עו"ד על הפרשה • חקת: התקשורת שבין מנהיג לציבור

עו"ד על הפרשה • חקת: התקשורת שבין מנהיג לציבור

המסר מחטא מי מריבה, שמנהיג חייב לנהל שיח ודיבור ישיר עם העם. יתרה מזו יש מצבים בחייה של אומה שעשייה בלבד אינה מספקת וקיימת חובה לדבר אל העם, ומי שלא עושה כן יכול לחטוא למנהיגותו בדיוק כמו שמשה חטא לתפקידו

עו"ד על הפרשה • חקת: השיח שבין מנהיג לציבור
  בנט משוחח עם ביידן (צילום: אריאל זנדברג)

הפרשה מתארת בין עניינה את חטא 'מי מריבה'. חטא שמתרחש לאחר מותה של מרים, בעקבות דרישתם של בני ישראל למים. משה מוציא להם מים מהסלע אלא שבמקום לדבר אל הסלע הוא מכה בסלע. בעקבות כך נענש משה ולא זוכה להיכנס לארץ.

עוד באותו נושא

דבר תורה לפרשת חוקת: צער העולם וצער האדם

פרשני המקרא התחבטו בשאלה מה היה חטאו של משה. הסברים רבים מצינו בעניין עד שמרוב פרשנויות מסביר שמואל דוד לוצאטו, שד"ל, איטליה המאה ה-19 "משה רבנו חטא חטא אחד, והמפרשים העמיסו עליו שלושה עשר חטאים ויותר, כי כל אחד מהם בדה מלבו עוון חדש" אנו בוודאי שלא נרצה להעמיס על משה חטא נוסף, ובוודאי שלא נכניס עצמנו לעניין מהותו של החטא שכן "העניין סוד גדול מסתרי התורה". יחד עם זאת נבקש לעמוד על חטאו של משה דרך פירושו של רש"י, אשר הסביר שחטאו של משה היה בגלל 'הכאה' בסלע ולא 'דיבור' אל הסלע, כפי שצווה "ודברתם אל הסלע".

פרשנותו של ר' שלמה יצחקי, רש"י מתיישבת היטב עם המגמה הכללית של ספר במדבר, שמתאר עניינים רבים שמקורם בדיבור, והדוגמאות לכך הן מרובות, למשל: "כמתאוננים באוזני ה'"; חטא עם ישראל ותלונתם בקברות התאווה "ויאמרו מי יאכילנו בשר"; חטאה של מרים "ותדבר מרים ואהרון במשה"; דברי המרגלים "ויוציאו דיבת הארץ"; טענותיו של קורח "ויאמרו להם רב לכם…ומדוע תתנשאו"; ובהמשך אנו מוצאים "וילונו כל עדת בני ישראל…לאמור אתם המיתם את עם ה'"; דיבורו של בלעם; פרשת מטות שמביאה את עניין הנדרים, באמצעותם אדם יכול לאסור על עצמו דברים מותרים, "ככל היוצא מפיו יעשה", "מוצא שפתיך תשמור". כח הדיבור של הוא הגורם המניע והדומיננטי המתואר בספר במדבר.

 

המשותף לכל הדוגמאות שמנינו שכולם עניינם בדיבור אקטיבי של האדם. כאשר המסר הבוקע מחדד את כוחו של הדיבור שלמרות שאין בו מעשה יש בו די כדי להעניש או להטיל חובה. כוחו של הדיבור נובע מהיותו עיקר נפש האדם.

לעומת זאת פרשת מי מריבה היא אנטיתזה לספר במדבר. שכן אם כל הדוגמאות מוסבות לדיבור בפועל. חטא מי מריבה הוא חטא על כך שמשה "לא דיבר". והשאלה היא מדוע נענש משה על 'אי דיבור'?

כדי לנסות ולהשיב על שאלה זו נפנה אל פסוק המופיע בספר תהילים, שם מצינו כתוב: "ידבר עמים תחתינו" ידבר הכוונה ינהיג. מנהיגותו של מנהיג נבחנת, בין היתר, ביכולת שלו להניע דברים באמצעות פקודות ודברים שהוא מוציא מפיו, כך למשל אנו מוצאים כאשר האל "בעשרה מאמרות נברא העולם". עיקר מנהיגותו של מנהיג נבחנת ביכולתו לדבר, ביכולת להעביר מסרים לעם. משה רבנו היה ער לחשיבות הדיבור כתכונת מנהיגותית נדרשת, ובהליך מינויו למנהיג על עם ישראל הוא חושף את חסרונו "לא איש דברים אנוכי".

מגבלה פורשה כקושי בדיבור.  ר' עובדיה ספורנו, מגדולי פרשני איטליה המאה ה-15, פירש מגבלה זו כחוסר בכישורי ריטוריקה ולעומתו מסביר הרב נפתלי צבי יהודה ברלין, הנצי"ב,  גרמניה המאה ה-19 מגבלה זו כקושי בתחום ההסברה. אלא שאין בטענה זו כדי למנוע מינוי משה למנהיג. ולמשה מצטרף אהרון "כי דבר ידבר הוא". חטאו של משה הוא על שמנע את השיח הנחוץ בין העם לבין מנהיגו, כאשר המסר הבוקע מפרשה זו שלעיתים אין די בפתרון הבעיה בלבד אלא יש צורך בדיבור.

