אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פנימיות בקטנה: למה אסור 'להשלים ציוד' בצבא?

הרב מיכה בלוך מסביר בדבר תורה קצר לפרשת משפטים מדוע התורה כתבה את המשפט שבין אדם לחברו כחלק מהתורה שבין אדם לבוראו, ואת רמת קדושת אותם משפטים

פנימיות בקטנה: למה אסור 'להשלים ציוד' בצבא?
  אילוסטרציה (דוד כהן/פלאש 90)

בפרשת השבוע כתוב "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". דבר מובן שהתורה כותבת על עבודת ה' במצוות שבין אדם לבוראו, אבל המשפטים שבין אדם לחבירו כביכול  לא צריכים להכתב שם – אלו  דברים מוסכמים אצל בני אדם. לדוגמא, מצוות כבוד הורים והאיסור לא תגנוב נראים מיותרים, שהרי גם אצל אומות העולם הם כללים וחוקים מקובלים. אז למה בכל זאת הדבר נכתב?

נשאלת שאלה נוספת; המדרש בשמות רבה מביא את הפסוק בתהילים קמ"ז "מגיד דבריו ליעקב, חוקיו ומשפטיו לישראל" – מגיד דבריו ליעקב- אלו עשרת הדברות,  חוקיו ומשפטיו לישראל – אלו המשפטים. הנתיבות שלום לומד שדרגת הקדושה של המשפטים שווה לדרגת הקדושה של עשרת הדברות שנתנו בהר סיני. אם כן, השאלה כאן היא  איך אפשר להשוות את הקדושה של המשפטים לקדושת עשרת הדברות?

עוד באותו נושא

פנימיות בקטנה: הקשר בין מעמד מתן תורה לקורונה

אנו לומדים את המשפטים דווקא מן התורה כדי להגיד לנו שבדברי נותן התורה אי אפשר לעגל פינות ואי אפשר לשנותם כרצון האדם. כשזה לא מוסר אלוקי, לכל אחד יש אמות מוסר משלו. אדם לדוגמא לא יגנוב באזרחות אפילו שקל, אבל בצבא יכול להיות מצב שכאשר נעלם לו איזה חפץ "הוא ישלים ציוד.." – אך על פי התורה זהו דבר שלא יעשה כי הקב"ה ציוה לא תגנוב, ואי אפשר לעגל פינות ולעבור על המצווה.

האור האלוקי בלימוד התורה

בשם משמואל על פרשת יתרו כותב שבלימוד התורה יש שני דברים: א. האדם לומד כדי לדעת איך לקיים את המצוות. ב. לימוד התורה מוסיף לאדם חיות וקדושה. כך גם אדם המקיים את המצוות שבין אדם לחברו בגלל שזה כתוב בתורה מתווסף לו אור אלוקי וקדושה מיוחדת.

המאור  ושמש מוסיף לנו לגבי המשפטים, על הדרך בה נלמד את המשפטים. הוא מביא את רש"י שכותב על "ואלה המשפטים". "ואלה" – מוסיף על הראשונים. מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני. ומסביר שנתינת עשרת הדברות היתה ברתת ובזיע, בקדושה מיוחדת.

הגמרא בברכות (כ"ב ע"א) אומרת על הפסוק "והודעתם לבניך" יום אשר עמדת לפני ה' אלוקך בחורב. מה במתן תורה ברתת ובזיע, אף כל לימוד תורה ברתת ובזיע. לומדים מהגמרא כשאדם לומד על מצוות שבין אדם למקום או דברי מוסר הוא צריך ללמוד אותם בהתלהבות.

כשאדם לומד דיני ממונות ניתן היה לחשוב שהוא יפעיל את שכלו  כדי לדעת איך להתנהג. אנו לומדים  מרש"י שיוסיף על הראשונים. גם בלימוד זה צריך התלהבות של קדושה. המקיים מצוות בין אדם לחברו בגלל שזה כתוב בתורה כפי שפרטנו לעיל, זוכה ותיוסף לו קדושה מיוחדת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
כרגיל,נפלא. ...
דוד רצון | 12-02-2021 12:33
כרגיל,נפלא.