היום בהיסטוריה: לוחם השייטת שתפס רימון ביד - סרוגים

היום בהיסטוריה: לוחם השייטת שתפס רימון ביד

בליל י"ט באדר א' תשל"ג פשטו כוחות צנחנים ושייטת 13 על מחנות מחבלים בצפון לבנון. אילן אגוזי שהיה קצין בשייטת תפס רימון שנזרק על ידי החיילים וניסה להרחיקו. הוא איבד עין ויד, והחיילים ניצלו. הוא עוטר בעיטור העוז

היום בהיסטוריה: לוחם השייטת שתפס רימון ביד
  אגוזי מקבל את עיטור העוז עם אשתו, מפקד השייטת ומפקד חיל הים (אמנון בן ציון, עתלית)

היום בהיסטוריה: לוחם השייטת שתפס רימון ביד וזכה לעיטור העוז ועיטור המופת

"האינסטינקט היה לבעוט או לברוח. אם הייתי בורח אנשים היו נפגעים כמה אפשר לברוח? חשבתי לבעוט בו אבל פחדתי לפספס. ואז החלטתי בשבריר שניה להרים את הרימון ולזרוק". לפעמים גם כשמנטרלים רימון ומצילים אחרים נשארים בחיים זהו סיפור תושייתו של אילן אגוזי.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת הרבנות הראשית לישראל

 

כשהלכו וגברו פיגועי הטרור נגד יעדים יהודים וישראלים ברחבי העולם כשהשיא היה רצח י"א הספורטאים במינכן החליטה מדינת ישראל על מדיניות חדשה, לפיה יש לעבור לתקיפה: צה"ל יהיה היוזם של עיתוי הפעולה, מהלכיה ומקומה. התקיפות כללו חיסול ראשי המחבלים, ופשיטות על יעדים ומחנות של המחבלים. ייחודם של הפשיטות בשיתוף הפעולה ביו חיל הים שייטת 13 וכוחות חי"ר, צנחנים ומטכ"ל.

מבצע ברדס 54

חודש וחצי לפני מבצע "אביב נעורים" המפורסם יצא צה"ל לפשיטה הראשונה והיזומה על מחנות המחבלים בעומק לבנון, מצפון לטריפולי מבצע ברדס 54-55. מטרות הפשיטה היו חיסול מחבלים ומחסני הנשק ולאסוף מסמכי מודיעין.

בליל י"ט באדר א' תשל"ג (20-21.2.73) פשטו כוחות צנחנים ושייטת 13 על מחנות המחבלים. הכוחות הפושטים התחלקו לשני יעדים, "אל בארד" שזכה לכינוי "אהובה", ו"אל באדווי" שזכה לכינוי "גאולה". רב סרן אילן אגוזי פיקד על כוחות השייטת שהיו אחראים על הורדת לוחמי החי"ר אל החוף.

הכוח בפיקודו של אילן הצטרף לכוחות הפושטים על מחנות "גאולה". במהלך ההסתערות אחד החיילים זרק רימון אל עבר אחד החלונות. החייל לא הבחין שהחלון היה מסורג והרימון חזר אל עבר הכוח. החיילים צעקו רימון ואילן התכופף אל הרימון, הרים אותו במטרה לזרוק אותו שוב. אך הרימון התפוצץ לאילן ביד. ואילן ספג את כל הרסיסים התעוור בעינו ונקטעה ידו. אף אחד מחיילי הכוח לא נפצע.

למרות שאילן נפצע קשה מאוד המשיך לפקד על חייליו עד שאיבד את הכרתו וחולץ ע"י מסוק שנחת באומץ לב בלב המחנות.

אילן עוטר בעיטור העוז. ארבע שנים קודם לכן קיבל אילן את עיטור המופת בפשיטה על האי גרין, גם שם למרות פציעתו מרימון המשיך להילחם.

לאחר שעבר שיקום חזר אילן לשירות בשייטת נלחם במלחמת יום כיפור, והשתתף במבצעים רבים.

מבצע ברדס נחשב למוצלח במיוחד והיווה מעין תרגיל הכנה למבצע "אביב נעורים". אך לא זכה להכרה ולתהודה מכיוון שלמחרת הסתבכה מדינת ישראל בהפלת מטוס אזרחי מעל סיני והוא עמד בצילו של מבצע "אביב נעורים" שזכה לתהילה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו