חוזר בשאלה גורש משמחה משפחתית בבני-ברק - והתאבד - סרוגים

חוזר בשאלה גורש משמחה משפחתית בבני-ברק – והתאבד

בחור שיצא בשאלה עזב את בית הוריו וכנראה אף הסתכסך עימם קשות, הגיע לשמחה משפחתית שערכו הוריו וגורש מהמקום בבושת פנים. כיצד הורים מגרשים את ילדם ומביישים אותו מול קהל? האם אלו מהווים דוגמא כיצד להתנהג?

author-image
חוזר בשאלה גורש משמחה משפחתית בבני-ברק - והתאבד
  התאבדות. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בעת האחרונה נוצר סוג של טרנד של לצאת בשאלה. יש לזה אפילו שם: "יוצבש"ים" קוראים לזה. אני לא בא במילים אלו לפגוע באף אחד שבחר ללכת בדרך זו או אחרת, אולם בשורות הבאות אנסה לעמוד על מהות הטרנד.

בראשית דבריי אזכיר מעשייה חסידית מפורסמת על משגיח בישיבה שבא לאדמו"ר מסוים וסיפר לו כי אחד מתלמידיו יצא בשאלה. אמר לו האדמו"ר: "זה לא עניין של תפילת השיבנו, זה עניין של תפילת רפאנו".

בשנים האחרונות התרבו האנשים החושבים שאין מנוס מללכת ולעזוב מאחוריהם את הכל. לצערי, לא מעט מידידיי נמנים גם הם על האנשים האלו ואני חייב להם ולזכרם את השורות האלו.

אתחיל בכך שאני לא חושב שיש לזה איזה שהוא פלוס! משום בחינה שהיא. מעבר לכך, אני מתבונן ורואה שלצערי התופעה של היוצאים בשאלה המתאבדים הולכת וגדלה.

אני נפגש בהם פעם אחרי פעם בסיטואציות קצת קשות בחיים, ואלו פשוט נוטלים את נשמתם.

הסיבה לכך – מעבר להפרעה הנפשית – היא שמי שלא למד להתמודד עם קושי בחייו ותגובתו לעניין הייתה קיצונית כמו עצם היציאה בשאלה, שהיא לא דרך התמודדות אלא בריחה מן הקושי.

אני חייב להבין מה גורם לאדם לנטוש מאחוריו את ביתו ומשפחתו חבריו דרך חייו ולצאת אל הלא נודע ללא שום ביטוח ששם הולך להיות לו טוב.

לדעתי, רוב היוצאים בשאלה לא עשו זאת מתוך חשיבה אלא מתוך דחף לנקמה בהורים ובאלוקים.

מדוע אדם בוגר שבמשך עשרים ויותר שנים מחייו האמין שקיים אלוקים ולפתע אינו מאמין? אמונה היא חוסר ידע. אין מושג כזה "אני מאמין שעכשיו יום או שעכשיו לילה". לזה לא קוראים אמונה אלא ידיעה. אמונה היא דבר שלמעלה מהבנה. באלוקים אנחנו מאמינים כי אין לנו דרך לדעת, וזו נקודה חשובה כי ידיעה ניתן לשנות.

הרבה מאוד מחקרים מוכיחים היום משהו מסוים וכעבור שנה או שנתיים מתברר שהם מוטעים ואין בכך שום דבר בעייתי כי זה טבע הידיעה – דברים משתנים. מה שאין כן אמונה; אמונה מורכבת מעצם אישיתו של המאמין, שמאמין בדבר שמראש לא ידע. אי לכך, ברגע שאדם כזה בא ומשנה את דעתו הוא מעיד על עצמו באלף עדים שהוא חסר דעת או שכל אמונתו הייתה חסרת דעת. במקרים רבים מאוד היוצבש"ים הופכים להיות אתאיסטים, כלומר שלא רק שאינם מאמינים בשכר ועונש אלא אף אינם מאמינים בעצם היות בורא לעולם. אנשים אלו, לדעתי לוקים בשכלם באופן כואב ולעיתים משעשע

לסיום, אציין מקרה שארע לאחרונה בבני-ברק. בחור שיצא בשאלה עזב את בית הוריו וכנראה אף הסתכסך עימם קשות, הגיע לשמחה משפחתית שערכו הוריו (ככל הנראה לא הוזמן) וגורש מהמקום בבושת פנים. מבחינתי הסיפור אמור להסתיים פה על אף שיש לו המשך מזעזע.

אני אעצור פה ואשאל: כיצד הורים מגרשים את ילדם ומביישים אותו מול קהל? האם אלו מהווים דוגמא כיצד להתנהג? לא למדנו כלום עדיין ממעשה דקמצא ובר קמצא המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא ועוד כל האיסורים הכרוכים בכך?

התוצאה הטראגית של המעשה האווילי הזה היה שהבחור פרסם בפייסבוק שלו "בקשה אחרונה – יהי זכרי ברוך" והתאבד, לא עלינו. למרות שאני לא מצדיק במאומה את מה שעשה, זה לא מוריד במעט את אחריות ההורים ובני המשפחה.

הכתוב הינו טור דעה. 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
יוצאים בשאלה אומללים!!!!!!!!!
יעקב | 27-01-2014 19:40
הבעת יפה את דעתך, ישראל. יוצאים בשאלה אינם אלא אומללים שלא מצאו את עצמם. חוסר סיפוק יכול להיות קיים בכל מגזר והוא עדיין אינו סיבה לעזיבה של כל הקדוש והיקר. טור מצוין!!!!!
2
ישראל ברגמן
עידו | 27-01-2014 19:41
שאפו! ישראל, אתה בחור מוכשר! כותב מעולה!
3
תערובת מבולבלת של שטויות
אלי | 27-01-2014 23:15
אמונה היא דבר משתנה, ולכן יש מצווה להאמין, לחזק אותה, לתחזק אותה, לפי דבריך גם לחזור בתשובה אי אפשר? אמונה היא מבנה? ואם מישהו הוא אתאיסט הוא במבנה שלו כך? יוחנן כהן גדול 80 שנה, גם בקודש הקודשים, והפך לצדוקי. ומפה איך זה קשור לקושי של היוצא בשאלה? ומי מתאבד בתור נקמה? ומדוע המשפחה חייבת לקבל כל התרסה של מתבגר מבוגר (!), שאינו לוקח אחריות על חייו, ועוסק אך ורק בהאשמות של אחרים? לא הבנתי מה אתה רוצה, לאן אתה חותר ומה התכוונת לומר, אני בטוח שגם אתה.
4
טעית לא נגד הורים ואלוקים אלא נגד חברה חונקת ורודפת
ההורים בכל מקרה אומללים | 28-01-2014 0:03
5
יש לך טעות פטאלית
יצחק | 28-01-2014 23:24
אנחנו מאמינים באלוקים לא מתוך אי ידיעה ולא בגלל שכך אמרו לנו או כך גדלנו. אנחנו מאמינים מתוך ידיעה ברורה ובהירה שאלוקים קיים והוא זה שברא את העולם ומשגיח עליו עד היום. עיין קצת בספרות האמונה הרחבה שיש ליהדות להציע ותיווכח שהאמונה מבוססת ומוכחת. "וידעת היום - והשבות אל לבבך - כי ה' הוא האלוקים".
6
בושה לחברה החרדית האטומה.
דוד | 29-01-2014 12:03
הבחור בחר בחירה חופשית והם מבזים אותו. דמו בראשם.
7
לא היה ולא נברא!!!
אבי | 29-01-2014 15:03
חבל שאתה מחבר כתבה על סיפור שלא היה, אני מכיר את הסיפור אישית. הבחור היה טיפוס מופנם וסבל מבעיות תקשורת. הוא יצא בשאלה, אך הוריו לא זרקו אותו. הסיפור עם השמחה המשפחתית משום מה התגלגל ברחובות, אבל במציאות לא קרה מעולם! הוא אכן כתב את הסטטוס הזה בפייסבוק לפני ההתאבדות.
8
שמלמדים בצורה רדודה ללא להעמיק ולהסביר זו התוצאה
אריק | 29-01-2014 22:40
בחברה שלא מרשים לשאול שאלות ,אז שיש תהיות אז שוברים ומנפצים את כל הכלים . שהייתי בן 24 חבר שלי נהרג בקו 18 מול עיני . רבני הישיבה שלי עזרו לי אישית להשתקם מההלם והם אמרו שיש שאלות שאיננו יודעים את תשובתם , אך מותר וצריך לשאול ,ועם זאת לא שוברים את הכלים . אז הגיע הזמן שגם בחברה החרדית ילמדו את עובדות החיים ואם יסבירו לתלמידיהם שהעולם מורכב , אך נמשיך להאמין שיש בורא ומכוון לעולם התלמידים לא יחזרו בשאלה - אני מבטיח