שאלה
לכבוד הרב שלום וברכה
אם יתקבל החוק החדש של חבר הכנסת שטרן, שמחייב לתת תעודות כשרות גם למקומות שמחללים שבת. האם מותר יהיה לאכול במקומות כאלו?
ואם יאכפו את ההוראות שמדברים עליהם שיהיו שני סטים של כלים, לשבת ולחול, זה מאפשר זאת?
תודה רבה
תשובה
שלום
יש בזה בעיה משולשת- הכלים הזקוקים להגעלה וליבון, ההתעלמות מהמרא דאתרא הרבנות הראשית, ועצם המהלך הערכי.
כלים שבושל בהם בשבת באיסור, טעונים הכשרה לכתחילה (כדעת המגן אברהם ע"פ הבנתו ברשב"א). אולם אם יש שני מטבחים, בעיה זו לא מתעוררת על פי רוב.
הבעיה השניה היא ההתעלמות בחקיקה הזו מהרבנות הראשית לישראל. כל חקיקה בנושא דת שאינה מגיעה מהסכמה ועידוד של הרבנים הראשיים, וודאי אם היא מגיעה בניגוד לדעתם- זו חקיקה פסולה ואין לה יסוד לעמוד עליו במדינה יהודית. חוק כזה הוא חלק ממסכת הנסיונות לבטל את הרה"ר ולהמעיט סמכותה, ולפגוע ביהדותה של מדינתנו. על כן יש להלחם בכך.
הבעיה השלישית היא המהלך הערכי, לתת הכשר למקום שיורק בפניו של אבינו מלכנו בפרהסיא. יש בהכשר כזה חילול שם שמים גדול, וחוסר הכרה בחורבן שיש לאומה ולעולם בכל חילול שבת שהוא. הרב זצ"ל נלחם בעד השבת וצביונה הציבורי, והתנגד בכל תוקף לפגיעה בה אפילו מעט. פעם הלך בשבת וראה פועלים גויים עובדים בבניין, ולא זז משם עד שהפסיקו עבודתם, והבטיח להם שישלם במוצאי שבת כל מה שהפסידו (ג' באלול).
השבת היא יסוד ישראל, בריתנו עם בורא העולם, ולא נפגע בה או נבזה אותה או ניתן הכשרים לחילולה. לפיכך, עתה שמבקשים לחוקק מתן הכשר למקום עצמו המחלל שבת, יש לאסור כל קניה שם, מצד חילול השם וזילות כבוד השבת, כאילו אינה מספיק חשובה להוות שיקול במתן הכשר.
אדוננו משה ביקש רחמים על אחותו, לאחר שנצטרעה על שדיברה עליו לשון הרע. ותגובת ד' "ואביה ירק ירק בפניה, הלא תיכלם שבעת ימים?!", ועיין תו'ס בב"ק כה ד"ה ק"ו, שבשכינה יש כפל חשיבות לא רק מצד מהותה אלא גם מצד שהיא היוצרת את עיקר האדם בעולם, כפליים מאביו ואמו, ולכן יש להקפיד בה כפליים והיה ראוי שמרים תצטרע שבועיים, כפי שהגמרא שם אומרת.
ואנו, נדון ק"ו בעצמנו. אם כשהשם יורק בפני אדם עליו להכלם עד עמקי נשמתו, כיצד עלינו להגיב כשאדם יורק בפני השם? האם ירוק נירק באבינו ובשבתותיו? האם נוכל לרכוש אוכל ממקום שיורק בפני שכינה? הלא ניכלם שבעת ימים?!
כל טוב
==
שאלות לרב ברוך אפרתי ניתן להפנות דרך כתובת הדוא"ל befrati@gmail.com
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
מאיה
מי ישגיח בשבת שאין עירבוב כלים? נסמוך על הקב"ה שיעשה זאת בשבילנו? ואם אנו סומכים על בעלי המסעדות ביום שבת, שאותו הם מחללים לצרוך פרנסתם המבורכת, למה צריך בכלל מערך כשרות,...
מי ישגיח בשבת שאין עירבוב כלים? נסמוך על הקב"ה שיעשה זאת בשבילנו? ואם אנו סומכים על בעלי המסעדות ביום שבת, שאותו הם מחללים לצרוך פרנסתם המבורכת, למה צריך בכלל מערך כשרות, אנו יכולים לסמוך עליהם כל השבוע. גם בפסח וביום כיפור.
המשך 10:00 24.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוחאי
הרעיון הוא להרחיב את מערך הכשרות. ישנם הרבה יותר שומרי כשרות מסורתיים מאשר שומרי שבת מסורתיים. כאשר מקום פתוח בשבת אך מחזיק אוכל כשר ומטבח כשר (ברמת העיקרון - בלי...
הרעיון הוא להרחיב את מערך הכשרות. ישנם הרבה יותר שומרי כשרות מסורתיים מאשר שומרי שבת מסורתיים. כאשר מקום פתוח בשבת אך מחזיק אוכל כשר ומטבח כשר (ברמת העיקרון - בלי השגחה יכולות להיות טעויות והטרפות,אבל נראה לי שבהצעת החוק כן אמורים להסדיר את העניין הזה) - ברמת העיקרון מי שמחלל שבת אך עדיין מעוניין לאכול כשר - נמנע ממנו שתהיה השגחה המבטיחה לו כשרות. זה דוחף אנשים לאכילה במקומות שאינם כשרים. זהו הפסד גדול, וזה ההיגיון... אולי אפשר לכתוב על תעודת הכשרות שהמקום פתוח בשבת וכך העולם הדתי המבקש למחות על כבוד השבת יוכל להימנע מלקנות. אני מסכים עם ההיגיון של שאר המגיבים כאן שאין קשר ישיר בין שבת לכשרות. אם בעל המקום מלין שכר, או משעבד מדי את עובדיו, או משלם להם פחות מדי ביחס לעבודתם - גם נאמר שאינו כשר? נאמר שלא ראוי לאכול שם. נאמר שחבל לפרנס מקום שמחלל שבת. אך חבל לקשור בהכרח את נושא השבת והכשרות במדינה עם רוב חילוני ומסורתי שמעוניין לאכול כשר..
המשך 10:54 23.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מקליק
אתה חייב לקנות בכל מקום שיש לו תעודת כשרות? יתנו כשרות ומי שרואה בזה יריקה על קדשי ישראל לא יקנה בדיוק כמו שהוא לא קונה בחנות נעליים או כלי בית...
אתה חייב לקנות בכל מקום שיש לו תעודת כשרות? יתנו כשרות ומי שרואה בזה יריקה על קדשי ישראל לא יקנה בדיוק כמו שהוא לא קונה בחנות נעליים או כלי בית שפתוחה בשבת. זה רעיון טוב להעיר על זה אבל מה הקשר לחוק?
המשך 22:37 20.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גידעון סער שהוא חילוני מנסה לפעול בעד השבת במרציבוריודווקא שטרן שהוא דתי פועל נגד. עולם הפוך ראיתי...
13:43 20.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיל
מחללי שבת, או נניח מדברי לשון הרע, או סתם כל מי שמקפיד ללכת בלי כיפה ויורק בכך על מסורת ישראל (ובכך על ה' ח"ו). אולי גם כדאי לא לשלם מיסים...
מחללי שבת, או נניח מדברי לשון הרע, או סתם כל מי שמקפיד ללכת בלי כיפה ויורק בכך על מסורת ישראל (ובכך על ה' ח"ו). אולי גם כדאי לא לשלם מיסים למדינה שלא מקפידה בבוקר על מודה אני. תכל'ס צריך הלכה, לא ברברת..
המשך 13:53 18.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
הרב אפרתי פשוט מאוד מתחמק בעזרת פלפולים לא הלכתיים בעליל מהעובדה שאין איסור לאכול במקום שפתוח בשבת (בהנחה שיש הפרדה בכלים). בהתנגדות לחוק הרב אפרתי מנסה לכפות על כולם לצרוך...
הרב אפרתי פשוט מאוד מתחמק בעזרת פלפולים לא הלכתיים בעליל מהעובדה שאין איסור לאכול במקום שפתוח בשבת (בהנחה שיש הפרדה בכלים). בהתנגדות לחוק הרב אפרתי מנסה לכפות על כולם לצרוך רק על פי סולם הערכים שלו עצמו.
המשך 13:16 16.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאהוד
הרי דתיים וחרדים המקפידים על כשרות - יקפידו שלא לאכול במקום כזה אם ידעו שהוא פתוח בשבת. מי יאכל שם? מי שממילא לא מקפיד על כשרות. חילוניים? ממילא לא אכפת...
הרי דתיים וחרדים המקפידים על כשרות - יקפידו שלא לאכול במקום כזה אם ידעו שהוא פתוח בשבת. מי יאכל שם? מי שממילא לא מקפיד על כשרות. חילוניים? ממילא לא אכפת להם. מסורתיים? להם ממילא מספיק שבעל המקום אומר שהמקום כשר גם אם אין לו תעודה. אז למען מי נעשה החוק? התשובה היא - כדי להכשיל אנשים שלא טורחים לברר.
המשך 11:33 16.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
11:28 16.07.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר