גן עדן – מה עושים שם?
גן עדן. תענוג גדול. המצב השלם. כל הביטויים הללו נתונים לפרשנות. בעוד לאדם אחד לימוד וקריאה של ספרים למשך זמן יכולים להיות תענוג עליון, הרי שלחברו המעדיף צפייה ממושכת במסכים – הדבר יהיה גיהנום מוחלט. אז מה עושים בגן-עדן? תלוי את מי שואלים. גן עדן, כביטוי לשלמות גדולה, יתפרש על ידי כל אדם בדרך אחרת, על פי מושגי החיים בהם הוא חי. לאחד תענוג הנשמה מהווה אושר עליון, ולאדם אחר תענוג זה נשמע מושג ריק ומשמים. התודעה של האדם לוקחת חלק פעיל בעיצוב תפיסות החיים הנסתרות שלו.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
האם יש חושך כלפי שמיא?
מכת חושך, עליה אנו קוראים בפרשת השבוע, מתארת מציאות מרתקת – המצרים חווים חושך מוחלט, כזה שאפשר לחוש אותו בידיים, ולבני ישראל "הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם". חושך זה לא היה חושך רגיל של העדר אור, העדר שמש, אלא חושך ממשי שמשה נאלץ להוריד מלמעלה, כדברי המדרש: "מהיכן היה החושך ההוא, ור' יהודה אומר, מחושך של מעלה" (שמו"ר יד). אולם, כיצד ייתכן שלמעלה, במציאות השמימית, קיים חושך? הרי בעולם העליון הכל אור! אם כן, מניין משך משה את אותו חושך לעולם שלנו?
"הכל בראש"
דוד המלך אומר בספר תהילים (סב, יב): "אַחַת דִּבֶּר אֱלֹהִים שְׁתַּיִם זוּ שָׁמָעְתִּי". אחת המשמעויות לפסוק זה היא, שדיבור אחד, מעשה אחד, פעולה אחת, יכולה להתקבל בכמה חוויות קליטה שונות. הדיבור הוא אחד, זהו קול אלוהי מוחלט שבוקע ממקור אחד – אך המקבלים, בני האדם, חווים אותו על פי מושגי הקליטה שלהם. ככל שהאדם קרוב יותר למקור, ככל שמושגי החיים שלו קרובים יותר אל ה'מדבר' – כך החוויה תהיה מדויקת ונכונה יותר.
במובן הפנימי, החידוש העצום במכת חושך הוא, שלא הייתה זו מכה של חושך על ספקטרום האור הוויזואלי, אלא חוויה של חושך פנימי אדיר. נאמר למשה רבנו: "נְטֵה יָדְךָ עַל-הַשָּׁמַיִם", כלומר: תטפס מעלה-מעלה ותוריד לעולם שלנו הארה, מוחלטות, טוב ה', "גן עדן של מעלה". כל המושגים הללו נחשבים לאור רק למי שמסוגל לחוות אותם כאור. אדם שכלי הקליטה שלו רחוקים "שנות-אור" מהאור האלוהי – ההופעה של האור הזה תתפרש בעיניו כחושך מוחלט.
איך הופכים את החושך לאור?
ההכנה הפנימית, עיבוד המושגים, זיכוך המחשבה והמידות, הם כלים להכשיר את עצמנו להיות שייכים באמת אל טוב ה'. רק באמצעות הרחבה של המבט ניתן לראות ב'חושך' החיצוני, זה שמסתובב בעולם בחוץ, בערוצי התקשורת, בחדשות, במדיה וברשתות – מהלך שלם המוביל להארה גדולה יותר. אין זה טשטוש של החושך, אלא אפשרות להביט מעבר לו, במסר שהוא בא להעביר, באפשרות להיפתח אל מה שנסתר וצפון בהווה ה'חשוך'. עבור בני ישראל שעשו את המהלך הזה והכינו את עצמם "בְּמוֹשְׁבֹתָם" – החושך המצרי נהפך לאור גדול ומחודש.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
משה אהרון
בס"ד. מי שהרים את המתג להדליק את העולם באור ב"ויהי אור". דואג לכבות אותו בחושך לפני חורבנו של עולם במיתת האדם. לפני מכת בכורות. הנה כי כן כשאדם נאבד ואיננו ...
בס"ד. מי שהרים את המתג להדליק את העולם באור ב"ויהי אור". דואג לכבות אותו בחושך לפני חורבנו של עולם במיתת האדם. לפני מכת בכורות. הנה כי כן כשאדם נאבד ואיננו אורו של עולם נכבא. לכן במכה זו אין עניין של מטה ביד האדם אלא ידו של משה נוטה על השמיים
המשך 08:09 24.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
תענוג צרוף כרגיל
22:23 23.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק לוי
מאמר מענג ומלא חוכמה
16:29 22.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ספיר
ישר כח, מדהים!
16:27 22.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
כדרכו גיא מפליג בשילוב דברי מדע בדברי תורה יישר כח
13:11 22.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר