החוק לא חל: התירוץ של משרד המשפטים להיעדר הנגשת מערת המכפלה

החוק לא חל: התירוץ של משרד המשפטים להיעדר הנגשת מערת המכפלה

במענה לשאלת ח"כים מדוע נציבות החוק לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לא אוכפת את הנגשת מערת המכפלה השיב הנציב בהתחמקות, כי החוק לא חל באזור יו"ש. אלא שהחוק חל מאז 2014

הנציב בורח מאחריות: החוק לא חל במערת המכפלה
  (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

משרד המשפטים שובר שיא חדש של ציניות, במענה שלו על חוסר הנגישות לנכים במערת המכפלה, וטוען כי אינו יכול לאכוף את החוק משום שהוא לא חל ביהודה ושומרון.

המאבק על הנגשת מערת המכפלה, אחד מארבעת אתרי הקודש, נמשך כבר שנים, כשרשויות המדינה גוררות רגליים. חברי הכנסת איתמר בן גביר ומשה אבוטובול פנו לנציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, השוכן במשרד המשפטים כדי שזה ייכנס לעובי הקורה ויאכוף את החוק בכל הנוגע לנגישות.

עוד באותו נושא

ועדת חו"ב תבדוק מה מעכב את הנגשת מערת המכפלה

 

אם גוף ציבורי יבנה מבנה ציבור ללא הנגשה לנכים, הוא ייקנס בעשרות ואולי גם במאות אלפי שקלים, על הפרת הוראת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. במערת המכפלה, אליה מגיעים מאות אלפי מתפללים בשנה, יהודים ומוסלמים, אין אפשרות לבעלי מוגבליות להיכנס, והנציבות שותקת.

במענה למכתבם של שני חברי הכנסת, השיב הנציב דן רשל, כי מערת המכפלה אינה נמצאת תחת החוק הישראלי.

"הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח 1988 – אינן חלות באזור מערת המכפלה ולנציבות אין סמכות באזור יהודה ושומרון. משכך, למרבה הצער, אין ביכולתנו לפעול בכלי האכיפה העומדים לרשותנו על מנת לקדם הנגשה באתר", כתב רשל לח"כים.

"עם זאת, על אף היעדר סמכותנו החוקית כאמור, הנציבות נתנה את דעתה יותר מפעם כי יש להנגיש את המקום, וכן תמכה בקריאות לעשות כן והשתתפה בדיונים ובפגישות שונות בנושא, לרבות בוועדות הכנסת."

מדרגות בעלי מעלית. מערת המכפלה. (גרשון אלינסון/פלאש90)

בהמשך המכתב הוא מתאר כיצד הגיעה הנהלת הנציבות, לפני מספר שנים לסיור בחברון, וגילה את חוסר הנגישות.

"לשמחתנו, הדרג המדיני קיבל החלטה להנגיש את מערת המכפלה. על פי החוק, הפעולה לקידום החלטה זו הינה באחריות המנהל האזרחי באיו"ש, אך לצערנו עבודות ההנגשה ממשיכות להתעכב. לנוכח זאת, אנו קוראים לפעול בנחישות הראויה בכדי להבטיח הנגשה מלאה באתר שהוא בעל חשיבות אמונית ודתית לרבים, כבר בהקדם האפשרי".

בן גביר: "אפשר להפוך את יו"ש למערב הפרוע"

ח"כ איתמר בן גביר, שפנה לנציב, הגיב לתשובה המתחמקת: "תשובתו של נציב זכוויות אדם בעייתית מאוד, אם הוראות החוק אינן חלות ביו"ש ונציב זכויות אדם אינו פועל באיזור יו"ש, אז כנראה שאפשר להפוך את יו"ש למערב הפרוע שם אין דין ואין דיין".

ח"כ בן גביר הוסיף: "אני מצפה ממשלת השינוי שטענה שהיא עשר מעלות ימינה שיקחו את תשובת הנציב ויתקנו את החוק. אני עצמי אציע הצעת חוק בנושא, אולם אין ספק שאם הקואליציה תתמוך המצב ישתנה".

הרב אליהו בקשי דורון זצ"ל מועלה על ידי לוחמי מג"ב אל מערת המכפלה כשהוא בכיסא גלגלים (הכנסת אורחים חברון)

ח"כ משה אבוטבול מסר: "אני מודה על החיזוק לחברי הכנסת על פעלם במאבק להנגשת המערה. יחד עם זאת צר לי שמדינת ישראל לא רואה בחלקים מהמדינה כמו יו"ש חלק מחובתה כלפי אזרחיה. שהרי גם שם גרים יהודים אזרחי מדינת ישראל. וגם שם יש כאלה שנדרשים להנגשה. אני מאוד מקווה שהפעילות שלנו החברי כנסת ביחד עם ארגון בצלמו בראשות המנכ"ל שי גליק יבשילו וכל הבעיות תיפתרנה והמעלית במערת המכפלה תיחנך ושאר האתרים ביוש יונגשו אף הם"

משרד המשפטים בורח מאחריות

בדיקת סרוגים לגבי החוק מעלה שאלה קשה על התגובה של נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שמטילה את האחריות לדרג המדיני והצבאי בכך שהחוק לא חל ביהודה ושומרון, אלא שבעיה קלה. החוק כן חל.

החלת חוק נגישות ביו"ש

בשנת 2014 חתם אלוף פיקוד המרכז דאז שי ניצן על צו אלוף המכיל את חוק שווין זכויות לאנשים עם מוגבלות ביהודה ושומרון וקובע כי כל הדינים של החוק חלים בתקנות הבנייה גם מעבר לקו הירוק. כך שהתגובה של משרד המשפטים על היעדר אכיפת החוק, בנוגע למערת המכפלה היא מוזרה מאוד, בלשון המעטה.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסרי: "יו"ש הינו חלק ממדינת ישראל לא ייתכן שגוף ממשלתי יגיד שהוא איננו אוכף את החוק במקום. אני דורש מהנציב החדש לפעול להרחבת סמכויותיו ולדאוג שהחוק יחול גם שם"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 1 דיונים מיין לפי
1
אם ביבי יהיה...
פפ | 23-01-2022 15:10
אם ביבי יהיה ראש ממשלה בטוח יעשה משהו
@ממש הוא לא...
יורם | 23-01-2022 22:01
@ממש הוא לא עעשה כלום הוכ החריב יישובים לא בנה והקים יישובים הוא רד הרס