משנאת חינם ליום האהבה: השבוע שעבר עלינו - סרוגים

משנאת חינם ליום האהבה: השבוע שעבר עלינו

השבוע האחרון העביר את העם תהליך מחורבן לתקומה, משיא האבל של העם היהודי בתשעה באב, ליום האהבה והחיבור בט"ו באב. דווקא עכשיו בתקופת בחירות, עלינו ללמוד להתחשב, להכיר באחר, ובעיקר להקשיב

משנאת חינם ליום האהבה: השבוע שעבר עלינו
  צילום תמונה ראשית: תומר נויברג/פלאש 90) צילום תמונת כותב: מאיר אליפור)

יום האהבה הוא יום ההקשבה:

השנה, שבת חזון חלה בתשעה באב ושבת נחמו במוצאי ט"ו באב, כך שבמהלך השבוע האחרון עברנו תהליך מחורבן לתקומה. המתבונן על ימים אלו יגלה, שמדובר אף בתהליך רוחני של האומה עצמה, שראשיתו באבלות וסופו בנחמה.

בתחילתו של חודש אב אבלה האומה על חורבן בית המקדש. שיאה של האבלות היא בתשעה באב. בתום "שבעת ימי האבלות" קמה האומה מאבלותה ליום של חג ט"ו באב. בעוד שבתשעה באב נחרב הבית בעטיה של שנאת חינם, הרי שט'ו באב מסמל את האהבה והתחשבות של אחד בשני.

בית המקדש נחרב בעטיין של עבירות שבין אדם לחברו, ובמיוחד זכורה לנו האגדה של בר קמצא – בה מסולק אדם בבושת פנים בו בזמן שחכמים סועדים את לחמם בשמחה ובטוב לב, ואף אחד מהם אינו מוחה כנגד בעל הסעודה.

מגיע יום ט"ו באב ומתאר מציאות אחרת ושונה: ביום זה הפערים החברתיים מצטמצמים, בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולים, וכל כך למה? כדי לא לבייש מי שאין לו. יש כאן התחשבות בזולת, רגישות של אותן בנות המסרבות להתכבד בקלון חברותיהן.

הפערים החברתיים מצטמצמים בט"ו באב (צילום: שאטרסטוק)

כמה שונה המחול של בנות ירושלים- מהסעודה הגדולה שערך בר קמצא שהייתה מלאה ועשירה והגיעו אליה רק המוזמנים, רק מי ששייך לאליטה, ולא העלו על דעתם להזמין גם אחרים, ואת הבלתי רצויים סילקו בהשפלה. יוצא אפוא, שבמהלך חודש אב אנו עוברים ממציאות של שנאת חינם לאהבה והתחשבות בזולת.

עוד באותו נושא

כולם מדברים על ט"ו באב, אבל הוא לא מדבר אלי

גם כשנאמרו דברים קשים, בחרנו להקשיב 

לרגל עשר שנותיו של ארגון בית הלל יצאנו למסע הקשבה בחברה הישראלית. המסע פתח עבורנו הזדמנות להקשבה עמוקה יותר. דרך העולם, שרבנים ובכלל אנשי חינוך מדברים ומגיבים.

הפעם הגענו למקומות ונפגשנו עם אנשים שהביעו את דעתם, והגם שפעמים הדברים שהושמעו היו קשים וראויים לתגובה – קבלנו על עצמנו לא להגיב, אלא רק לשאול ולברר.

הקשבה מלאה פוטרת אותנו מלחשוב על תגובתנו המידית לנשמע, כך שהלב פנוי להקשיב ולדייק את דעותיו של האחר. מצד שני, הקשבה מלאה עלולה לגרום לרעש פנימי גדול יותר. במיוחד כשחלק מהדוברים שהקשבנו להם הביעו נאמנות לערך מסוים ולא ביטאו התחשבות בערכים אחרים.

קשה להקשיב למי שאינו מכיל בדבריו דבר מהערכים שלי; זה עלול לגרום לשומעים לאטימות. לעתים חשנו שאנו זקוקים לכוחות מיוחדים כדי להישאר שלווים ולהיות בהקשבה מלאה, אולם הרגשנו במהלך המסע שעל אף הקשיים הצלחנו להקשיב.

עוד באותו נושא

באלקנה מפגינים נגד ביקור בנט: "לך לכפר קאסם"


35

חוסר ההקשבה עלול להתעצם בתקופה הקרובה שהיא תקופת בחירות, שלצערנו אין בה הקשבה, להיפך – קיימת מגמה לפסול את קולו של האחר.

אנו נמצאים ערב ט"ו באב, יום שבו אנו מקשיבים לאחר, הן למצוקותיו והן לדעותיו; מפנים מקום להקשבה מלאה גם באין הסכמה עם הצד השני. ט"ו באב הוא יום ששבטים הותרו לבוא זה בזה, יום של הכרה מלאה באחר.

הכותב הוא הרב מאיר נהוראי, יו"ר ארגון רבני בית הלל ורב היישוב משואות יצחק

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מעניין למה הארגון...
הלל הזקן לא היה אוהב את החילול שעשיתם לשמו. גם מתירים מה שאסור (להבדיל מהלל) וגם מעדיפים אויבים על פני יהודים (כמו כל מי שתומך בקואליציה שהעדיפה את מנסור על פני נתניהו). | 14-08-2022 16:45
מעניין למה הארגון לא קורא לעצמו גם בית שמאי? אולי בגלל שאתם תופסים את הלל כמתירן גדול (וזה לא נכון)??? אגב, אהבת חינם איננה בפנייה לרומאים והעדפתם על היהודים (כמו העדפת מנסור על פני נתניהו).