צפו: קצר על הפרשה: בסדום אי אפשר להיות צדיק
נגיד שיש שלושים צדיקים בסדום, ובזכותם כל העיר תינצל, הרי הרשע והפשע ימשיכו לחגוג! מה עשינו בזה? מה ההגיון המוסרי של אברהם? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר על פרשת השבוע. צפו:

פרשת וירא: אנשי סדום גרמו בסביבה שלהם לעוול ולרשע בלתי נתפסים, ולכן הם זכו לתואר המפוקפק "רעים וחטאים לה' מאוד", שהרי "זעקת סדום ועמורה כי רבה, וחטאתם כי כבדה מאוד", הם אנשים מושחתים לחלוטין. לכן הקב"ה רוצה להשמיד אותם.
אברהם מתחיל להתווכח, ואומר לקב"ה, אם יש שלושים צדיקים תספה צדיק עם רשע? צריך לוותר לכולם.
אני לא מבין, נגיד שיש שלושים צדיקים, ובזכותם כל העיר תינצל, הרי הרשע והפשע ימשיכו לחגוג! מה עשינו בזה? יש פתרון הרבה יותר פשוט – את שלושים הצדיקים הקב"ה יוציא החוצה, ואת כל אלה שרעתם וחטאתם כבדה מאוד ה' ישמיד. למה שלושים הצדיקים צריכים להציל את כולם, שימשיכו להיות פושעים, איפה ההיגיון? איפה הצדק?
אלא, מדובר על רשע ופשע בתחומים החברתיים, על רגישות לזולת כמו שדיברתי בשבוע שעבר, וכדי להיות צדיק בנושא החברתי אתה חייב תמיכה קהילתית, אתה חייב שהסביבה תהיה יחד אתך.
למשל לוט. לוט מנסה להכניס אורחים ואז "אנשי העיר אנשי סדום נסבו על הבית, מנער ועד זקן, כל העם מקצה", כל העם, כל תושבי העיר מנער ועד זקן באים להילחם בקורטוב צדיקות הזו. זה אומר שהרשעות הכילה את כולם לחלוטין, לא היה שם איזה גסטפו, או אנשי ק.ג.ב. שאילצו את כל אנשי העיר להיות מושחתים, אלו היו אנשים מושחתים מעצמם מהיסוד, לחלוטין, ולכן הם לא מאפשרים לשלושים או ארבעים צדיקים לגדול.
זה שאין צדיקים לא קרה סתם, אלא אנשי סדום לא נתנו אפשרות שיהיו צדיקים. אומר אברהם אבינו שזה עובד גם הפוך. אם יש שלושים או ארבעים צדיקים זה אומר שהרשעות לא מוחלטת, הרשעות לא טוטאלית, עובדה שיש כמה עשרות צדיקים, ובגלל שהרשעות לא טוטאלית ניתן להחזיר את האנשים בתשובה.
רק כשהקב"ה אומר שאין שום צדיק בסדום, וממילא הם מושחתים לחלוטין, מה שנשאר זה רק להפוך אותם.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו