2020 - חיים בצל מגפה: ציוני דרך בתקופת הקורונה - סרוגים

2020 – חיים בצל מגפה: ציוני דרך בתקופת הקורונה

גולת הכותרת הבלתי מעורערת של 2020 היא כמובן מגפת הקורונה העולמית. חזרנו לנקודות הציון בדרך (זוכרים את הקוראנים והפיראט האדום?), ולאנשים שעשו את התקופה (כן, בר סימן טוב שם כמובן). או אם תרצו: קיצור תולדות הקורונה.

author-image
2020 - חיים בצל מגפה: ציוני דרך בתקופת הקורונה
  2020 חיים בצל מגפה (צילום: שאטרסטוק)

בדצמבר 2019 החלו להגיע ידיעות מהעיר ווהאן במחוז חוביי שבסין על נגיף מסתורי. התסמינים היו דלקת ריאות חריפה שמסתבכת והאנטיביוטיקה לא משפיעה עליה, והוא נקשר לשוק של מאכלי הים בעיר.

אף אחד לא ציפה שהנגיף המסתורי יהפוך למגפה עולמית שתביא לאחד המשברים החמורים ביותר במאה השנים האחרונות. בתחילת 2020 כבר דובר על רצף גנטי של הנגיף השייך למשפחת נגיפי הסארס.

עוד באותו נושא

בהלה בסין: וירוס קיצוני מתפשט ברחבי המדינה

שימו לב לדברים של השדרנית אודליה דהן כחילה ב-19.1.2020 שמדברת על נגיף שיצר סיבוכים והרג מספר אנשים בסין: "לפעמים לאו דווקא מה שנכנס לכותרות הראשיות הוא זה שישפיע על חייהם של אנשים", פתחה דהן כחילה את השידור ברדיו ירושלים. "עד כמה מדובר בדבר שעלול להיות רחב היקף ולאיים על חיים של אנשים ברחבי העולם ולא רק בסין הרחוקה".

"אז כשאנחנו קוראים כותרת קטנטנה למטה אי שם בצד שמאל על מה שקורה בסין ועל איזה נגיף מסתורי, אנחנו שוכחים שלנגיף אין גבולות וכבר כמה אנשים בודדים קפחו את חייהם בעקבות סיבוכים שהוא יוצר", סיכמה דהן כחילה.

בחודש פברואר הקורונה כבר החלה לצאת מעבר לגבולות סין. מה שעלה לכותרות בישראל ביתר שאת זה סיפור ספינת הקורונה, עליה נכחו גם ישראלים. ספינת ה"דיימונד פרינסס" שהתה במים הטריטוריאליים של יפן, כאשר התגלו בה 10 מקרים של הידבקות בנגיף. כ-3,700 נוסעים ואנשי צוות הוכנסו להסגר בן 14 ימים על ידי משרד הבריאות היפני.

ציור הילה רוזיליו, מתוך 'שרבוט שבת'

בהמשך ישראל ומדינות נוספות עצרו טיסות מסין, ובתום מאבק ארוך נחתו בארץ הנוסעים מספינת הקורונה לאחר מסע מסובך ומרגש. בכותל התקיימו תפילות למען הסינים שנהרגים בנגיף הקורונה. ועדיין היא נראתה רחוקה מישראל.

(קרדיט: שלמה ריזל)

הציילנים הקוראנים

ואז הם הגיעו. קבוצה של תיירים, צליינים, מדרום קוריאה שביקרו בישראל ויצרו פאניקה. בהר גילה הפגינו התושבים על כך ששיכנו אותם שם, וצויין בחרדה כל מקום שכף רגלם דרכה שם. בין לבין התקבלו דיווחים על מדינות שמי ששב מהם חייב לבצע בדיקות וליצור קשר עם משרד הבריאות. עוד קודם נשלחו הודעות שכל מי ששהה במעגל ממדינות הולך ומתרחב יכנס לבידוד של 14 יום.

קורונה (צילום: חיים גולדברג/ סרוגים)

אחרי ההיסטריה של הקוראנים, החלו לצוץ חולים שנחתו מאיטליה, אוסטרליה ומדינות נוספות. זכור אותו בחור ששהה בחנות 'הפיראט האדום' והכניס רבים לבידוד, ואז בית ספר שלם בשפלה הוכנס לבידוד. כל חולה קורונה זכה למספר וקיבלנו את המסלול אותו הלך.

את חג הפורים – שנחגג בדיוק באותו היום שבו ארגון הבריאות העולמי החליט להכריז על הקורונה כמגפה עולמית – כבר עשינו תחת הגבלת התקהלות לעד 100 איש ,שמהר מאוד הפכה לעד 10 אנשים.

מסגר ראשון ועד סגר שלישי

חג הפסח כבר נחגג בסגר מלא, במה שנודע בבדיחות הדעת כ'ליל הסגר'. ההומור, החרדה, היציאות ההמוניות לחל"ת ובעיקר הבלבול. על הכאוס הזה קמה ממשלת האחדות למנוע יציאה לבחירות רביעיות בעיצומה של מגפה. היציאה מהסגר והקמת הממשלה הראו את עליבותה, כשלכולם היה ברור שיגיע גם הסגר השני.

אנחנו זוכרים את מנייני המרפסות, מחיאות הכפיים לצוותים הרפואיים, שירת המרפסות מאיטליה. מחאת בתי הכנסת הסגורים, דיונים על ליל הסדר בזום ובכלל כניסתו לחיינו, מענקי חל"ת, מחאות העצמאים והאמנים. אלוכג'ל ומסכות, עבודה מהבית, זעם ציבורי על נבחרי הציבור שלא עמדו בהנחיות אותם קבעו לציבור והמון הומור.

הסגר השני יצא על חגי תשרי – ולמרות זאת חסידי ברסלב התעקשו לטוס לאומן. מונה פרויקטור לקורונה, שהרגיש שיש לו חסמים פוליטיים מבפנים. בתוך כל אלו החלו הדיווחים על החיסונים, הביקורות על הנעשה בממשלה. והמשיכה התקיעות הפוליטית עם חוסר האמון הציבורי.

והנה, בשבוע האחרון של 2020, הגענו כעת לסגר השלישי, שפסח על חנוכה אבל הגיע במלוא המרץ עם מוטציה חדשה שהתחילה בבריטניה, עלייה במתחסנים בצד עלייה במאומתים. וכמובן, שוב בחירות.

חרדים ומפגיני בלפור

שני קהלים נידונו זה בצד זה. החרדים שהוראות ושמירת הקורונה הגיעו אליהם אחרונים, על אף ששר הבריאות היה איש מטעמם שהכיר כל ניואנס ועם מי מדברים. השניים היו מפגיני בלפור, שביקשו לשמור על חופש ההפגנה מול הממשלה אותה ראו כלא לגיטימית.

קורונה בבני ברק (צילום: חיים גולדברג)

אנו זוכרים את ההחלטות של המשך למידה בתלמודי התורה ובישיבות למרות הסגירה ההרמטית של מערכת החינוך בכל הארץ, את העליה בתחלואה במוקדי היישובים החרדיים, את הסגר בבני ברק ואחר כך בשאר ריכוזי החרדים. את ההפגנות העימותים של חרדים עם השוטרים בכל לילה. יחד עם חיילי פיקוד העורף שחילקו מזון, את המחווה של עיריית תל אביב ושאר הפולמוס בין החרדים לציבור.

במקביל מפגיני בלפור המשיכו להפגין, ההשוואה על היחס כלפיהם אל מול החרדים תישאר איתנו עד היום. ההפגנות התגברו, ויצרו לחץ נוסף על חיבור הצדדים בתוך ממשלת האחדות שגם ככה הייתה על קרעי תרנגולת. בליכוד האשימו שהם מפיצי מחלות, אך כמעט לאורך כל הדרך לא הגבילו את ההפגנות.

גיבורי המגפה

פרופ', יורם לס: הילד הרע של המגפה, שהצליח ליצור סימני שאלה סביב הקורונה, לס הוא בר סמכה, כיהן כמנכ"ל משרד הבריאות ולכן ההתמודדות איתו הייתה לא קלה. הוא צבעוני, הצליח ליצור המון סנסציה, אבל הלכו אחריו בעיקר חובבי קונספרציות, כשהרוב התיישרו עם המערכת.

צילומסך, אולפן שישי, חדשות 12

נפתלי בנט: עוד בתוך הסגר הראשון, כשכולם היו מבולבלים מהנחיות הממשלה, בנט עדכן את הציבור ברהיטות ובבהירות מה קורה ומה צריך לעשות. הוא צבר אהדה ופופולאריות בשל כך. דיבר באופן הגיוני הציג תכניות. לאחר הצמיחה הזו, נזכר גם נתניהו לדבר לציבור הנבוך ולעדכן אותו מה קורה. בנט ביקש את תיק הבריאות ונשאר באופוזיציה, ומשם המשיך להקים את קבינט הקורונה האזרחי, ולצלוף בממשלה, הוציא את משנתו בספר, אבל נהיה כבר פחות רלוונטי. העגלה נסעה, באופן מרקטע מאוד אמנם, אך מבצע החיסונים כבר החל.

משה בר סימן טוב: מעולם לא ידעו כל כך הרבה אנשים מיהו מנכ"ל משרד הבריאות. משה בר סימן טוב הפך לפרצופה של התקופה. האיש הנעים, הסמכותי והחרד – הפך למסביר הלאומי ולרמטכ"ל הקורונה. אך מסיבותיו הוא החליט להפסיק.

משעמם, אז ציירתי את משה בר סימן טוב.
אלכוג׳ל עם צבע מאכל.

פורסם על ידי ‏‎David Sasson‎‏ ב- יום ראשון, 22 במרץ 2020

 

פרופ' סיגל סדצקי: ראש שירות בריאות הציבור במשרד הבריאות, היה תפקיד שספק אם מישהו היה מודע לו עד לאותה שנה. היא הייתה חלק מאלו שהכניסו לנו את המילים חקירות אפדימיולוגיות, בדיקות סרולוגיות ועוד. את משרד הבריאות היא עזבה בכעס רב וביקורת על הכשלת המערכת מצד הפוליטיקאים.

עוד באותו נושא

הרשת מגיבה לפוסט הפרישה הארוך של סדצקי


3

יעקב ליצמן: שר הבריאות ליצמן עמד בתווך בין הציבור החרדי שלא עמד בהנחיות משרד הבריאות ועשה שבת לעצמו, לבין ייצוג המערכת. לבסוף הוא נמלט משם ברגע שהתאפשר והאשים שנתניהו ובר סימן טוב שהחליטו הכל מעל לראש שלו. הייתה עליו ביקורת שהפר את הסגר, ומאז אגב, מעמדו הציבורי רק ירד במגזר החרדי ומחוצה לו.

יפה בן דוד: מתוך משבר חריף, כשהילדים וההורים נסגרו בבית ללא אופק חזרה, יצאה מזכ"לית הסתדרות המורים בראיון תוקפני בו הודיעה כי המורים שעבדו דרך הזום לא יוותרו על יום אחד מהחופש הגדול. חוללה סערה וחטפה השמצות אך ניצחה.

ראש הממשלה, שר הבריאות ומנכ"ל משרדו, באחת מההתייצבויות להסברה (צילום: פלאש 90)

פרופ' איתמר גרוטו: גם הוא הפך פרצופה של המגפה עם נתונים, מקדם הדבקה ותרחישי בלהות שהקורונה יכולה לעשות. הוא עלה לכותרות שלא בטובתו באישור החריג לאיש העסקים טדי שגיא שלא יחוייב בבידוד, גם המתיחות בינו ובין מנכ"ל המשרד בר סימן טוב (שלא היה רופא) יצאו לתקשורת. כעת גם הוא מסיים את תפקידו, אחרון השורדים מהצוות המוביל של משרד הבריאות.

הדור החדש

יולי אדלשטיין: החליף את ליצמן במשרד הבריאות והפך למוביל המאבק של המשרד. האם תחילה נראה היה שכישלון הקורונה יפול על כתפו, עכשיו נראה שהוא שוזף באור הזרקורים יחד עם נתניהו את הצלחת מבצע החיסונים.

פרופ' רוני גמזו: האיש שהסכים להיכנס למיטה החולה כפוריקטור הקורונה, לא ליקק דבש. אחרים כמו פרופ' ברבש סרבו לקחת את התפקיד והוא נכנס לתוכו חטף מכל הצדדים. מחרדים, שרים וחברי כנסת. מודל הרמזור שהציג בממשלה שונמך ולא נאכף, האשימו אותו וקיצצו את כנפיו ולבסוף התפקיד שלו לא הוארך. והוא חזר לנהל את איכילוב.

פרופ' חזי לוי: מנכ"ל משרד הבריאות שהחליף את משה בר סימן טוב. בלט פחות. מעליו מונה פרויקטור קורונה, וזה אולי נתן לו את השקט לטפל בניהול הפנדמיה הזו.

פרופ' חזי לוי כשמאחוריו הגרפים (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

ד"ר שרון אלרואי פרייס: החליפה את פרופ' סדצקי ונכנסה לאינטנסיביות של המשרד. הופעות בתקשורת ובוועדות הכנסת. הפכה להיות הפנים של משרד הבריאות.

פרופ' נחמן אש: הפרויקטור הטרי של הקורונה, האחראי על ניהול הסגר השלישי וכן על מבצע ההתחסנות הארצי בפני הנגיף שהפך את 2020 לשנה המסובכת שהיא הייתה. אולי כי גמזו סלל לו את הדרך, ואולי הדרך השקטה שלו, או שזו השעיטה אל עבר החיסונים, אבל הוא פחות בולט ונמצא בתקופה שהוא פחות נכנס בין הצדדים ונרמס שם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו