותר שייזכר לדיראון עולם לאלו שהגו דחפו ותמכו בהריסתו, בטוחני כי ההיסטוריה תבוא חשבון עם אלו שנתנו יד לחורבנו. ויחד עם זאת החברה הישראלית ברובה לא יצאה מגדרה לעצור את המזימה ואף אלו שמחו דמעה מהמראות שהמסכים ריצדו בביתם בעת הגירוש המשיכו את שגרת חייהם, על אף שהייתה גם אהדה אצל רבים למפעל החיים בחבל עזה, ביום פקודה הסתבר שגוש קטיף זהו סיפורם של המתנחלים והחברה הישראלית בכללותה לא באמת חלק ממנו.

המחשבה לחזור לגוש קטיף ביסודה הינה הסרת החרפה ממדינה שהחריבה את עצמה לדעת אך טרם ממהרים להצהיר הצהרות. מחובתנו להבין את הזרמים התת קרקעיים שאפשרו את ההרס על מנת שבניינו העתידי לא יוחמץ ולא ניגע לריק.

בניינו של גוש קטיף אינו יכול להתכנס לאג'נדה חלוצית נוספת של המתנחלים והדתיים, השאיפה ומימושה צריכים להיות רצונו ודחיפתו של רוב הציבור הישראלי, ובעיקר זה שאין לו קול ונוכחות במרחב הציבורי אך מהווה יותר ממחציתו, נהוג לכנותו הציבור 'המסורתי' שמחובר בנימי נפשו למסורת היהודית וערכיה וארץ ישראל ספוגה אצלו בטבעיות חייו.

בילדותי גדלתי לצד חלק זה בחברה וחשתי את ליבם הפועם למסורת ואהבת האומה והארץ, התפללתי בבית כנסת שהמרכיב האנושי בו היווה פסיפס דתי – מסורתי. בהיותי בחור ישיבה צעיר נתבקשתי ע"י הציבור ליטול חלק בשיעורים ובדרשת השבת בבית הכנסת, כל אימת שדיברתי שם על קדושת ארץ ישראל ועל מסירות נפשם של חיילי צה"ל למען האומה וארצה עיניהם ברקו מהתרגשות אך ברגע שהתייחסתי למאבק על א"י ועל ההתיישבות שבזמנו היו סביב הסכמי אוסלו והגולן, תגובת הציבור הייתה צוננת למדי, חלק זה התכתב להם מיידית עם הדתיים המרוחקים שנות אור מחייהם ולא חשו חלק ממאבקם למרות שאהבת הארץ במובנה הפשוט והטבעי יקדה בליבם.

הציבור הדתי לאומי על גווניו גדוש באיכויות ובחלקו הגדול אף בתודעת שליחות ומסירות כשגרת חיים כפי שבאה לידי ביטוי במלחמת שמח"ת, אך המסירות והסולידיות החברתית טרם הצליחה לפרוץ מעבר לגבולות הצבא, עדיין בינם לבין הציבור הרחב קיים חייץ, להבנתי הסיבה נעוצה בכך שהורגלנו לדבר על הדור אך הרבה פחות לדבר אליו בשפת האם שלו בגובה העיניים והלב. זאת אינה סמנטיקה בעלמא. נדרש לחולל שינוי מהותי המסוגל לראות ולחוות מקרוב את מכלול החברה הישראלית ובפרט את אלה שהודרו מלהיות סלתה ושמנה של החברה, עלינו לרכוש שפה קיומית ונוגעת שמסוגלת לגשר על פערים.

בתי המדרש והחינוך לסוגיהם של הציונות הדתית זכו להעמיד אלפי תלמידי חכמים מחנכים ומחנכות המסורים למלאכתם, אך השאלה המנסרת בחלל שנות דור חייבת להישאל, מדוע למרות כל זאת טרם הצלחנו לרכוש את אמונו של הציבור הרחב ובפרט המסורתי לפתוח את ליבו לתורתנו הגדולה?! אין ספק שתפיסה רוחנית עמוקה מצריכה תהליכיות ולא כל אחד מסוגל להסביר ושבעתיים קיים קושי בהסברתה בהמון, אם נהייה כנים זהו תירוץ שחוק שמבקש לפטור אותנו מאחריות, מכיוון שרבים הם התכנים שהציבור המסורתי מסוגל לקלוט ולהזדהות עימם, האמת צריכה להיאמר הקושי אינו התוכן אלא בעיקר הניגון של התוכן והיכולת הבן אישית לדבר בשפת הלב ולגעת בהם.

אחת הדוגמות המופלאות שדרכם ניתן לסבר את האוזן לקשר בריא ונכון עם הציבור הרחב, הייתה דמותו של הרשל"צ הגר"מ אליהו זצ"ל חניך ישיבת 'פורת יוסף' (החרדית..) שלא גדל בישיבה תיכונית ולא היה חניך בבני עקיבא ואף לא שירת בצבא, ואעפ"כ יצר סביבו אלפי אנשים מקרב הציבור הדתי והמסורתי שהעריצוהו וראו בו את רבם למרות השוני בניהם, מעבר לגדלות תורתו וטהרת ליבו של הרב, אחת התכונות הבולטות התאפיינו ביחסו לציבור הרחב, בכך שראה את עצמו באמת חלק מהם באופן הפשוט ביותר ודיבר ופנה אליהם ולא מעליהם, ממלא הציבור החזיר לו חופנים אהבה וראה בו מורה דרכם, יש לנו הרבה מה ללמוד ולהשתכלל מגישה פשוטה בסיסית ובריאה זאת.

הציבור הדתי נדרש להעמיק לשכלל ולהרחיב לא רק את ההסברה ואת התוכן אם כי בעיקר את יכולת הקשר שלו לציבור הרחב ולחולל את האמון מחדש, בבחינת 'אוהב את הבריות' באופן הטבעי ביותר וכשיחושו אהבה כנה ואכפתיות לשמה ממלא אז נוכל להפגישם עם התורה הגדולה, תורת הגאולה שהם חלק ממנה.

נשוב לעניין בו פתחנו, גוש קטיף יבנה בע"ה כאשר הציבור הרחב יהא חלק ממהלך זה אך כדי שהוא יחבור לכך, בפנינו מלאכה רבה לחדש עימו את ברית האחווה הפשוטה והטבעית. בניינו של הגוש אינה יוזמה נדל"נית או גחמה פרטית של המתנחלים/דתיים, הכרח הוא לגייס את תמיכת רוב הציבור ולא רק כאהדה פסיבית אלא ככאלה שלוקחים חלק פעיל ביציקת התשתית הרעיונית והממשית של השיבה לחבל עזה, על אף שבפועל ובאופן טבעי רק חלק קטן וחלוצי מממש את חזון ההתיישבות אך חלק זה מוציא לפועל את הרצון של רוב החברה הישראלית, כשליח מצוה.

הרצי"ה קוק זצ"ל שהיווה את המנוע הרוחני להקמת התיישבות ביש"ע ועמד כארי במאבק למניעת הנסיגה מסיני הרבה לשאול את תלמידיו 'האם העם איתנו'? כפי הנראה אמירה זאת מבוססת על הסברתו של הרצי"ה את הגדרת מצוות יישוב הארץ ע"פ שיטת הרמב"ן, "עִקַּר הַמִּצְוָה הוּא הַכִּבּוּשׁ הַמַּמְלַכְתִּי, הַשִּׁלְטוֹן הַלְּאֻמִּי הַכְּלַל־יִשְׂרְאֵלִי בְּטֵרִיטוֹרְיָה קְדוֹשָׁה זוֹ, וּמִתּוֹךְ הַמִּצְוָה הַכְּלָלִית יֶשְׁנָהּ הַמִּצְוָה הַפְּרָטִית, הַמֻּטֶּלֶת עַל כָּל יְהוּדִי וִיהוּדִי לָדוּר וְלָשֶׁבֶת בְּאֶרֶץ־הַקּדֶשׁ.

ברור לנו מעל כל ספק כאשר יתקיים בנו "כִּֽי־רָצ֣וּ עֲ֭בָדֶיךָ אֶת־אֲבָנֶ֑יהָ וְֽאֶת־עֲפָרָ֥הּ יְחֹנֵֽנוּ" אז נראה בהמשך גם מימושם של הפס' הבאים "וְיִֽירְא֣וּ ג֭וֹיִם אֶת־שֵׁ֣ם ה' וְֽכָל־מַלְכֵ֥י הָ֝אָ֗רֶץ אֶת־כְּבוֹדֶֽךָ. כִּֽי־בָנָ֣ה ה' צִיּ֑וֹן נִ֝רְאָ֗ה בִּכְבוֹדֽוֹ".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
המסורתיים רואים בצ"ד מגזר קיצוני
חיים | 20-02-2024 17:47
אני מסורתי ורבים מבני משפחתי זזים בין מסורתיות לכיפה סרוגה, ועם זאת, המגזר המתנחלי הדתי מעולם לא נתפס כחלק מאיתנו. הוא עוד מגזר של יהודים בארץ אבל מעבר ללהיות יהודי אין הרבה משותף בהשקפות העולם. נתחיל בזה שרוב הדתיים המתנחלים הם אשכנזים. ולא סתם אשכנזים, אתם אשכנזים אליטיסטים. אתם גזענים ממש בגרעין שלכם בלי לשים לב אפילו כי זה נראה לכם טבעי. גם בישיבות, גם בבני עקיבא, בכל מקום זה מורגש (אולי לא לכם אבל תשאלו כל חובש כיפה מזרחי). דבר שני, אנחנו חלק מעם ישראל - אתם תופסים את עצמכם טובים יותר מעם ישראל. אתם תובילו את העם, אתם תחנכו את העם, אתם חוד החנית, אתם הכי ערכיים - כל המהות שלכם היא כמה אתם יותר טובים מכולנו. אתם תקבעו לנו איפה צריך לגור והרבנים שלכם יקבעו מה נכון ומה לא. אז קודם כל, המון כבד לרבנים שלכם. אנחנו מכבדים כל רב. אבל יש לנו את הרבנים שלנו. הרבנים ממרוקו ומאלג'יר, ומלוב, וממצריים ומעירק ומפרס ומתימן והם שונים אחד מהשני והם שונים משלכם. אצלנו אין דתי או חילוני. אצלנו זב לא מתג כן או לא. אצלנו זה חוגה. יש כאלו שיותר יש כאלו שפחות, יש תקופות שיות ויש תקופות שפחות. הכל סבבה. כולם יהודים וכולם בסדר. אף אחד לא יותר טוב מהשני ורמת שמירת המצוות היא לא מדד - כמה שהבן אדם יותר טוב לאחרים זה המדד. ופה העניין האמית לגבי ההתנחלויות. להתפשט לעוד מקומות בארץ ישראל זה *הרבה* פחות חשוב מאשר קשרים בן אדם לחברו. עם ישראל *משמעותית* יותר חשוב מעוד שטחים לארץ ישראל. ואצלכם זה הפוך. לא יעזור כה תנסו להתנחמד אלינו (=להתנשא מעלינו) כדי שנעבור לחשוב כמוכם זה לא יעזור. בליבה שלנו האחדות בעם יותר חשובה מעוד אדמה - ואצלכם זה הפוך.
2
שלום
נועם | 20-02-2024 18:43
שלום ארוש מנהיג היהודים
3
מסורתיות היא טיפשות....
89 | 21-02-2024 7:24
מסורתיות היא טיפשות. אין מה לעשות. זאת האמת. חזל קראו לזה עם הארץ. אליהו קרא לזה פוסחים על שני הסעיפים. אין היגיון במסורתיות. אם הדת אמת, צריך לקיים הכל. אם לא, אז שום דבר. במסורתיות אין היגיון, רק רגש ילדותי.
גישה של אשכנזים שהגיעה מהגרמנים
חיים | 21-02-2024 12:02
אצל העמים הגרמנים אין גוונים - הכל שחור לבן. או שיש דם טהור או שזה דם מלוכלך. היהדות האשכנזית שהתפתחה באיזור גרמניה-צרפת (ואחרי זה פולין) לקחה את הפילוסופיה משם. לעומת זאת, כל היהודים משאר התפוצות נשארו עם גישה הרבה יותר מזרח תיכונית שיש גם גוונים. ומה שחשוב זאת האמונה באלוהים ולא הכל או כלום. לא תחרות חיצונית על מצוות. כל אחד מה שהוא יכול ומה שנהוג אצלו בקהילה. וזאת הסיבה העיקרית למה חלק גדול מהאשכנזים הדתיים רוב הזמן לא מצליחים להתחבר לרוב העם וממשיכים לראות את עצמם מעל עם הארץ והאספסוף. בשביל הסרוגים האשכנזים אנחנו טיפשים, כמו שבשביל החרדים האשכנזים הסרוגים הם טיפשים. כנראה שהפילוסופיה האשכנזית לא בדיוק בעד עם מאוחד אחרי הכל. לכו לחפש.
הם מאמינים בני מאמינים, ואתה?
אלעד | 21-02-2024 10:54
מה עם יהודי מסורתי שמוכן לרוץ לאש בשביל עם ישראל? מבחינתך הוא מקיים את כל המצוות? פחות מהדתי, יותר? אף אחד מאיתנו לא מקיים את כל המצוות (שלום בית מקדשת,קורבנות, טומאה וטהרה, ישוב עם ישראל בנחלות וכו'). יהודי מאמין (גם מסורתי) משתדל לקיים מה שהוא יכול, לפעמים החיים מתנגשים עם זה ולא כל אחד מאיתנו בעל כוחות וכלים להתמודד עם ההתנגשות הזו) רק כסיל ששכל אין לו ובוודאי גם לא רגש יגיד שרגש האמונה של היהודי המסורתי הוא רגש ילדותי. זה כוח פועל עצום שלעיתים יותר מכוון מהידענות של מלומדים רבים (בין אם אלו דתיים או חילונים)
אמת היא הגדרה של האלוהות בלבד...
דן | 21-02-2024 9:55
מי שמאמין בכל ליבו שיצירה אנושית כמו היהדות הרבנית לדורותיה מתחרה באלוהות, הוא או כופר או טיפש.
4
אליטת הכיפות הסרוגות...
WTF | 22-02-2024 12:30
אליטת הכיפות הסרוגות תמיד התייחסה לשווארצע חייעס כאידיו6ים שימושיים. אי אפשר באמת לקבל אותם לישיבות שלנו, שומו שמיים. אבל בלעדיהם אין לנו קואליציה, ואין לנו מדינת הלכה נוסח אפגניסטן, כמו שאנחנו כל כך רוצים. וחוץ מזה, מישהו צריך לחכת לצבא הסדיר לא? (הדתיים עושים רק חצי, ורק מה שמתחשק להם, הדתיות משתמטות לגמרי)