אבולוציה: בין עולם מנוהל לעולם מתנהל - סרוגים

אבולוציה: בין עולם מנוהל לעולם מתנהל

השאלה העקרונית בלימודי אבולוציה היא האם התיאוריה של התפתחות החיים מעידה על התנהלות אגבית הנובעת מהתפתחויות אקראיות, או שיש ריבון, בורא לעולם. האם העולם מנוהל או מתנהל

אבולוציה: בין עולם מנוהל לעולם מתנהל
  אילוסטרציה שאטרסוק

אבולוציה כן או לא?

בספר "אנו היהודים החילוניים" מתאר ישראל סגל ז"ל את הפיכתו מבחור ישיבה להיותו אדם חילוני. הרב שגם הוא ז"ל כבר מזמן- אחד מגדולי הרבנים החרדיים, נשא דרשה בפני כל בני הישיבה. בדרשתו תקף הרב הישיש את ההבלים שהמציא ניטשה שהאדם נוצר מן הקוף. סגל הצעיר שמע את העניין והדבר הסעיר את רוחו. איך בן אדם יכול להיות כל כך טיפש ומנותק ולחשוב שאדם נוצר מהקוף? המחשבה הטרידה את נפשו. אכול סקרנות סר סגל אל הספרייה וביקש את ספרו של ניטשה המדובר. בספרייה הוא גילה שזה לא ניטשה אלא דרווין ולהפתעתו גילה טעונים מנומקים ותיאוריה מבוססת. "איך הרב דחה את הטעונים המנומקים הללו בהינף יד ומבלי להתמצא כלל בחומר?" שאל את עצמו ומעתה היה זה הדבר שהטריד את מנוחתו ובקע בקיעים בתפיסת עולמו.

על פי הפרסומים משרד החינוך מתכוון שתיאורית האבולוציה תילמד בחטיבות הביניים בצורה שיטתית ומקיפה ובתוך זה גם בחינוך הממלכתי דתי. והדבר מעלה ישר ויכוחים מלפני שנות דור על התיאוריה הזו. אכן פנים רבות לדבר. העיקרון החשוב ביותר שאפשר ללמוד מסיפורו של סגל הוא שאי אפשר לא לדעת תיאוריה כזו חשובה, שמניחה תשתית להמון תפיסות יסוד הרווחות בחברה. מצד שני העמדת התיאוריה הזו כנדבך המרכזי לכל תפיסת העולם כיום, יש בא מימד כמעט דתי שעל בסיסו נשענות ההנחות לגבי היווצרותו האגבית של העולם.

להכשיר מורים מיוחדים

האדם הדתי מחנך ומשתדל להעניק לבנו חינוך על בסיס יראת שמים, אמונה במשה נביא האמת ותורתו אמת. בתוך בניית העולם הערכי הזה יכול האדם הדתי להיפתח אל תורות המאתגרות את התפיסות האלו לאחר בניית בניין איתן של העקרונות החשובים לו. אגב לא רק אדם דתי, כל אדם מעניק לבנו את היסודות העקרוניים והתשתית המוסרית הראויה להצמחתו כאדם. השאלה מתי צריך להתחיל לאתגר את הילד האם בחטיבת הביניים שעה שכל עולמו מתערער מבחינה התפתחותית ותפיסתית, או בגיל מאוחר יותר, גם עליה יש לתת את הדעת. כיום לאחר שרבים וטובים התמודדו עם טענות האבולוציה שהולכות ותופסות תאוצה בפקולטות השונות, יש וניתן להכשיר מורים בכדי לתת מענה על הטענות הללו. ומבעבר לכך, זו ההכנה הטובה ביותר לתלמיד שיהפך ביום מן הימים לסטודנט ויתקל בתכנים אלו במוקדם או במאוחר.

לעניות דעתי הציר העיקרי שרובץ לפתחו של האדם המאמין בשאלה שמציבה האבולוציה, היא השאלה האם העולם מנוהל או מתנהל. האם התיאוריה של התפתחות החיים מעידה על התנהלות אגבית הנובעת מהתפתחויות אקראיות, או שיש ריבון, בורא לעולם. אתגר זה מלווה את כל התפיסות הנלוות לכך מהסתכלות על העבר ועד הסתכלות אל העתיד, כמו בתחומי מדעי המחשב, חקר המוח וכדומה. כי התפיסות הדומיננטיות כיום בפקולטות רבות הן אלו הרואות באדם ובמחשב כלי זהה כמעט כשרק פער כמותי ולא איכותי מבדיל בניהם. וכמו שאמר לי פעם פרופסור דוד פסיג שחוקר בכלים מדעיים את כיוון התפתחות העולם, במה שנקרא חקר עתידים, "אנחנו עוד נידרש לשאלה האם מותר האדם מן הסיליקון".

אני כותב יתמודדו עם טענות האבולוציה, לגבי המורים העתידים ללמד זאת, לא כדי לבטל את התיאוריה, אלא בכדי להעמיד אותה בפרופורציה, כעוד תיאוריה שאולי גם תופרך ביום מן הימים. ויתרה מזאת, בדך כלל הלימוד סביב אותה תיאוריות מציב השערות הנגזרות מכך המובילות לכיוון אחד, שכרגע מעמיד בגאון את התיאוריות החילוניות על תילן. בשל כך ובשל פחד מהטפה וערעור יסודות האמונה יש התנגדות להכנסת הלימודים הללו. והדבר מוביל להסתגרות כל מחנה בתפיסת עולמו, במקום להעשיר את השיח ואת המדע על ידי הרחבת הידע כל אחד מהזווית שלו תוך ידיעת הזווית שכנגד, שהרי בלי דיון ועימות מגיעים לתוצאות מדולדלות ולניוון מחשבתי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו