התייחסות ראש ישיבת הר המור, הרב מרדכי שטרנרבג, בעקבות פסיקת בג"ץ שהתפרסמה השבוע, המתירה הכנסת חמץ בפסח במקומות ציבוריים ואוסרת על אכיפה בעניין.
מהי טובת האומה?
"ואעשך לגוי גדול אמר הקב"ה לאברהם, אמר, הבטיח וקיים. אנחנו הגוי הגדול הזה, גוי גדול אינו עם של מיליונים ומיליארדים של יחידים, כמות אנשים – אלא מציאות כללית, הויה ממשית של אומה, בעלת נשמה, תוכן ומגמה, אידיאה שהיא תוכן חייה.
מי גוי גדול אשר לו אלוקים קרובים אליו כה' אלוקינו בכל קוראנו אליו.
ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל דברי התורה הזאת אשר אנוכי נותן לפניכם היום.
ישנה אומה ישראלית, יש עם יהודי, והעם זה אנחנו, יש לו מדינה שהקים אותה בעזרת ה' במסירות נפש שאין לה שיעור והוא מקיימה וממשיך לבנותה בלא הרף, בכישרון רב והיא הולכת ומתחזקת, בעצמה רבה וה' הוא הנותן לנו כח לעשות חייל.
מהי טובת האומה? מהי טובת העם? מהי טובת המדינה? זה מה שבאמת חשוב לכולנו ולכל יחיד ויחיד.
בחיים עולות שאלות רבות נוספות, מה טוב לי כיחיד?
ותמיד תמיד התשובה האמיתית לשאלות אלו, תהיה על רקע טובת האומה, הכלל, החברה, שהרי לעולם טובתו של היחיד אינה טובה באמת, גם ליחיד, אם היא סותרת את טובת הכלל.
כשאדם מפנה עורף, אינו נאמן, בוגד, בטובת הכלל, הוא בוגד בעצמו ובעצמיותו.
ריקנות בוגדנית של טובת היחיד
האם יש בינינו מי שרוצה להכניס חמץ בפסח לבית חולים כי זה טוב לו – אם זה לא טוב לחברה לעם לאומה?
אין אחד כזה אלא אם כן אין לו בחייו אומה, או שנטשטשה נוכחותה בחייו, והוא אינו שואל את עצמו מה טוב לה, או כתוצאה מהטשטוש הוא מרמה את עצמו, או משכנע את עצמו שזה לא משמעותי לאומה, אלא בגלל פלוני אלמוני או רב זה או זה הוא נאלץ לוותר על טובתו.
ועולם המשפט שהוא חי בתרבות זרה וריקנית, אין לו בעולמו לא אומה ולא עם ולא מדינה, ומתוך ריקנות בוגדנית כזו, אין לו אלא 'טובתו' של היחיד.
והעוול הזה, השקר הזה, אי הצדק הזה, יוצר ומחזק ומשליט את הגישה הלא מוסרית של היחיד והפרט, נגד החברה והמדינה העם והאומה, ובתוך המשפחה – איש נגד אשתו, אשה נגד בעלה, ילדים נגד הוריהם, ובעצם האדם נגד עצמו,
זה מזעזע – מקום המשפט שמה הרשע.
אנחנו מייחלים ומתפללים השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה ואחרי כן יקרא לך עיר הצדק קריה נאמנה. במהרה בימינו אמן.
==
הרב מרדכי שטרנברג הוא ראש ישיבת הר המור בירושלים.
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
5 דיונים
משה
אחרי כל אהבת האומה הזו, לקרא לשופטים בבית המשפט ׳ריקנות בוגדנית׳ זה פאסיב אגרסיב. יש כאן אנשים שרואים את המציאות בלי המשקפייים המדומיינות של ׳ההוויה הכללית׳. והם רואים בני אדם,...
אחרי כל אהבת האומה הזו, לקרא לשופטים בבית המשפט ׳ריקנות בוגדנית׳ זה פאסיב אגרסיב. יש כאן אנשים שרואים את המציאות בלי המשקפייים המדומיינות של ׳ההוויה הכללית׳. והם רואים בני אדם, מכל הסוגים, שצריך לעשות ביניהם פשרות. מי גורם יותר טוב במציאות? תלמיד חכם גדול שמתכחש למימד האנושי הפשוט של הקיום, או שופטים ׳אזרחיים׳ שמנסים לקדם הסדרים אנושיים ? איני יודע
המשך 09:38 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
מאוד מכבד את התורה של הרב מוטי. אבל להתעלם מנקודת המבט האנושית של חילוניים, ערבים ועוד, שבסיטואציות של כפיה על הדת נחווית עבורם ככוחנות ורשעות, להתעלם מהרגשות הפשוטים הללו לטובת...
מאוד מכבד את התורה של הרב מוטי. אבל להתעלם מנקודת המבט האנושית של חילוניים, ערבים ועוד, שבסיטואציות של כפיה על הדת נחווית עבורם ככוחנות ורשעות, להתעלם מהרגשות הפשוטים הללו לטובת החלום היפה על ׳אומתנו ונשמתה׳ ולהחליט עבורם איפה אנו חיים זה כמו להתחתן עם חלום, ולגרום המון רוע במציאות. אני לא חושב שאף פוסק הלכה יתייחס ל׳אומה שהיא מציאות כללית, הוויה ממשית׳ בתור שיקול בפסיקה שלו. אני מצפה מרב שיתייחס כך למציאות, בעינים של פוסק ולא של הוגה מופשט.
המשך 09:36 21.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישי
זה נכון ואמיתי כול כך!!
00:01 19.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
קול אמת וטהור בתוך העולם הנעלם הזה.
11:27 18.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משונה
מדוע הכנסת חמץ לבית חולים הוא בבחינת "לא טוב לעם ולאומה"? כי הרב קבע? אם רוב הציבור חושב שזה רע הוא היה מעביר חוק שאוסר על אכילת חמץ בבתי חולים....
מדוע הכנסת חמץ לבית חולים הוא בבחינת "לא טוב לעם ולאומה"? כי הרב קבע? אם רוב הציבור חושב שזה רע הוא היה מעביר חוק שאוסר על אכילת חמץ בבתי חולים. כנראה שלעם ולאומה לא ממש אכפת מה אנשים אוכלים, או אולי הם מבינים שכשאדם מאושפז בבית חולים, ומאכלים (כשרים או לא כשרים) שהכינו לו בבית זאת נחמה קטנה ולא מזיקה. מגוחך לטעון ש"אין בעולמה" של מערכת המשפט עם ואומה. התכלית של המשפט היא לשמור על הסדר החברתי ועל "העם והאומה". אם אין מערכת משפט, יש אנרכיה: כל אחד עושה מה שהוא רוצה. כמעט כמו מה שקורה בשטחים- שאתם מיידים אבנים על שוטרים, שורפים כלי רכב של מג"דים ומשתלטים על אדמות שלא שייכות לכם.
המשך 20:18 17.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
ומי גוי גדול אשר לו חוקים ומשפטים צדיקים ככל דברי התורה הזאת אשר אנוכי נותן לפניכם היום. - אין אומתנו אומה אלא בתורותיה (רס"ג)
19:05 19.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרים
לא מצליח להבין מה המטרה של הכתבה האם הרב רוצה לשכנע את השופטים? ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. האם הרב רוצה לשנות את החינוך בישראל? שוב, ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. להיפך, להתקיף...
לא מצליח להבין מה המטרה של הכתבה האם הרב רוצה לשכנע את השופטים? ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. האם הרב רוצה לשנות את החינוך בישראל? שוב, ססמאות ודברי עלבון אינם משכנעים. להיפך, להתקיף את האחר שהוא "כלום!!!" וקדם כפייה דתית גורמים תנועת הגנה כאשר ההגנה הטובה ביותר היא התקפה. אז מה התוצאה? פילוג ושנאה
המשך 09:52 17.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרחי
אדיוט
08:29 17.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעל
בתגובה ל: אזרחי
אסור לדבר כך על תלמידי חכמים.
00:02 19.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל =========================================== בס"ד המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל ======================================= כשמשה עמד בפעם הראשונה מול האלוהים לקבל את השליחות . ביקש הקב"ה להמחיש לו את...
המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל =========================================== בס"ד המופתים שניתנו בהר האלוהים ביד כל מנהיג בישראל ======================================= כשמשה עמד בפעם הראשונה מול האלוהים לקבל את השליחות . ביקש הקב"ה להמחיש לו את מהות השליחות בשני מופתים : הראשון מטהו שנהפך לנחש והשני ידו המצורעת כשלג כשהיא בחביון חיקו . מה יש במופתים אלו . ואיזה מסרים טמונים בהם לכל מנהיג בישראל אם כן,מדוע נבחר המופת הראשון במצרים להיות מטה, הנהפך לנחש שמטה נועד להנהגת עם ישראל . ואסור שיהפוך בשום שלב לנחש ביד המנהיג - כמכשיר המופנה פנימה כלפי העם. מנגד, כלפי אוייבי ישראל. המטה חייב להפוך לנחש ארסי להכיש בהם ללא רחם ולהשיב להם לכל אוייבי ישראל . כגמולם. וכך גם ביקש המופת הראשון לאותת ולרמוז לפרעה. אם לא יאפשר "מטה" להנהגת העם לגאולה נחש יהיה מנת חלקו שהמטה מטה ההנהגה לגאולת ישראל יהפוך לו לנחש מכיש. אם רק ימשיך כאמור להתעלל בעם ישראל . ולעצור מבעדו להיגאל , והנה אם המופת הראשון היה ממין הכלי החיצוני למנהיג. המופת השני -היד המצורעת כשלג היה ממין ההגיינה האישית והמוסרית של המנהיג וכך ביקש לומר הקב"ה אתה יכול להיות מנהיג עם ידיים נקיות זך כשלג ואתה יכול להיות מנהיג מצורע כשלג . כשידיך אינם נקיות ואתה מנצל את היותך מנהיג לקושש טובות הנאה אל חיקך שלך משה אהרון
המשך 10:23 15.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. "ציון במשפט תפדה." שבלי אמת ומשפט אין גאולה. וההשגחה יודעת כי בתי הדין של היום אינם ראויים ואינם מסוגלים להנפיק משפט ואמת אין בכוחם לכלכל את האמת הנדרשת...
בס"ד. "ציון במשפט תפדה." שבלי אמת ומשפט אין גאולה. וההשגחה יודעת כי בתי הדין של היום אינם ראויים ואינם מסוגלים להנפיק משפט ואמת אין בכוחם לכלכל את האמת הנדרשת לגאולה ראו דרך משל איך הדתיים והחרדים עשו בלוק לתמוך במנהיגות מושחתת. אז חסד עשה הקב"ה שהמליך עלינו התקופה כה רגישה את הבג"צ את : "בית גאולת ציון"
המשך 00:29 15.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
רוב העם איננו מאמין בבג"ץ, המנוכר לערכי ישראל סבא.
22:22 14.01.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר