אהבתם את פארק היורה? אתם עלולים להתבאס מהסרט החדש

אהבתם את פארק היורה? אתם עלולים להתבאס מהסרט החדש

הסרט "עולם היורה: עולם חדש" הוא ניסיון כושל לייצר חיבור בין דורי של הסרט הקודם והסרט העכשווי כדי למשוך את שני הקהלים | אם אתם חובבים של המותג והנוסטלגיה, כנראה שתצאו מאוכזבים

אהבתם את פארק היורה? כנראה תתבאסו מהסרט החדש
  (צילום: באדיבות טוליפ)

גל של נוסטלגיה שוטף את בתי הקולנוע בתקופה האחרונה: "העיר האבודה" עם סנדרה בולוק שיצא מוקדם יותר השנה, מהווה רפרנס אחד גדול לאחד הז'אנרים הפופולריים של שנות ה-80 וה-90. "אהבה בשחקים" שיצא לפני כשבועיים מנתץ את הקופות, וכעת "עולם היורה",  שמהווה המשך למותג "פארק היורה" שיצא בשנות התשעים ושמתהדר בשחקנים מהסרט המקורי, חוזר לאקרנים במטרה לנצל את המומנטום ולשבור את הקופות.

אך בעוד בעוד ששני הסרטים של "פארק היורה" זכו להצלחה מרשימה – הן בקופות והן בקרב המבקרים, "עולם היורה: עולם חדש" שהגיע לפתחנו השבוע, מתברר כאכזבה שמותירה טעם רע לחובבי המותג והנוסטלגיה.

קצת רקע

בשנת 1993 הדהים סטיבן ספילברג את תעשיית הקולנוע כשהוציא לאקרנים את "פארק היורה" – סרט שהפך בין רקע לתופעה תרבותית ולז'אנר בפני עצמו וזכה להצלחה מסחרית מסחררת. גם ההמשך שלו, שיצא שנים ספורות אחריו, זכה לפופולריות כמעט זהה וכדי לסחוט את הלימון עוד אז גם בשנת 2013 חזר הסרט המקורי לסיבוב נוסף בקולנוע בפורמט התלת מימד הידוע לשמצה.

(צילום: באדיבות טוליפ)

לא פלא אם כך שזה רק היה עניין של הזמן עד שהמותג יחזור אלינו עם שיפור גרסה וכך למעשה, קיבלנו בשנת 2015 את מותג "עולם היורה" טרילוגיית סדרים שהיא דה פקטו המשך של המותג "פארק היורה" אך עם זהות וייחוד משל עצמו ובלי קשר קלוש לסטיבן שפילברג..(במקומו תפס את המושכות הבמאי קולין טרוורו) בשנת 2018 כבר הגיע הסרט השני בסדרה (עולם היורה – נפילת הממלכה שמסתמן עד כה כשטוב מבין השלושה) והשבוע, מקץ ארבע שנים, נחת במסכים החלק השלישי: "עולם היורה: עולם חדש".

הסרט, שאורכו בלתי נסלח, הוא הלחמה גסה בין ז'אנר של סרט אקשן ושל סרטי הדינוזאורים והוא נראה כמו ניסיון לייצר חיבור בין דורי עבור הקהל של הסרט המקורי והקהל הצעיר יותר. לראיה, הליהוק של השחקנים המקוריים (ד"ר אלי סאטלר (לורה דרן – מהשחקניות המשובחות והטובות כיום) וד"ר אלן גרנט (סם ניל), ואיאן מלקולקם (ג'ף גודלבלום) הוא לא יותר מגלויית נוסטלגיה מאולצת.

(צילום: באדיבות טוליפ)

העלילה ממשיכה מהנקודה שבה הסתיים הסרט הקודם. כזכור, בסרט מ-2018 הדינוזאורים נמלטו כבר מהאי הקוסטה־ריקני ובסרט הנוכחי הם כבר חלק אינטגרלי מהחיים המשותפים עם בני האדם וחיים לצדם ובקרבם. גיבורי הסרט אוון (כריס פראט) וקלייר (ברוס דאלאס הווארד) מגדלים את הילדה המשובטת מייזי וחיים חיים רגועים על בקתה מבודדת.

העניינים מתחילים להסתבך כשאון וקלייר יוצאים למסע כדי לחקור מדוע הדנ"א של מייזי יקר יותר משל דינוזאור. בנפרד מהם, אלי (לורה דרן) מגלה גילוי מדאיג לפיו נחיל דמוי ארבה שמתרבה באופן אקספוננציאלי עתיד לייצר שמות ולחסל את כל התבואה מלבד צמחים שהונדסו בידי התאגיד "ביוסין" – הגילוי הזה מספיק כדי לגרום לה להכניס מיד לתמונה את חבריה מהסרט הקודם: ד"ר אלן חובב הדינוזארים, והפילוסוף איאן שהמטרה המרכזית של השלושה היא להבין את מקור האסון ולסכלו במהירות האפשרית.

שני קווי העלילה האלה נמשכים בנפרד ומשלבים ביניהם אקשן בלי הפסקה כולל סצנות מופרכות ומייגעות עד כי נדמה שהעלילה בכלל לא משנה אלא רק האקשן הוא מה שחשוב. הבהרה: אין כל בעיה עם סצנות אקשן ואכן חלק מהסצנות עשויות היטב ומהנות – אך התחושה היא שהן בחלקן הגדול מאולצות ונועדו למלא את הוואקום של הסרט.

(צילום: באדיבות טוליפ)

 

עולם היורה: עולם חדש

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

קשה במידה מסוימת להאמין שיש קשר בין הסרט הזה לבין המותג משנות התשעים. נכון, הטכנולוגיה אומנם מתקדמת יותר והריגוש הקולנועי השתנה בטירוף, אך חלק מהסצנות נראו כל כך מאולצות עד כי נדמה שמטרתן היא בראש ובראשונה להדביק את הצופה למסך ולספק לו אקשן במסווה של נוסטלגיה במקום סיפור מעניין ומורכב.



אני בטוח שבישיבת התסריט, האסטרטגיה הייתה לייצר חיבור בין דורי של הסרט הקודם והסרט העכשווי כדי למשוך את שני הקהלים. סביר להניח שהניסוי הזה יעבוד ובהצלחה שכן אין ספק שהסרט הזה יהפוך לשובר קופות מפלצתי.

עם זאת, התוצאה הסופית בסופו של דבר רחוקה שנות אור מהחתום שהתירו סרטי "פארק היורה" הן ברמת התרומה שלהם לסוגה הקולנועית והן מבחינת האפקט. בעוד עשרים שנים עוד ימשיכו לדבר על סרטי פארק היורה שיצאו בשנות התשעים ומסופקני אם מישהו בכלל יזכור את הסרט הזה או יספור אותו.

(צילום: באדיבות טוליפ)

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
היו דינוזאורים בתיבת...
שאלה | 18-06-2022 9:16
היו דינוזאורים בתיבת נוח?
2
אהבתי מאוד! ...
אמיר | 04-07-2022 9:51
אהבתי מאוד!
3
צודק לחלוטין. כאחד...
תומר | 20-08-2022 7:35
צודק לחלוטין. כאחד שאוהב מאוד את הז'אנר, ראיתי את הסרטים בקולנוע ואכן האחרון פשוט קטסטרופלי. יותר מידי שחקנים , פחות מידי אקשן ויצירתיות .אכזבה גדולה לצערי.