פסק הלכה חרדי: אסור לקנות קרפיון לפסח - סרוגים

פסק הלכה חרדי: אסור לקנות קרפיון לפסח

העיתון החרדי 'המודיע' מפרסם את פסק הדין של הרב שמואל אליעזר שטרן, דיין בבית הדין של הרב שמואל וואזנר, הקורא שלא לרכוש את דג הקרפיון בגלל מחיריו הגבוהים

author-image
פסק הלכה חרדי: אסור לקנות קרפיון לפסח
  קרפיון. יקר מדי (צילום: שאטרסטוק)

מחיריו הגבוהים של דג הקרפיון הביאו רב חרדי לפסוק כי אסור לקנות את הדג לפסח. העיתון החרדי 'המודיע' מפרסם את פסק הדין של הרב שמואל אליעזר שטרן, דיין בבית הדין של הרב שמואל וואזנר, הקורא שלא לרכוש את דג הקרפיון בגלל מחיריו הגבוהים.

לפי הרב שטרן, הפוסקים כולם סבורים שיש "לעצור את הפקעת השערים ועליית המחירים בצורה בלתי הוגנת".

איך עושים זאת? לפי הרב שטרן, באמצעות תקנה של גדולי הדור שיאסרו רכישת דגים לתקופה ממושכת, עד שהנוגעים בדבר יסכימו להוריד את המחירים לדרגה סבירה.

מחירו של דג הקרפיון זינק השנה בעשרות אחוזים, והוא נמכר בין 28 ל-35 שקלים לקילו. בשנים עברו, הוא נמכר בכ-10 שקלים פחות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
ככה הגמרא אומרת לעשות
ישארל | 19-03-2014 15:54
מה לעשות תורה זה תורה נצחית לא כיפונת קטנה
2
הרב תלמידו של רבן שמעון בן גמלאל הזקן שפעל גם בקודש
דוד | 19-03-2014 17:43
מן המפורסמות שבפעולותיו של רבן שמעון, הייתה הוראתו בנושא הקינים. "קן" היא זוג תורים או בני יונה, שנדרשים לקרבן של יולדת, מצורע ועוד. מספרת המשנה (כריתות א, ז): מעשה שעמדו קינים בירושלים בדינרי זהב - מחירו של כל קן (זוג עופות) היה דינר זהב, מחיר מופקע במושגים של אותם ימים (שווה ל-25 דינרי כסף). אמר רבן שמעון בן גמליאל (הזקן): המעון הזה! (לשון שבועה בבית המקדש), לא אלין הלילה עד שיהו בדינרין - לא אלך לישון עד שיהיה המחיר זול ויהיה כל קן נמכר בדינרי כסף, כלומר בזול. נכנס לבית דין ולימד: האשה שיש עליה חמש לידות ודאות או חמש זיבות ודאות (לא בספק), מביאה קרבן אחד - על לידה אחת או זיבה אחת, קן שהוא עולה וחטאת, ואוכלת בזבחים - נטהרה ויכולה לאכול בבשר קדשים, ואין השאר עליה חובה - אינה חייבת להשלים קרבנותיה של ארבע לידות או זיבות. דבר זה הוא הוראה יוצאת דופן, שכן לפי הדין המקורי (שמביאה המשנה לפני המעשה) חייבת היא להשלים שאר הקרבנות. ואולם רשב"ג הקל בהוראה זו, והסתמך על הכלל - "עת לעשות לה' הפרו תורתך", כדי להביא להוזלת הקינים, וכדי למנוע מצב שבו חייבי הקרבנות יימנעו מהבאת הקרבנות לגמרי, בשל מחירם המופרז. (קיים פירוש אחר הגורס שלא הייתה כאן כל חריגה מההלכה, אלא הנשים טעו בתחילה בחושבן שאינן טהורות עד להקרבת כל חמשת הקרבנות. ורשב"ג עמד ופרסם את ההלכה, שלעניין טהרה מספיק קרבן אחד, "ואין השאר עליה חובה" לצורך טהרה לאכול בקדשים.) מסכמת המשנה: ועמדו קינים בו ביום ברִבעתיים - הוזלו הקינים באופן משמעותי, וכל קן נמכר עתה ברבע דינר כסף (הוזלה פי מאה) או - לפירוש אחר - בחצי דינר כסף (הוזלה פי חמישים).
3
מה עם מחירי העופות והבשר של הבדצי"ם???צביעות.
לוי | 19-03-2014 17:56
4
גם הרב עובדיה יוסף זצ"ל כתב כך
| 19-03-2014 18:48
בחזון עובדיה שבת א'
5
פסק הלכה חרדי????
אברהם | 20-03-2014 10:48
אני ממש סקרן איך פסק הלכה הופך להיות חרדי, בטח כאשר הוא לא נוגע ליחסי דת ומדינה כנראה שכאתר לקחתם על עצמכם משימה להלעיג את הציבור החרדי. יש כח לעורך על שינאת החינם. לאן אתם לוקחים אותנו? איפה האחריות הציבורית שלכם? חשבתי שאצלנו בציבור יש פחות שינאה.
6
כיפונת קטנה ובן אדם מתחתיה.
pop | 29-03-2014 21:59
עדיף על זקן ארוך ומגבעת ללא יהודי.