יצאתי מהסרט על המדרשיה, עם תחושה של הלוויה - סרוגים

יצאתי מהסרט על המדרשיה, עם תחושה של הלוויה

חלק מן האירועים הטרגיים שנכנסו לסרט, אין להם שום קשר לאופי המדרשיה, לסוד קסמה או לנסיבות לנפילתה, ועצם הבחירה להכניס אותם, אפילו ללא אמירה ישירה שקושרת אותם, היא מניפולציה זולה שמעלה חשש כבד מאחורי הכוונות של היוצרים

נדב הרשקוביץ
יצאתי מהסרט על המדרשיה, עם תחושה של הלוויה
  מתוך הסרט המדרשיה

כמו מדרשיסטים רבים אחרים הגעתי להקרנת הבכורה של הסרט "המדרשיה" או בשמו הנוסף "היה היה פעם בית ספר", מתוך תקווה לצפות בדוקו אשר יחשוף לציבור הרחב את סוד קסמה של המדרשיה, המוסד המופלא הזה שהיה מודל לחיקוי לישיבות התיכוניות שהוקמו לאחריו, והיה בעבר אחד ממוסדות הדגל של בני הציונות הדתית.

אחרי הכל, אחד היוצרים והמנוע מאחורי הסרט הוא בוגר מדרשיה בעצמו, וזו גם הייתה אחת מהמטרות שלו כשיצא לדרך לפני שנים ארוכות, לפחות כך הציג לי את הדברים. את הצפייה בסרט סיימתי בתחושה כבדה כאילו יצאתי זה הרגע ממסע הלוויה.

האמת חייבת להיאמר, אין ספק שהסרט מטלטל, מרגש, משעשע (בייחוד אם אתה מדרשיסט), נוסטלגי, וארוז בצורה מדהימה קולנועית (מהמוזיקה דרך הווידאו, הכתוביות וכו'), גם בתחום חומרי הארכיון נעשתה עבודה יפה.

שני סרטים שנדחסו לסרט אחד

הבעיה היא ששם זה לא נגמר, לעיתים נדמה שהיוצרים הכינו 2 סרטים על המדרשיה, אחד חיובי המתאר את ההיסטוריה המפוארת של המדרשיה, מעלותיה ובוגריה והשני שלילי המחפש אירועים השלילים (אף ללא קשר לסגירה שלה), ובסופו של דבר איחדו את החומרים לסרט אחד של טוב ורע משמש בערבוביה, כשהבעיה העיקרית היא האיזון ביניהם. הפוקוס המוגזם והמועצם על השלילי, שגם הוא לעיתים מלווה במניפולציה עריכתית המופעלת על הצופה, בין שהוא בוגר המדרשיה ובמיוחד כשהוא לא.

בית המדרש של המדרשיה עם תמונת מחזור 93' (מתוך הסרט – המדרשיה)

חלק מן האירועים הטרגיים שנכנסו לסרט, אין להם שום קשר לאופי המדרשיה, לסוד קסמה או לנסיבות לנפילתה, ועצם הבחירה להכניס אותם, אפילו ללא אמירה ישירה שקושרת אותם, היא מניפולציה זולה שמעלה חשש כבד מאחורי הכוונות של היוצרים. חטא גדול יותר כלפי הצופים זה הכנסת חומרי וידאו תוך הוצאה שלהם מההקשר, או הצגה שלהם ללא הקשר בכלל, מה שמוביל את הצופה למסקנות שגויות.

לדוגמא: הצגה של חבר'ה שיכורים בחדר האוכל מבלי לספר שמדובר על תיעוד מתקופת פורים. להראות בוגר מחזור מ"ט מספר על הרס בפנימייה, ומיד לאחר מכן תיעוד של פנימייה הרוסה מבלי לציין שזה צולם 20 שנה או יותר אחרי המרואיין, כשהפנימייה הייתה עזובה ונטושה אחרי סגירת המוסד.

גם הבחירה להציג חלקים מתוך מסיבות פנימיות בפורים או חנוכה או אפילו מההכתרה, ללא הקשר בכלל: בלי מילה מהי הכתרה, בלי הסבר שהרכב שרואים עולה באש הוא גרוטאה שנרכשה לצורך השמדה, כולל אישור כב"ה לפעילות.

הפנימייה של המדרשיה (מתוך הסרט – המדרשיה)

מה עם מילה חיובית על המוסד?

חלק מחומרי הוידאו היו כנראה מהמחזור האחרון שלמד שם, כשהם מבינים שיתכן והם המחזור האחרון במוסד, מה שהוציא מהם לפעמים חומרים קשים לצפייה, אבל את כל זה הצופה לא מכיר ולא יודע, ועשוי להגיע למסקנה השגויה כאילו רק הרס ובלגן השתררו במקום, ושמידי לילה שרפו רכבים, השתכרו והשמידו רכוש ולא עשו כלום מעבר לזה.

מה לא הראו? את התגייסות המחזור לצורך מימון הצגת פורים, ע"י פעילות עסקית כזאת או אחרת או אפילו על הרמת ההפקה כיוזמה יצירתית במיוחד של חבר'ה צעירים. דוגמאות רבות על התוצר החיובי של הגיבוש נראה שנשארו בחדר העריכה ולא נכנסו לסרט.

וכמובן שלא נכנסו בכלל למצב הכלכלי של המדרשיה, הפוליטיקה והאינטרסים בהנהלת המדרשיה שיש להם תרומה נכבדת לעובדה שהיא נסגרה, זה כנראה פחות מצטלם "סקסי" מלהראות פלורסנטים בתעופה.

הסיבות לסגירות המדרשיה לא נכנסו לסרט

לאורך רוב שנותיה של המדרשיה, היא הייתה מוסד מוביל, בגאווה דתית וחברתית בתקופה שזה היה נצרך, בשאיפה למצוינות, בגיבוש החברתי ובעזרה לזולת, בטיפוח רוח יזמית והובלה. חלק מההווי לווה גם בהרבה רוח נעורים וחופש (שניתן בכוונת מכוון) שלפעמים הלכו רחוק מידי והשתכללו ממחזור למחזור, גאוותה של המדרשיה היא באלפי הבוגרים שיצאו ממנה ותרמו למדינה ולחברה בשלל תחומים שונים, מהרבנות ועד הצבא, מהממשלה ועד הכלכלה, מהרפואה ועד ההתיישבות ועוד.

מעט מידי ביטוי ניתן בסרט לכל הנ"ל (ואני יודע שהרבה מאוד חומרים שהיו ליוצר שנשארו בחדר העריכה). יותר מידי פוקוס ניתן על השנים האחרונות שגם הוצגו בחלקן בצורה מניפולטיבית שמעצימה חלק מהאירועים השליליים ומוציאה אותם מההקשר או על אירועים טרגיים מוקדמים יותר שלא קשורים דווקא למדרשיה.

ועוד מילה, מותר ליוצר הדוקו להחליט שהוא עושה סרט על ימיה האחרונים של המדרשיה והנסיבות לסגירתה, אבל אפילו ביעד הזה אי אפשר לעמוד כאשר יש טעויות בעובדות וללא הצגה של מכלול התמונה, כולל הבלאגן בהנהלה, הבור התקציבי, וחילופי המנכ"ל שפגמו בסיכויי ההחלמה של המדרשיה והאפשרות לפתוח אותה מחדש כפי שהוחלט במקור.

אכן, היה בלאגן בסוף, אבל בחלקו הוא תולדה של החלטות שנעשו בהנהלה הארצית והיה כדאי לחפור בפרוטוקולים מהשנים הרלוונטיות ולדבר עם האנשים שישבו בחדרי קבלת ההחלטות.

המדרשיה – היה היה בית ספר

יוצרים: טל בכר, נתנאל ימין, יאיר אגמון

במאים: טל בכר ויאיר אגמון

הפקה: יאללה פילמס וזאבי עוזרד

שידור: כאן 11

==

נדב הרשקוביץ הוא עובד הייטק, בוגר מחזור נ"ג של המדרשיה

גילוי נאות: חבר בעמותת המדרשיה וחוג הידידים, וגם רואיין כחלק מהתחקיר לסרט.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
64 תגובות - 34 דיונים מיין לפי
1
כשהיוצרים לא יראי שמים באמת - האמת לא מעניינת
מלכי | 15-05-2023 13:16
כשהיוצרים לא יראי שמים באמת - האמת לא מעניינת אותם באמת
יש גוים טובים ויש גוים רעים...
חשבון פשוט | 16-05-2023 16:25
כמו שיש גוים טובים ויש רעים. כך יש יהודים טובים מטבעם ויש רעים מטבעם. כאשר ליהודי יש גם יראת שמים אמיתית, גם אם אינו מטבעו איש טוב, יראת השמים מרסנת אותו להיות יותר טוב...
פנייה
שמואל | 15-05-2023 15:48
מלכי, אנא פנה לתגובה מספר 10 כדי להבין ולו במעט מה תגובות כשלך גורמות
התנשאות מביכה
שמואל | 15-05-2023 13:59
מלכי אחי, אני מציע לך למחוק את התגובה המתנשאת. האמת מעניינת רק שומרי מצוות? אתה בטוח? יש לי כמה שרים וחכים שמוכיחים אחרת. התנשאות מסוג זה היא מה שהפך, ועדיין הופך, את הציבור הדתי לאומי ממתנחל בלבבות למוקצה מחמת מיאוס. זה שאתה שומר מצוות (חוץ מואהבת לרעך כמוך מסתבר..) לא עושה אותך טוב יותר בשום צורה מאדם שאינו שומר מצוות כמו שאתה תופס אותן. התנסחויות כגון זו היא הדבר המרחיק יהודים מן הדת. מבקש ממך למחוק את התגובה.
2
יישר כוח נדב...
דני וינברגר מחזור מ"ה | 15-05-2023 13:26
יישר כוח נדב ! מילים כדורבנות ! הסרט באמת נראה כעוד ניסיון להכפשה ויצירת דמוניזציה של מוסד מפואר עם מסורת ערכית ותורנית מפוארת. גם אם היו טעויות צריך לראות אותם בהקשר החיובי שרובו ככולו מעולה ולא לשפוך את המים עם התינוק באופן שטחי וכנראה גם זדוני ומגעיל. קורא לאחיי בוגרי המדרשיה לדחות את הסרט על הסף ולא לתת למעט מן החושך לכבות הרבה מן האור לו זכינו.
מהיכרות אישית
מחזור נ"ה | 15-05-2023 15:40
בכלל לא הייתה כוונת זדון. נכון, חסרים חלקים של ההתנדבויות ושל הדברים הטובים. יחד עם זאת, מי שהיה בעשור האחרון- זה היה סוג של אנרכיה. אנחנו מחליטים על הכל, לא מוכנים לשמוע לאף עצה של אנשי צוות. אוטומטית כולם נגדנו ואנחנו נלחמים בהם. הוונדליזם היה גדול. גדול מאוד לצערנו. מבין שמי שרואה את הסרט ממחזור מח ומטה באמת עומד חסר מילים כי לא הכיר מה היה שם, אבל ממט והלאה, עם כל הפעולות הטובות שהיו וחבל שלא באו לידי ביטוי בסרט, זה היה מקום אנרכיסטי. והאמת שהיה לי שם טוב באמת אבל זה מקום שהגיע לרמות הזויות בהחלט.
3
התיקון הנדרש הוא...
בוגר מחזור מ"א | 15-05-2023 13:50
התיקון הנדרש הוא סרט דוקומנטרי אמיתי על כל שנות המדרשיה והשפעתם המשמעותית של בוגריה על כל תחומי המשק והחברה הישראלית - המדרשיה: הסיפור האמיתי - מי מרים את הכפפה?
4
אז תספר גם...
שלמה | 15-05-2023 14:06
אז תספר גם על הכספים של העמותה שאתה חבר בה שהרווחתם ממכירת השטח ומה אתם עושים איתם.
בבקשה:
נדב | 15-05-2023 14:27
הכסף שהתקבל הולך לכיסוי הגירעון העצום שנוצר עם השנים. לא לכיס של אף אחד.
5
תבדקו מי הרוויח...
שלמה | 15-05-2023 14:09
תבדקו מי הרוויח וכמה כסף ממכירת המדרשיה. כנראה לא ירא שמים.
6
למה ציפית מבוגרים דתלשי"ם?
צדוק | 15-05-2023 14:20
כמו כל התוצרים של אנשי התקשורת בוגרי החינוך הדתי, שימוש ציני ומגעיל בקהילה בה גדלו כדי לקבל הכרה וכבוד מקהילתם החדשה
אתה צודק
שמואל | 15-05-2023 17:02
להגיד לדתיים שהם מתנשאים לא עובד בכל דיון. העניין הוא שאני לא מחפש שזה יעבוד, בעיקר כי זה לא נכון, לכן לא אמרתי את זה לדתיים, אלא ל-2 בני אדם שבמקרה הם גם דתיים. לא הגבתי ככה לאף אחד משאר המגיבים על הכתבה שהתייחסו לתוכן הכתבה/הסרט אלא רק לשני מגיבים שמתייחסים אישית ליוצרי הסרט. אחד שהחליט שמי שלא דתי - האמת לא מעניינת אותו, והשני שקבע שמדתלשים אין מה לצפות.
אין פה שום התנשאות, יש פה ביקורת על אנשים מאו
צדוק | 15-05-2023 16:42
מאוד ספציפיים. גלגל בראש את השמות, ותראה שכמעט כולם (בדיוק חשבתי על עופר חדד שהוא אכן יוצא דופן) בנו את הרזומה שלהם ממה שתיארתי. תתמודד להגיד לדתיים כל הזמן שהם מתנשאים זה לא טיעון שעובד בכל דיון
כשבא אדם, שחי...
מלכי | 15-05-2023 16:02
כשבא אדם, שחי וגדל במדרשיה, ואומר ביקורת עניינית מעומק ליבו.... מתאר איך הדגישו את השלילי כשבהחלט היה מה לפאר ולרומם.... אפשר להתעלם ולמחות כף למי שבישל את התבשיל המורעל הזה שתמיד ידגיש את השלילי.
למה ציפית?
שמואל | 15-05-2023 15:41
צדוק ידידי, אתה ומלכי מתגובה מספר 1 מייצגים את כל מה שמגעיל בציונות הדתית. מקווה שאתה מודע לעניין
7
חבל שבשם משיכת...
הרב קלמן טינה | 15-05-2023 14:38
חבל שבשם משיכת הקהל שיווקו סרט מלא גימיקים שלא משקף את המציאות
8
סרט עלוב שאינו...
חיים , ממחזורים ראשונים | 15-05-2023 14:47
סרט עלוב שאינו ראוי לתגובה. סיפורה של המדרשיה ראוי למיצוג רציני. בוגרים כמו עציון או ברדוגו - גילויי פרא מקריים, הרוב הוחלט הצליח להיות יצרני ומצליח, מהעשירונים העליונים של ישראל המתבגרת. ישראל סדן ראוי להנצחה כמכונן המוסד, גדליה וברלב כמדריכים מיתולוגיים הזכורים לטוב. הוונדליזם הוא נחלת המחזורים האחרונים , המחזורים עד 20 לפחות לא נדבקו בחיידק החרדליזם ההסדרי. טומאת בני עקיבא לא נגעה במדרשיה. הפושטאקיאדה החלה רק לאחר התפשטות רעיון ההסדרי שתוצאותיו רואים היום- פרוק הציונות הדתית ברוח ישראל סדן, ההתנחלויות העלובות בגוש קטיף ובשומרון. זה לא היה נחלתנו. ברור לכם למה המדרשיה נפלה וגם הטמטום החרדלי יפול- הכל עורבא פרח פוליטי. זה למדנו מהרב יוגל.
אוי אוי
אורין | 16-05-2023 18:36
כמה רוע ושנאה
9
לאשה חילונית שלא...
חיה | 15-05-2023 14:58
לאשה חילונית שלא מכירה את הסצנה של מדרשייה. מה שמה של המדרשיה?
השם המלא
שמואל | 15-05-2023 15:42
מדרשית נעם פרדס-חנהץ או בקיצור המקובל: מ.נ.פ.ח
מדרשית נועם פרדס חנה
אבי | 15-05-2023 15:39
או בקיצור: מנפח
10
תודה לשמואל. תגובתך...
חיה | 15-05-2023 15:04
תודה לשמואל. תגובתך קולעת בול לתחושה שיש בינינו חילונים. מסתכלים על מי שהיו פעם אנשי הציונות הדתית אנשים שפויים כמו יוסף בורג , המר, אורלב ועוד רבים וטובים ומסתכלים על מי שמכנים עצמם בשם זה לשוא אנשים שיהירותם היא כל עולמם. אנשים נבובים מלאים מעצמם שבחרו בריון ושונא אדם שאינו כמוהו להוביל אותם. את השנאה והבוז כלפיכם הרווחתם ביושר.
שכחת את אברום בורג....
חד גדיא | 16-05-2023 16:03
ומה עם האיש השפוי אברום בורג...
11
אני יכול לקבל...
כפיר | 15-05-2023 15:15
אני יכול לקבל את כל הטיעונים, אבל די כבר עם הטיעון שיצאו ממנה בוגרים מפוארים... המדרשיה הייתה מוסד ממיין שבחר את מי לקבל ואת מי לא. מרגע שהוא קיבל הוא אולי מיעט להעיף את התלמידים, אבל הוא בהחלט סינן בהתחלה ואחר כך הוציא מתוכו בוגרים עם הרבה ביטחון עצמי (מופרז או לא, מוצדק או לא), ערימה יפה של קשרים שהם צברו עוד בבית או במהלך הלימודים במוסד ורשימת קשר אחד של השני להמשך החיים. באותה מידה היו יכולים להשאיר אותם על הדשא במשך 4 שנים ולא ללמד אותם כלום, התוצאה הייתה אותה תוצאה- הם היו עוזרים אחד לשני להתברג במקומות חשובים, או ההורים שלהם. ככה זה עובד גם בפנימיות היוקרתיות באנגליה ובאוניברסיטאות הפרטיות בארהב. אז טיעון מטופש.
מדרשית נעם
יעקב | 22-06-2023 17:49
כמי שלמד במדרשיה ומאוחר יותר עבד בה מספר שנים, אני לומר באופן חד משמעי שהטענות על סינון הן הבל. התקבלו למדרשיה תלמידים משכונות מצוקה, עיירות פיתוח ועוד ועוד. גם כאלה שרמתם הלימודית הייתה בינונית ואף נמוכה. הרב יגל נימנע מלזרוק תלמידים מהמדרשיה עד אשר כלו כל הקיצין. אשר לסרט : לא נעשתה עבודת תחקיר של ממש, לא הייתה התייחסות משמעותית לישראל סדן ולחזונו ( הוא הקים את המדרשיה בהיותו בן 24)וההתמקדות בשנותיו האחרונות של מוסד שפעל במשך למעלה מ60 שנה היא במקרה הטוב שטחיות וחוסר מקצועיות.
, מה...
אריה | 15-05-2023 15:58
, מה שכתבת נכון חלקית בלבד. בשנותיה הטובות המדרשייה השכילה להעצים את התלמידים, להקנות להם ערכים, יצירתיות ועצמאות. לא בכדי תפסו בוגריה עמדות בכירות בכל תחומי העשייה במדינה. זו הייתה תוצאה לא של קשרים אלא של איכויות וכישורים שפותחו במדרשייה. לצערנו בשנים המאוחרות נחצו קווים אדומים רבים, ולמעשה המדרשייה קרסה לתוך עצמה.
12
הפוסל, במומו פוסל. המתנשא...
מלכי | 15-05-2023 16:07
הפוסל, במומו פוסל. המתנשא זה אתה וחברך. למה אין כמעט סרטים ויצירות שמפארות את הימין, את המתנחלים, את החרדים, את הדתי לאומי????? מה אין שום טוב????? אלא התקציבים הולכים בדרך כלל לאנשים שאין להם יראת שמים, אך כן יש להם אג'נדות. הם לא מחפשים אמת, אלא הם מיחצנים את האג'נדות .
מודה שהאמירה...
מלכי | 16-05-2023 0:18
מודה שהאמירה שלי היתה כוללת מידי, ובוודאי זה לא תמיד נכון. אבל לצערי, באמת לצערי, חלק גדול ומהותי מהיצירה האומנותית הנתמכת בכספי ציבור , מחפשת לחזק אג'נדות מסוימות תוך פגיעה בימין , בדתיים , והאמת לא תמיד נר לרגליהם. לצערי גם בזה, מוקדי הכוח והשליטה על התקציבים בתחום זה , הוא בידי השמאל.
התנצלות
שמואל | 15-05-2023 17:08
מלכי אחי, אני מתנצל אם נפגעת מהאמירות המכוערות והמזלזלות שלי. האם עכשיו, לאחר התנצלותי, אתה מוכן להודות שתגובתך הראשונה גם היא מכוערת ומזלזלת?
כפי שרואים...
מלכי | 15-05-2023 17:05
כפי שרואים בתקופה האחרונה, למרות שהימין בשלטון , מרכזי הכח בידי השמאל, גם כספי המדינה והקרנות השונות לאומנות ולסרטים נמצאות בידי אנשים עם אג'נדות שמאל - שאל את מי שמבין .
, שמת...
מלכי | 15-05-2023 16:39
, שמת לב למה שכתבת, לביטויים המכוערים , לזלזול.... לא צריך להוסיף כלום.
יש בקהל במאי ימני?
שמואל | 15-05-2023 16:33
מי עוצר יוצרים ימנים מלהפיק סרטים? אתה מצפה מבמאים ויוצרים בעלי אג'נדה שמאלית לפאר ולרומם משהו שאינם מאמינים בו? (ללא כל התייחסות לסרט המדרשיה. לו אין כל נטייה פוליטית) יועיל אדוני ויקים קרן לתמיכה בסרטי מתנחלים/חרדים/ימניים/מתנחלים
האמנם?
שמואל | 15-05-2023 16:30
אינך יודע מי אניו בטח שלא יודע מי הם חברי. לא העליתי כל טיעון בנוגע לסרט ולכן אינך יכול לדעת מהי עמדתי כלפיו. לעומת זאת, העליתי טענות נגדך ונגד צורת ההתנסחות המכוערת שלך, לטענות אלה הגבת ברמת הכל עובר עלייך וקקי בידך - מה שבא להעיד על רמתך הכללית.
13
למה חיכיתם? איפה...
נועם | 15-05-2023 16:15
למה חיכיתם? איפה שאפשר להשמציץ משמיצים.המדרשיה הייתה ספינת הדגל, אז למה לא להכות הרי מדובר בדתיים. חבל
14
כמה אהבתם...
מלכי | 15-05-2023 16:17
כמה אהבתם את דתיי המחמד המר ובורג, הם היו נפלאים, הם זרמו עם האליטות השמאלניות ששלטו ,קבלו לגטו שלהם מה שרצו .... אז למה שהשמאל עם כל האג'נדות לא יחבק אותם. אבל גבירתי, קם דור חדש, רוצה תורה , רוצה קדושה, רוצה אמונה, לא מוכן לקבל אג'נדות מוכתבות מהשמאל החילוני כפרני. אז פתאום השמאל הבין שיש לו בעיה. מה הפתרון- לזלזל לבזות , להסית, לעשות עלילות על שפחה, לעשות סרטים שיפגעו וישפילו. הסרט הזה חלק מאג'נדה, הוא לא בא סתם לעולם. וכן, אנחנו לא מפחדים ומההתנשאות שלכם. הזלזול הקבוע שלכם, כן גם שלך, לא עושה עילנו רושם.
יוצר הסרט בוגר...
מה יהיה? | 24-06-2023 22:23
יוצר הסרט בוגר המדרשה, אבל השמאל אשם.
זו תגובה...
מלכי | 18-05-2023 7:54
זו תגובה לאחת התגובות כאן של חיה שהזכירה כמה היו נחמדים בורג והמר... אבל אתה עם הזלזול הידוע וההתנשאות של השמאל הריק מתוכן - מסוגל רק לזלזל , לכנות בשמות גנאי...
אוהו עוד...
או מיי גאד | 16-05-2023 14:46
אוהו עוד אחת עם אישיות פרנואידית. מדהים כמה אתם לוקים בעיוורון וקונספירטורים. המר ובורג? עד אליהם הלכת כדי ללכלך?
15
כתבתי לך תגובה...
מלכי | 15-05-2023 16:27
כתבתי לך תגובה , משום מה פורסמה כתגובה עצמאית 12, מוזמן לקרוא. גם ל10 כתבתי תגובה מצפה לפרסומה.
16
שלום וברכה. אני...
בעז | 15-05-2023 16:35
שלום וברכה. אני מניח שאתה צודק אבל בעיני יש לקח אחד חשוב שצריך ללמוד מהסיפור. המודל של פנימיה שבעבר התאים לכלל התלמידים מתאים היום רק למעטים ולכן לא מפתיע שהוא מצליח כיום כמעט אך ורק בישיבות תורניות ומסננות.
17
הרב בלוך
צופה | 15-05-2023 19:27
הרב בלוך מתראיין בכנות ובאריכות ומתוך התיחסות לאירועים ספציפיים. מישהו יכול להתיחס לדבריו של הרב בלוך ולרב בלוך עצמו באופן כללי ? (1) האם הוא מספיק ירא שמיים האם דבריו דברי אמת או אולי הוא מלבין פניכם בפרהסיא רל? (2) האם המתראיינים בסרט, שנשמעים כנים, הם מתנשאים או מכפישים או דמוניזטורים ולמה? למה להם לפתוח פה גדול אולי בכז יש דברים בגו? (3) האם הכל היו טעויות או שפשוט חוסר הבנה פדגוגית, פסיכולוגית וסוציולוגית בסיסית של צוות ההוראה והצוות התומך? (4) האם ייתכן שהמגיב מהיכרות אישית ראה נכוחה את כל מה שטחו עיניכם מראות?
לתגובה 17 - בעניין הרב בלוך
נדב | 16-05-2023 12:47
לא הייתה לי טענה לרב בלוך, בחלק מהאבחנות הוא צדק ובנוגע לאירועים שהעיד, רובם או כולם היו כבר אחרי שאני סיימתי. השאלה היא כמובן מה היו כלל הדברים (ומה, אם, נשאר בחוץ) בכל מקרה הביקורת היא על העריכה והצגת הדברים בצורה מוליכת שולל, ולא על המרואיינים. מעבר לזה, לא טענתי שהמציאות במדרשיה הייתה תמיד מושלמת, היו גם תופעות שליליות, השאלה היא במינון, ומה שלא היה תקין היה צריך להציג ככזה בלי לנסות להעצים עי הוצאה מהקשר.
18
לסגור מיד את ביה"ס לחינוך מיוחד שקיים במדרשיה
אחת | 15-05-2023 19:37
במקום המדרשיה, שהמקרקעין שלה נרכשו עי חברה פרטית, השכירה בעלת המקרקעין את המקרקעין לביס לחינוך מיוחד ללקויי למידה, שגם הוא בבעלות חברה פרטית: דנאל (יהושע אדיר) בעמ. בית ספר זה, המכיל כ-176 תלמידים, ממוקם במבנה המדרשיה, שהוקם, כזכור, לפני כ-80 שנה. המבנה המיושן אינו מתאים לתקנים המודרניים של מבני חינוך. למשל: אין בו ממד/ממק; אין נגישות לנכים למקלט התת קרקעי, או לשירותים לתלמידים בקומה א'. במבנה הגובל בביס זה, מבנה בית המדרש, השייך לאותם בעלי מקרקעין, התגלה ב- 9.7.19 עי המשרד להגנת הסביבה מפגע אסבסט פריך, שהוא, כידוע, סכנה בריאותית ודאית לשוהים בסביבתו. חרף זאת, משום מה נפתחה ב 1.9.19- שנהל תשפ בביס זה, מבלי שהיה בידיו רשיון הפעלה תקף, שהתקבל ממשרד החינוך רק ב-9.12.19 . בנובמבר 2019 הוציא המשרד להגנת הסביבה צו לטיפול מיידי, אשר בעקבותיו החליטו הורי תלמידי ביהס הנדון להשביתו למשך כשבועיים. ההורים הודיעו כי לו ידעו ב 1.9.19 אודות מפגע האסבסט הפריך, שהתגלה למשרד להגנת הסביבה ב 9.7.19 , הם לא היו מאפשרים כי שנהל תשפ תיפתח בביס זה, כל עוד לא יסולק המפגע, שכאמור מהווה סכנה בריאותית ודאית לשוהים בסביבתו. מפגע האסבסט הפריך סולק רק לאחר סיום שנהל תשפ. יש לסגור מיד את ביהס הזה לחינוך מיוחד ללקויי למידה וחבל שמשרד החינוך מאפשר לביס כזה להיות פעיל
19
מפחיד
שמוליק שיר מחזור כ"ה | 15-05-2023 19:38
נדב, כל מילה בסלע. ישבו לידי בסרט שתי נשים שדברו אנגלית. הן שאלו אותי על המדרשייה והבנתי שאין להן שום קשר לנושא. אחת מהן היא תיירת משוויץ (לא יהודיה) וחברתה הישראלית מראה לה את מורשת הארץ. הצפיה בסרט המדרשייה הייתה תחנה בסיור שלהן.כמובן שסיפרתי להן בגאוות יחידה על בית הספר ששינה את חיי, על מוסד שעיצב את דרכי בחיים ועוד כהנה וכהנה. הסרט מתחיל ואני עדיין יושב זקוף כשחיוך של אמרתי לכן נסוך על פני. ככל שהסרט מתקדם גופי הולך ומשתופף בכסא..אני מביט בזווית עיני בתיירת השוויצרית ואני רואה את הבעת התדהמה על פניה.כאילו רוצה לשאול אבל נמנעת שלא להביך..זה המוסד שעיצב את חייך? זה? כן, אני יודע.. גם בתקופתינו היו השבעות וכניסות וכל מיני שטיקים שעושים נערים בגיל ההתבגרות שגרים בפנימיה , אבל לעולם זה לא הגיע לרמה שראינו בסרט. ידענו איפה הגבול ואיפה עוצרים. אז היוצרים לקחו כמה בוגרים ידוענים שיתנו נופך של אמינות להמשך (למי שלא באמת מכיר את המדרשייה) שידקלמו בהתחלה כל מיני מנטרות שכל מידרשיסט מדקלם מתוך שינה ואחכ לקחו את השנים האחרונות שהמדרשייה כבר גססה ונתנו להן את כל הפוקוס כאילו ככה נראתה המדרשייה לאורך שנותיה. למה? לאלוקים הפתרונות. ביציאה פגשתי את בן מחזורי שמוליק ר. שנינו הגענו למסקנה העגומה שראינו סרט מפחיד, מעוות מציאות ולא את המדרשייה שאנחנו ועוד אלפי בוגרים מכירים.לראות או לוותר: לוותר לגמרי...
20
ראיתי את הסרט...
שמואל | 15-05-2023 21:18
ראיתי את הסרט היום ובאקראי בשמחה פגשתי את שמוליק שיר בן מחזורי. שיר מביע היטב גם את התרשמותי. כדאי להוסיף , יוצר הסרט החמיץ את תאור המדרשיה שכן לא תיאר כלל 40שנה של חינוך לערכים ומצויינות חברתית. הסרט עסק ברובו בשנים שהרב יוגל זצל לא ניהל את המוסד ויורשיו לא דמו לזרת של הרב.יוצר הסרט התעלם במפגיע מעבר מפואר ולדאבוני אפילו ליגלג עליו בתמונות העבר שהעלה. חבל שהמדרשיה הפכה למרמס. לא נכון, לא צודק, מעוות.
יקר. איפה...
מתי מחזור מ"ב | 15-05-2023 22:30
יקר. איפה נעלמו שיטות לימוד שמקדימות את זמנן בדור? רעות, חברות מורים ומרכזי מגמות מהאקדמיה בטחון עצמי ותעוזה כן, גם משובת נעורים, לא מעט סיפורים שהפכו למסורת ממחזור למחזור ומעולם לא אומתו . הנהגה כריזמטית של הרב יוגל שהיה לנו מגדלור לדורות. המושג מדרשיסט מלווה כך אחד מהבוגרים לכך חייו. זכיתי ללמוד עם חבורה של מופלאים ולהיות בצילם של ענקים. מתי
21
כדרכו של חופש...
חיים | 15-05-2023 21:31
כדרכו של חופש אומנותי, תמיד ילכלך על מישהו. לא ראינו חופש אומנותי שיראה משהו טוב.
22
ואי להאי מוסד מפואר זה שסיים ככה את תפקידו
יהודה | 15-05-2023 21:49
למען האמת מאחר ואני לא מזוכיסט לא ראיתי את הסרט שכן כבר בטריילר הדגש היה על ההיבטים השליליים של המוסד .. עוד מסמר בארון הקבורה של מוסד מפואר זה . כנראה שכדי להמשיך את חיותו של המוסד היה צריך לקום שכפול של הרב יגל ושל סדן.. היום המוסד מנסה לשמר על השאריות של הנוסטלגיה של ימים עברו ללא האנרגיה וללא החזון של אותם מייסדים יחידי סגולה..
23
שיפיקו סרט על...
סי, | 16-05-2023 7:26
שיפיקו סרט על האקדמיה. מדווח על עליה בהטרדות מיניות שם. יהיה מענין.
24
הסרט הוא ביזיון,...
מנחם | 16-05-2023 9:42
הסרט הוא ביזיון, במקום לספר על הקמת המוסד ועל הרב יוגל זצל, התמקדו במחזורי הסיום בהם לא הייתה הנהלה ומדריך רוחני. כשאין פרופורציה בסיפור הוא הופך לגרוע וחסר איזון.
25
לא ראיתי, אבל...
עצוב לי | 16-05-2023 14:42
לא ראיתי, אבל אם זו האמת אז מתבאסת מיאיר. כי בדכ אוהבת את העבודה שלו והכנות שמשתקפת בה
התכוונתי שאם...
עצוב לי | 16-05-2023 22:56
התכוונתי שאם מסתבר שיאיר אגמון שותף לעיוות המציאות ביודעין - אז האמת הזו מבאסת אותי כי אני מחזיקה ממנו יוצר אותנטי וכנה, ואוהב אדם במהותו
הסרט...
דוד | 16-05-2023 16:43
הסרט מרוחק מהאמת כמזרח ממערב. מדובר בטעות חמורה של יוצרי הסרט האומלל. היכן הייתה המציאות לדעתם? ראיה מעוותת וסרט שחוטא לאמת לפחות עד שנות 1995-2005.
26
כל מוסד חרדלי...
שונא זבלים | 17-05-2023 6:55
כל מוסד חרדלי שנסגר, יבורך!
27
גם בשנותיה הראשונות...
מיקי וסרצוג מחזור כב | 18-05-2023 1:23
גם בשנותיה הראשונות (30-40) היתה במדרשיה פעילות ''חתרנית מלמטה'' אבל בלי ונדליזם ועם אחריות. היו שביתות כשבמקום ללמוד עם הרמים והמורים החבר'ה בעצמם לימדו את כל המחזור בחדר ההרצאות. יצאנו בלילות אבל לא לבתי קפה בירושלים - אלא לכותל המערבי לתפילה מהלב. וגם יצאנו לחרמון ל-36 שעות. והוצאנו בוגרים - אחד אחד. היכן כל זה בסרט? אנחנו עוד בחיים - יכלו לראיין גם אותנו.
28
מגמת הסרט-פוליטית
דוד צחור | 18-05-2023 15:26
אפשר היה לעשות סרט זהה גם על בית הספר כדורי, אבל המטרה היא להשחיר את פני החינוך הציוני דתי, כמו העליהום על אולפנת חורב. אבל בית הספר כדורי לא משמש את המטרה.
אז תעשה!...
נראה אותך... | 24-06-2023 22:16
אז תעשה!
29
אכלו לי, שתו לי
ראובן | 18-05-2023 15:43
חצי מהתגובות מלינות על כך שנכנסים בציבור הדתי לאומי. אוי אוי אוי מסכנים שכמוכם. תרימו את עצמכם, אולי תיצרו משהו בעצמכם (במקום להסתמך ולהסתפק בספר מעשיות שנכתב לפני אלפי שנים). ככה אולי תוכלו להשמיע את קולכם ולא לבנות על אחרים שיציגו אתכם באור חיובי (לדעתכם).
30
“מה לא הראו?...
היה שם | 02-06-2023 16:39
“מה לא הראו? את התגייסות המחזור לצורך מימון הצגת פורים, עי פעילות עסקית כזאת או אחרת“ - הברחה של סיגריות לארץ ומכירתם לקטינים
31
יוצרי הסרט תחזרו בתשובה
בוגר | 04-06-2023 17:12
מ
32
פנימיה של בנים...
אישה | 24-06-2023 22:31
פנימיה של בנים בלבד נידונה מראש לכישלון.
33
נדב כתבת יפה....
מדרשיסט | 25-06-2023 19:50
נדב כתבת יפה. הגבת לעניין. אני יכול להזדהות כמעט עם כל מילה שכתבת. רק הערה קטנה ושולית - הכתרה זה מושג אולפניסטי ולא מדרשיסטי … במדרשיה הייצה הצגה בר״ח , ורב (ו״רבנית״) פורים בשבת זכור.
תגובה
נדב הרשקוביץ | 26-06-2023 14:47
תודה על התמיכה, לגבי הביטוי הכתרה, וודאי שאתה צודק, במאמר שאני שלחתי לאתר היה כתוב הצגה, העורכים שינו את זה להכתרה (כנראה הניחו שזה מושג יותר ידוע)
34
ראיתי את הסרט...
שלומי | 02-07-2023 12:07
ראיתי את הסרט והזדעזתי. טוב שסגרו את גן החיות הזה.