בחירות 2021 הן הרבה יותר שקופות לציבור, לפחות בכל הקשור לפרסום של המפלגות ברשתות החברתיות. בשנים האחרונות מסמנת פייסבוק את הפרסום של פוסטים בצורה גלויה יותר, ואצל פוליטיקאים גם מאפשרת הצצה לסכום התשלום ששילמו עבור הקידום.

כאשר אתם רואים מודעה בפייסבוק, היא תסומן בתיוג "sponsored", כלומר תוכן ממומן ומקודם על ידי דף כלשהו. כאמור, בשנים האחרונות פייסבוק מאפשרת לראות איך החליטו כי נראה את המודעה.

בשביל הדוגמה: לאן מכוונת מפלגת הישראלים

ניקח לדוגמה סרטון של רון חולדאי שעלה בפיד הפייסבוק. מתחת לשם הדף מופיע הסימון של הקידום הממומן, ששולם על ידי "הישראלים" כלומר דף הפייסבוק של המפלגה של חולדאי. אצל סמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית המימון הוא מטעם מפלגת "האיחוד הלאומי" וכך הלאה.

הסרטון של חולדאי מסומן כ-sponsored

ועכשיו נכנס יותר לעומק. בקצה העליון של הפוסט יש כפתור עם 3 נקודות, למסך האפשרויות.

באפשרויות אפשר להסתיר את המודעה, לדווח עליה כפוגענית, ובתחתי של האפשרויות, אפשר גם לסמן את האפשרות: "מדוע אני רואה את המודעה הזו", כלומר מה סימנו מממני המודעה כקהל יעד ממוקד. זה מופיע גם בפרסומות של חברות מסחריות. אין סיבה שחנות בגדים בבאר שבע תבזבז משאבי פירסום על תושבי קרית שמונה, וגם מהצד השני תושב קרית שמונה יתבאס לראות פוסט של חנות בגדים בבאר שבע, שלא רלוונטית אליו.

כך מאפשרת פייסבוק פרסום ממוקד יותר. חנות הבגדים בבאר שבע תפנה למי שמקום מגוריו הוא באר שבע והסביבה או שנניח הוא עוקב אחרי ראש העיר רוביק דנילוביץ' או לקבוצת הכדורגל הפועל באר שבע.

במי מתמקד רון חולדאי?

אז גם אצל רון חולדאי ומפלגת הישראלים, ניתן לראות לאיזה קהל יעד מפנה הפרסומת:

מי קהל היעד לפרסום של חולדאי

הסעיפים השני והשלישי מפנים לאנשים מעל גיל 18 הגרים בישראל, אך הסעיף הראשון הוא המעניין: הפוסט של רון חולדאי מעוניין להגיע לקהל יעד שמתעניין באהוד ברק, יש עתיד ועוד כמה. נלחץ על הכפתור ונראה את הרשימה המלאה:

רשימת המיקוד של רון חולדאי

והנה הרשימה המלאה. קהל היעד של מפלגת הישראלים היא מרכז-שמאל קלאסי. הפוסטים מיועדים לאנשים שהביעו התעניינות בראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (העבודה), יש עתיד, יו"ר מפלגת העבודה לשעבר שלי יחימוביץ' ויו"ר התנועה ציפי לבני.

ראיתם הודעה ממומנת בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם, חפשו גם אתם מי עומד מאחוריה ולאיזה קהל יעד היא מכוונת.