אז מה באמת קרה במכת חושך? - סרוגים

אז מה באמת קרה במכת חושך?

במובן הפנימי, החידוש העצום במכת חושך הוא, שלא הייתה זו מכה של חושך על ספקטרום האור הוויזואלי, אלא חוויה של חושך פנימי אדיר. נאמר למשה רבנו: "נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם"

אז מה באמת קרה במכת חושך?
  (צילום: שאטרסטוק)

גן עדן – מה עושים שם?

גן עדן. תענוג גדול. המצב השלם. כל הביטויים הללו נתונים לפרשנות. בעוד לאדם אחד לימוד וקריאה של ספרים למשך זמן יכולים להיות תענוג עליון, הרי שלחברו המעדיף צפייה ממושכת במסכים – הדבר יהיה גיהנום מוחלט. אז מה עושים בגן-עדן? תלוי את מי שואלים. גן עדן, כביטוי לשלמות גדולה, יתפרש על ידי כל אדם בדרך אחרת, על פי מושגי החיים בהם הוא חי. לאחד תענוג הנשמה מהווה אושר עליון, ולאדם אחר תענוג זה נשמע מושג ריק ומשמים. התודעה של האדם לוקחת חלק פעיל בעיצוב תפיסות החיים הנסתרות שלו.

האם יש חושך כלפי שמיא?

מכת חושך, עליה אנו קוראים בפרשת השבוע, מתארת מציאות מרתקת – המצרים חווים חושך מוחלט, כזה שאפשר לחוש אותו בידיים, ולבני ישראל "הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם". חושך זה לא היה חושך רגיל של העדר אור, העדר שמש, אלא חושך ממשי שמשה נאלץ להוריד מלמעלה, כדברי המדרש: "מהיכן היה החושך ההוא, ור' יהודה אומר, מחושך של מעלה" (שמו"ר יד). אולם, כיצד ייתכן שלמעלה, במציאות השמימית, קיים חושך? הרי בעולם העליון הכל אור! אם כן, מניין משך משה את אותו חושך לעולם שלנו?

"הכל בראש"

דוד המלך אומר בספר תהילים (סב, יב): "אַחַת דִּבֶּר אֱלֹהִים שְׁתַּיִם זוּ שָׁמָעְתִּי". אחת המשמעויות לפסוק זה היא, שדיבור אחד, מעשה אחד, פעולה אחת, יכולה להתקבל בכמה חוויות קליטה שונות. הדיבור הוא אחד, זהו קול אלוהי מוחלט שבוקע ממקור אחד – אך המקבלים, בני האדם, חווים אותו על פי מושגי הקליטה שלהם. ככל שהאדם קרוב יותר למקור, ככל שמושגי החיים שלו קרובים יותר אל ה'מדבר' – כך החוויה תהיה מדויקת ונכונה יותר.

עוד באותו נושא

זמני כניסת שבת ויציאת שבת פרשת בא תשפ"א

במובן הפנימי, החידוש העצום במכת חושך הוא, שלא הייתה זו מכה של חושך על ספקטרום האור הוויזואלי, אלא חוויה של חושך פנימי אדיר. נאמר למשה רבנו: "נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם", כלומר: תטפס מעלה-מעלה ותוריד לעולם שלנו הארה, מוחלטות, טוב ה', "גן עדן של מעלה". כל המושגים הללו נחשבים לאור רק למי שמסוגל לחוות אותם כאור. אדם שכלי הקליטה שלו רחוקים "שנות-אור" מהאור האלוהי – ההופעה של האור הזה תתפרש בעיניו כחושך מוחלט.

איך הופכים את החושך לאור?

ההכנה הפנימית, עיבוד המושגים, זיכוך המחשבה והמידות, הם כלים להכשיר את עצמנו להיות שייכים באמת אל טוב ה'. רק באמצעות הרחבה של המבט ניתן לראות ב'חושך' החיצוני, זה שמסתובב בעולם בחוץ, בערוצי התקשורת, בחדשות, במדיה וברשתות – מהלך שלם המוביל להארה גדולה יותר. אין זה טשטוש של החושך, אלא אפשרות להביט מעבר לו, במסר שהוא בא להעביר, באפשרות להיפתח אל מה שנסתר וצפון בהווה ה'חשוך'. עבור  בני ישראל שעשו את המהלך הזה והכינו את עצמם "בְּמוֹשְׁבֹתָם" – החושך המצרי נהפך לאור גדול ומחודש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
מאמרו של גיא אמיר
לייטנר יעקב | 22-01-2021 13:11
כדרכו גיא מפליג בשילוב דברי מדע בדברי תורה יישר כח
2
ישר כח, מדהים!...
ספיר | 22-01-2021 16:27
ישר כח, מדהים!
3
מאמר מענג ומלא...
יצחק לוי | 22-01-2021 16:29
מאמר מענג ומלא חוכמה
4
תענוג צרוף כרגיל...
מיכל | 23-01-2021 22:23
תענוג צרוף כרגיל
5
נפלא........ אבל הרעיון הרבה הרבה יותר פיזי ו
משה אהרון | 24-01-2021 8:09
בסד. מי שהרים את המתג להדליק את העולם באור בויהי אור. דואג לכבות אותו בחושך לפני חורבנו של עולם במיתת האדם. לפני מכת בכורות. הנה כי כן כשאדם נאבד ואיננו אורו של עולם נכבא. לכן במכה זו אין עניין של מטה ביד האדם אלא ידו של משה נוטה על השמיים