אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר

עיקר העיסוק בפרשיית ולדר שוב מוחמץ כמו עיסוק בסיפורים דומים מהעבר. רוחה של התקשרות הכללית שולטת בקרבנו בשיח, בתוכנו, בצורתו ובעיקר בטפל והצהוב שבו, ורבים מאיתנו נגררים לשם

ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר

בימים שאחרי התפרצות הפרשייה האומללה של חיים ולדר לחיינו, נוצרה טלטלה לא מועטה בעיקר בקרב הציבור הדתי שולדר כלל לא בא ממנו.

עוד באותו נושא

מי שחשפה את חיים ולדר משתפת בקושי: צפו בהצצה


36

תהיתי רבות לפשר המלל הרב שפרץ וכמעט וגרם לשסע בקרב חלקים בקרב הציבור. עד היום יש מידידיי שזועמים עליי ללא ששמעו ממני אף מילה בעניין כי אולי אני חושב לא כמותם אלא כמו…

לצערי, עיקר העיסוק בפרשייה דנן שוב מוחמץ כמו עיסוק בסיפורים דומים מהעבר. רוחה של התקשרות הכללית שולטת בקרבנו בשיח, בתוכנו, בצורתו ובעיקר בטפל והצהוב שבו, ורבים מאיתנו נגררים לשם.

האם זה באמת חשוב את מי הטריד, כמה הטריד והנבירה בתוככי הרפש של המעשים?

האתגר שפרשייה קשה זאת מעמיד בפנינו הוא, איך אישים רבי פעלים שהטיבו עם הפרט והחברה נופלים לשוחות אלו, ועיקר העיקרים איך נמנע את הפוגענים הבאים, ובשפה בית מדרשית – איך בונים זהות דתית נקייה וטהורה בתוככי המורכבות של חיים רוויי יצרים ואתגרים?

כמובן, בשורות אלו אין ביכולתי לפרוש משנה סדורה בעניין, אך כקריאת כיוון אכתוב בקצרה.

עוד באותו נושא

פרשת ולדר: אל תאמינו לאף אחד רק בגלל שהוא רב גדול


47

יצר הרע הוא מלך זקן וכסיל שלא נולד אתמול עם האינטרנט. לפתח חטאת רובץ. הוא שם מאז ומתמיד, אך בכל תקופה היסטורית הוא עוטה לבוש אחר המתעתע בנו ומוליך אותנו שולל והכרח להבין את כללי המשחק החמקמקים שלו.

לפני כ-113 שנה הוזמן אבי הפסיכואנליזה ז.פרויד לאמריקה לחגיגות 20 שנה להקמת אוניברסיטת clark ושם נשא 5 הרצאות על משנתו הפסיכולוגית הנרקמת.

כשהספינה התקרבה לחופי אמריקה, אמר פרויד לתלמידו ק.ג.יונג שהצטרף למסעו: "הם לא מבינים את זה, אבל אנחנו מביאים להם את המגפה". ובעצם פרויד התכוון שמשנתו הולכת לשנות את ולהשתלט על התפיסה האנושית ביחס למיניות (כמה שצדק..), בהגדירו את יצר המין ככוח מרכזי ואבסולוטי כמעט המניע את האורגניזם האנושי והתנגדות אליו תייצר הפרעות נפשיות.

עוד באותו נושא

הרב טאו במכתב הסבר על היחס לפרשת חיים ולדר


198

לתפיסה זאת השלכות רבות שחלחלו לאיטן לאורך השנים לכל שדרות החברה. תפיסת האדם כיצור מיני המונע מדחפים ארוטיים דחקה לקרן זוית את החלקים הנאצלים שבאישיות האדם ובכלל זאת את יכולת הבחירה שלו.

גישה זאת יוצרת טולרנטיות לחולשותינו וקבלתן המוחלטת כטבע ראשון של האדם. מכאן הדרך קצרה לויתור ולייתור שאיפות של טהרה וקדושה, וליישור קו עם חולשות אנושיות ומכח זה הבניית תפיסה שלמה הנותנת לגיטימציה לשחרור מיני בחסות ההלכה וד"ל.

גישות אלו לא פסחו על הציבור הדתי, ואף לא לדאבון הלב על חלק מהשיח בבתי המדרש מסויימים. ראו איך השיח המיני הפך להיות לגיטימי על צורותיו השונות בפרהסיה הציבורית, ושפה צנועה ונקייה הפכה לארכאית ומיושנת.

אין כוונתי להימנעות מעיסוק בסוגיות של צניעות. ברור שחובתינו ללמד זאת, אך חלף יחס שמבקש לרומם ולטהר את חיינו מהסתערות החושים, נשאבנו למגרשו של הליבידו הפרויידני ואחר כבוד עטרנו את ראשו בכיפה ושביס וממילא הכל כמעט מותר, בהיות והתכנים נותרו כשהיו.

עוד באותו נושא

סיוון רהב מאיר: "חטפתי כאפה מפרשת חיים ולדר"


49

את המושגים טהרה, איפוק ועידון החליפו שלל ביטויים הישר מבית היוצר של הוליווד. אם אנו רוצים להוציא יקר מזולל, הרי שהלימוד הגדול שמתחייב ממשברים אלו, ראוי שהדגש המרכזי בעיקרו ייושם על כנות פנימית ומוסרית ביחס לחולשות האדם ובפרט אלו שהשתרשו משחר טל הילדות.

בירור מעמיק בסוגיית התשובה והתיקון, מה בין התמודדות יצרית נורמלית לבין פרוורסיה שמחייבת טיפול מקצועי, ועוד פרק בכוח הבחירה והרצון של האדם בהיות וסיטואציות מעין אלו עשויות לערער את אמון האדם בעצמו ובטוב שבו.

מן הראוי לראות בפרשיות כאובות אלו כמיקרוקוסמוס שמצוי בפוטנציאל האנושי של כולנו, והרשות נתונה לעדנו ולטהרו או חלילה להיות מסור לכבליו.

ונסיים בדברי רבנו הגדול הרמב"ם: "רְשׁוּת כָּל אָדָם נְתוּנָה לוֹ: אִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ טוֹבָה וְלִהְיוֹת צַדִּיק – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ; וְאִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ רָעָה וְלִהְיוֹת רָשָׁע – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ. וְעִקָּר זֶה – עִקָּר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּד הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
תרדו מהוריד
די | 25-01-2022 9:13
כמה אפשר להיות סדיסטיים,?בין אם הוא עשה ובין אם הוא לא עשה את המעשים המיוחסים לו,הוא סיים את חייו בצורה טראגית,כמה אפשר להנות מהדם השפוך?כמה אכזריים אפשר להיות?יש לו משפחה,אשה, ילדים ,הוא לא דמות רחוקה מההסטוריה ,כל אחד יודע להכות על חטא על החזה של השני,נהפכתם לדעאש,נהנים לערוף ראשים ומתמוגגים למראה הראש הערוף,כמה לכל הרוחות אפשר לרקוד על הדם?האם שמעתם על הפסוק,לא תאכלו על הדם?
אתם
הסבא מנוברדוק | 25-01-2022 13:51
אתם לא דואגים לנפגעים,ההתעסקות האובססיבית שלכם לא תורמת להם כלום ,אדרבה רק מזיקה להם,אתם מספקים את יצר הסדיזם שלכם כביכול בשם הדאגה לנפגעים,תפסיק לשקר את עצמך
חשבת על הנפגעים?
כמה הם סובלים | 25-01-2022 9:59
תתחיל לחשוב על הנפגעים
2
בהחלט בכל אדם...
אין להתעלם מין הבעיה... | 25-01-2022 9:48
בהחלט בכל אדם יש צדדים שונים, מגוונים ולעיתים אפילו סותרים. אבל הכותב מנסה להמעיט מכוחו של היצר המיני ולמעשה לפעול כפי שמקובל במחוזותיהם של הדתיים והחרדים - להתעלם ולהדחיק. זו לא הייתה גישת היהדות בעבר. היהדות לא התעלמה מכוחם של המיניות ושל היצר המיני - החל מסיפורי התנך, דרך דברי המשנה וכלה בגמרא. בדורות מאוחרים הפכה המיניות למשהו טמא, אסור ומודחק. צריך לחזור אל המקורות ולהתייחס למיניות כדבר קיים ובריא שיש לתעל אותו לצד החיובי והבונה. אשר לולדר - בשכמותו צריך להילחם בשיא הכוח. צריך לעודד ולתמוך במתלוננות. יש להגיד בגת ולספר בחוצות אשקלון. לא לדחוק ולא להדחיק.
3
אתה פשוט מטומטם...
זיגמונד | 25-01-2022 11:03
אתה פשוט מטומטם עם זקן ארוך
4
חוץ מהאתרי זבל סרוגים / ערץ 7, כולם שכחו מזה
שרי בריקמן | 25-01-2022 13:43
תטפלו באנסית מהאולפנה, תטפלו בפדופיל אלון, ובפדופיל שיינברג. תדאגו לזבל שלכם, ותפסיקו להתעלק על הציבור החרדי שווה עשרות מונים ממכם.
נכון ...
אברהם בטיטו | 26-01-2022 20:39
נכון
כואב לי...
כואב | 25-01-2022 15:12
כואב לי לראות את השנאה שלך. זה כל מה שיש לי לומר.
מכח
אחד העם | 25-01-2022 14:13
כנראה מכח הערבות המשותפת עם כולם, אתם מראשי הצועדים במצעד המשכב זכר ,לכן אתם גם דואגים להרוס את השבת, הכשרות ,הפלאפונים הכשרים ,להגביר את ההתבוללות והזימה בכל הארץ ,הערבות ההדדית בוערת בנשמה הטמאה שלכם לא נותנת לכם מנוח
עם אחד?
נתן העזתי | 25-01-2022 14:09
עם אחד ?כבר מזמן לא ,אתם שייכים כבר מזמן לנוצרים הפרוטנסטנטים דינכם כמו הכותים הצדוקים והקראים
אנחנו עם...
ערבות | 25-01-2022 14:01
אנחנו עם אחד. ערבים זה לזה. אכפת לי מכל אישה שניפגעת, לא משנה מאיפה היא מגיעה.
5
ומה עם חינוך צעירים למוגנות
חולה אחד,עשרות נפגעו | 25-01-2022 13:55
צריך גם לחנך את הצעירים למוגנת להגנה על גום ובעיקר על נפשם. העובדה שתמיד אין מתלונננים גלויים - זה בגלל שאין להם גיבוי ציברי ורבני זה יותר חשוב - מלחנך רבנים להתגבר על יצרם
6
דיבר ולא אמר כלום.כשלון שלנו כחברה הוא שרצחנו
חד | 25-01-2022 13:59
בן אדם עי הביוש הקטלני בלי שהיה ראוי לעונש מוות. אפילו אייכמן זכה למשפט צדק ורק לאחר מכן הוצא להורג.
אמן שכל מגיניו יעברו את מה שעברו הקורבנות
אמן שכל מגיניו יכירו | 25-01-2022 14:48
הם או מישהו ממשפחתם - אמן כן יהי רצון ששחצנים יקבלו קצת ענווה אם זה היה מישהו שאינו רב גם אז הייתם מגנים את הגינוי??
7
מה הקשר לפגיעות מיניות? מה שקראת לו "צהוב" זה
לב העניין | 25-01-2022 14:54
לב העניין
8
אולי הרב עצמו...
חיים | 25-01-2022 16:30
אולי הרב עצמו החמיץ את הנקודה. הגישה הזאת הביאה עלינו את השתיקה וההסתרה תחתיה פועלים על הפוגעים. יש הכרח באור השמש שיחטא גם במחיר עיסוק פתוח מדי בנושא. תחת מעטה הקדושה מסתתר הרבה אופל ואין בה מזור לנפגעים.
צודק מאוד
שי | 26-01-2022 12:35
מסכים לכל מילה בשם הצדיקות היתרה קורים מקרים איומים
9
למגיב חיים, אני...
עומר גיז | 25-01-2022 20:10
למגיב חיים, אני מבין מה אתה אומר, אבל לעניות דעתי, הכותב לא התכוון להשתקה וטיוח חו. הוא פשוט התכוון לזה שכשאנחנו עוסקים בתחום של דברים שבצניעות, צריך לעשות את זה בצורה מעודנת. מה שנקרא מילים מכובסות, ולא להשתמש במונחים בוטים, ואווירה משוחררת בתחום
והעיקר על...
נמאס מאנסים | 27-01-2022 11:53
והעיקר על להטב הוא ידבר חופשי
10
בשביל זה יש...
אנונימי | 26-01-2022 10:07
בשביל זה יש את חוקי התורה ויש כללים מה מותר ומה אסור, התורה הבינה יותר מהכל את נפש האדם על כל נפתוליה הרי כתוב וחי בהם ואם השם צווה כנראה שאפשר לעמוד בזה! ואיך? בשביל זה יש הלכות צניעות והלכות ייחוד כדי להימנע ממצבים כאלה, הגיע הזמן שתבינו שאין כמו תורת ישראל ועד כמה שהיא מכירה ויודעת את נפש האדם, זו הדרך היחידה!!!
11
הכי קל להיות...
חיים | 26-01-2022 12:25
הכי קל להיות כותב על המקלדת ולהביא כל מיני פסוקים מהתורה,יש גם ובערת הרע מקרבך,דרכי דרכי נועם היה,החכמה זה לטפל בזה,כמו שעשה הרב אליהו,הרב ירחי,והרב נקאר,המגזר החרדי ידע על מעשיו רחל וטמן את ראשו בחול וטאטא את מעשיו,
12
האם ולדר היה...
כריסטופר זקלין | 26-01-2022 14:29
האם ולדר היה מרגל? האם ולדר היה שתול שך כוחות הבטחון? האם ולדר היה מתחזה לחרדי? כיצד הרגישו הסורים כשגילו שאלי כהן היה בעצם מרגל? כיצד הרגישו הישראלים כשגילו שזלמן קלמנוביץ היה בעצם מרגל? כיצד הרגישו המצרים כשגילו ש....בעצם היה מרגל? שבר..... האמנם ולדר היה באמת חרדי, או שמא מתחזה? האם וכיצד מרגישים החרדים לה' ? האמנם אפשר להתחזות ולהיטמע בקרב החרדים לה' ? האם שחקן התאטרון דב גליקמן באמת חרדי? או מתחזה רק לשעתיים? או מתחזה לשנה או לכל החיים?
13
"בצדק תשפוט אמיתך"
בת ציון | 26-01-2022 16:03
מדוע הציבור לא יוצא כנגד התופעה של משפטי שדה? הרי כולם יודעים שהרב שמואל אליהו הקים את בד שלו לאחר שכבר יצא נגד חיים ולדר בתשקורת ואז קרא לחיים ולדר לבוא לבקש סליחה מהנפגעות (לשיטתו)איפה משפט הצדק? ממתי מי שהכריע כנגד נאשם יכול להיות ראש בד בעניינו הרי הוא כבר נגוע בדבר? עיינו במכתב של הדיין בן שמעון (שמעלימים אותו מהציבור)ותראו כמה חיים ולדר התחנן לדין צדק שיוכל להגן על חפותו. איך הפכנו לחברה שאוכלת את חבריה? סיכוי נמוך ביותר שתגובתי תופיע, כמו שאר התגובות שהורדו.
שטויות במיץ...
נמאס מאנסים | 27-01-2022 11:52
שטויות במיץ כמה בורות הפרשה הזאת מתעסקים כבר עשרים שנה אני מצאתי עוד כתבה מ2017 ואני מכיר את מי שפרסמה אותה ובסוגריים זאת התורה שלך? אונס כבר לא מזעזע? רק להטב?
14
מי ליבו טהור...
המוהל מפראג | 26-01-2022 19:01
מי ליבו טהור ונקי? כפי שהתלמוד כותב וגם את העולם נתן בלבם זו אשה. חזל כתבו כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, אין אפוטרופוס לעריות ואפילו חסיד שבחסידים, אבריה דרבי יוחנן כשלשה סאין. חכמינו דברו הרבה מאוד על מין ומיניות וזו התשוקה הטבעית של כל גבר ואשה וסטיה רק מחזקת את התשוקה ככתוב בתלמוד מיום שנחרב בית המקדש ניטל טעם ביאה וניתן לעוברי עבירה שנאמר מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם. חייבים להכיר ביצר בקול גדול, לא להתעלם ולא להכחיש ולא לשגע צעירים באיסור שזל המביא צעירים רבים לדיכאון ועצבנות באשר הוא נגד הטבע. אבל חייבים ללמד להתמודד חייבים ללמד גבולות חייבים ללמד מתי לפנות ליעוץ ומתי למשטרה. והעיקר העיקר לחנך לשני דברים, לומר לא ושלא זה לא.
15
אחרי שאיבדתי תקווה...
נח | 26-01-2022 22:19
אחרי שאיבדתי תקווה מהציבור הסרוג. קראתי את המאמר המאיר הזה ואורו עיני. יישר כח כבוד הרב.
מה קרה?...
נמאס מאנסים | 27-01-2022 11:50
מה קרה? בתורה שלך נותנים לגיטימציה לאנסים? חתיכת מתנשא גאוותן התורה שלך בטח היא כמו של בית שני
16
כרגיל- אוסף של שחצנות והתנשאות הר המורניקית
TCH | 27-01-2022 13:01
1. למה תמיד להשמיץ? גישות אלו לא פסחו על הציבור הדתי, ואף לא לדאבון הלב על חלק מהשיח בבתי המדרש מסויימים. 2. כרגיל, כולם מפספסים ורק אנחנו רואים את האמת... ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר 3. אוסף של גיבובי שטויות שבינם לבין העניין אין ולא כלום. מה הקשר לפרויד ולתורתו ולולדר? אף אחד לא טוען שמה שולדר עשה נסלח או מתקבל על הדעת, אפילו לא בישיבת אלון שבות!!! 4. איפה גינוי לדברי רבו ?
נמאס כבר מהצדקנות הזו
נטי | 29-01-2022 21:48
התנשאות הר המורניקית לשמה. לא הבנתי שום דבר מאיך שהנאום הזה על פרויד ומה שבא אחריו, קשור בדיוק לפרשת ולדר? אם הרב היה אבא לנפגעת, האם גם היה מגיב כך? האם היא בכלל היתה מסוגלת לפנות אליו אחרי שהיא מכירה את דעותיו?
17
ההחמצה הגדולה נמאצת במקום אחר
יונתן | 28-01-2022 11:13
אליבא דרב שמעון בן שעיה, ההחמצה הגדולה מפרשת חיים ולדר היא שלא למדנו לכפור בגישות מודרניות למיניות שפותחו במאה ה-20 והמאה ה-21 על ידי פרויד ויורשיו. ואני תמהה: מי בפרשה הזו מקדיש ימים כלילות עבור בריאות הנפש של נפגעי פגיעות מיניות? ומי, באופן עקבי, מגן על התוקפים (ראו הרב צבי טאו ועמיתיו)? האם ההחמצה שלנו שלא למדנו מספיק לדכא את היצר המיני של האנשות? או אולי להיפך - שמרוב דיבורים על צניעות, טהרה, ודיכוי מינית בריאה, הגענו עד לשפל המדרגה בו תוקפים מסתובבים בינינו בגיבוי רבני מלא. אני ממליץ לרב בן שעיה לקחת פסיעה לאחורה, ולהביט במראה עם קצת מהדבר שהוא כותב עליו: צניעות. אולי יש מהאמת בקרב האנשים שאתה כל משמיץ. ואם אתה טועה, אולי זה טוב להכיר בכך ולתקן את דרכיך. זו צניעות אמיתית. אני זורק את הכפפה. בא נראה אם יש לך את האומץ (והצניות!) להרים אותה...