שי-לי שינדלר ושלמה גרוניך: סליחה - סרוגים

שי-לי שינדלר ושלמה גרוניך: סליחה

אנחנו לא נפשות שונות מהיהודים שהנאצים רצחו. אם הם יכלו לחלוק את המעט שהיה להם ולעזור אחד לשני, אנחנו יכולים לנשום עמוק ולא לבוז לאחים שלנו. שי-לי שינדלר וגרוניך, אני מבקשת סליחה

author-image
שי-לי שינדלר ושלמה גרוניך: סליחה
  (צילום: שאטרסטוק)

יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא במידה מסויימת גם יום האומה היהודית. הנאצים ימח שמם בידלו את היהודים ושלחו אותם להשמדה, והאחדות היהודית ניצחה אותם. יש לי הרגשה שהתזכורת הזאת הגיעה לh בזמן מדוייק, רגע אחרי פרשיות שי-לי שינדלר ושלמה גרוניך.

למצוא בכל דבר עוד יופי

גם אני כעסתי כששמעתי מה ששלמה גרוניך אמר בהופעה בעין גב, וגם אני ביקרתי את שי לי שינדלר כשצפיתי בסרט שלה. ואז הגיע יום השואה ודפק לי על הדלת של הלב, והזכיר לי מה חשוב באמת.

הרי ברור לכולנו שאם היו אומרים ליהודים באירופה לפני 83 שנים שמדינת ישראל כולה תרעש בימי חול המועד פסח משום שזמר מבוגר ודמנטי אמר משפט פוגעני כלפי מזרחים, היהודי האירופאי היה מאושר.

יש לנו מדינה בעלת צביון יהודי מובהק ששומרת עלינו מוגנים, ילדינו לומדים בבתי ספר יהודיים,העברית היא השפה הלאומית שלנו, ויש לנו המון סיבות להיות גאים ביהדותנו. יום השואה זה הזמן שלנו להיזכר בכל זה, ולקבל קצת פרופורציות.

בשוב השם את שיבת ציון היינו כחולמים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

אי אפשר לנתק את הדברים. אנחנו אותם אנשים כמו אלו שחיו לפני 80 שנה. נכון שיש לנו תמיד לאן להתקדם ולשאוף, אבל זה של כל אחד מאיתנו. היהודים בשואה חינכו את עצמם, התמקדו כל אחד בטוב שהוא יכול להרבות סביבו, ובזכות זה אנחנו כאן היום.

מותר לי לבקר את המציאות שאני חיה בה. אבל היום הזה מזכיר לי שאולי מוטב שאעשה זאת בלב, ולא בראש חוצות. יש לי ביקורץ? קשה לי עם המציאות? אולי במקום להתחפר בזה, עדיף פשוט להרבות טוב.

אני מסרבת להפריד בין המציאות של ימינו למציאות של ימי טרום המדינה. רגע לפני שאנחנו מבקרים את הקורבן התורן (למשל שי-לי שינדלר), נזכור שיהודי שחלק את פת הלחם העלובה שקיבל במחנה ההשמדה, ונבחר בחמלה. נבחר בטוב.

כשהייתי קטנה סבא שלי אמר לי: "לא סתם פעם קראנו למאכלים החביבים עלינו קניידעלך, רוגלך וקרפלך, והיום קוראים למאכלים החביבים על הדור הצעיר כיפלי וביסלי. תנסי לחיות גם בשביל אחרים, לא רק בשביל עצמך".

תקשיבו לסבא שלי, הוא איש חכם, אני מבטיחה לכם. אז בשם כולנו, עיתונאים וגיבורי מקלדת אחרים: אני מבקשת סליחה מכל אותם אנשים שמצאו את עצמם נקטלים בגלל שעשו טעות או בגלל שהם שונים מהחברה.

אני לפחות, מקבלת על עצמי להשתדל יותר. לנשום עוד כמה נשימות עמוקות לפני הטור הבא שאכתוב על מישהו ספציפי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הנ"ל הם אלו שצריכים לבקש סליחה, ולא להפך
srugim | 28-04-2022 16:19
/
2
תוהה אם אני...
מנחם | 28-04-2022 19:00
תוהה אם אני בסרוגים או בהארץ. דברים כמו שגרוניך אמר צריך לבקר (אני מדבר על מצב של לפני בקשת הסליחה שלו). עצם ההתנצלות שלך מעיד על כך שהמכה שחיוית מלכתחילה לא היית מספיק כואבת או מכוונת אלייך. על הוקעת דברים פסולים לא רק שאין צורך להתנצל, אלא אסור להתנצל, כי אז לא הוקעת את הדברים..
3
כל הכבוד, יישר...
גוג | 29-04-2022 8:59
כל הכבוד, יישר כח על האומץ לחשבון נפש ולהשתדלות טובה יותר לעתיד. להרבות בטוב ובחמלה במיוחד כלפי השונה מאיתנו זו הדרך. תודה
4
ומי ביקשה סליחה...
הדס סיוון את דוחה!!!! | 30-04-2022 13:41
ומי ביקשה סליחה מהסמרטןט הזקן הגזען?!?! עוד לבנה לגמרי. רק אשכנזיה יכולה לבקש סליחה מסמרטוט גזען כמו גרוניך. הייתי מקיא עלייך הדס סיוון אבל הקיא שלי שווה יותר מימך אם זה מה שאת כותבת. כן לכאןרה ברןר.