ואולי המסר מחטא מי מריבה, שמנהיג חייב לנהל שיח ודיבור ישיר עם העם. יתרה מזו יש מצבים בחייה של אומה שעשייה בלבד אינה מספקת וקיימת חובה לדבר אל העם, ומי שלא עושה כן יכול לחטוא למנהיגותו בדיוק כמו שמשה חטא לתפקידו.

ברוח זו ניתן להסביר שמשה מתקן את חטא מי מריבה באמצעות המניפסט האחרון שהוא מוסר לעם רגע לפני מותו והכוונה לספר דברים הנאום האחרון של משה לעם ערב כניסתם לארץ.

==

אלישי בן-יצחק, עו"ד מרצה במרכז האקדמי 'שערי מדע ומשפט', בעלים של משרד עורכי דין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
למה משה לא נכנס לארץ ?.נכשל בניסיון העשירי
משה אהרון . | 19-06-2021 23:07
בסד. עשר ניסיונותיו של משה =================== כשם שאב המון גויים - אברהם , נוסה בעשר ניסיונות כך גם נוסה הרועה הנאמן לבית ישראל. וכך כשם שאברהם לא עמד בהצלחה מלאה בניסיון העשירי והאחרון. שהרים יד לשחוט את בנו. שאם היה אך מטיח הסכין באדמה וזועק : אני יודע שאינך מתכוון ..... עשית הכל ועד לרגע זה ואת המאכלת אני תוקע או נועץ באדמה. ואזי לא מלאך היה קורא לו נשמיים . אלא הקבה בכבודו ובעצמו היה יורד אליו עם מתנת נצח :עם בית המקדש מהשמיים . וכך ההיסטוריה של האנושות כל כולה הייתה נראית אחרת . כך גם משה בניסיון העשירי והאחרון במי מריבה. כבר לא עמד לו כוחו כאדם . המטה שבידו שהורגל להטיות ולחבטות . הכה שוב במקום למלא את בשורתו החדשה. בשורת הכניסה לארץ.. שבה המטה חייב לעבור טרספורמציה ממקל חובלים למקל נועם. זו ההנהגה של ארץ ישראל . משה אהרון
למה בנט מטונף? תשובה: כי הוא טינופת
מטונף הוא בנט | 20-06-2021 17:50
בנט רפורמי מטונף
2
אמונתו של מנהיג בקידוש שם שמים - בדיבור
משה אהרון | 19-06-2021 23:10
יען כי לא האמנתם בי להקדישני לעיני העדה אמונה של מנהיג נבחנת ביכולת להתבזות בהכי שפל על מנת לקדש את ה' ======================================. הנה כי כן משה כמנהיג נכשל במבחן העשירי הכי חשוב . הוא נדרש להפגין אמונה המיוחדת למנהיג. והיא אמונה של להקדישני לעיני העדה. לעשות את הדבר הכי תמוהה שיש בו גם כדי ביזוי אישי - לדבר אל הדומם. ולקיים בכל מצב את דבר ה' ומה הוא קידוש שם שמיים שבאמונה בו נכשל משה . להפגין לעם שהוא המנמגם ידבר ויגמגם לסלע ו הסלע לבסוף יבין אותו ויעתר לו . מה ששום דיבור לעם ישראל לא הועיל ולא גרם להם להענות של מים כנגד מים שפלו מהדוממים אמור היה להעמידם בשפלותם . שאבן וסלע נענה לדבר ה' והם במרים. כשלון זה לא בכדי גם גרר את שיא העונש. שארץ ישראל זקוקה למנהיג המדבר אל הסלעים. שאפילו סלעים אינם חשים את חבטת מטהו. משה אהרון
3
כבוד למגזר האמנם
עמדין | 20-06-2021 3:05
לדבר על משה רבינו גדול הנביאים כשברקע תמונתו של להבדיל אלף אלפי הבדלות גדול הנוכלים בנט זה ממש צלם בהיכל דבר שיכול לקרוא רק באתר מטורף של כיפות סרוגות שמתגאים במנהיג הסרוג שלהם עוד גאווה כזאת ואבדנו
הבהרה
עמדין | 20-06-2021 3:53
כוונתי דבר שיכול לקרות ולא לקרוא ועמכם הסליחה אשמח עם מערכת סרוגים תעמיד לרשותי מגיה
4
''וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה.
ממשלת בולשביקים | 20-06-2021 7:36
''וְלַמַּלְשִׁינִים אַל תְּהִי תִקְוָה. וְכָל מֶמְשֶׁלֶת הָרִשְׁעָה שֶׁל הַשְּׂמֹאל (סמאל) עִם עֲרָבִים כְּרֶגַע תֹּאבֵד. וְכָל אוֹיְבֵי עַמְּךָ מְהֵרָה יִכָּרֵתוּ. וְהַזֵדִים מְהֵרָה תְעַקֵּר וּתְשַׁבֵּר וּתְמַגֵּר וְתַכְנִיעַ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְדֹוָד. שׁוֹבֵר אוֹיְבִים: עֲרָבִים, שָׁקֵד, ְבֶּנֶט, סַעַר וגנץ, וּמַכְנִיעַ זֵדִים''
5
שאלה לבנט-למה בן ברק החליט שלהבה זה ארגון
לרוה"מ בנט | 21-06-2021 22:54
ארגון טרור ?? מי הוא בן ברק הזה שהחליט שאנשים דואגים לבנות ישראל זה טרור ??? בנט, אם אתה לא מצליח להשתלט על השמאל בגועליציה - אז חבלז . את הדברים האלה שמעתי הערב בערוץ 13.
להבה
עמדין | 22-06-2021 1:45
והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש