פרשת חיי שרה: כשקוראים את החלק הסיפורי של ספר בראשית, ובמיוחד בפרשת השבוע את הכפילות הגדולה סביב בחירת רבקה, לעומת החלקים ההלכתיים של התורה, שהיא כל כך חוסכת בכל מילה ובכל אות, אי אפשר שלא להיזכר בדברי חז"ל המפורסמים: "יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים".
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
חז"ל רוצים להגיד לנו שיש שני סוגים של עבודת ה', שני סוגים של קרבת אלוקים. יש את הצד ההלכתי המדוקדק, המחייב, זה מותר וזה אסור, זה כשר וזה טרף, משהו מאוד נוקשה, שיש בתוכו הרבה חיוּת, הרבה עוצמה, הרבה גדולה, הרבה קדושה, אבל הוא מאוד דקדקן במילים, דקדקן במעשים. היהודי מסתובב בתחושה גדולה של קרבת אלוקים אבל הכל מתוך דקדקנות גדולה.
לעומתו יש את רוחב הנפש של ספר בראשית. "יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתם של בנים", חז"ל מעמידים את זה לעומת זה, וזה גדול מזה, אותם חיים של תורה, חיים מלאים שהם זורמים בקרבת אלוקים גדולה, זה דבר יותר גדול ויותר יפה מהדקדקנות ההלכתית.
האבות, שחיו לפני מתן תורה, לא היו מחויבים להלכה, וכידוע מספר בראשית מדי פעם פוגשים אירועים שהם לא בדיוק לפי ההלכה, כגון בשר וחלב אצל אברהם, יעקב נשוי לשתי אחיות, והפרשנים מדברים על זה הרבה מאוד.
אבל אנחנו חיים אחרי מתן תורה, אנחנו צריכים לדעת לקחת את עולם ההלכה ולצקת אותו לתוך מסגרת של חיי התורה הבראשתית, לא להסתפק ברובד ההלכתי הטכני של מותר / אסור, כשר / טרף, עכשיו / אחר כך, וכל הדקדקנות הזו, אלא לצקת פנימה את החיוּת, להסתובב כאנשים שהם חיים את התורה, לא רק במובנה ההלכתי, אלא עם חיוּת פנימית, כמו שחז"ל אומרים במדרש רבה: "לשעבר תורה נתתי לכם, לעתיד חיים אני נותן לכם".
בדורות האחרונים אנחנו מוצאים אנשים רבים הרוצים לחיות תורה, לא מתוך הפקרות הלכתית, אלא שהם לא מסתפקים בהלכה ומעוניינים לחיות את עולם התורה על כל רבדיו, בכל תחומי החיים.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
וכי למה חילק המדרש בין הווה לעתיד. והבדיל חלילה בין תורה לחיים.. אלא שביקש לומר ולחדד, שלעתיד תורת משיח תאיר כולה אך באור החיים המוחלט. הרבה סיגים שנתפשנו אליהם ואשר...
וכי למה חילק המדרש בין הווה לעתיד. והבדיל חלילה בין תורה לחיים.. אלא שביקש לומר ולחדד, שלעתיד תורת משיח תאיר כולה אך באור החיים המוחלט. הרבה סיגים שנתפשנו אליהם ואשר מעקרים את החיים ינשרו מאליהם. שהרי תתגלה תורה חדשה בפניה המאירים והשופעים אך חיים, לעתיד, שאנו כבר חלק ממנו נערמים פירושים חדשים המקימים את התורה באור מוחלט של "וחי בהם" . שהמאמין חי בהם במצוות וחי בהם בכלל האנשים והאדם ללא כל בידול והפרש. כיום להוותינו ,אין מודעות נאורה לאופיה המיוחד של העת כאתחלתא דגאולה. גם במובן זה של הבנת התורה ושיכלולה לקראת חיים מלאים של אמת בבחינת : "אור חדש ושיר חדש". דוחים בבוטות כל פרשנות חדשה ונאחזים בשיריים של העבר להנציח בתודעתם את רוחה של הגלות . להיות נפשם אטומה לרוחות חדשים של גאולה. משה אהרון
המשך 12:01 01.11.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חד
ברית האבות וברית התורה. ואלה שני הדברים שהרב היימן היקר מדבר עליהם. לצערי הגלות והחרדים צימצמו את עצם החיים לכדי לימוד ושמירת ההלכה, שעה שהיא רק מסגרת החיים ולא תוכנם!...
ברית האבות וברית התורה. ואלה שני הדברים שהרב היימן היקר מדבר עליהם. לצערי הגלות והחרדים צימצמו את עצם החיים לכדי לימוד ושמירת ההלכה, שעה שהיא רק מסגרת החיים ולא תוכנם! התוכן הוא השאיפות והטבע של האדם, שיש לפתחם ולממשם יפהפה.
המשך 15:19 31.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
החסד הגדול של רבקה ===================. ראו מה שעשתה רבקה אמנו לעבד אברהם. הוא רץ אליה כ"עבד" לבקש מים מכדה. שנאמר : "וירוץ העבד לקראתה ויאמר : הגמיעיני מעט מים מכדך. והיא...
החסד הגדול של רבקה ===================. ראו מה שעשתה רבקה אמנו לעבד אברהם. הוא רץ אליה כ"עבד" לבקש מים מכדה. שנאמר : "וירוץ העבד לקראתה ויאמר : הגמיעיני מעט מים מכדך. והיא אמרה לו :"שתה אדוני". רוממה אותו - מעבד לאדון. חסד שאין כמוהו. ואכן גם העבד אליעזר חש מיד בשינוי . הוא כבר מרגיש לא כעבד אלא כ"איש" שנאמר בהמשך ולא פעם אחת : "והאיש משתאה לה מחריש לדעת ההצליח ה' דרכו וכן : "ויקח האיש נזם זהב וכן : "ויקוד האיש וישתחו לה'. חש האיש שהוא עבד אך לה'. אבל ראו זה הפלא. כשאליעזר עומד כבר בפני משפחתה של רבקה הוא שב ל"מימדיו" לצניעותו כ"עבד" שנאמר : " ויאמר עבד אברהם אנוכי. מעתה אמרו שהחסד הגדול ביותר שמור דווקא לרבקה אמנו שכשפגשה בעבד התייחסה אליו כאיש . וכאיש נכבד ועד כדי הראוי להקרא : "אדוני". משה אהרון
המשך 16:47 29.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישי משוווווווווווו
ישר כח לרב לצלם ולסרוגים
15:36 29.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
שחז"ל אומרים במדרש רבה: "לשעבר תורה נתתי לכם, לעתיד חיים אני נותן לכם".. זו הסיממה של ימות המשיח
15:06 29.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפיתי
איזה כתבה רדודה? כל ילד יודע שיש שמירת מצוות לחומרא אני רוצה להחמיר! ויש גם לקולא מבלי לעבור את ההלכה אבל לומדים מהכתבה שלך ,שאתה מייעץ בפרוש תמיד להקל! להקל גם...
איזה כתבה רדודה? כל ילד יודע שיש שמירת מצוות לחומרא אני רוצה להחמיר! ויש גם לקולא מבלי לעבור את ההלכה אבל לומדים מהכתבה שלך ,שאתה מייעץ בפרוש תמיד להקל! להקל גם מי שרוצה להחמיר, ומטיף להקל, מצטערת, כל אחד יכול יעבוד את ה' גם בדקדקנות הלכתית ,וגם לקבל חיות זכותם! בלי הרפורמיות שלך, ומבלי להשחיר את פניה של ההלכה הקדושה שהיא קשה ומייגעת
המשך 12:37 29.10.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר