מט למדינה היהודית: הסיבה שצריך את חוק הלאום
חוק הלאום ממלא את חסרונה של מגילת העצמאות, וקובע את צביונה היהודי של המדינה. מי שרוצה לבטל את חוק הלאום, רוצה למעשה לפגום בצביונה היהודי של מדינת ישראל ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה
השבוע נפתח קמפיין לביטול חוק הלאום על ידי חלק לא מבוטל מחברי הממשלה. הקמפיין נפתח בפרסום תמונתו של מחמוד חיר-אדין ז״ל, חסיד אומות עולם, אשר חרף נפשו למען הגנה על המדינה היהודית – מדינת ישראל. יום לאחר מכן פורסמה כתבה בידיעות אחרונות על השייח מוואפק טריף, מנהיג העדה הדרוזית בישראל, בה הוא טוען כי חוק הלאום לוקח מהעדה הדרוזית את הישראליות שלה.
מי שמבין מהו לאום יודע שבכלל לא צריך חוק לאום, ממש כשם שאין צורך לצוות על האדם לנשום, אלא שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, פיזית, וגרוע מכך – רוחנית, כפי שאמרו חז״ל בהגדה של פסח: ״צא ולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות… שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ולבן ביקש לעקור את הכל״, או על ידי התבוללות (כמו בגולה בימים אלו), או על ידי גזרות שמד רוחניות, תחת מלכות יוון, רומא ולאורך הגלות. אם כן, כנגד תפיסת מדינת כל אזרחיה, שפירושה, אובדן המדינה היהודית, זהותית ורוחנית תחילה, ופיזית באחריתה, יש לכונן את חוק הלאום.
ומהו לאום? לאום (או אומה), זהו עם אשר מקיים ריבונותו בארצו, בו הוא מכונן תרבותו, מקיים ערכיו ודובר שפתו. ומהו עם? זוהי קבוצה חברתית המהווה איגוד משפחות מאותו המוצא, אשר טרם כוננו ריבונותם, תרבותם וערכיהם בארצם, כפי שהבחין בכך הראשון להגדירנו כעם – פרעה: ״הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו, הבה נתחכמה לו פן ירבה״.
חצי שנה מתום שעבוד מצרים וחמישים ימים לאחר יציאת מצרים, עם ישראל כבר היה ראוי להגדרה עצמית, פנימית, תוכנית (ולא להיות מוגדר על ידי צורר החפץ לשעבדנו), כפי שנאמר במתן תורה: ״היום הזה נהיית לעם״. עם כינון מלכות דוד ושלמה, או אז נהיינו ללאום אשר יכול להאציל מהוד תרבותו וערכיו על כל העולם, שנאמר: ״כי מציון תצא תורה״. (המילה לאום מופיעה לראשונה במקורות בהקשר למלכויות, היינו מדינות ריבוניות, כפי שפירש רש״י על שנאמר לרבקה אמנו: ״…שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ…״).
לאור הדברים הללו, דומני שקל יהיה יותר להבין מהו חוק הלאום. במגילת העצמאות, כחוט השני חרוז יסוד היותנו לעם הרוצה לכונן חירותו המדינית בארצו, אחר שגורש ממנה, אליה הוא קשור בקשר היסטורי, והיות השואה הכרח לפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות, על ידי חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל. זהו כמובן השלב הראשון, החשוב, היסודי והבסיסי בתחיית האומה בארצה.
אלא שלא נוצק במגילת העצמאות תוכן המדינה היהודית, תוכן הלאום היהודי בארצו ישראל, אע״פ שצירוף מילים ״מדינה יהודית״ מוזכר בה שש פעמים (ולא פעם אחת מדינה דמוקרטית), וחוק הלאום למעשה קובע את צביונה היהודי של המדינה, ראשית לפי שהוא קובע את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ושנית, משום שהוא יוצק תוכן תרבותי וערכי כגון: עיגון מעמד לוח השנה העברית, חגי ישראל ומועדיו, סמל המדינה, דגלה והמנונה, ותוכן שפתי הקובע את העברית כשפת המדינה היהודית. בכך למעשה, ממלא חוק הלאום חסרונה של מגילת העצמאות.
מובן אם כן, שהרוצה לבטל את חוק הלאום, רוצה למעשה לפגום בצביונה היהודי של מדינת ישראל תוך ריקון כל תוכה מסממן יהודי כלשהו, או במילים אחרות – להופכה למדינת כל אזרחיה. מדינת כל אזרחיה פירושה חורבן המדינה היהודית, לפי שאט אט הרוב היהודי, שהיה עקרון יסוד ומנחה של התנועה הציונית, עליו מסרו את הנפש הציונים מכל הקשת הפוליטית, ידעך, ומשידעך הרוב היהודי יתפסו את השלטון אינם יהודים, או אז נחזור לחיי גלות תחת שלטון זר בדמות מנדט בריטי במקרה הטוב, וחליפות איסלאמית במקרה הרע (והיותר סביר).
מי שבעד חוק הלאום, איננו פחות בעד תמיכה במיעוטים. חוק הלאום הוא חוק התומך את המיעוטים החיים במדינת היהודית משתי סיבות. האחת טכנית כלכלית, שהרי ברור שהמיעוטים במדינת ישראל לא היו מוצאים שום רווחה כלכלית כזאת באף אחת ממדינות ערב, והסיבה שכאן המיעוטים מוצאים פרנסתם, זה משום שהיהודים הפריחו את המדינה היהודית. הסיבה השנייה הינה סיבה סגולית, אבל ברורה לעין – ככל שאנו יותר שומרים על צביונה ורוחה היהודי של המדינה, כך המיעוטים מתברכים מכוחה, שנאמר ״ונברכו בך כל משפחות האדמה״.
לא להתייאש, אע״פ שכעת מושלת בכיפה ממשלה ללא לגיטימציה ציבורית מן העם, לא יוכלו הם לשנות את חוק הלאום, זהו חוק שהוא אך טבעי לעם ישראל, וכיוון שהוא כה טבעי, העם יתעורר בטבעיות מתוכו כנגד הניסיון לבטל חוק זה, ואעפ״כ מוטלת עלינו החובה לעשות הכל כדי למנוע את ביטולו. אלפיים שנות חלום תפילה ותקווה על המדינה היהודית, חזקים מכל שונא הרוצה לכלותנו. ובעזרת ״צור ישראל״, הביטוי הלקוח מספר ישעיהו (אחד מכינויי שם השם המצביעים על אלהי המדינה היהודית), בו נחתמה מגילת העצמאות, נזכה לכונן את את המדינה היהודית.
==
הכותב הינו יזם חברתי ורס״ן במיל׳
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו