פצע פתוח: משבר המיניות והצניעות של המגזר - סרוגים

פצע פתוח: משבר המיניות והצניעות של המגזר

בעשור האחרון הציונות הדתית עברה משברים מכוננים בנושא הטרדות מיניות, בגידות ואף מקרי אונס, האידיאולוגיה שהיוותה חממה שאמורה לשמור ולהציג נורמה אחרת, קרסה במספר מקרים. על השבר והתיקון

<a href='/נבחרת-סרוגים/?authorName=אור-יזרעאלי'>אור יזרעאלי</a>
פצע פתוח: משבר המיניות והצניעות של המגזר
  אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג)

קולמוסים רבים נשברו על הפיצול, התפוררות או כאבי גדילה שעוברת הציונות הדתית, באופן מואץ בעיקר בשנים האחרונות ובאופן ספציפי במערכות הבחירות האחרונות. אבל אני חושב שישנה נקודה אחת בה פחות עסקו.

לכאורה היא רק אנקדוטה בים האירועים שהובילו לשבר הזה, שהוא ערכי, פוליטי, מנהיגותי. אך ככל שאני חושב על אותה נקודה יותר, בין שלל הסיבות – היא אולי הנקודה הארכימדית שהביאה לחיץ, ניתוק ואף אבדן אמון, במנגנון הרבני – שהוא הרוח החיה המדבקת את החזון הדתי-לאומי.

עוד באותו נושא

הרב שרלו מתייחס לפרשת הניצול המיני בגוש עציון


21

נתחיל מהתחלה. מפעל ההתיישבות של הציונות הדתית, הן ביישובים שבתוך מה שמכונה הקו הירוק ובוודאי ברוח החלוצית של ההתיישבות ביהודה, שומרון ורצועת עזה – דמה בהרבה מובנים להתיישבות הקיבוצית של העלייה השנייה, עד המשבר הגדול שפקדם אותם, תחילה בפיצול הפוליטי בקיבוצים ושיאם בביקורת הפנימית ובהפרטת המשקים.

כמו הקיבוצים וההתיישבות העובדת, גם הציונות הדתית לא הגיע רק לתפוס רגבי אדמה ולחונן את עפרה כדי להביא לבניין בית שלישי בארץ התנ"כית המובטחת. הציונות הדתית כמו אחותה החילונית, ואף ביתר שאת, התכוונה לכונן חברת מופת. לכן במרבית היישובים ביש"ע הייתה ועדת קבלה והיה ניסיון לשמר אורח חיים קהילתי, דתי, איכותי – שלימים יכונה אליטיסטי, בכדי לשמר רעיון של חברת מופת חלוצית לפני המחנה.

זכורים לי דרשותיו של הרב דב ליאור (דווקא רב מקריית ארבע שם הייתה התיישבות חופשית ללא וועדת קבלה), בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, כשהוא מדבר על הסכנות שפקדו את התושבים והשאלות שהתעוררו מדוע הם גרים "שם"- במקום מסוכן, עם רוב ערבי מסביב שאינו מסופח למדינת ישראל, שאחת מהתשובות שלו הייתה שבהתיישבות ביהודה ושומרון יש "אוויר טוב ואוירה טובה".  הוא נתן דוגמה שלא נועלים את הדלתות, ולא את הרכבים. לא כמו במרכז, שם הכל נעול בבריח.

חומה ומגדל

זה לא היה רק הרב דב ליאור, זאת הייתה האווירה והנורמה ביישובים. בעיר ילד לא יכול להסתובב לבד, ואילו ביישוב ילדים יכולים ללכת לבתי כנסת, לבית הספר ולטיול ברחבי היישוב ללא שום חשש. המוסריות של התושבים הייתה חומה ומגן מפני דברים שמתרחשים בחוץ- בקהילות חילוניות, בערים וביישובים מעורבים.

התורה והמוסר היהודי מגן ומציל מבגידות, אונס, גניבת ורצח רחמנא ליצלן. אבל בתפיסה ההתיישבותית, החלוצית לא היה רצון רק לשמור את זה בבית, אלא להפיץ את האור החוצה, בתקווה שבסוף זה ישפיע על כולם מסביב.

זה נכון לכל קהילה דתית באשר היא, זה נכון עוד יותר לקהילה דתית שמעוניינת לקחת אחריות על העם כולו במובן הארצי מבלי לחכות שהמשיח יעשה זאת. זה הרצון הכי עמוק; לכונן ממלכת כהנים וגוי קדוש, שזו העמקת המושג שאימץ בן גוריון של "אור לגויים".

