הרב שהתיר לאביב גפן לשיר בשבעה חושף את הפסק עליו נסמך
הרב יצחק בן דוד חושף את התקנה הקדומה שהביאה אותו להתיר לאביב גפן להופיע במהלך ימי השבעה על אביו: "תקנתם של קדמוניי, רבני עדתי, היא זו שיצרה עבורי את הפתח לפסיקה"

הרב יצחק בן דוד, הרב שהתיר לאביב גפן להופיע בימי השבעה על אביו יהונתן גפן ז"ל, חושף את הפסיקה עליה הוא נסמך.
הרב בן דוד סיפר: "כשאביב גפן פנה אליי בשאלתו לגבי הופעה ביום העצמאות לפני תום ימי השבעה על אביו, התרגשתי מעצם הפניה, ומהרצון והנכונות שלו לבחון ולהתמודד עם הדילמה הזו גם בכלים הלכתיים ותורניים".
הרב בן דוד סיפר על הדילמה: "אבל לצד ההתרגשות הייתה גם מבוכה. וזאת מכיוון שהשאלה הזו פגשה באופן מיידי ומובהק מחסום הלכתי (וגם ערכי, עקרוני) שנראה בעיני בלתי עביר. הייתי כבר בדרך לומר לו – אביב, אני לגמרי מבין את הקושי, ואת המורכבות, ואת הצורך, אבל האמת היא שאין לי יותר מידי מה לתת לך בעניין הזה. לפחות מבחינת ההלכה – האיסור ברור, מובהק, חד משמעי".
"אבל אז", כתב הרב בן דוד, "בשעת לילה מאוחרת, זה קרה. האסימון נפל. ולפתע כל הסוגייה נעמדה מחדש למול עיניי, והתגלו לי בה פנים חדשות לחלוטין. זה קרה כשעלתה לפתע בזכרוני תקנתם הקדומה של קדמוניי – מוריה ורבניה של יהדות לוב. תקנה מפוארת ומפורטת שתוקנה ביום העצמאות הראשון של מדינת ישראל, המשרטטת ביד אומן את סדרי התפילה, הקריאה בתורה, ובכלל – את אופיו הדתי והקהילתי של יום העצמאות".
"ובתקנה מופלאה זו, ממקורות גאוותה של עדתנו, אחד המוטיבים המרכזיים והייחודיים הוא ההקבלה החזקה שהיא יוצרת בין יום העצמאות לבין… חג הפורים! התקנה כוללת למשל, התייחסות ליום העצמאות כיום של משתה ושמחה ומתנות לאביונים (!). ממש כבחג הפורים. רק שמגילת העצמאות מחליפה כאן את מקומה של מגילת אסתר. והנקודה הזו הפכה להיות המפתח לפסק כולו".
"שכן, ביחס לפורים, התקבלה להלכה הדעה שלא נוהגים בו כלל מנהגי אבלות בפרהסיה. ממילא, יש יסוד חזק לקבוע, על יסוד תקנת רבני לוב, וגם על פי עמדות הלכתיות נוספות שהתגלו לי לאחר מכן, שגם ביום העצמאות אין מקום לנהוג ניהוגי אבלות בפרהסיה. בהמשך אף גיליתי, שכך היתה גם פסיקתו למעשה של מורי ורבי הרב עמיטל זצ״ל, ושמחתי על הדבר שמחה גדולה".
"לאחר מכן התלוו לפסיקה גם נימוקים ושיקולים נוספים, בעיקר מצד הפגיעה בפרנסתם של עשרות אנשים מצוות הנגנים וההפקה, וגם לכך נמצאו יסודות בהלכה, כפי שפירטתי בתשובתי. לכך הצטרפו גם נימוקים והיבטים נוספים, לא את כולם ניתן לפרט, וכל אלו יחדיו הולידו את הפסק הסופי על מרכיביו וסייגיו השונים".
"אז כן, תקנתם של קדמוניי, רבני עדתי, היא זו שיצרה עבורי את הפתח לפסיקה שמבקשת לשלב בין ההלכה לבין רגע ייחודי בתוככי המציאות הישראלית העכשווית ואתגריה.אז תודה לך אביב שזימנת עבורי את המפגש המחודש הזה עם מסורתי ושורשיי; מאחל גם לך הרבה פיוס והשלמה והשראה למול שורשיך שלך, הקרובים והרחוקים".
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו