אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

בין הרב עמיטל לרב דרוקמן| תגובה לרב אמנון בזק

יש לדון בכובד ראש בטענות אלו הרב אמנון בזק, אך יש גם לדון בשאלה עקרונית; מי רשאי להביע ביקורת פומבית על זקן תלמידי החכמים של התורה הגואלת בדורנו, גם אם אתה חושב שאתה צודק

בין הרב עמיטל לרב דרוקמן| תגובה לרב אמנון בזק
  (צילום: נעם רבקין פנטון\ פלאש90)

קראתי את מאמרו של הרב אמנון בזק מישיבת הר עציון, המביע מרמור ומורת רוח מהשתתפותו של הרב חיים דרוקמן שליט"א, במה שכונה "מסע הישיבות", לטובת מפלגה מסוימת.

ליבת המאמר היא על עצם שותפותם של רבנים בפוליטיקה. וכלשונו: "עיסוק אינטנסיבי של רבנים חשובים בפוליטיקה איננו תמיד לכבודם. רבנים אמורים לעסוק בתורה, בערכים ובעקרונות, בעוד שהעולם הפוליטי רווי במאבקי כוח אישיים, ביצרים ובאגו".

צילום: דוברות הציונות הדתית

הרב בזק המשיך וכתב כי "העובדה שמביאים דמות תורנית למסע בין ישיבות לא כדי ללמד תורה או לחנך לערכים, אלא רק כדי להגיד לאיזו מפלגה להצביע, עלולה להוזיל את דמותם של רבנים ותלמידי חכמים".

ובכן, אכן יש לדון בכובד ראש בטענות אלו של הרב בזק. יש גם לדון בשאלה עקרונית מי רשאי להביע ביקורת פומבית על זקן תלמידי החכמים של התורה הגואלת בדורנו. ובכלל, בהבנת המושג "דרך ארץ קדמה לתורה". גם אם אתה חושב שאתה צודק.

עוד באותו נושא

המסע של הרב דרוקמן – שינוי בעייתי בדרכה של הציונות הדתית


36

שאלות חשובות, חשובות מאוד, אולי יותר מדאגתו  של הרב בזק לדמותו של הרב דרוקמן שליט"א.

אגב, שעות לימוד ושיחה רבות יש לי עם ראש הישיבה. מעולם לא שמעתי ביקורת פומבית או מרומזת, על דמויות רבניות כאלה או אחרות . גם כשהוכפש על ידי רבנים מזרמים אחרים, או על ידי רבנים שצעירים ממנו בעשרות שנים, לא אמר דבר. אכן, לימוד גדול.

אך לא בכל אלה באתי לעסוק כאן. מכיוון שיודע אני, הרב אמנון, שאתה רואה את עצמך, כתלמיד מובהק של הרב עמיטל זצ"ל, שעסק רבות אף בפוליטיקה ואף היה מנהיג של מפלגה פוליטית, שהתמודדה לכנסת מספר פעמים, תחת כנפי מסגרות פוליטיות כאלה ואחרות, ואף כיהן כשר בלי תיק בממשלתו של שמעון פרס ז"ל.

עוד באותו נושא

רבנים ופוליטיקה | הרב חגי לונדין מגיב לרב אמנון בזק


12

רציתי להפנות אותך למאמר שהתפרסם ע"י ר"מ אחר בישיבתך, הרב שלמה ברין, שהוא חתנו של הרב עמיטל זצ"ל. המאמר מפורסם באתר הרשמי של ישיבת הר עציון וכותרתו "הרב עמיטל נכנס לפוליטיקה למען כבוד התורה".

כדי להקל עליך את החיפוש, הנה תמצית הדברים. על מעורבותו הפוליטית של הרב עמיטל כראש תנועת 'ממד' אותה הקים ויזם מספר הרב ברין, כי מלכתחילה חשב הרב עמיטל שלא ראוי שרבנים יכנסו לפוליטיקה, אך בשל חששו לתורה ומעמדה בציבור חשב שראוי להיכנס לזירה זו.

"הוא רצה להראות שהתורה מאפשרת הסכמים מדיניים, גם אם הם כוללים קריעה של ארץ ישראל. הוא רצה להראות שתורת ישראל אינה נגד זה. ההליכה שלו לפוליטיקה לא הייתה כדי לקדם נושא פוליטי, אלא כדי להגן על כבודה של תורה ונשמתה על פי תפיסתו…הוא רצה להיות ראש ישיבה. הוא לא ראה את עצמו איש פוליטי. הניגודים הללו היו חלק מאישיותו. היו בה קולות שונים. הוא הלך לשדה הפוליטי כדי לקדם רעיון תורני על פי תפיסתו והיה מוכן לשלם על כך מחיר.

עוד באותו נושא

הנתונים נחשפים: מה ההשפעה של מסע הישיבות?


29

כבוד התורה ואהבת שם שמים הם שהנחו אותו ולהם הוא הקדיש את חייו. הוא עבר את השואה, ראה את החורבן, ראה את הרוע והסבל, ראה את מה שעם ישראל עבר, הקדיש את חייו להפצת תורת חיים, תורה של מרפא. כך ראה את תקומת המדינה והעם בארצו כמרפא לשבר הנורא של הגלות עם החורבן הגדול שהיה בשואה. ראה את התורה כתורה מנחמת שלא מאפשרת שפיכות דמים ולכן היה מוכן לשלם מחיר למרות שאהב את ארץ ישראל בכל נפשו ואהב כל רגב אדמה".

אז זהו, רציתי לומר לך, הרב אמנון, שהרב דרוקמן לא הלך למסע זה כדי לקדם רעיון פוליטי כזה או אחר, אלא כדי להגן על כבודה של תורה ונשמתה על פי תפיסתו.

על פי תפיסה זו, גדולתה של תורה תובעת מאיתנו להיאבק על הערכים החשובים לנו גם בשדה הפוליטי. כבוד התורה ואהבת שם שמים הם אלה שמנחים אותו ולהם הוא מקדיש את חייו.

הרב דרוקמן שליט"א עבר את השואה, ראה את החורבן ואת הסבל, והחליט להקדיש את חייו להפצת תורת חיים, תורה של מרפא. כך הוא רואה  את תקומת המדינה והעם בארצו כמרפא לשבר הנורא של הגלות עם החורבן הגדול שהיה בשואה.

אסיים בחוויה אישית. לפני כשנה ערכתי עם ראש הישיבה שיחה ארוכה. שאלתי אותו מה מקום הישיבה בחייו. סוף כל סוף הוא עוסק בהנהגה ציבורית שנים רבות. למשמע השאלה, הוא זעק"מה זאת אומרת – הישיבה היא העיקר, היא התמצית ".

הוא הסב את תשומת ליבי לעובדה מרגשת. גם בהיותו ח"כ וסגן שר, מעולם לא ויתר על ראשות הישיבה. אכן, כתלמיד אני זוכר את הציפיה לשיעורים שהתבטלו, אך המסר החינוכי חלחל בכל אברינו:

התורה היא לא מקפצה לפרסום או לתפקיד כזה או אחר. התורה היא העיקר, התמצית שממנה הכול יוצא. ומתפשטת לכל תחומי החיים ובכל מרחבי החיים.

=======

הרב דן אלינר הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור עציון' במרכז שפירא

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
33 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
אשרינו שזכינו לרב...
שיעור א'. | 16-03-2021 11:50
אשרינו שזכינו לרב דני!
באמת כואב לי
משה | 16-03-2021 15:14
זו באמת נקודה חשובה. עם כל הכבוד לרבנים שחשוב להם באמת נקודות מסוימות, ויש כבוד - באמת כואב שרבנים שלא מתקרבים לגדולי הדור שלנו מביעים ביקורת בפומבי- שידברו איתם אישית, אני מרגיש שזה פוגע ויש אנשים שישוו את הרב דרוקמן בגלל זה לרבנים אחרים- שהם רבנים חשובים!!! אבל לא מתקרבים לרב דרוקמן.
2
הרב ...
חגי | 16-03-2021 11:56
הרב
3
חלק מהדתיים-לאומיים המירו...
נו באמת | 16-03-2021 12:10
חלק מהדתיים-לאומיים המירו את יהדותם בלאומנות. יש רב ימני, יש רב שמאלני, צריך להצביע לימין, או לשמאל... זה לא שפה של תורה
לפחות לא זורקים...
אוהב שלום | 16-03-2021 22:41
לפחות לא זורקים לבן על רבנים, לא מרביצים למי ששומע שיעורים של רב גדול שאינו מתיישר עם האדמור, לא מבזים רבנים שחושבים אחרת וכו'. עדיף שכל אחד יתקן את עצמו ולא יטיל רפש על חברו.
4
חנפנות לראש הישיבה שאתה מלמד בה?
ח | 16-03-2021 12:24
אני מהמר שלא שיקולי תורה עמדו מול עיניו של הכותב.
אתה לא חכם
מגיב | 25-03-2021 13:08
תפסיק להפיל על המציאות את הקטנות שבה אתה חי. אנחנו לא אשמים בזה
לא ראוי לתגובה. רמה נמוכה
דורון | 16-03-2021 16:16
.
5
כתבה יפה שמעמידה...
פם | 16-03-2021 12:57
כתבה יפה שמעמידה את החולקים במקומם. לצערי הצביעות החלה לבצבץ ולצוץ גם במחוזות של בתי המדרש, וחבל מאוד שכך. לטעמי האישי ישיבת הגוש איבדה מזמן את הכיוון בעמדותיה הופליטיות המנותקות.
6
כינוי חדש
מאן דהוא | 16-03-2021 14:37
זקן תלמידי החכמים של התורה הגואלת??....מה זה???
7
מותר לציין שגם...
בנימין | 16-03-2021 14:39
מותר לציין שגם בתקופת הרב עמיטל ומימד הרב הקפיד לא לערב בין שני הרובדים. את אשר נעשה בכנסת נשאר בכנסת, ואשר נעשה בישיבה נעשה בישיבה. הגוש מאז ומתמיד דגלה בחירות מחשבתית מתוך אמונה בבחירות שהבחור יבצע.
8
הרב בזק יוצא...
יואב | 16-03-2021 15:20
הרב בזק יוצא נגד נקודת ההנחה שהכותב עצמו הניח. זה שהרב ברין כתב משהו זה לא אומר שהרב בזק מחוייב לקבל אותם. בגוש מחנכים לחירות מחשבתית וחשיבה ביקורתית. ומותר לחלוק גם על רבנים גדולים בצניעות הנדרשת. הן על הרב עמיטל והן על הרב דרוקמן.
הבעיה של רב אמנון
מגיב | 25-03-2021 13:10
זה הבעיה של ר' אמנון איפה הצניעות כלפי גדול הדור הרב דרוקמן??? כך כותב רב בן 40 על רב בן 90????
וזאת בדיוק...
תלמיד | 21-03-2021 20:45
וזאת בדיוק הבעיה של הגושניקים. חוסר הערצה לתלמידי חכמים. אפילו לשלהם...
מה לרב...
תלמיד | 16-03-2021 19:44
מה לרב אמנון אצל הרב דני? הרב אמנון לא אוהב פולמוסים ארוכים ומיותרים, הוא כותב את דעתו, המסכים יסכים והמתנגד יתנגד, הוא לא צריך להגיב לכל מאמר תגובה של רבנים... ולגופט של עניין - אתה מוזמן לשאול אנשים בגוש מה דעתם על מה שעשה הרבה עמיטל, כמעט כולם חושבים שזו היתה טעות.
לא ראיתי שהרב...
ארי | 16-03-2021 15:45
לא ראיתי שהרב בזק התקומם נגד הרב עמיטל. או נגד הרב ברין. אדרבא יתכבד הרב בזק ויתמודד עם טענותיו של הרב דן
9
זה שהרב עמיטל...
מיצי | 16-03-2021 15:23
זה שהרב עמיטל עשה משהו שנוי במחלוקת אינו אומר שכדאי לחזור על אותה הטעות שוב. הרב דרוקמן משחק בשדה מוקשים,יש הרבה משפחות שראשיהן לא מצביעים למפלגה שהרב דרוקמן ממליץ ואז מה?ההורים יוצאים נגד דעת תורה?
@יפה. טול קורה...
א | 16-03-2021 15:43
@יפה. טול קורה מבין עיניך הרב בזק
10
מי שתומך בהנהגה מושחתת
משה אהרון | 16-03-2021 17:26
לא יכול להתגדר באהבת התורה - אהבת האמת . ואין בכל מהלכיו משום קידוש שם שמיים אולי להפך
לשון הרע - העבירה החמורה בתורה
משה | 16-03-2021 19:10
אתה מדבר על מפלגה מושחתת ומה איתך?
11
אינני רב לא גדול ולא קטן
משה אהרון | 16-03-2021 17:34
אך ביסופיי לגאולה הנחוני למחוזות אחרים. בהם אני מעיז לומר הדברים עם כל הכבוד לרב דרוקמן הוא איבד אוריינטציה לגבי מהות ופעמי הגאולה . אין בידו ולא בידי הרבנים המחזיקים בדעותיו - לא תורה ולא תורת הגאולה . כך או כל בעיניי,סמוטריץ ובן גביר הם שועלים קטנים המחבלים בגאולה
12
אם היו שומעקים את זעקותיה של ארץ ישראל
משה אהרון | 16-03-2021 17:37
היו שומעים איך רגביה מדובבים כי אין חפצם להיכבש על ידי מנהיגים מושחתים. זו אשליה שנוטעים רבנים כאילו הנהגה הנגועה בשחיתות תבטיח את ארץ ישראל. היא תנתק אותכם כמו בפעם הקודמת
13
דרכם של כהנא,...
ישראלי | 16-03-2021 17:46
דרכם של כהנא, ברוך גולדשטיין ושפי, זה ''כבודהתורה''? תורתו של מי?
14
הרב דרוקמן מעולם...
נחום אירגאס | 16-03-2021 18:03
הרב דרוקמן מעולם לא העביר שיעור כללי בגמרא בישיבת אור עציון, הוא היה חכ בשלוש מפלגות בתקופה קצרה וגם היום הוא החליף כבר 6 מפלגות, תלוי איפה התקציבים,ופצלאל יודע איך לקדר את הרב בכל הארץ ושולט ברב באופן אבסולוטי, עלמא דשיקרא.
מדהים איך...
... | 16-03-2021 23:00
מדהים איך שאתה מסוגל לקרוא את מחשבותיו של הרב ולדעת למה החליף 6 מפלגות באמת מדהים. צריך הבין שמפלגה מייצגת ערכים,אדם צריך ללכת בעקבות ערכים,לא מפלגה
15
ישר כח הרב...
מאיר | 16-03-2021 18:17
ישר כח הרב דני
16
אינני מבין את...
תלמיד | 16-03-2021 19:47
אינני מבין את דבריו של הכותב, משתי סיבות: א. הרב בזק לא מחויב לדברים שעשה הרבה עמיטל. בגוש יש חירות מחשבתית, ואם תשאל אנשים בגוש, רובם חושבים שהרב עמיטל טעה. לפני כמה חודשים כתב הרב יואל בן נון מאמר שבו כתב את הדברים בפירוש - שהרב עמיטל טעה, ורבנים לא צריכים להיכנס לפוליטיקה. היה ניסיון, והוא נחשל, לא צריך לחזור עליו. ב. הרב עמיטל הפריד בין דמותו הרבנית לדמותח הפוליטית. הוא מעולם לא ניצל את היותר ראש ישיבה בשביל כוחו הפוליטי. לא עשה סיורים בישיבות, ולא הציג את דבריו כדעת תורה. וזה כל ההבדל.
17
כמה גאווה וטמטום...
שמואל | 16-03-2021 20:08
כמה גאווה וטמטום יש באמנון שמרשה לעצמו לדבר כנגד גדולי ישראל מעל גלי הרשת ובפרהסיא. תאלמנה שפתי שקר הדוברות על צדיק עתק בגאווה ובוז.
18
מאמר ענייני וצודק...
יניב | 16-03-2021 23:11
מאמר ענייני וצודק מסכים לכל הנאמר לעיל
19
עוד הוכחה כי...
יוסף הגלילי | 17-03-2021 5:12
עוד הוכחה כי הדת היהודית היא אך ורק פוליטיקה של הכוח.
מה שדבריך...
יוי | 17-03-2021 9:34
מה שדבריך מבטים, זה כמה טיפש אתה
20
בין השורות
אפרים | 17-03-2021 9:01
מרוב דאגתו של הרב לכתוב את הביקורת בצורה עדינה הרב דן לא ירד לסוף דעתו. שלו עצמו. בא לבקר ונמצא מברך.
21
במקום להתעסק בפוליטיקה קדשו צום
משה אהרון | 17-03-2021 11:06
הלוואי והיה בכם העוז והתעצומות לטפל בשורש הרע- השחיתות של ההנהגה אבל אתם מגבים ותומכים בה (משה אהרון ) משה אהרון 10:58 ‎(לפני 0 דקות)‎ אני במערת האימה במדבר יהודה יצאה הבת קול - בבת קלף =====================================. בסד. לקבה אלף דרכים לטלטל אותנו [מגפה]. ואלף דרכים משלימות להאיר לנו את הזרקור לתרופה. אנו שרויים במערת האימה במדבר היהודים. והחמץ הרב הוא הפסולת ממנה שלו הארכיאולוגים פיסות של נבואה לאמור : אֵלֶּה הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: דַּבְּרוּ אֱמֶת, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ--אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם, שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם. יז וְאִישׁ אֶת-רָעַת רֵעֵהוּ, אַל-תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם, וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר, אַל-תֶּאֱהָבוּ: משה אהרון