תחושה שהפסטורליה, החלוציות והערכים השאובים מהתורה מגינים ומצילים (צילום: גרשון אליסון/ פלאש 90 – התמונה להמחשה בלבד)

על הרקע הזה, לאחר משברי אוסלו וההתנתקות – פנו בציונות הדתית לגרעינים התורניים, כדי להביא את הטוב והאור שיש באותה תפיסה לאחים החילוניים, לאחר דיון פנימי של שבר העקירה והסתגרות וניתוק מהאחים שלא הבינו את המתרחש לנגד עיניהם ושבשמם הלכו ליישב את ההתנחלויות. כך החלה גם המורשת של הרבצ"ר אבי רונצקי זצ"ל בפעילות החינוכית בצה"ל – של העמקת הזהות היהודית שקוממה על רגליהם האחוריות חילונים רדיקלים בטורים ב'הארץ' ובמקומות נוספים. חיבור לשורש, אל מול תרבות המערב.

המוסר הדתי-לאומי, הערכי, דיבר על הוזלת האישה בשלטי חוצות, דיבר על המתירנות המינית בכל תרבות המערב, אל מול מודל המשפחה היהודית. על בגידות, עולם הדוגמנות, עולם הקולנוע והתיאטרון שם משחק בין נשים וגברים יכול לכלול עירום ונשיקות בין שחקנים שאינם בני זוג. כל אלו אל מול הגרעין המשפחתי החמים, המעניק ביטחון, תום והמשכיות.

ואז הגיע המשבר

המשב והפיצול בציונות הדתית נובע מהרבה דברים, בראשם הפוליטיקה, משבר העקירה מגוש קטיף, הרצון להשתלב ולהוביל והמחירים שמשלמים על כך. אבל אני חושב שאחת הנקודות שזעזעו את הספינה לכל אורך ירכתיה היה סיפורו של הרב מוטי אלון.

אם בתחילת שנות האלפיים התפרסם במעריב על ידי קלמן ליבסקינד סיפור על הרב אבינר ומרבית מהאליטה הציונית הדתית גיבתה את הרב אבינר ונעמדה על הרגליים האחוריות, וליבסקינד נתפס כיהודה איש קריות של המגזר כמעט (סלחו לי על ההשאלה הנוצרית), אצל הרב מוטי אלון, כשזה היה מגובה בפורום תקנה, המצב היה שונה.

מול הרב אלון עמדו רבנים אחרים, רבים וטובים, וגם זה לא מנע מרבים עוד לחשוב שעשו לו עוול וזה לא כצעקתה ואז באה הפרשייה השנייה והובילה לשבר נוסף. מלבד הרב אלון, התגלו לצערנו הרב מקרים רבים של פגיעות מיניות, בקרב רבנים, אישי ציבור, פוליטיקאים, דמויות חינוכיות ובני אדם מן השורה שלפעמים זכו לחופת אש מהממסד – שניסה לפתור דברים כאלו ללא משטרה ובצורה רגישה אך לעיתים פוגענית (הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות). רק עכשיו מטלטל את גוש עציון סיפור נוסף הנוגע כנראה לדמות רבנית אחרת.

פרשה שטלטלה את המגזר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מודל "המשפחה היהודית", המגוננת, החמה והמונעת הטרדות מיניות, מקרי אונס ובגידות, הלך ונסדק, והאמירה "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו", כבר לא יכלה לתרץ ולחפות על כל הפשעים.

ראוי להגיד, שבניגוד לפערים אחרים עם הציבור החרדי, דווקא כאן, המיינסטרים הרבני הציוני דתי, היה בדעה אחת עם הגישה שרווחה בקרב הציבור החרדי (לא בקהילות קצה) בנושא הבית היהודי. ולכן מקרים שקרו גם בברלנד ובקרב דמויות רבניות אחרות שהטיפו לחיי קדושה, יצרו טלטלה גם במגזר עצמו.

ביקשנו קדושה, בית יהודי, חיי צניעות וזה מה שקבלנו במקרים רבים. התרופה לא עמדה במבחן. הקהילתיות והלכות הצניעות לא הצילו את נפשות הרבים והרבות שנפגעו מכך. פגיעה כזו מטלטלת את עמוד השידרה של הציבור.

אילוסטרציה (צילום: יעקב לדרמן/ פלאש 90)

גם בציבור החילוני, הלך והתפתח מכיוון פמיניסטי, יותר מודעות לפגיעות מיניות, לדיבור מחפצן, ובכלל חפצון האישה. שם שמו גם דגש מכיוון נשי דווקא, ש"איך שאת מתלבשת", זה לא תירוץ לפגיעה מינית. שפגיעה ואונס מגיעים ממקום של אלימות ותאוות כוח ושליטה, ולא מיצר מיני מתגבר ובלתי נשלט – כפי שציירו זאת בעבר ואולי התמונה יותר מורכבת אך בוודאי לא תלויה במימד אחד צר של גובה השרוולים (גם בנות צנועות נאנסות – זו האמת המרה).

מה היתרון המוסרי?

המסרים הללו חדרו גם לציבור הדתי לאומי, על ידי פמיניזם דתי ועל ידי שיג ושיח שיש לציבור הזה תמיד עם סביבתו, כי הוא מעורב ולא מסתגר. ואם נגיד שהטרדות מיניות פזורות בכל מקום מצורה שווה, מה נשאלת השאלה מה היתרון המוסרי בעניין הזה באורח החיים הדתי.

ויש כמובן את ההלכה, האם ההלכה גופה עוסקת בזה בגלל סוגיה מוסרית, או כי זו הדרך לעבוד את ה', ומה הפסיקה המקלה בעניין לימנו אנו? אך להוציא את הסוגיה ההלכתית, המשבר הערכי סביב זה הוא גדול.

המשבר הזה מזמין חשיבה חדשה, אך מה שקורה כמו בכל משבר, יש כאלו שהולכים להסתגרות יתר, האשמת העיתונות והלכות לשון הרע וכ"ו, וניסיון לדחוק את הבעיה. כי הפחד שהפתרון לבעיה הזו יכול להוביל למתירנות, למטריאליזם ללא אל שיהווה נקודת מוסר ולפריצת כל הגבולות. ועל אף שהסייגים לא מנעו עברות – גם ככל הנראה לא באופן יחסי, הפחד מאובדן יראת השמים ובניית הבית שהוא הנדבך החשוב בעם היהודי (ובאופן מונוגמי מאז חרם דרבינו גרשום) מהווה משקל משמעותי.

רוצים לשמור על מודל המשפחה היהודית (צילום: שאטרסטוק / למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

האתגר במצב הזה, כמו בכל התנגשות – הוא לחבר שמים וארץ. להביא ליחסים מכבדים ועמוקים בין המינים, עם בחירה ותוך כבוד הדדי ושמירה על הרצון להיות מחוברים באופן עמוק למסורת היהודית ששמה את ערכי המשפחה במרכז. השאלה איך שומרים על התום המקסים שיש לבוגרי הציונות הדתית בבואם לקראת החופה ששם רואים את המימוש המיני המקודש והאולטימטיבי בחינוך ובאווירה אחת היא שאלה קשה. והעדינות והרגישות הזאת גם לאחר מכן. יחד עם זאת החיבור למסורת היהודית ובכלל למיקום של הבית והמשפחה כאבן מאבני ירושלים.

ההפרדה, ההקפדה על הלכות צניעות בחומרה רבה, היו אמנם חלק מזה, אבל הובילו גם לדיסוננס לפגיעה ופריצה ואפילו ליחס מזלזל בגוף האישה. אני מבין את החשש ששבירת החומה תפרוץ את הסכר ולא יהיו גבולות, אך צריך למצוא שביל זהב חדש. שבוודאי יהיה שונה בהתאמתו לכל גיל. אי התייחסות לשלל הפרשיות שריסקו את עמוד השידרה המוסרי, יתפוצץ בפנים הרבה יותר והוא גם לא אמיתי, בלי קשר לתוצאות. הגיע הזמן לתת על זה את הדעת. זאת לא קביעה אלא הזמנה לחשיבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
24 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
יפה ורגיש ....
אחד | 22-07-2021 12:30
יפה ורגיש . אמן כן יהי רצון מלפני רבשע שיעשו זאת כראוי
2
... ...
תגובות אד הומינם בעוד 3 2 1... | 22-07-2021 12:36
...
3
יש גם נשים שמעלילות סיפורים ... עוד מעט האמת
כדאי להמתין... | 22-07-2021 13:18
האמת בפרשת גוש עציון תחשף עוד מעט ויהיו כמה מלעיזים שיצטרכו לתת את הדין... קרה שם משהו בקנה מידה היסטרי מבחינת הוצאת שם רע.. הציבור יהיה בשוק... בקרוב...
כאשר יתגלו הפרטים - רק יתגלה קלון המנהיגות
יודע דבר וחצי | 22-07-2021 14:28
תמיד יהיו אלה שיגנו על בעלי השררה כמו במקרים שהוזכרו בכתבה וגם אתה לא הבנת כלום
4
כל כך הרבה...
איתן | 22-07-2021 14:08
כל כך הרבה מלל אך חסר תוכן ומשמעות בלה בלה בלה מה אתה רוצה לומר בעצם?? מה הסאבטקסט ??
5
וכשיש כאלה במגזר...
אריאלה | 22-07-2021 14:27
וכשיש כאלה במגזר עם כיפה מחוררת שרצים אחרי ג'ובים ומנסור בלי שום ערכים יהודיים וגם מחזקים את הרפורמים הליצנים ובנוסף כמה רבנים בכאילו מלקקקים לכהנא אורבך בנט ליברמן אז אין גבול ואין תורה ואין יהדות..
6
אמרנו שגדלים כאן...
עובד | 22-07-2021 14:36
אמרנו שגדלים כאן יצורים לא יהודים,כולם ללא מיגבלות,צאצאים של האספסוף שיצאו ממצרים,וממשיכי דרכם של הגיבעונים, אז יהודים אתם לא,עבדים כנענים כן בקרוב השם כמו שאמרתי יחריב עלכם את הבתים שלכם על ראשכם,אחרי שניזרקתם שלוש פעמים מבתכם,עבדים כנענים ארורים,צאצאי חם,הסוף של הבוגדים המיתחזים מיתקרב והכל יתברר עד לאחרון הבוגדים כאן,ואיתכם כל השישיה הארורה שהשם יכרית וישמיד אותם,
7
פגיעות היו במגזר...
רון | 22-07-2021 15:28
פגיעות היו במגזר מזמן - למי ששכח בשנות השמונים של המאה הקודמת היה את קופולוביץ ישו ראש ישיבת נתיב מאיר שאנס עשרות ילדים תמימים שחונכו ליראת תלמידי חכמים ללא מחשבה עצמאית ונמלט מאימת הדין בעזרת הרב דרוקמן שכבר אז ידע לגבות את החזק מול החלש
8
ממלכת כהנים וגוי...
אדם פשוט | 22-07-2021 15:38
ממלכת כהנים וגוי קדוש זה לא חברה שלא נועלים את הדלתות אלא מערכת חברתית שלמה ששמה את דבר ה' במרכז ועובדת את ה' בתור עם. זה החידוש של עם ישראל. מתוך אלפי תלמידי חכמים ורבנים ואנשי מעשה יש כמה רשעים. למה זה משבר מגזרי? למה תמיד להיתפס לקצוות? אתה יודע כמה אנשי משפחה תלמידי חכמים, רבנים ואנשים פשוטים יש שמעולם לא פגעו באף אחד? והשוואה לציבור החילוני. אתה רציני? בוודאי גם שם יש אנשים ישרים וטובים. הרוב המוחלט. אבל להשוות בין תרבות ההוללות הבגידות והאונס שיש בין שם לציבור הדתי זה פשוט לא רציני. ממש לא רציני.
כל בוקר...
אמונה | 22-07-2021 23:05
כל בוקר בתפילה מבקשים אל תביאנו לידי ניסיון, אז לפחות צריך להשתדל להימנע מקירבה יתרה וכו' רצוי לימודים בהפרדה לפחות מגיל ביס יסודי........
הכתב לא...
ישראלית | 22-07-2021 22:34
הכתב לא משווה אחוזים. הכתב אומר שהחלת חוקי מוסר, לא מונעים מקרים כאלו מלקרות לחלוטין. הבעיה העיקרית היא שמנסים לא לפרסם ולטייח ואז ישנם נפגעים חדשים, שלא הוזהרו מראש מהסכנה. הוא מבקש שכן יעלה דיון ציבורי מעמיק בנושא ולא לברוח ממנו, על מנת לתקן חברה. שזו בדיוק הדרישה של אלוקים מאיתנו לפי כל הנביאים. חברה מוסרית מתוקנת שבה לא נגרמות עוולות לחלשים בחברה והצדיקים לא שותקים למול פשעים.
9
בלה בלה בלה
פויה | 22-07-2021 15:59
גיבוב מילים חסר פשר
10
תמיד היו פגיעות. רק שיכלו להסתיר.
מיל | 22-07-2021 17:16
למי ששכח גם בקיבוצים הכל היה זהב עד ההתפוצצה הפרשה בקיבוץ שומרת. גם בנושא הזה הדתיים הם כמו כולם בעיר, בכפר ובהתנחלויות. כל עוד יכלו לטייח טייחו או איימו. הפמניזים תיקן את העולם בתחום הזה.
הפמיניזם גרם את הנזק הגדול ביותר
יעל | 26-07-2021 10:30
ומחק את הנשיות
11
שיש כהנא אורבך רפורמים בנט מה הפלא?
מסורתי | 22-07-2021 17:48
הם משדרים לכולם שהם יהודים ועוד עם כיפות ומשקיעים כל כוחם להרס היהדות, תוסיף כמה רבנים משונים שבעד הלהטבים ורפורמים קיבלת חורבן הדת.
כן, כי ברלנד ושיינברג רפורמים...
בלה | 25-07-2021 14:25
ועוד עשרות שאנחנו לא יודעים עליהם וקיבלו חיפוי מפורום תקנה
12
גיוס נשים
אחד העם | 22-07-2021 20:39
באחת הכתבות שהיו פה באתר במטרה לעודד גיוס נשים לצהל,הבאתי את דברי האבן עזרא בפסוק לא יהיה כלי גבר על אשה, שמבאר איך שיתוף נשים בצבא מרבה זנות וגורם לכישלון במלחמה ואז התקבלו כמה תגובות כנגדי מהדין שבמלחמת מצווה כלה יוצאת מחופתה ,ואני הקטן השיבותי שאין דין כזה כלל, כוונת הדברים כמו שכתב הרדבז שמכיוון שחתן יוצא מחדרו אז החופה מתבטלת ,וממילא הכלה יוצאת מחופתה,דברי הרדבז הם ברמבם הלכות מלכים פרק ז הלכה ד ואלו דבריו אלא דקשה וכי דרך הנשים לעשות מלחמה והא כתיב וכל כבודה בת מלך פנימה ויש לומר דהכי קאמר כיון דחתן יוצא מחדרו כלה יוצאה מחופתה שאינה נוהגת ימי חופה,ואפשר דבמלחמת מצוה הנשים היו מספקות מים לבעליהן וכן המנהג היום בערביות סוף ציטוט
13
לפי התמונה
משאש | 23-07-2021 3:08
לפי התמונה אפשר להבין שכותב המאמר רוצה לגדול על ידי דריכה על אחרים,מתכבד בקלון חברו קלאסי,זה לא רב זה
14
שטויות
שש | 23-07-2021 17:30
באחוזים ברור שאם יש הפרדה יש פחות בעיות ותמיד יהיה סיפורים
15
אני אהבתי את פתיחת הדיון
אושר | 26-07-2021 0:40
אהבתי מאוד את הפתיחת הדיון ודיבור על נושא קשה , אבל אחד הדברים הבעייתים הוא שבנוער יש כח מאוד גדול שלמניות שאין לו ביטוי , אחד האפשריות הוא שלאפשר על פי הלכה( וזה אכן לפי הלכה ) את דין פילגשת ) שבו לפי הלכה מותר מניות בין בני זוג שיש בהם הסכמה ( ידוע בציבור )וזה רציני כך גם לפני הנשואין יהיה אפשרי לבטות את המניות בצורה טובה לפי הלכה זה אפילו חידוש בהלכה זה אפילו הלכה אחורה למה שהיה לפני כן .. כל אחד תבדקו את הנשוא זה אמיתי זה פשוט תאבו חברתי שזה אסור אבל לפי הלכה זה מותר
16
התייעצת עם רבנים לפני שכתבת את המאמר?
ענת | 26-07-2021 10:29
בסופו של דבר, לעומת הציבור החילוני מצבנו הרבה יותר טוב וזה בזכות הגדרים והסייגים של ההלכה
17
כמה שטויות..
מלכה | 26-07-2021 11:45
הקפדה על הלכות צניעות הובילו ליחס מזלזל בגוף האישה??? דוקא הצניעות מכבדת את האישה, על משהו יקר שומרים ולא מפרסמים בראש כל חוצות!! חוץ מזה לא צריך לחפש סיבות למה לחיות עפ דרך התורה. התורה היא אלוקית ולא תמיד מובנת לנו. הולכים לפיה גם אם לא נראה לנו!!
18
אני מתביישת
אחת | 15-12-2021 2:03
אני מתביישת במה שכתבת גם בנות צנועות נאנסות – זו האמת המרה נכון שכך, אבל האמת המרה עוד יותר שהיא -תלויה במימד אחד צר של גובה השרוולים שהם וחוסר הצניעות הפתח לעריות. אל תנסה לגונן אחר ציבור שלם שנטש את ערכי וקווי הצניעות האמיתיים.
19
אתה חתיכת ... לא רוצה להגיד
אחת | 15-12-2021 2:04
מתביישת בתוכן שכתבת! אין לך מושג וידע מהן הלכות צניעות האישה , וכדאי שתשמור את עיניך ופיך!