היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת הרבנות הראשית לישראל - סרוגים

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת הרבנות הראשית לישראל

הנציב העליון קיבל את מסקנות "ועדת בנטוויץ'" ובט"ז באדר ב' תרפ"א נבחרו הרב קוק פה אחד לרב הראשי האשכנזי והרב יעקב מאיר ל'ראשון לציון' ולרב הראשי הספרדי

author-image
היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת הרבנות הראשית לישראל
  הרב קוק בשנת תרפ"ח

היום בהיסטוריה: 101 שנה להקמת הרבנות הראשית לישראל

כשהסתיימה מלחמת העולם הראשונה ובריטניה כבשה את הארץ, הרברט סמואל הנציב העליון הראשון היה מעוניין להכניס סדר בעניינים הדתיים ובמשפט הדתי של העדות השונות, שנמצאו בחוסר סדר ובאי הסכמה מוחלטת אחת עם השנייה ובתוך העדות עצמם. לצורך זה הקים הנציב את "ועדת בנטוויץ" שתבחן את מעמד ה'חכם באשי' והמצב המשפטי הדתי שבין העדות.

בירושלים עצמה רבה הייתה המהומה בין העדות השונות. האשכנזים היו מפוצלים לעשרות כוללים ונשענו על כספי החלוקה, ומתח רב שרר בין האשכנזים לספרדים בנוסף מחלוקת ניטשה בין רבני היישוב הישן האם לשתף פעולה עם בני היישוב החדש אעפ"י שברובו איננו שומר תורה ומצוות או שאין כל מקום לשיתוף פעולה שכזה.

עוד באותו נושא

היום בהיסטוריה: 38 הרוגים בפיגוע בטיסת סוויסאייר

במצב כזה רק רב אחד יכול היה לאחד את השורות ולהביא לייצוג גאה מול שלטונות המנדט, הרב אברהם יצחק הכהן קוק. כדי לא להחריף את יחסיו עם הרבנים שהתנגדו למינויו ולהימנע ממחלוקות ומריבות שיקשו עליו למלא תפקיד חשוב זה. לא מיהר הרב קוק לקבל על עצמו את משרת רבנות ירושלים משרה שהוצעה לו עוד בימי שבתו באירופה.

רק לאחר שהוגש לרב קוק בביתו "כתב רבנות" לרב העדה האשכנזית של ירושלים, על ידי נציגי כל הכוללים, גבאי הישיבות ומוסדות החסד החשובים בעיר, ניגש הרב להגשים את חזונו להקים בית-דין גדול כללי בירושלים, שבו ישבו כל גדולי התורה המצויים בארץ-ישראל. בית דין זה יהווה גרעין קבוע לאסיפת רבני ישראל, שתעסוק בענייני ההנהגה הרוחנית של האומה כולה.

במקביל לפעולותיו של הרב קוק, הנציב העליון קיבל את מסקנות "ועדת בנטוויץ'" בדבר הצורך בהקמת רבנות ראשית לארץ-ישראל, לשם כך הוא הקים ועדה מיוחדת שהחלה בהכנות לבחירתה.

חילונים לא יפגעו בסמכותה של הרבנות הראשית

רבני היישוב הישן התנגדו בחריפות להקמת הרבנות מהחשש שזאת תהיה רבנות מטעם והוציאו כרוזים חריפים כנגד המהלך, וביום כינוס ועידת היסוד של הרבנות הראשית קראו ליום צום. לעומתם רבני הפרושים והחסידים קראו ליום שמחה ביום זה. כל ניסיונותיו של הרב קוק לשכנע את אותם רבנים עלו בתוהו.

גם אנשי היישוב החדש שאינם שומרי תורה ומצוות ניסו לקבוע את אופי הרבנות ותבעו לנציג משלהם במועצת הרבנות ושהרבנות לא תתערב בחיי הרוח והחברה של הפרט והכלל ביישוב היהודי בארץ. דרישות אלו נדחו בתקיפות רבה על ידי הרב קוק, שראה בכך פגיעה בסמכותה של הרבנות הראשית כמנהיגות הרוחנית-דתית העליונה של היישוב כולו, האמורה להשפיע על כל תחומי החיים.

בט"ז באדר ב' תרפ"א (1921) נבחר הרב קוק פה אחד לרב הראשי האשכנזי, והרב יעקב מאיר נבחר ל"ראשון לציון" ולרב הראשי הספרדי. למרות הקשיים מבית ומבחוץ פעל הרב קוק ללא לאות וללא מורא והתגלה כמנהיג רוחני דתי משכמו ומעלה, במאורעות תרפ"ט, פרשת הכותל, עמידה לצידם של החשודים בפרשת ארלוזורוב, ודאגה לאשרות עליה מעל למכסה לרבנים וראשי ישיבות.

הרבנות הראשית תפסה את המקום הראשון בין מוסדות היישוב, ופעלה רבות לאחדות בעם ולחבר בין היישוב הישן לחדש. אך ראשי היישוב לא ראו בעין יפה את התערבותם בדיונים פוליטיים ושאלו לעצתם רק בשאלות דתיות. פועלו החשוב האחרון של הרב קוק, מספר חודשים לפני שנפטר, שהייתה לו השפעה ארוכת טווח לשנים רבות באחדות היישוב,  היה ההחלטה על הקמתן של המועצות הדתיות שמטרתם ליצור קהילה אחת שלה תהיה כשרות אחת ובית דין אחד.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
יום עצוב בתולדות המדינה
המורה להיסטוריה | 17-02-2022 19:37
מוסד הרבנות הראשית הוא מוסד יקר ומיותר. סידור עבודה לאלפי גברים דתיים וחרדים, ומנגנון רשע שמתעלל בנשים ובחסרי ישע. הרבנות הראשית היא אחד ממקורות העוול הגדולים במדינה, ואחת ההוצאות הכי מיותרות שיש. בושה שיש לנו ממסד דתי שהמדינה מממנת.
2
הרבנות הראשית
א מאן | 23-02-2022 15:41
מצער לראות שהרבנות שבוייה בידיי הגורמים שלא מכירים בה ןבפסיקו תיה