מט למדינה היהודית: הסיבה שצריך את חוק הלאום - סרוגים

מט למדינה היהודית: הסיבה שצריך את חוק הלאום

חוק הלאום ממלא את חסרונה של מגילת העצמאות, וקובע את צביונה היהודי של המדינה. מי שרוצה לבטל את חוק הלאום, רוצה למעשה לפגום בצביונה היהודי של מדינת ישראל ולהפוך אותה למדינת כל אזרחיה

מט למדינה היהודית: הסיבה שצריך את חוק הלאום
  (צילום: אוליביה פיטוסי\פלאש 90)

השבוע נפתח קמפיין לביטול חוק הלאום על ידי חלק לא מבוטל מחברי הממשלה. הקמפיין נפתח בפרסום תמונתו של מחמוד חיר-אדין ז״ל, חסיד אומות עולם, אשר חרף נפשו למען הגנה על המדינה היהודית – מדינת ישראל. יום לאחר מכן פורסמה כתבה בידיעות אחרונות על השייח מוואפק טריף, מנהיג העדה הדרוזית בישראל, בה הוא טוען כי חוק הלאום לוקח מהעדה הדרוזית את הישראליות שלה.

עוד באותו נושא

ליברמן: זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום


3

מי שמבין מהו לאום יודע שבכלל לא צריך חוק לאום, ממש כשם שאין צורך לצוות על האדם לנשום, אלא שבכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו, פיזית, וגרוע מכך – רוחנית, כפי שאמרו חז״ל בהגדה של פסח: ״צא ולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות… שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ולבן ביקש לעקור את הכל״, או על ידי התבוללות (כמו בגולה בימים אלו), או על ידי גזרות שמד רוחניות, תחת מלכות יוון, רומא ולאורך הגלות. אם כן, כנגד תפיסת מדינת כל אזרחיה, שפירושה, אובדן המדינה היהודית, זהותית ורוחנית תחילה, ופיזית באחריתה, יש לכונן את חוק הלאום.

ומהו לאום? לאום (או אומה), זהו עם אשר מקיים ריבונותו בארצו, בו הוא מכונן תרבותו, מקיים ערכיו ודובר שפתו. ומהו עם? זוהי קבוצה חברתית המהווה איגוד משפחות מאותו המוצא, אשר טרם כוננו ריבונותם, תרבותם וערכיהם בארצם, כפי שהבחין בכך הראשון להגדירנו כעם – פרעה: ״הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו, הבה נתחכמה לו פן ירבה״.

חצי שנה מתום שעבוד מצרים וחמישים ימים לאחר יציאת מצרים, עם ישראל כבר היה ראוי להגדרה עצמית, פנימית, תוכנית (ולא להיות מוגדר על ידי צורר החפץ לשעבדנו), כפי שנאמר במתן תורה: ״היום הזה נהיית לעם״. עם כינון מלכות דוד ושלמה, או אז נהיינו ללאום אשר יכול להאציל מהוד תרבותו וערכיו על כל העולם, שנאמר: ״כי מציון תצא תורה״. (המילה לאום מופיעה לראשונה במקורות בהקשר למלכויות, היינו מדינות ריבוניות, כפי שפירש רש״י על שנאמר לרבקה אמנו: ״…שְׁנֵי גוֹיִם בְּבִטְנֵךְ, וּשְׁנֵי לְאֻמִּים מִמֵּעַיִךְ יִפָּרֵדוּ, וּלְאֹם מִלְאֹם יֶאֱמָץ…״).

לאור הדברים הללו, דומני שקל יהיה יותר להבין מהו חוק הלאום. במגילת העצמאות, כחוט השני חרוז יסוד היותנו לעם הרוצה לכונן חירותו המדינית בארצו, אחר שגורש ממנה, אליה הוא קשור בקשר היסטורי, והיות השואה הכרח לפתרון בעיית העם היהודי מחוסר המולדת והעצמאות, על ידי חידוש המדינה היהודית בארץ ישראל. זהו כמובן השלב הראשון, החשוב, היסודי והבסיסי בתחיית האומה בארצה.

אלא שלא נוצק במגילת העצמאות תוכן המדינה היהודית, תוכן הלאום היהודי בארצו ישראל, אע״פ שצירוף מילים ״מדינה יהודית״ מוזכר בה שש פעמים (ולא פעם אחת מדינה דמוקרטית), וחוק הלאום למעשה קובע את צביונה היהודי של המדינה, ראשית לפי שהוא קובע את מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ושנית, משום שהוא יוצק תוכן תרבותי וערכי כגון: עיגון מעמד לוח השנה העברית, חגי ישראל ומועדיו, סמל המדינה, דגלה והמנונה, ותוכן שפתי הקובע את העברית כשפת המדינה היהודית. בכך למעשה, ממלא חוק הלאום חסרונה של מגילת העצמאות.

מובן אם כן, שהרוצה לבטל את חוק הלאום, רוצה למעשה לפגום בצביונה היהודי של מדינת ישראל תוך ריקון כל תוכה מסממן יהודי כלשהו, או במילים אחרות – להופכה למדינת כל אזרחיה. מדינת כל אזרחיה פירושה חורבן המדינה היהודית, לפי שאט אט הרוב היהודי, שהיה עקרון יסוד ומנחה של התנועה הציונית, עליו מסרו את הנפש הציונים מכל הקשת הפוליטית, ידעך, ומשידעך הרוב היהודי יתפסו את השלטון אינם יהודים, או אז נחזור לחיי גלות תחת שלטון זר בדמות מנדט בריטי במקרה הטוב, וחליפות איסלאמית במקרה הרע (והיותר סביר).

עוד באותו נושא

המוקש הבא בקואליציה: דרישה לביטול חוק הלאום


30

מי שבעד חוק הלאום, איננו פחות בעד תמיכה במיעוטים. חוק הלאום הוא חוק התומך את המיעוטים החיים במדינת היהודית משתי סיבות. האחת טכנית כלכלית, שהרי ברור שהמיעוטים במדינת ישראל לא היו מוצאים שום רווחה כלכלית כזאת באף אחת ממדינות ערב, והסיבה שכאן המיעוטים מוצאים פרנסתם, זה משום שהיהודים הפריחו את המדינה היהודית. הסיבה השנייה הינה סיבה סגולית, אבל ברורה לעין – ככל שאנו יותר שומרים על צביונה ורוחה היהודי של המדינה, כך המיעוטים מתברכים מכוחה, שנאמר ״ונברכו בך כל משפחות האדמה״.

לא להתייאש, אע״פ שכעת מושלת בכיפה ממשלה ללא לגיטימציה ציבורית מן העם, לא יוכלו הם לשנות את חוק הלאום, זהו חוק שהוא אך טבעי לעם ישראל, וכיוון שהוא כה טבעי, העם יתעורר בטבעיות מתוכו כנגד הניסיון לבטל חוק זה, ואעפ״כ מוטלת עלינו החובה לעשות הכל כדי למנוע את ביטולו. אלפיים שנות חלום תפילה ותקווה על המדינה היהודית, חזקים מכל שונא הרוצה לכלותנו. ובעזרת ״צור ישראל״, הביטוי הלקוח מספר ישעיהו (אחד מכינויי שם השם המצביעים על אלהי המדינה היהודית), בו נחתמה מגילת העצמאות, נזכה לכונן את את המדינה היהודית.

==

הכותב הינו יזם חברתי ורס״ן במיל׳

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
היה אולי אפשר לחשוב שיש איזו יושרה בדברים
זה שמבין | 18-05-2022 15:03
אלא אם מבינים ששאיפת הסרוגים היא סיפוח ארץ ישראל השלמה ואזרוח 2 - 3 מיליוני ערבים, או שאיפת החרדים להתרבות עד שיהיו רוב בכנסת ואז לשעבד את המיגזר החילוני שיהיה היחיד שעובד ומשרת בצבא, למעשה בדומה לכיום. בשני המקרים, בשליטת הדתיים זהו סופה של מדינת ישראל.
2
אנחנו מדינה יהודית...
מוטי טוביה | 18-05-2022 15:20
אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית ודמוקרטיה בהגדרה היא מדינת כל אזרחיה וזה אינו סותר את העובדה שהיא נועדה לכונן ריבונות לעם היהודי .
דמורקיה זוהי...
טעות בידך | 18-05-2022 20:57
דמורקיה זוהי שיטת משטר/ צורת ממשל… העם יכול מעורב ומשפיע על הממשל…. דמוקרטיה זה ממש לא ״מדינת כל אזרחיה״…. התבלבלת..
3
שי קלך המלךךך...
אוהב | 18-05-2022 21:56
שי קלך המלךךך
4
ככל שהמדינה היהודית...
סוסו | 19-05-2022 5:25
ככל שהמדינה היהודית חזקה צבאית וכלכלית כך ייטב למיעוטים בקירבנו והמבין יבין.
5
מזוקק לחלוטין. תבוא...
אורח | 19-05-2022 6:22
מזוקק לחלוטין. תבוא קללה משמיים על מצביעי מדינת כל אזרחיה.
עוקרת עצים ותיקים ליד יער ירושלים
עיריית ירושלים פושעת | 19-05-2022 12:28
אחרי 5 הצתות בשנה האחרונה ועצים ותיקים שנשרפו חיים
6
האבא סבא סבא...
ס.ש.יואב | 19-05-2022 6:38
האבא סבא סבא רבא של הקבוץ המאוחד יצחק טבנקין דגל בארץ ישראל השלמה.. מדוע קבוצניקים הפנו עורף.? .. וישמינו הקבוצניקים ויבעטו.. אכן צדק הזקן וצודק קלך הצעיר אמן סלה.!
7
התעוררו!! ממשלה מסוכנת...
שמחה | 19-05-2022 7:10
התעוררו!! ממשלה מסוכנת עם מחדלים לחורבן המדינה והם בלתי הפיכים!! נכון בנט???
8
הבה וניפרד לשתי...
יצחק קרמין | 19-05-2022 7:19
הבה וניפרד לשתי מדינות: יהודה וישראל. בישראל רק בוגרי צה'ל או שירות לאומי יזכו לאזרחות ללא קישקושי לאום ויתרכזו במצוות גלובליות של בנאדם לחברו. ביהודה יקדישו את עיקר זמנם למצוות בנאדם ל'מקום' תרתי משמע ולהתקוטטויות הבין תרבותיות, כל אחד והכייף שלו בחיים
9
הפרוגרסיביים במכירת חיסול...
נחום | 19-05-2022 11:14
הפרוגרסיביים במכירת חיסול של המדינה היהודית.
10
עיריית ירושלים עוקרת עשרות עצים ותיקים עכשיו
עוקרים עצים עכשיו | 19-05-2022 12:26
להתקשר למשטרה, לעירייה (106) ולהתלונן לחתום על עצומה מיד
11
משה ליאון עוקר עכשיו עצים ותיקים
ירושלים נחרבת | 19-05-2022 12:27
להתקשר לכתבים. לצלם את הפשע. לדרוש לעקור את העצים ליד הבית שלו ולהרוס את הבית שלו. הוא בא מחוץ לירושלים להיבחר ולהרוס
12
בלבול מח
דוד | 22-05-2022 0:08
חק הלאום חוק התאום קודם כל תעשו את רצון ה' באמת ואחרי זה תדאגו לזהות היהודית שאגב אם תעשו את רצון ה' כבר לא תצטרכו לדאוג לזהות היהודית כי רק כשמזייפים צריך לדאוג להמשך. אליכם חובשי הכיפות המחוררות.
13
הרבי
נועם | 03-06-2022 16:02
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
14
חוק
נועם | 25-11-2022 14:05
חוק לאום יהודי בסוריה