פרשנות | למדינת ישראל דרושה: שפיות

פרשנות | למדינת ישראל דרושה: שפיות

כשכל המרחב הפוליטי מסתכם סביב כהונת נתניהו, אין עוד מקום לשיח שפוי בפוליטיקה הישראלית. בזמן שישראל מתדרדרת לעוד מערכת בחירות, כדאי לעצור רגע ולזכור שהמציאות הזו לא טבעית

פרשנות | למדינת ישראל דרושה: שפיות
  צילום: דוברות הכנסת

לפעמים עולם תוכן אחר עוזר להבין את הפוליטיקה בישראל:

כידוע כל כוכבי הלכת סובבים סביב השמש. לא משנה מה גודלם היחסי, כולם בסוף שחקני משנה בתוך כל המערכת הזו – השמש במרכז והכל מתרחש ביחס אליה. גם אם 'נוגה' תגיד שהיא חשובה כי היא קרובה יותר לשמש או יגיד כוכב 'צדק' שהוא הגדול ביותר – זה לא רלוונטי, כי באמת זה לא משנה. "גוף" אחד בלבד נמצא במרכז, והוא זה שמגדיר לשאר שחקני המשנה את מסלולם.

ובחזרה לכדור הארץ. כשנשאל שבוע שעבר חבר בכיר באופוזיציה האם הולכים לבחירות הוא אמר בציניות : "תשאל את ביבי, ממילא הוא קובע הכול. אנחנו רק ניצבים".

והנה כמו תקליט שבור, מדינת ישראל נמצאת בפתחה של מערכת בחירות רביעית תוך שנתיים. כנראה שכבר התרגלנו. כאשר חוק פיזור הכנסת עבר ביום רביעי בקריאה טרומית, נדמה שאף אחד לא באמת התרגש, הופתע או ציפה למשהו אחר. ואם להשתמש בחרוזים: הלא רצוי הפך להיות מצוי, למרות שזה לא שפוי.

עוד באותו נושא

סקר: הליכוד מחליף קידומת; וכמה שווים הפעם גנץ ולפיד


74

ויכוחים קשים ומרים תמיד היו במערכת הפוליטית, קיטוב בעם תמיד היה נוכח בציבוריות הישראלית סביב שאלות הרות גורל, אבל נדמה שהחלוקה הבינארית בין מחנות "רק-ביבי/רק-לא-ביבי" מונעת כל הסתכלות אידיאולוגית אמיתית ולא מאפשרת מלחמת דעות אמיתית בתוך הציבוריות הישראלית.

אין יותר ימין ושמאל

במשהו אחד גנץ צדק במהלך הקמפיין: אין יותר ימין ושמאל. זה לא רלוונטי. ויכוח שמרנים מול ליברליים? את מי זה מעניין. רק האם זה משרת את כהונת נתניהו או לאו. זה נכון גם לחסידיו של נתניהו, המצדיקים כל מהלך שלו אך באותה מידה למתנגדיו הפוסלים כל פעולה שהוא נוקט.

זה שהשמאל מתנגד לנתניהו מאז ומקדם, זה נתון ידוע אבל פעם עוד סיעות הימין התיישרו מאחורי נתניהו, הרי שזו לא המציאות כבר. שלושת שרי הביטחון האחרונים: יעלון, ליברמן ובנט, אנשי ימין לכל דבר ועניין, יושבים באופוזיציה וקוראים להחליף את מי שנחשב ראש המחנה הלאומי. מלבד הליכוד, רק הגוש החרדי נאמן לנתניהו. ומידת ימניותם כאידיאולוגיה ולא פרקטיקה, ממילא תמיד מוטלת בספק. 

בנט וליברמן (צילום: דוברות הכנסת)

זה לא רלוונטי האם רה"מ נרדף או באמת אשם. נשארת רק העובדה: כל עוד אותה "שמש" תעמוד במרכז היקום הפוליטי, המצב יישאר תקוע. שום הכרעה לשום צעד לא יתקבל. 

אומרים על נתניהו שהוא לא מאמין שאפשר לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני אלא לנהל אותו. השאלה כמה עוד יהיה אפשר רק לנהל את החברה הישראלית מבלי לפתור בעיות עומק. 

שפיות, ולא רק פשרות

מאז פשרת הררי המפורסמת נחקקו סדרה של 13 חוקי יסוד, תוך תקווה להסדיר את המשטר בישראל, אך בפועל מאז כולנו מתגלגלים  בתוך אותה פשרה אחת ארוכה. חוקי יסוד שלכאורה נחקקים על מנת להסדיר את צורת המשטר, הם לפעמים אלו שמערערים אותה. 

אז מה עושים אם החוק היבש לא מסתדר עם המציאות? לפעמים פשוט משנים אותה כמו פלסטלינה שתתאים להרכב קואליציוני (ע"ע ממשלת החילופים), או במקום להיאבק על רוב בכנסת, משתמשים בזה כאמתלה אצל שופטי בג"ץ, צעד שמביא דה-פקטו לפירוק ממשלה (כמו במקרה חוק הגיוס).

בית המשפט העליון (צילום מסך, הרשות השופטת)

נדמה שמה  שישראל הכי צריכה זו מסגרת. להכניס את כל הצרות, התקוות והשאיפות למסגרת שתאפשר לכל צד להרגיש חלק מהמשחק, תוך הבנה שהוא רק מרכיב אחד מתוכו. ובעיקר קצת שקט שיעניק שפיות לאזרחי ישראל בתוך המולת הקורונה, הקשיים הכלכליים, האתגרים החברתיים והחששות הביטחוניים. 

אולי לפני שהכנסת ה-23 מתפזרת, שתעשה מאמץ קטן לחוק נוסף אחד. אם כבר יש חוקי יסוד, אפשר להוסיף את חוק יסוד: השפיות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
ראוי לציין שבני...
לוי | 04-12-2020 9:28
ראוי לציין שבני רובין תומך בימינה ומהדהד את המסרים של בנט.
2
הבחירות הבאות הן...
יואב קרקובסקי | 04-12-2020 9:38
הבחירות הבאות הן בחירה בין קואליציה של ניצן הורביץ,לפיד,בנט, ליברמן וגנץ. לקואליציה של נתניהו, בנט,שס ויהדות התורה. כל קול לליכוד מגדיל את הסיכוי לקואליציה ימנית, כל קול לבנט מגדיל את הסיכוי לקואליציה שרוב מרכיביה הם שמאל. ימני שמעדיף קואליציה ימנית ומצביע בנט, לא מבין את התמונה...
ביבי שלך...
משה | 05-12-2020 5:40
ביבי שלך חבר לעבאס. ביבי אינו ימין וגם שס ויהדות התורה לא. קואלציה של בנט עם גנץ עדיפה בהרבה על ביבי והחרדים. עוד כמה שנים שביבי והחרדים בשלטון = קץ מדינת ישראל.
3
כל מי שאיכפת...
אלדד | 04-12-2020 10:08
כל מי שאיכפת לו מעתיד הילדים שלו חייב לדבוק בערכים עליהם הוא מגדל אותם. שקר וכחש ותחמנות והפצת שנאה זו לא הדרך בה אני מגדל את ילדיי. ולכן הפעם לא אתמוך בימין. אני מתמרכז.
4
רובין מבינים שאתה...
מפלגת בנט סקר-לפיד-יזבק. | 04-12-2020 10:51
רובין מבינים שאתה אוהד של מפלגת סקר - בנט -לפיד-ליברמן- יזבק לא תצליח לבלבל אותנו ולתכנת אותנו בהינף קולמוס בחשיבה מוטעה כאילו נעלמו האידאולוגיות וההבדלים. וכמו שעושה בנט וחברו כהנא שכבר הצהיר עם מי הם מסוגלים ללכת.
/ שוב...
א. טלר | 04-12-2020 11:27
/ שוב חוזר הניגון ...של הסתה מהליכוד;. ימין שמאל באיזה הקשר? מדיני- ביטחוני? כלכלי? או כספין בחירות?? . יזבק ועבאס נראים קרובים מתמיד לנתניהו במצבו האומלל .רק חבל שאנחנו שטים באותה סירה אומללה וחסרת שפיות.
5
בלתי אפשרי להתנהל...
מדינה ... שפויה ... חחח | 04-12-2020 12:32
בלתי אפשרי להתנהל בשפיות במדינה שראש הממשלה נאשם בפלילים , מסית נגד המשטרה , משסה ציבור בציבור , מלכלך על הפרקליטות , וכפי הנראה רוצה לפרק את המדינה ...
6
כשהעומד בראש המדינה...
יש בעייה | 04-12-2020 18:33
כשהעומד בראש המדינה הוא נרקיסיסט סוציופאת שמאמין שטובתו האישית היא טובת המדינה משום שהוא עצמו שליחו של הקבה עלי אדמות, קשה לדבר על שפיות
7
והפתרון לשפיות הוא...
תינוקבנט# | 04-12-2020 18:50
והפתרון לשפיות הוא תינוק מגודל וילדותי?
8
והפתרון ? מפלגה...
מצויין ומעולה | 05-12-2020 9:33
והפתרון ? מפלגה של אברך משתמט שנתפס עם 700 ליטר דלק בדרך לפיגוע, נוולת שקד שפתחה בורדל לאורגיות יחד עם אפי נווה הזיין, ונפללי ברך שמתרוצץ כמו תרנוגלת בלי ראש
9
צריך להקים מפלגה...
לי | 05-12-2020 11:10
צריך להקים מפלגה מקבילה למפלגה של הנוכל ליברמן , שתתן מענה לעשרות אלפי יוצאי ברית המועצות שמצביעים לאפס אביגדור ליברמן וחבורתו
10
חחח
ינון | 07-12-2020 0:01
מהכותרת ניתן להבין שמדובר כאן על שנאה לביבי והערצה לבנט...