טראמפ חסר עכשיו בזירה הבינלאומית - סרוגים

טראמפ חסר עכשיו בזירה הבינלאומית

המנהיג העיקרי והחשוב ביותר שחסר היום בזירה הוא דונלד טראמפ. יש הבדל בין גישתו של טראמפ הריאליסטית ליחסים הבינלאומיים, לעומת גישתו האידיאליסטית של הנשיא ג'ו ביידן

author-image
טראמפ חסר עכשיו בזירה הבינלאומית
  דונלד טראמפ (Max_Elram / Shutterstock) תמונת כותב (צילום: סטודיו אורות מודיעין)

"גם לאחר שהכל הסתיים", סיפר התובע הכללי של ארה"ב רוברט קנדי על משבר הטילים בקובה ב־ 1962 בספרו "איך נמנע העימות", "לא התיר הנשיא [ג'ון] קנדי שום סימני שמחה־לאיד שיאלצו את הסובייטים להתבזות… הוא הורה לכל חברי ועדת־הפעולה ולפקידי הממשל לא לתת ראיונות ולא להצהיר הצהרות אשר יטענו לניצחון כלשהו".

אם כך נהג נשיא המעצמה הגדולה והחזקה בעולם לאחר ניצחון, אפשר היה לצפות מחברי ממשלת ישראל לנהוג בשיקול דעת בהצהרותיהם לנוכח המשבר שהתהווה בין רוסיה לאוקראינה. אבל ציפייה שכזו שמורה לאלה שנותנים בממשלה זו אמון והערכה. לזכותם של המיניסטרים המלהגים אפשר לומר שלפחות התקבלה התשובה לשאלה, "מה יגידו אזובי הקיר?"

עוד באותו נושא

"מתקשים להאמין" בנט ולפיד במסר לממשל ביידן


47

בהודעות הקרמלין בכלל, וסביב המשבר הנוכחי בפרט, ניתן למצוא את מקור ההשראה לממשלת ישראל. והכוונה היא לילקוט הכזבים שחיברה הממשלה, שמתוכו היא מדקלמת מסרים המאשימים את הממשלה הקודמת בכל מחדליה. מההתמודדות הכושלת מול הקורונה, דרך האינפלציה הדוהרת ועד לפייסנות והתבוסתנות מול איראן. כפי שהקרמלין הודיע לפני הפלישה "הרגנו 5 מסתננים אוקראינים", למרות שכל העולם יודע שאין לאוקראינים עניין לפלוש לרוסיה אלא להיפך, כך גם הממשלה הנוכחית מפיצה מסרים הפוכים מהמציאות, למרות שהיא והאזרחים יודעים את העובדות.

בנט ואלקין עם פוטין, ארכיון (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)

שני המשטרים, זה ברוסיה וזה בישראל, אימצו את האגדה על סטאלין כדפוס פעולה לעיצוב התודעה. מספרים שאלמנת לנין התלוננה על התנהגותו של סטאלין, שהיה פוחז ונמהר, עד אשר הזהיר אותה סטאלין: אם תמשיכי בסורך, אמנה במקומך אלמנה אחרת ללנין.

תחושת דז'ה וו להסכם מינכן מלווה רבים בעקבות איומיו של פוטין שהסתיימו בפלישה לאוקראינה.  גם אז, ב־1938, היה מדובר במטורף שאיים על העולם. השוואה נוספת היא חדלון המערב שנובע מהיעדרה של מנהיגות אמיצה. בשנות השלושים של המאה העשרים היה זה וינסטון צ'רצ'יל שנאלץ לנדוד במדבר הפוליטי, וכיום זהו נשיא ארה"ב לשעבר.

המנהיג העיקרי והחשוב ביותר שחסר היום בזירה הוא דונלד טראמפ. את ההבדל בין גישתו של טראמפ הריאליסטית ליחסים הבינלאומיים, לעומת גישתו האידיאליסטית של הנשיא ג'ו ביידן, שאותה ניצל פוטין כשפלש לאוקראינה, אנסה להסביר בשורות הבאות.

אמונה כנה אך תמימה

פרופ' האנס מורגנתאו, אחד מבני הסמכא העולמיים במדעי המדינה, טען  כי "בעלי האסכולה זו [של האידיאליזם]  מניחים כי המוסר הציבורי שרוי רק בשלב  של התפתחות מפגרת וסופו להדביק את רמת המוסר הפרטי. יתירה מזו: על המדינאי הדמוקרטי לדחוק את הקץ ולסייע לתהליך זה להגיע לסיומו בכל ההקדם האפשרי…אמונתם של הליבראלים בטובו של האדם ובאפשרות השלטת הצדק בעולם היא אמונה כנה אך תמימה."

עוד באותו נושא

טראמפ: "מייק פנס לא יחזור להיות סגן הנשיא שלי"


4

הדוגמה הישראלית לתפיסה אידאליסטית כזו היא "הסכם אוסלו". אדריכלי ההסכם האמינו שאש"ף וערפאת השתנו, והגיעו לבשלות, הן בהיבט של השלמה עם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, והן באשר לזניחת דרך הטרור. התפיסה הזו התפתחה בסמינרים משותפים לנציגי אש"ף  וישראלים שנערכו בשנות ה-80 וה-90 על שפת אגם ז'נבה או במקומות דומים  המשרים  אווירה פסטוראלית ואינטימית מתאימה. במפגשים אלו  נוצרה דינמיקה של חברויות בין האויבים 'לשעבר', ומשתתפיה שגו באשליה כי "זוהי תחילתה של ידידות מופלאה". המציאות כזכור טפחה על פניהם של הוגי החזון של "מזרח תיכון חדש". וגם בפניהם של כמה מיליוני יהודים.

ערפאת וקלינטון (Abed Al Rahim Al Khatib/Flash90)

הסמינרים שיצרו את "הסכם אוסלו" התבשלו במוחם הקודח של אנשי אקדמיה הספונים במגדל השן. על מדעי הרוח כתב חוקר הקומוניזם,  רוברט קונקווסט, בספרו "הרהורים על מאה רבת מכאוב", כי הם "מושפעים במידה רבה מרעיונות שאין דבר ביניהם לבין השכלה במובן של הרחבת ידיעותינו ושכלול כוח השיפוט שלנו".

"מטורפים בעמדות שררה"

וודרו וילסון, שהיה נשיא אוניברסיטת פרינסטון בטרם נבחר לנשיא ארה"ב, ואובמה, כבוגר מדעי המדינה של אוניברסיטת קולומביה הם דוגמה למה שתיאר הכלכלן הבריטי הנודע ג'ון מיינרד קיינס, על ה"מטורפים בעמדות שררה ששומעים 'קולות', מזקקים את טירופם מאיזה הגְגן אקדמי ששמעו שנים קודם". ניתן לומר כי  מדיניותו של אובמה "הדיפה ריח של סמינרים", כלשונו של קונקווסט. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, המתומרן ע"י אובמה, ממשיך באותו קו פייסני ותמים.

וודרו וילסון (צילום: שאטרסטוק)

הריאליסטים לעומת זאת הם חסידים של  מאזן כוחות. לתפיסתם, יחסים בין מדינות מתקיימים ומתוחזקים ע"י איום הדדי במלחמה, והוא זה המשמר את השלום. דוגמה לתפיסת מאזן הכוחות אפשר לראות בהסכמים שנחתמו בקונגרס וינה ב-1815, שנערך  לאחר מפלתו של נפוליאון. פרופ' יעקב טלמון סיכם את מטרות הקונגרס באומרו כי מדינות אירופה שהשתתפו בקונגרס, "לא התכנסו כדי לכונן צדק נצחי או שלום צודק,… המשימה היתה, והיא שרירה גם כיום, לייסד מערכת יחסים בה כל אחד מהצדדים יתלונן,… אך איש מהם לא יעז להפר את ההסדר משום שהדבר  לא יהיה כדאי לו."

את חשיבות השמירה על מאזן הכוחות  דימה ואלטר ליפמאן, מראשי האסכולה הריאליסטית בארה"ב, לחוקי הפיזיקה: "המדינאי, שיש בדעתו לקיים שלום, אינו יכול להתעלם מסדר גודל הכוחות, כשם שמהנדס אינו יכול להתעלם מכללי המכניקה של הכוחות הפיסיים… אם הוא אינו עושה כן,… תהא התוצאה מחזור מלחמות-שואה, המתחוללות בעקבות הסדרי שלום הגורמים לעוד מלחמות". את ההתעלמות של ביידן מכללי המכניקה חשים על בשרם אזרחי אוקראינה.

וילסון, שהיה נשיא ארה"ב במלה"ע ה-1, הוא  מן המנהיגים הבולטים  שנקטו גישה אידיאליסטית, עד שהגישה האידיאלסיטית מכונה בפי מורגנתאו "הוילסוניזם כדוקטרינה מדינית". דוקטרינה זו ניסה וילסון ליישם בהסכם ורסאי שלאחר מלה"ע ה-1. לדעת מורגנתאו, לא הבין וילסון "שהאינטרס של ארצות-הברית מחייב את קיומו של מאזן-הכוחות האירופי, ואשר אותו יש להשיג באמצעות תבוסתה של גרמניה,… וילסון היה סבור כי תכלית הניצחון אינה להחזיר מאזן-כוחות חדש ובר-קיום, אלא לשים קץ לכל מאזן-כוחות אחת ולתמיד…"

נאמן לתפיסתו זו, של ביטול מאזן הכוחות,  תמך וילסון בתום מלה"ע ה־1 בהקמת חבר הלאומים, מתוך אמונה ותקווה שהארגון לבדו, ללא הקפדה מצד ארה"ב על כך שגרמניה תקיים את ההסכם, יוכל לשמור על השלום בעולם. תקווה זו התנפצה עם פרוץ מלה"ע ה־2.

הלקח לא נלמד וגם במהלך מלה"ע ה־2 פעל נשיא ארה"ב דאז פרנקלין רוזוולט להקמת האו"ם, כפי שמתאר ריצ'רד אוברי, בספרו "מלחמתה של רוסיה", את ועידת ילטה שנערכה בפברואר,  1945, בחצי האי קרים שבאוקראינה. "לרוזוולט היתה שאיפה בוערת אחת. הוא רצה להעניק תוכן ממשי לאומות מאוחדת. כמו וילסון ב־1918, האמין גם רוזוולט כי אידיאליזם מחודש ביחסים העולמיים יוכל לשים קץ למה שכינה 'שיטת הפעולה החד־צדדית,…מאזני הכוח'. סטלין… סירב לקבל את עקרון ההגדרה העצמית של עמים". את מחיר סירובו של סטלין שילמו המדינות שממזרח למסך הברזל וביניהן , פולין, צ'כיה, הונגריה וגרמניה.

ביידן ופוטין (צילומים: שאטרסטוק)

לאור מצבו הרפואי של הנשיא ביידן כדאי לשים לב לעוד עניין שחוזר על עצמו. לועידת יאלטה הגיע רוזוולט חולה ותשוש. את מקום הועידה בחר סטאלין והנשיא הנכה והחולה נאלץ לטוס אליו כמעט 8,000 ק"מ. רופאיו המליצו לרוזוולט שלא יטוס לוועידה אך הוא שעה לעצתם, ונפטר חודשים לאחר מכן. על השאלה האם ניצלו, סטאלין אז, והיום פוטין, את מצבם הרפואי של נשיאי ארה"ב אין תשובה ברורה, אך מה שברור הוא זה: כפי ש"סטאלין לא רימה את המערב: המערב רימה את עצמו. לא היה דבר בעברו של סטאלין שיצביע על כך שהוא יסכים לוותר לאורך זמן על אופורטניזם פוליטי ואינטרס־אצמי לאומי", כך גם פוטין.

גבאי כנסיה או  רב חובל

בכדי לבחון מהן התכונות הנדרשות  ממנהיג ניתן לקרוא דברים שכתב פרופ' האנס מורגנתאו, על ההבדל, וההשלכות של ההבדל, בין אישיותו של צ'רצ'יל, לבין זו של קודמו, צ'מברליין, בתפקיד ראש ממשלת בריטניה: "מדיניות הפיוס של נוויל צ'מברליין,… שאבה השראתה ממניעים טובים… לשמור על השלום… ועם זאת סייעו קווי-הפעולה המדיניים שלו וגרמו לכך, שמלחמת-העולם השניה תהיה בלתי נמנעת,… לעומת זאת  היו מניעיו של … צ'רצ'יל… מכוונים בדרך אפיק צר… לעבר שלטון אישי ולאומי, ועם זאת היו קווי-הפעולה של מדיניות-החוץ, שנבעו ממניעים נחותים אלה, נעלים בביטחה, מבחינת טיבם המוסרי והמדיני, על אלה שננקטו על-ידי קודמו."

עוד באותו נושא

בוריס ג׳ונסון רומז: יש קשר בין פוטין להמן


16

עוד על התכונות הנדרשות ממנהיג ניתן ללמוד מסיפורה של האונייה "אנדיורנס" אשר הפליגה ב-1914 במסע מחקר הרפתקני לאנטרקטיקה, ונתקעה במשך כשנה בין קרחונים עד שהתרסקה למצולות. את צוותה, שכלל כמה עשרות ימאים, הנהיג ביד רמה הקברניט ארנסט שקלטון, עד שהצליח בתלאות ואלתורים להשיב את כל אנשיו בשלום לביתם. על מנהיגותו אמר אחד מאנשיו: "המנהיג הדגול מכולם עלי אדמות,… חרף כל חסרונותיו ומגרעותיו זה היה סימנו המובהק:… במצב חסר סיכוי, שנראה שאין מוצא, כרע על ברכיך והתפלל לשקלטון".

ספינטו של שקלטון שהתגלתה לפני כשבוע באנטרקטיקה (צילום מסך טוויטר History Hit)

על השוני בין מנהל למנהיג אפשר ללמוד מהמחלוקת שנתגלעה על הנהגת התנועה הרוויזיוניסטית בשלהי שנות ה-20. מאבק שניטש  בין זאב ז'בוטינסקי לבין מאיר גרוסמן, מי שהיה ראש ההנהלה העולמית של הרוויזיוניסטים, ותומך נלהב במאבקו של ז'בוטינסקי להקמת הגדודים העבריים במלה"ע ה-1.  את הפרשה הזו  תיאר אפרים אבן בספרו "הפילוג בציונות":  "גרוסמן לא ידע להעריך נכונה את חלקו של ז'בוטינסקי [בעצם אישיותו] בהתרחבות התנועה ובשגשוגה. היה לו רושם כי עיקר  העיקרים הוא הניהול הארגוני של התנועה, ובתחום זה עלה -לדעתו-… על ז'בוטינסקי…"   את קריאת התגר שלו על מנהיגותו של ז'בוטינסקי ביטא גרוסמן בשאלה: "מה יש בז'בוטינסקי שאין בי?"

דברים אלו תואמים גם את ההנהגה הישראלית הנוכחית, שאינה מבינה את ההבדל בין הנהלה להנהגה, ואפילו מתקשה בניהול שוטף של פכים קטנים כמו קואליציה, שלא לדבר על אתגרים לאומיים שבפניהם היא ניגפת.

בחזרה למשבר הטילים בקובה, המהדהד ברקע הפלישה לאוקראינה, חשוב לומר שעל אף שהנשיא ג'ון קנדי פתר את הסכסוך ומנע מלחמת עולם גרעינית, הרי שהוא לא יצא וידו על העליונה באופן מלא. בנוסף לכך, לא מן הנמנע כי משבר זה הוא תוצאה של החולשה אותה הפגין קנדי לנוכח הקמתה של חומת ברלין ע"י בריה"מ. כמו לפני שישים שנה גם עתה חשים הרוסים בחולשת המערב ומנסים להשיב את רוסיה לימי תפארתה האימפריאליסטית. גם אם המלחמה באוקראינה תסתיים בקרוב, והרוסים ייסוגו, הלקח שניתן ללמוד מהתנהלותם של קנדי וביידן הוא מה שאמר פעם יצחק רבין: "מלחמה שנמנעה היא הטובה מכל המלחמות".

המשבר המנהיגותי העולמי שאיפשר את ההשתוללות הרוסית, הוא תוצאה של עליית השמאל באירופה כמו בשנות השלושים. המצב דוחק את העולם החופשי להחליט איזה מנהיגים הוא מעדיף. כאלו כמו רב החובל שקלטון, הנשיא דונלד טראמפ וראשי הממשלה צ'רצ'יל, או כאלו שעליהם אפשר לצטט את מה שנאמר על קלווין קוליג', אחד מנשיאי ארה"ב בעבר: "גבאי כנסיה מלידה בקהילה  כפרית שנקלע במקרה לעניינים גדולים."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
43 תגובות - 31 דיונים מיין לפי
1
וואו עמוק. יש...
חיפאי | 18-03-2022 15:35
וואו עמוק. יש לתקן רזוולט. אך הוא *לא* שעה לרפאיו
2
חחחחח אף התייחסות אחת...
א | 18-03-2022 18:22
חחחחח אף התייחסות אחת לכך שטראפ דווקא מצודד בפוטין
3
ברור שטראמפ מזמן...
אורי | 18-03-2022 18:52
ברור שטראמפ מזמן היה עוצר את פוטין ועושה הסכם טוב לכולם
???????????? ...
שפוי | 18-03-2022 20:20
????????????
4
טראמפ הוא הפירומן...
מישהי | 18-03-2022 18:53
טראמפ הוא הפירומן שהיה מלבה את האש, אחרי שעזר לפוטין להחליש את נאטו והכריז שהפלישה לאוקראינה היא למטרות שלום.
5
לא אתפלא שיום...
כמיל | 18-03-2022 20:13
לא אתפלא שיום אחד יתברר שאת תואר הד״ר קנית מאיזה אוניברסיטה ליגה ז׳ במולדובה.
זה דוקטור??...
אמריקה | 18-03-2022 20:41
זה דוקטור?? טמבל מושלם!
6
זה דוקטור? טמבל...
אמריקה | 18-03-2022 20:40
זה דוקטור? טמבל מושלם
7
כל כך הרבה...
סמי | 18-03-2022 21:05
כל כך הרבה שטויות וחוסר הבנה. ניתוחים בדיעבד, ראשית צרציל לא היה מושחת וקיבל שוחד, אגב יום אחרי הניצחון הבריטים העיפו את צרציל בכדי לשמר דמוקרטיה ליברלית
8
טראמפ היה ממליץ...
עמי | 18-03-2022 21:05
טראמפ היה ממליץ לכולם לשתות אקונומיקה
, אוי...
משענת קנה רצוץ | 19-03-2022 7:12
, אוי ואבוי אם אוקראינה הייתה צריכה לסמוך על טראמפ...
9
כתבה עלובה שמעידה...
הערה | 18-03-2022 21:19
כתבה עלובה שמעידה על רמת כותביה, לא שווה את הנייר שכתוב עליו
אבל הכתבה...
רוני | 22-03-2022 9:35
אבל הכתבה לא כתובה על נייר..
10
עוד הגיגים של...
UN | 18-03-2022 21:25
עוד הגיגים של חמור מלומד המבקש להציג את כישלון האופטימיסטים מבלי להציג את הצלחת החרדטיסטים להוביל את העולם למקום טוב ... תוך שהוא נשען על שקרים כהסכם אוסלו ..שתכלס הינו מימוש מורשת בגין הליכוד והציונות הדתית - מפדל שהכירו ראשונים בקיום עם פלשתיני ונתנו לו אוטונומיה
11
עצוב שהמגיבים לא...
אשר גינצבורג | 18-03-2022 21:44
עצוב שהמגיבים לא קוראים את הכתבה ומגיבים רק לכותרת. הכתבה מאוד מתונה בעיקר כאשר מוזכר בה וודראו ווילסון שהוא אביהם הרוחני של כול הדמוקרטים המודרנים ומייצר הקונספט האימפריליסטי האמריקאי.
, אתה...
יחי ההבדל הקטן | 19-03-2022 7:11
, אתה צודק. אבל גם עצוב שהכותב מכניס את טראמפ חולה הנפש ואת צ'רצ'יל לאותה רשימה.
12
דונלד טראמפ זה...
חגי שובל | 18-03-2022 21:54
דונלד טראמפ זה צרציל? כמה שטוף מוח צריך להיות כדי לקרוא לבור ועם הארץ שליקק לפוטין ולקים הצפון קורייאני פירק את נאטו וזירז את הפצצה האיראנית צרציל. יאוש...
13
הדגנרט טרמפ לא...
גדי | 18-03-2022 22:29
הדגנרט טרמפ לא חסרבאף זירהה ולאף אחד
14
אם טראמפ היה...
אברי מנץ | 18-03-2022 23:31
אם טראמפ היה בשלטון פוטין לא היה פולש.נקודה.
הוא לא היה...
אורן | 19-03-2022 14:25
הוא לא היה פולש לאוקריאנה אבל היה מפמפם את טראמפ והופך אותו לאוליגרך הביית שלו (סוג של כלבלב )
, ברור....
רפה שכל שמסוכן לשלום העולם | 19-03-2022 7:09
, ברור. הרי טראמפ תמך בפוטין ואמר שתוכניתו גאונית....טראמפ הוא גרופי של פוטין ומעריץ אותו...
15
מתגעגעים לבנימין נתניהו...
שי | 19-03-2022 0:00
מתגעגעים לבנימין נתניהו שהיה מטפל במשבר בחוכמה,מנטרל את הזקן הפרוגרסיבי בבית הלבן ודואג לאינטרסים של ישראל בהסכם הגרעין והכל בראש זקוף ומורם כיאה למנהיג מרשים
מעניין איך...
חיה | 19-03-2022 15:10
מעניין איך נתניהו היה מנטרל את הזקן בארהב. הנאום החצוף שלו עזר במשהו? אירן קרובה ניום לפצצה בזכות הנשיא האידיוט טראמפ וראש הממשלה היהיר וחסר ההבנה הפוליטית שדחף אותו לותר על ההסכם.
מרשים ועשיר יותר...
ארזז | 19-03-2022 14:22
מרשים ועשיר יותר על חשבון הציבור
, נתניהו...
לא קצת הגזמנו ? | 19-03-2022 7:08
, נתניהו היה מטפל במשבר ??? היה דואג לאינטרסים של ישראל בהסכם הגרעין ??? לא ראינו מה העלתה דאגתו לישראל בעבר, בעת חתימת הסכם הגרעין המקורי ? לא ראינו כיצד טיפל בעבר במשברים - מול טורקיה , מול חמאס, מול ארהב ? התקפלות טוטאלית, ללא חזון וצפיית העתיד. אז במלחמה המורכבת בין רוסיה לאוקראינה הוא היה מטפל ?
16
טראמפ חסר בזירה...
ברק | 19-03-2022 8:18
טראמפ חסר בזירה הבין לאומית? טראמפ שניסה לפרק את נאטו?, טראמפ שהעניק את סוריה לפוטין? טראמפ ניסה לפרק את בית הדין לפשעי מלחמה? טראמפ שהחל מלחמת סחר עם קנדה, אירופה, בין ומי לא? טראמפ שניסה לעצור נשק לאוקראינה? טראמפ שבגד הכורדים ונתן לטורקים היתר להרוג אותם? טראמפ שהצליח לפרק את ארצות הברית מכל בעלות בריתה - מאירופה דרך קנדה, מקסיקו אוסטרליה ומי לא. טראמפ נביא אמריקה תחילה ששמה פס על כל מי שאינו אמריקה? טראמפ שליוזמות שלו לא הצליח. לרתום שום מדינה נוספת? טראמפ שדולת הכותרת של שלטונו היא הפרה סיטונית של הסכמים? טראמפ שהסביר שהדרך להשיג דברים היא בביריונות? טראמפ ששיבח את פוטין על הפלישה לאוקראינה? הוא מכל האנשים בעולם חסר?
17
הכותב שמתגעגע לטראמפ...
אוי לבושה. אין תחתית לחבית | 19-03-2022 9:54
הכותב שמתגעגע לטראמפ כנראה רפה שכל בדיוק כמו הנשיא הטיפש בתולדות ארצות הברית. טראמפ הוא בעל יכולת שכלית של ילד בן 8. לא מסוגל לקרוא דוח מודיעין. לא מסוגל לנתח מצב מורכב. נתון להשפעה בקלות ולכן פוטין מצד אחד ולעיתים גם ביבי עשו בו כרצונם.
18
עוד דוקטור כמו...
אחת שקראה | 19-03-2022 10:04
עוד דוקטור כמו אבישי בן חיים שלא ברור איך קיבל את התואר. אבל בטח הוא מקבל משכורת מהאחים קוך או מפורום קוהלת.
19
לא רק עכשיו...
יעל | 19-03-2022 12:14
לא רק עכשיו חסר...
20
בעיקר ביבי חסר...
יעל | 19-03-2022 12:15
בעיקר ביבי חסר עכשיו ותמיד
.....
ביבי איש של נאומים, לא של מעשים | 19-03-2022 19:35
.. וכי מדוע ביבי חסר?
21
לאיש תואר דוקטור...
אזהרה לציבור | 19-03-2022 12:51
לאיש תואר דוקטור מאוניברסיאת אריאל. מוסד שרמתו האקדאמית נמוכה מים המלח.
22
דוקטור עלק. במשבר...
יואל אפריאט | 19-03-2022 13:17
דוקטור עלק. במשבר הטילים האמריקאים הפסידו, הם היו צריכים לסלק את הטילים מאירופה לפני שהרוסים הוציאו את הטילים מקובה. מי שניצח זה הרוסים והם שמרו על פרופיל נמוך, התאים להם נשיא הולל ואיפש בבית הלבן
23
טראמפ האידיוט שפוטין...
חיה | 19-03-2022 15:12
טראמפ האידיוט שפוטין עשה ממנו צחוק
24
טראמפ הריאליסט לא...
האירנים קרובים מתמיד לפצצה, וההסכם הבא יהיה גרוע יותר מההסכם שיזם אובמה ב-2015 | 19-03-2022 17:52
טראמפ הריאליסט לא העז לתקוף באיראן אחרי שביטל הסכם הגרעין שיזם אובמה, והתוצאות לפניכם היום
25
נכון מאוד. קשה...
דוד | 19-03-2022 18:59
נכון מאוד. קשה מאוד בלעדיו.
26
מלחמות, כולל מלחמות...
כאלה הם החיים | 19-03-2022 20:50
מלחמות, כולל מלחמות עולמיות, היו משחר ההסטוריה. החל ממצריים, אשור ובבל בעת העתיקה, ועד לרוסיה של פוטין בימינו, מעצמות ניסו להשתלט על יותר ויותר ארצות ושטח, מסיבות ומנימוקים שונים ומשונים. הניתוחים שבדיעבד, הם ניתוחים מלומדים שלא תמיד מדייקים - ולא תמיד ניתן להסיק מהם לעתיד. ואגב, היטלר פלש לרוסיה כשמולו ניצב מנהיג קשוח, וממש לא ליבראלי רכרוכי בעל אידיאולוגיות ניאו-דמוקרטיות - סטאלין. אז עם כל הכבוד לניתוח של הכותב - טראמפ הוא ממש לא המנהיג שאני מייחל לו. איש לא יציב נפשית, בעל ידע מצומצם, חסר יכולת למידה והבנת תהליכים מורכבים, מושחת ובריון בעל אגו ענק שמעריץ דיקטטורים כמו קים הצפון קוריאני ופוטין הרוסי.
27
טראמפ חסר? האיש...
יוסל | 19-03-2022 20:56
טראמפ חסר? האיש שהגדיר את מהלכיו של פוטין גאוניים? ההשוואה לצ'רצ'יל מראה שאתה יכול להחליף את קטורזה. לא ידוע לי שצ'רצ'יל כינה את מהלכיו של היטלר גאוניים.
צודק ...
רובש | 19-03-2022 22:07
צודק
28
דר שלם, אתה...
רודפי הבצע בלטון | 19-03-2022 23:05
דר שלם, אתה שייך לדור המטורפים המעריצים של טראמפ ונתניהו , שני אנשים שכל כל פעולתם רק למען עצמם, רודפי בצע וסחטנים כספיים. גם אתה מאלה ? טראמפ ונתניהו קירבו את הפצצה הגרעינית של איראן יותר מכל מנהיג אחר בעולם, טראמפ ונתניהו חתמו הסכמי שלום עם מדינות האמיריות וציידו אותם בנשק מתקדם ועכשיו הם נפגשות עם אסד רוצח מטורף , שעסק ברצח עם בתמיכת פוטין שהוא עכשיו רוצח עם. כולם חדברים של נתניהו. מנהיגי עולם לשעבר ובהווה כמו ארדואן , פוטין בולסנרו , ההונגרי ואחרים שכדי שיקברו בסוף בארונות מלאי כסף הורסים, הורגים רוצחים אתהעולם.
29
סרוגים מחפופים
עוזר למתקשה | 20-03-2022 14:38
יש מצב אתם מעודדים את הפח אשפה המוסרי הזה שליקק לפוטין? אלוקים ישמור תראו את מסיבת העיתונאים האחרונה של טראמפ ופוטין לפני כתבה כזו! ניסה למכור לנו את פוטין כהבתולה מריה. סרוגים האם גם אתם פח אשפה? כי אף אחד בארץ עוד לא פרסם כתבה כזו
30
העולם בהחלט "זקוק" לטראמפ
יונה | 20-03-2022 14:58
העולם ממש זקוק למישהו שיסכן את כדור הארץ ממקום מושבו בבית הלבן, שיסכן את הדמוקרטיה הגדולה בעולם שבקושי שרדה 4 שנים אותו בתור הנשיא היחיד במאות האחרונות שלא זכה מעולם בתמיכת רוב המצביעים בארצות הברית והפך לנשיא רק בגלל השיטה הדפוקה שלהם. העולם בהחלט זקוק למנהיג שיחזק דיקטטורים ויחסל את הליברליזם במלוא מובן המילה. נ.ב. התגובה היא סאטירית וכל מי שמפרש אותה ברצינות עושה זאת על אחריותו בלבד.
31
הכתבה מעניינת, רק...
רוני ש. | 24-03-2022 10:05
הכתבה מעניינת, רק לא ממש מובנת... בפרט איך טראמפ קשור אליה, במה מוצלחותו שאילו היה רמ היה עוזר במניעת מלחמת פוטין..