צדק מאוחר: קצין SS בן 101 נשלח למאסר - סרוגים

צדק מאוחר: קצין SS בן 101 נשלח למאסר

האם מדובר בנאצי האחרון שעומד לדין על פשעיו? שומר במחנה הריכוז זקסהאוזן, שאחרי לרצח של אלפי יהודים, נמצא אשם ונשלח לחמש שנים לכלא

author-image
צדק מאוחר: קצין SS בן 101 נשלח למאסר
  מחנה הריכוז זקסהאוזן (צילום: שאטרסטוק)

יוזף שוץ, גרמני בן 101 הורשע היום (שלישי) ב-3,518 סעיפים של סיוע לרצח במהלך שירותי במחנה הריכוז זקסנהאוזן במהלך מלחמת העולם השנייה. בית המשפט גזר עליו 5 שנות מאסר.

שוץ הכחיש כי שירת כקצין SS במחנה וסייע לרצח של עשרות אלפי אסירים. במשפט, שנפתח באוקטובר, הוא טען כי הוא עבד בחווה בזמן המדובר.

עוד באותו נושא

"הנאצים היו צריכים להרוג אתכם": רב הותקף ונפצע

למרות זאת, בית המשפט אמר כי הוכח שהוא עבד במחנה בפאתי ברלין בין השנים 1942-1945 כחבר ב"ארגון העילית" של המפלגה הנאצית, ה-SS.

"בית המשפט הגיע למסקנה כי בניגוד למה שטענת, שירת במחנה כשומר במחנה הריכוז כשלוש שנים", אמר השופט לנאשם. כמו כן, הוסיף השופט כי במהלך שירות זה, סייע הנאשם לרצח ולטרור של המנגנון הנאצי.

"אתה תמכת אקטיבית בהשמדה ההמונית באמצעות פעילותך", אמר השופט.

התביעה ביססה את טענותיה על מסמכים המדברים על קצין SS בעל אותו השם של החשוד, אשר נולד באותו מקום ובאותו תאריך, וכן מסמכים אחרים הקשורים לנושא.

מפאת גילו המתקדם, הנאשם הצליח להשתתף במשפט רק לזמן מוגבל בכל פעם, ולכן הוא נעצר כל פעם לאחר שעתיים וחצי. כמו כן, הוא נעצר מספר פעמים בעקבות בעיות בריאותיות שונות שהופיעו.

מחנה הריכוז זקסנהאוזן הוקם ב-1936 בפאתי ברלין כמחנה הראשון לאחר שהיטלר העניק שליטה מלאה על מחנות הריכוז לארגון ה-SS. המחנה היה אמור להוות מודל לשאר המחנות ברחבי גרמניה והמדינות הכבושות.

מעל 200 אלף בני אדם היו במחנה בין השנים 1936-1945. עשרות אלפים מהם מתו מרעב, מחלות, עבודות כפייה ומסיבות אחרות. כמו כן, נערכו על האסירים, כאשר אחרים נורו, נתלו ומתו בגזים. על פי הערכות שונות, נרצחו במקום עד 100 אלף בני אדם.

כמובן, רוב מי שנרצח היו יהודים, ואלו שלא נרצחו במקום, נשלחו לאחר מכן לאושוויץ. המחנה שוחרר בשנת 1945 על ידי הצבא הסובייטי.

מדובר באחת הפעמים האחרונות שנראה נאצי עומד לדין על פשעיו, כאשר בשנים האחרונות עוד מספר נאצים בגילאים מאוחרים עמדו גם הם לדין. ייתכן שאף מדובר בנאצי האחרון העומד לדין, כאשר מעט מאוד מהם, אם בכלל, עדיין בחיים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו