תפקידו האמיתי של העושר - סרוגים

תפקידו האמיתי של העושר

כאשר יש באומה דרישה לגדלות זה יוצר קשר בין העמים, וניתן לראות זאת גם בימינו. אומות מפותחות נמצאות בקשרים עם כל העולם, ואינן מסתפקות ומצטמצמות בחוגן הפרטי. לעומתן, מדינות עניות בהן החיים מצומצמים להשגת צרכי קיום אין להם שיח עם כלל העולם

תפקידו האמיתי של העושר
  (צילום: רפאל בן עזרא)

חלק מרכזי בפרשתנו עוסק בהכנת עם ישראל לגאולתו, ובמצוות הבאות לשמר אירוע מרכזי זה בזכרון האומה וחייה. התורה מצווה על קרבן פסח, מצווה שנועדה לבנות בעם ישאל את היכולת לתעוזה, שהייתה חסרה בהם לאחר שנות עבדות רבות שיצרו בהם מעמד של שפלות.

בני ישראל נדרשו לשחוט את אלהי מצרים לעיניהם, ללא מורא ופחד ולאכול את קרבן הפסח בחיפזון. הרב קוק מבאר שהסיבה לכך כדי להעיד שבפנינו נבנית אומה, עם מרכיב אלוקי, לא ככל העמים שתהליך בנייתם מתמשך וארוך, ויש בו שותפות ארצית. צביונם של האומות נבנה לפי מעשיהם, ובשונה מכך עם ישראל נבנה רק על פי ה'.

עוד באותו נושא

אז מה באמת קרה במכת חושך?


5

לכן הכל נעשה בחיפזון, להראות שאין לאדם ולממד הזמן חלק בתהליך זה. מיד לאחר מכן, מצטווים ישראל במצוות תפילין הבאה לשמר לדורות את הקניינים שקנו ישראל ביציאת מצריים, כדי שיוכלו למלא את תפקידם בעולם.

למרבה הפלא, אנו מוצאים שהתורה חורגת מההכנות לגאולה בהיבט הרוחני, ועוסקת במעשה שבמבט ראשון נראה כחומרי מידי וככזה הסותר את מהלך הכנת העם לגאולה. "דבר נא באוזני העם וישאלו איש מאת רעהו ואישה מאת רעותה כלי כסף וכלי זהב ושמלות", מה הקשר בין עניין זה ובין הכנה לגאולה? ואיך אפשר להקים עם רוחני עם שאיפות גשמיות?

מדברי המדרש ניתן לבאר את בקשה זו כפיצוי לעם ישראל לאחר הרבה שנות שעבוד וסבל, כריצוי לאברהם אבינו. "דבר נא…אמר לו הקב"ה למשה בבקשה ממך אמור להם לישראל בבקשה מכם שאלו ממצרים כלי כסף וכלי זהב שלא יאמר אותו צדיק 'ועבדום ועינו אתם', קיים בהם, 'ואחרי כן יצאו ברכוש גדול' לא קיים בהם". בחומש הראי"ה, הרב קוק מבאר את העניין באופן שונה. מדבריו עולה כי אין כאן קטיעה של ההכנה לגאולה אלא המשך ההכשרה של עם ישראל לגאולתו.

הרב קוק מרחיב לבאר שלאחר שנות עבדות רבות נשפלה רוחו של העם. כדי לרוממה, שתחזור למצבה הנורמאלי, היה צורך בעושר חומרי רב להוציאם ממצב שפל זה. עם שמעמדו הנפשי שפל עוסק רק בהישרדות, כך לא יוכל להתרומם בשום צורה ולא ימצא את הכוחות להרים את עצמו.

יש בעושר הגשמי כדי לרוממו, לעורר בו את כוח הרצון לחיים מלאים, ומתוך כך לפעול ולהשתפר אף בתיקון מידותיו. אולם, כיוון שבעושר גשמי זה יש סכנה להימשך אחרי החומריות, נאמרה  בקשה זו בלשון 'נא' ולא בלשון ציווי, וזאת כדי שיפנימו שזהו רק אמצעי אך לא מטרה.

מעבר לכך, מדגיש הרב שבקשה זו נאמרה בלשון התנצלות, 'שלא יאמר אותו צדיק", וכל זה כדי להראות שעניין זה אינו תכלית בפני עצמו ואין זה עניין שראוי לשאוף לו מצד עצמו. אם כן, כך גם צריך להסביר את הקפדת אברהם אבינו בעניין זה.

רצונו של אברהם הוא להעמיד גוי שראוי להודיע את שמו של ה' בעולם, ולכן אברהם מבקש בשבילם את העושר כדי שזה יבנה בהם מעמד נפשי שיוכלו לרומם נפשם לפעול ולהשפיע על עמים רבים. "…ושאיפה לרכוש ולמקנה קניין, שעל ידי זה מקרבים עמים רבים… ולמדים איש מדרכי רעהו".

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת בא תשפ"א

חידושו של הרב הוא שהצורך בעושר אינו כדי שנראה בעיני האומות כמכובדים ויכבדו את דברינו ויקבלום, בבחינת "בעל המאה הוא בעל הדעה". אלא העושר יוצר באדם נפש רחבה וגדולה שיש לה עסק עם דברים גדולים ולא מסתפקת בקטנות. שאיפה זו מביאה צורך להתחבר עם כל העולם.

רעיון זה, שכאשר יש באומה דרישה לגדלות יוצר קשר בין העמים, ניתן לראותו גם בימינו. אומות מפותחות נמצאות בקשרים עם כל העולם, ואינן מסתפקות ומצטמצמות בחוגן הפרטי. לעומתן, מדינות עניות בהן החיים מצומצמים להשגת צרכי קיום אין להם שיח עם כלל העולם.

ומסיים הרב: "על כן אברהם ביקש להרגיל נפשם אחר שפלות עבדותם שהיה כור ברזל לצרף נפשם בהכנעה הדרושה לעול מצוות, שעם זה יחד יתרגלו להתרוממות הנפש ושאיפה לחיים מדיניים חברותיים שיבואו על ידי הרצון להרבות את הרכוש".

=======

הרב חיים אסבן, ר"מ כולל רבנות ודיינות בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה מבית איגוד ישיבות ההסדר

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
יישר כח כבוד הרב!
אבי | 24-01-2021 13:54
אשריך.
2
העושר : הרעש, השער והרשע.......
משה אהרון | 24-01-2021 13:57
בסד. וּבְנֵי-יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ, כִּדְבַר מֹשֶׁה; וַיִּשְׁאֲלוּ, מִמִּצְרַיִם, כְּלֵי-כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב, וּשְׂמָלֹת. לו וַיהוָה נָתַן אֶת-חֵן הָעָם, בְּעֵינֵי מִצְרַיִם--וַיַּשְׁאִלוּם; וַיְנַצְּלוּ, אֶת-מִצְרָיִם. {פ} המילה עושר נפרטת באותיותיה לשלושה שלבים : רעש, שער ורשע. שהעושר מחולל רעש וטלטול בנפשו של האדם. פותח לו שער מסוכן לרשע וצריך האדם העשיר לחרוד תמיד שלא יגלוש בשער הרשע .והנה במצרים התורה ביקשה ללמדנו עוד שניים : שהעושר הוא שאול בידי האדם .והוא כביכול צריך להשיב את תמורתו בניצולו הנכון והניצול הנכון של העושר הוא בהצלת אדם. שכך גם עשו בני ישראל במצרים בעצם השאילה מהמצרים הם למעשה הצילו אותם מחטאם והביאו לכפרת עוונם של המצרים מן השורה. שנאמר וינצלו את מצרים .כאמור הצילו אותם מהעושר שהיווה גזל בידם. משה אהרון ולמכנים אחים עמלקים אל תהי תקווה