מכון פוע"ה ממליץ: נשים בהריון וזוגות בטיפולי פוריות צריכים להתחסן

מכון פוע"ה ממליץ: נשים בהריון וזוגות בטיפולי פוריות צריכים להתחסן

במקביל למשרד הבריאות וקופות החולים: מכון פוע"ה ממליץ לנשים הריוניות וזוגות בטיפולי פוריות להתחסן נגד נגיף הקורונה ומודיע כי יש אישור הלכתי-רפואי לעשות זאת

author-image
נשים בהריון וזוגות בטיפולי פוריות צריכים להתחסן
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

בימים האחרונים פרסמו משרד הבריאות, קופות החולים והארגון הישראלי למיילדות וגניקולוגיה חוות דעת לפיה על נשים בהיריון להתחסן נגד נגיף קורונה. בימים האחרונים פורסם כי לפחות 10 הריוניות, חולות במצב קשה, ומאושפזות בבתי החולים ברחבי הארץ.

מכון פוע"ה, הוציא היום את עמדתו ביחס לחיסון הקורונה וקיים הרצאה לזוגות בה דנו על ההיבטים ההלכתיים והרפואיים של השפעות הקורונה והחיסון על הריוניות, זוגות בטיפולי פוריות ומניקות. את ההרצאה העבירו הרב אודי רט, רב פוסק ויועץ במכון פוע"ה וד"ר אלי רוזנברג, מומחה באימונולוגיה קלינית והשתתף בהקמת מחלקת הקורונה במרכז הרפואי סורוקה.

עוד באותו נושא

9 נשים בהיריון במצב קשה: "נבדוק קשר למוטציה"

עמדת המכון נסמכת על המידע המוסמך ממשרד הבריאות, על ניירות העמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה, של המועצה הלאומית לרפואת נשים ויילודים, ועל אחריות מכון פוע"ה לחבר בין עולם ההלכה לבין עולם הרפואה. אין בהמלצות המכון הבאים להחליף כל ייעוץ רפואי בכלל ובמקרים פרטניים אלא לתת חיזוק למידע האמור מתוך שיח והעמקה ובירור מול בכירי הרופאים העוסקים בנושאי הגניקולוגיה, פיריון, נאונטולוגיה טרטולוגיה וזיהומים.

אין לחשוש לפוריות

אחד הנושאים הבוערים שצצו סביב מחלת הקורונה, היה השפעתה על הפוריות. "אמנם אין מחקרים מדעיים מתוקפים המוכיחים זאת בשלב זה, אך ברמה הביולוגית, אין כל סיבה שהחיסון יגרום להפלות או לאי פוריות. לכן לדעת רוב רובם של המומחים בתחום, אין לחשוש מהחיסון בהיבט של התפתחות בעיות פוריות", טוען ד"ר רוזנברג.

הרב אודי רט (צילום: יאיר קליטמן)

הדבקות בקורונה, בקרב גברים, ככל הידוע לא תפגע פגיעה ארוכת טווח בפריון, אך כמו כל מחלה וירלית אחרת היא עלולה ליצור פגיעה נקודתית שעתידה להיפתר עם ההחלמה מהנגיף. יתר על כן, מהידע המצטבר ניתן לומר כי אין חשש לפגיעה בפריון בעקבות קבלת החיסון, ולכן, מומלץ לגברים להתחסן. כמובן שגברים בעלי מחלות קרע או רגישויות יתייעצו עם רופא באופן פרטני. אצל נשים כפי שצוין קודם, לחיסון אין השפעה על פריון לפיכך גם נשים המתכננות הריון או בטיפולי פוריות רשאיות להתחסן.

לעומת זאת אנו עדים לריבוי אירועים בהם נשים הריוניות, שחלו בקורונה, פיתחו תסמינים חריפים שסיכנו את חייהן. בנוסף, ישנן הצטברויות של עדויות ומחקרים של שהנגיף משפיע על לידות מוקדמות, ריבוי ניתוחים קיסריים ובעיקר מצבים של מחלה חריפה עם סיכון מוגבר לאישה. לכן בעקבות הסיכון, לפי מכון פוע"ה, מומלץ לנשים הריוניות להתחסן. בנוסף חשוב להדגיש שמהמידע שהצטבר ידוע שמחלת הקורונה אינה פוגעת בעוברים עצמם.

לגבי נשים הריוניות, בשליש ראשון של הריון (עד שבוע 13 לערך) האיגודים השונים ומשרד הבריאות קובעים כי ניתן לחסן מתוך ההבנה הרחבה כי מנגנון החיסון לא מסכן את ההיריון או משפיע על העובר. יתרה מזאת, במקרה בו אישה נקלטה להריון לאחר שהתחסנה במנה הראשונה, עליה להשלים את שלבו השני ולהיות חסינה לנגיף.

יחד עם זאת, בשל רגישות יתרה לשלב זה של ההיריון נקבע כי אישה ללא כל גורמי סיכון יכולה להמתין לסיומו של השליש הראשון להריונן, אך מומלץ להן להתחסן. בניגוד אליהן, נשים הנמצאות בקבוצות סיכון או עובדות עם אוכלוסיות רחבות (צוותי רפואה, מורים ועוד) ההמלצה הרווחת היא להתחסן ולא לעכב כלל את קבלת החיסון.

כמו כן, משליש שני להריון והלאה, דעת מכון פוע"ה היא שיש להתחסן ובפרט בשל ריבוי עדויות ההדבקות בקורונה בזמן ההיריון והשפעת הנגיף על בריאות האישה ותזמון הלידה.

השפעה על הנקה

על השפעות החיסון והדבקת התינוק בהנקה הסביר ד"ר אלי רוזנברג, מומחה באימונולוגיה קלינית והשתתף בהקמת מחלקת הקורונה במרכז הרפואי סורוקה, בהרצאה המשותפת שקיים עם מכון פוע"ה: "בנוגע להנקה ההתלבטות פשוטה יותר. ההשפעה של החיסון על מרכיבי חלב האם צפוי להיות קטן מאוד, אם בכלל. לכן, אישה מניקה המעוניינת בכך יכולה להתחסן היות והדבר לא צפוי להשפיע כלל על התינוק היונק. אין כל אפשרות שחיסון של אם מניקה יגרום להדבקת התינוק היונק בקורונה".

מכון פוע"ה מדגיש כי ההמלצות נכונות, לשעת כתבה זו, ומסתמכות על הידע הידוע לו מהגופים המוסמכים בנושא.

הרב בורשטין מתחסן (צילום: מוטי לוריא מכון פוע"ה)

הרב בורשטין, ראש מכון פוע"ה: "בימים אלו על כולנו להקפיד ביתר שאת ולשמור על הכללים על מנת למגר את מגפת הקורונה ולדאוג לבריאותנו. במשך זמן רב נאסף ידע רב בנוגע להשפעות הנגיף על תחומי הפוריות, ההריון והלידה, אנו מתעדכנים במידע בכל עת ומתגברים את מערך השיחות שלנו כדי לתת מענה לציבור. כעת מתוך אמון ומחוייבות לרופאים, לצוותי הרפואה וכגוף שעוסק ברפואה והלכה, אנו מציגים את עמדתנו בנושא כדי שיהיה ברור מה כדאי, מומלץ וצריך לעשות ומתפללים לבריאות כל עם ישראל."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מזעזע! ...
אמא | 23-01-2021 19:40
מזעזע!