דרמה משפטית: בג"ץ הורה לא לפנות את מצפה כרמים - סרוגים

דרמה משפטית: בג"ץ הורה לא לפנות את מצפה כרמים

בניגוד להחלטתו הקודמת, קבע בג"ץ כי אין לפנות את היישוב, זאת לאחר שטען כי למרות שהקרקע היא פלסטינית פרטית, היא הקוצתה למתיישבים בתום לב

דרמה משפטית: בג"ץ הורה לא לפנות את מצפה כרמים
  מצפה כרמים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בג"ץ קבע היום בדעת רוב, כי היישוב מצפה כרמים בבנימין לא יפונה, זאת בניגוד לדעה הקודמת של בית המשפט.

בהרכב מורחב של 7 שופטים, נדונה השאלה האם ניתן ליישם את "תקנת השוק" בנוגע לאדמות היישוב מצפה כרמים, כלומר: האם הממונה על הרכוש הממשלתי הנטוש נהג בתום לב כאשר מכר את אדמות היישוב לסוכנות היהודית.

עמדת המתיישבים, אשר יוצגו בדיון הנוסף ע"י עורכי הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות', וכן ע"י עו"ד ד"ר הראל ארנון, הייתה כי הם קיבלו זכות להחזיק במקרקעין מהסוכנות היהודית ואין חולק על תום ליבם, וכי בנסיבות העניין הממונה על הרכוש הממשלתי הנטוש נהג בתום לב, ולפיכך יש להחיל את "תקנת השוק" על אדמות היישוב מצפה כרמים.

כזכור בהחלטה הקודמת, ב-27 באוגוסט 2020 קיבל בג"ץ עתירה במסגרתה הורה לפנות את המאחז מצפה כרמים בתוך שלוש שנים. בפסק הדין נכתב כי הפנוי יתבצע רק לאחר שתוצע חלופת מגורים לתושבים – כ-52 משפחות.

עוד באותו נושא

דיון נוסף: בג"ץ יחזור מהחלטתו להרוס את מצפה כרמים?


6

היום, החליט בית המשפט העליון, לקבל את טענות המתיישבים בדיון הנוסף, וקבע, בדעת רוב של ארבעה שופטים מתוך שבעה, כי בנסיבות המקרה יש להחיל את "תקנת השוק" על אדמות היישוב מצפה כרמים.

עורכי הדין ירון קוסטליץ ואביעד שאולזון ממשרד קוסטליץ ושות' מסרו כי: "אנו שמחים מאוד שבית המשפט העליון קיבל את עמדת המתיישבים, והפך את התוצאה של פסק הדין הקודם של בית המשפט העליון, לפיו המתיישבים היו צריכים לפנות את ביתם. אחרי מאבק ארוך, יוכלו המתיישבים להישאר בבתיהם, ואין שמחה גדולה מזו".

מיש דין והאגודה לזכויות האזרח שהגישו בקשה להצטרף להליך במעמד של ידידי בית המשפט נמסר: ״דעת הרוב בבית המשפט העליון הכשירה גזל קרקעות פלסטיניות פרטיות לטובת מתנחלים ובסתירה להוראות המשפט הבינלאומי.

ההלכה שנפסקה תשמש גם בעתיד להשתלטות על קרקעות פלסטיניות והעמקת הסיפוח הישראלי. תקנת השוק אמורה להיות כלי שנמצא בשימוש במקרים חריגים שבחריגים. פסק הדין הזה הופך אותו למעשה למכשיר להכשרת כל גזל אדמות בשטחים".

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער בירך בטוויטר על פסק הדין: ״מברך על פסק דין חשוב, בו נעשה צדק, של בית המשפט העליון בדיון נוסף 'מצפה כרמים'. דעת הרוב הפכה את פסק הדין הקודם וקבעה שתושבי הישוב לא יפונו מבתיהם, כיוון שהם נשלחו למקום ע"י המדינה והסתמכו עליה. מברך את שותפי, שר הבטחון בני גנץ שיזם את הבקשה לדיון נוסף ופעל לשינוי התוצאה.״

גם שרת הפנים איילת שקד בירכה על ההחלטה: "השכל הישר והרוח הציונית ניצחו. כשרת המשפטים הייתה לי הזכות להוביל את עמדת המדינה וכעת בית המשפט העליון פסק את הדבר הנכון והמתבקש. "עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד לעוד...
רונן יצחקוב | 27-07-2022 21:42
כל הכבוד לעוד ירון קוסטליץ על התוצאה. כן ירבו תיקים כאלה אצלך
סימן טוב
עמדין | 28-07-2022 9:13
הם מתחילים לשקשק,לעשות במכנסיים,הם מבינים שהעם בדרך להתקומם,אחרי הגילויים הנוראיים על המאפיה של מערכת המשפח הישראלי,הם יותר גרועים מהאינקווזיציה
נכון זה מהלך טוב וחשוב, אבל לא לטעות, בשום
אסור להצביע לגנץ | 28-07-2022 7:34
המושך בחוטים, צריך להקטין את גנץ וסער החשוד באונס מזכירתו, לא לתת להם אף קול של מתנחלים ציונים דתיים ולא דתיים, גנץ וסער נוכלים רמאים גנבים בדיוק כמו הצמד שקד בנט האוזר והנדל ואורבך, לא תת להם קולות, שימו לב, גנץ הולך לתקוע סכין בלב הישובים המוכרים גוש עציון אריאל אפרת, ועוד ועוד ישובים, ראו מה קורה בנגב בגליל, זכרו את הבנדיט גנץ, הממד החמשי עם אלשיך, זכרו היטב מה קורה בנגב ובישובים הערבים, זו עבודתו של גנץ סער וטרופר הנוכלים והרמאים, היו שותפים עם תומכי טרור, גנץ איים שלא יביא חיסונים נגד קורונה אם לא יקבל את המשפטים, גנץ נבלה גדולה ביחד עם בג'ץ לא להתרשם יותר מדי,