כשיצר הרע מתחפש לתלמיד חכם - סרוגים

כשיצר הרע מתחפש לתלמיד חכם

מהיצר הזה קשה יותר להזהר. הוא נראה כתלמיד חכם עם זקן פיאות ומקורות שנראים תורניים, אך האויב הכי גדול של האדם נמצא בתוכו פנימה בזלזול שלו עצמו

כשיצר הרע מתחפש לתלמיד חכם
  אילוסטרציה (צילום: דוד כהן/ פלאש 90)

"ויאבק איש עמו", ככה מתארת התורה מאבק איתנים בין יעקב לשריו של עשיו. הכח הרוחני העצום הזה נגלה ליעקב כמו איש שנלחם בו מתאבק ומעלה אבק. הגמרא בחולין צא' מביאה מחלוקת כיצד נראה היה האיש. דעה אחת אומרת שהוא נראה כגוי ודעה שניה גורסת שהוא היה נראה כתלמיד חכם.

הדברים הללו של הגמרא מקפלים מסר עמוק מאוד ואין זה מקרה שאלו הן הדמויות אשר נבחרו.

עוד באותו נושא

צפו: קצר על הפרשה | לסירוב גיור – השלכות קשות


5

הרב הרצוג, שהיה הרב הראשי לארץ ישראל דרש את הגמרא כרמז לשתי המלחמות שלנו עם אומות העולם, מלחמת הקיום, כגוי נדמה לו. ומלחמת הדעות, כתלמיד חכם נדמה לו. גם כיום אנו מצויים במלחמה ובהשפעה של אומות מאיימות מבחינה פיסית ואומות אשר מאיימות עלינו מבחינה רוחנית, הנה כי כן המאבק הזה הוא עד עלות השחר, ועלינו לזהות מי הוא הגוי אשר הוא מתחפש לתלמיד חכם.

אבל פירוש אחר מביא האדמו"ר מסוכטשוב, הוא מבאר שיש שתי מלחמות היצר, האחת ליפות את החטא להראות כמה "כדאי" ח"ו ליפול לחטא. אבל הדרך השניה מסוכנת יותר. הוא מערים ומטשטש את החטא ומנסה לשכנע את האדם שאין פה שום בעיה אלא אפילו מצווה. מהיצר הזה קשה יותר להזהר. הוא נראה כתלמיד חכם עם זקן פיאות ומקורות שנראים תורניים.

מיסוך העשן והאבק הם מאוד מסוכנים כי האדם כלל אינו יודע שהוא מפרפר ברשת. אמנם בנו של האבני נזר, בעל השם משמואל ממשיך את דרשת אביו בכיוון נפלא ואומר כי יעקב אבינו ניצח את המלאך והכניס לכל כלל ישראל את הכח לעמוד מול פיתוי פשוט ומול פיתוי מתוחכם. אבל אעפ"כ מכדי מאבק לא נמלטנו.

אבל ר' חיים מוולזין בספרו נפש החיים מזהיר אותנו עוד יותר בעומק. לשונו כל כך נפלאה אבל אעפ"כ נכתוב זאת בעברית של ימינו. לפי ר' חיים התלמיד חכם זה התביעה לשלמות והאמירה לאדם בלבו פנימה, אם אתה לא עושה את זה עם כל הלב, מה המצווה שלך שווה? אם אתה לא דבק בקב"ה איזה צורה יש לתפילה שלך? האויב הכי גדול של האדם נמצא בתוכו פנימה בזלזול שלו עצמו בצעד הקטן ובעוד צעד במחשבה המוטעית שכיוון ש"רחמנא לבא בעי" זה הכי חשוב ואין בלתו.

בימים אלו אנו מציינים עשרים וחמש שנים לפטירתו של סבא זצ"ל הרב משה צבי נרי'ה. הוא בחכמתו הבין איך לקדם דור, איך לבנות צעד אחר צעד. לשאוף להתקדם ולא להרתע מול מכשולים ונחשולים. אנחנו חייבים להביט קדימה להזהר מכל הסוגים הללו של יצר הרע אפילו אם הוא נראה כתלמיד חכם.

 

הרב יצחק נריה, הוא ראש ישיבת תורה בציון ויו"ר קרן אחד לאחד

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לפעמים גם התלמיד חכם האמיתי נכשל
משה אהרון | 04-12-2020 15:04
בחומרות שגובלות בעבודה אלילית. ואשר פותחות ליצר הרע שדה נוסף לפעולה
2
מילים כדורבנות
אני | 05-12-2020 20:02
ישר כוח